Mine akvarier og sånt (side 16)

Var nettopp ute ved dammen og foret fiskene der. Vanligvis er danioene de som forsyner seg først, matvrak som de er. Men i dag var det null interesse i maten. Det var noe voldsom jaging nedi der, og jeg tror nok det er lek på gang. Jeg har lenge mistenkt at den med sebrastriper er den eneste hunnen, mens de 3 leopardfargede er hanner, siden de er mye tynnere. Og det stemmer bra med det jeg så nettopp, 3 leopardfargede som jaget den sebrafargede.

Det var noen i et amerikansk forum som sa at dersom jeg puttet sebradanioer i en dam hvor tempen er optimal for dem, kom jeg til å sitte igjen med en stor stim til slutt...

Forhåpentligvis vil foreldrene spise nok til at det ikke blir for mange av dem, men en litt større stim har jeg ikke noe imot. Men saken er vel den at jo større stimen er, jo flere egg legger de.....

Vi hadde 2 dager med voldsomt regn tidligere i uken, og dammen ble helt brun. Vet ikke om det var at regnet virvlet opp dritt som allerede var i dammen eller om det var jord rundt dammen som ble skylt uti dammen. Den har hvertfall stort sett klarnet opp nå. Filteret måtte renses, for det var fullt av gjørme.

Når jeg begynner å tjene litt mer penger skal jeg kjøpe skikkelig, utvendig filter til dammen. Den er en smule underfiltrert for øyeblikket, men ingen ser ut til å lide noen nød av den grunn. De har jo hurtigvoksende planter som sikkert hjelper på.
Fant nettopp den ene gullfisken død. Testet for ammoniakk og nitritt og begge var 0, så det er ikke noe i veien med vannet.

Tror nok den rett og slett var en svekling fra starten av. Den var mindre aktiv enn den andre hele tiden, så det var nok et eller annet galt med den.

Er vel nesten slik man må forvente med en fisk som er så ihjelavlet og masseprodusert som gullfisk.
Inaktiv bruker
trist å høre =;-()-;=
Ja, det er alltid kjipt med død fisk, men jeg har jo en fordel i at jeg ikke er videre følelsmessig knyttet til noen av fiskene mine. Det er enkelte jeg hadde blitt trist for hvis de døde, men stort sett tar jeg det ikke så tungt.
Killiyngelen er 4 uker gammel i dag, og jeg tok noen bilder i den anledning. Den forsvant for meg i 2-3 dager og da jeg fant den igjen hadde den blitt synlig større. Vil gjette at den er ca 1 cm lang nå, halen ikke inkludert.

I dag somlet jeg meg til å ut fødenettet oppi der også, så nå er den mye lettere å finne igjen. Kan se den svømme rundt på et par meters avstand. Den har noen få patetiske planter som flyter i overflaten den kan gjemme seg i.

Bilde 1: Selve yngelen ble en smule uskarp, men er vel et av de beste bildene jeg har klart å ta til nå.

Bilde 2: Kan skimte den blant plantene der.

Bilde 3: Det er ikke ofte jeg tyr til blits, for jeg synes de aller fleste bilder blir dårligere med blits, men jeg ble lei av uskarpe bilder og tok derfor et par med blits. Resultatet ble som dere ser ikke noe særlig bra, hence hvorfor jeg heller vil la være å ta bilder enn å ta dem med blits.
For omtrent 2 uker siden kjøpte jeg en pakke azolla/andemat på ebay. Kjøperen bor i en by knapt en times kjøring herfra, så det burde ikke tatt mer enn en dag fra det ble sendt til det skulle vært fremme. På torsdag sendte jeg han en epost og spurte om han hadde tenkt til å sende den snart, for da hadde det gått omtrent en uke. Han svarte at han hadde sendt den forrige mandag, og han skrev på konvolutten at den skulle sorteres for hånd, og derfor tok det av og til litt lengre tid.

I dag ankom den endelig, 8 dager etter han sa han sendte den. Han hadde puttet den i en vanlig konvolutt, uten noe som helst beskyttelse mot å bli klemt, og det hadde seff gått hull på den så konvolutten var helt flekkete og alt var dødt. Og ikke bare dødt, men brunt, slimete og muggent, og det luktet ikke særlig godt.

Så jeg sendte selgeren en epost med de samme bildene jeg har lagt ut her og sa at jeg forventer at han sender på nytt i morgen, og at han lar den sorteres automatisk, siden det faktisk er levende planter det er snakk om her, og isteden pakker dem slik at den ikke kan bli klemt istykker.

Hvis jeg ikke har fått en ny pakke innen torsdag kommer jeg til å legge igjen negativ tilbakemelding og føre pengene tilbake.
Jeg har dessverre fått planter i den tilstanden selv. Å legge dem i en vanlig konvolutt uten beskyttelse mot å bli klemt er temmelig dumt. Når man ser alle de kiloene med post som dynges oppå hverandre, så sier det seg selv at plantene får knuseskader. Og der de har knuseskader, råtner de...
Ja, han har nok fått det for seg at hvis de håndsorteres går det bra. Det snodige er at han driver butikk på nettet, så han sender pakker med planter regelmessig. Rart at han ikke har fått så masse klager at han skjønner at det ikke går...
Fant en padde i dammen i dag Er bare koselig at andre dyr flytter inn, bare de ikke skader fiskene.

For å være ærlig er jeg ikke sikker på forskjellen mellom frosker og padder, men det er mye padder i området så det er sannsynlig at dette er en padde. Jeg mener å ha hørt at padder lever ikke i vann, mens frosker gjør det, men wikipedia sier ikke noe om det.

Oh well, en av de to er det hvertfall.
Jeg har sååå lyst på røde krystallreker eller kirsebærreker til 15 literen! Hive oppi litt javamose og skikkelige planter så er det helt finfint for reker.

Av en eller annen grunn er reker vanskelig å oppdrive her, og hvis man er riktig heldig kan man snuble over glassreker i dyrebutikken en gang i blandt. De mer fargerike variantene må man kjøpe fra privatpersoner, og da er det gjerne snakk om folk som har importert dem fra Asia eller kjøpt dem direkte fra noen som har importert dem.

Så det er sjelden man ser dem avertert for salg i diverse forum, men i dag klarte jeg jammen å snuble over 2 annonser for CRS i et og samme forum! Bare synd de er så dyre, ca 75 per stk og oppover, for jeg tjener fremdeles ikke noe særlig penger... Kunne alltids spørre typen om et lite lån, men tviler på at han synes noe om å bruke så mye på 'insekter', og jeg vil jo ha en liten gruppe hvis jeg først skal ha...

Det er frustrende å ikke kunne kjøpe ting jeg har lyst på....
prøv en alternativ måte å få tak i litt gryn på.
går det ikke an å pante flasker i australia da.
Padder har "vorter" eller knotrete hud, slik som den på bildet.
Frosker har glatt skinn.

Det er iallefall slik jeg alltid har husket forskjellen mellom dem.

Mvjnz
Fant en padde i dammen i dag:) Er bare koselig at andre dyr flytter inn, bare de ikke skader fiskene. For å være ærlig er jeg ikke sikker på forskjellen mellom frosker og padder, men det er mye padder i området så det er sannsynlig at dette er en padde. Jeg mener å ha hørt at padder lever ikke i vann, mens frosker gjør det, men wikipedia sier ikke noe om det. Oh well, en av de to er det hvertfall.
guttn: Det er ikke pant på flasker her. De puttes i resirkuleringsdunken sammen med glass, papir, papp og alt det andre.

Mona: Takk, da vet jeg det Jeg viste den til typen etter jeg skrev innlegget og han mente også det var en padde, men han forklarte ikke hvordan han visste det.

Men den er borte nå, jeg innså at den ikke ville kommet seg ut av dammen på egenhånd så jeg fanget den i håven og slapp den løs i hagen, hvor den hoppet avgårde.
Plussmedlem
Mvjnz
Jeg viste den til typen etter jeg skrev innlegget og han mente også det var en padde, men han forklarte ikke hvordan han visste det. Men den er borte nå, jeg innså at den ikke ville kommet seg ut av dammen på egenhånd så jeg fanget den i håven og slapp den løs i hagen, hvor den hoppet avgårde.


Det er en mengde forskjellige frosker og padder i Australia. Noen av froskene har vortelignende utvekster.
Men den du fanget er kanskje en Cane Toad Et søtere bilde her Den hører egentlig ikke hjemme "down under".

Padder befinner seg også i vann noen ganger. Men padder kryper/går mere enn de hopper
Typen mente det var en cane toad, men jeg fant en side som sier dette:

It is important to confirm the identity before disposing of a suspected [cane] toad, because two-thirds of suspects turn out to be harmless native frogs (such as the Banjo Frog) that need our protection.


Så det er ikke godt å vite.

Den hoppet mer enn den gikk, og jeg har også alltid trodd at frosker er mer 'atletiske' enn padder. Men den så ut som en padde...
Filteret i 15 literen har trengt rengjøring i lengre tid. Jeg har bare latt det være pga yngelen oppi der. Karet trengte også en god slamsuging, for det har ikke blitt gjort på flere måneder, pga en kombinasjon av at jeg har hatt baby eplesnegler oppi der og fordi slamsugeren er stor og karet er lite, og det er vanskelig å få den igang, hvertfall uten søl.

Men i dag måtte det bare gjøres. Det var nesten ikke gjennomstrømming der og det var hinne på overflaten. Og jeg tenkte at siden jeg først holdt på kunne jeg like gjerne slamsuge. Siste sjanse før jeg får et nytt kull eplesnegler, for klasen har så smått begynt å vise tegn til at den vil klekke snart.

Jeg fjernet ca 60% av vannet med slamsugeren, og vannet i bøtta var helt brunt. Kunne fortsatt en god stund, men ville ikke tømme karet helt. Kanskje jeg har noen dager til før sneglene klekker.

Jeg tok fra hverandre filteret og renset så godt det lot seg gjøre. Har aldri sett så masse dritt i et filter! Det var utrolig ekkelt og slimete.

Men nå er hvertfall filteret rent og pent og lager storm oppi der, og grusen er noenlunde... hmm om ikke ren så hvertfall litt bedre enn den var før.
Killiyngelen vokser noe helt utrolig. Det er slik at jeg kan se at den har vokst fra dag til dag. Og jeg steller den nesten ikke heller. Den får kun ukentlige vannbytter med kaldt vann og ett måltid om dagen. Grunnen til at jeg gjør det slik er for det første at den overlevde uten noe som helst foring og ukentlig vannbytte med kaldt vann i 2 uker før jeg oppdaget den, så da tenkte jeg at siden det fungerer er det ingen grunn til å forandre på det, og for det andre at jeg er ikke spesielt interessert i yngel. De er som regel mer styr enn de er verdt. Gøy med yngel, men jeg gidder ikke bruke noe voldsomt med tid og krefter på å fostre dem opp. Det sorterer også ut de svake som ikke ville overlevd i naturen.

Jeg tok ca 20 bilder av den nettopp, og av dem var ca 4-5 i fokus. Og de 4-5 var så like at det er ikke vits i å poste mer enn ett av dem.

Den burde begynne å få voksen farge om 2-3 uker, dersom det er en hann. Hvis det er en hunn vil den beholde fargen den har nå. Jeg håper det er en hunn, for jeg trenger påfyll av hunner i 22 literen.

I dag skal jeg ut og kjøpe et par gullfisker til dammen, og en fargerik stimfisk til 90 literen. Klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal ha kileflekkrasbora eller venusfisk. Eneste grunnen til at jeg vurderer venusfisk er pga mona os bilder

Tror kanskje karet er litt for varmt for venusfisk. Om sommeren ligger tempen mellom 27-29, og der vil den ligge i 5-6 måneder omtrent. Kanskje bedre å velge en fisk som liker høyere temperatur, som rasboraen..

Venusfisk er dessuten en pest i Australia, den utkonkurrerer pacific blue eye dersom den kommer seg ut i australske vassdrag.

White cloud minnows are exotic fish that have unfortunately become popular for mosquito contol. Native fish such as pacific blue eyes and hardy heads are much more efficient. White clouds may be kept in an aquarium, but are not to be released or kept in outdoor ponds where they can wash out during high rainfall. Penalties up to $150 000 apply to people who do not follow these rules.


Nettside sitatet er hentet fra.

Mine ville jo aldri kunne rømme, selv om jeg skulle finne på å putte dem i dammen, men pga slike ting er det fristende å velge fisker som ikke er ansett som en pest.

Tror ikke jeg kommer til å bestemme meg før jeg får sett begge artene på butikken.
Det ble ingen av delene. Den første butikken var utsolgt for begge deler, den andre butikken hadde flyttet og var der ikke lengre, og den tredje hadde kun 2 kileflekkrasboraer og ingen venusfisk. Og da jeg viste typen rasboraene syntes han de var såå kjedelige, så jeg valgte kardinaltetra isteden. Ingen kan påstå at de ikke er fargerike hvertfall. Jeg kjøpte også en bitteliten pakistanbotia, for de var i samme karet og jeg har hatt lyst på en liten en lenge for de er såå søte De 3 jeg hadde fra før var 6-7 cm da jeg kjøpte dem, mens denne nye er 3-4 cm.

Kjøpte også 2 gullfisker fra den første butikken vi var innom, og da jeg slapp dem uti dammen kom den som var der fra før bort og skulle undersøke og slapp ikke de nye utav syne. Noen påstår at gullfisker trives like godt alene som i grupper, men jeg mener at det var ganske tydelig at min var glad for å få selskap.

Da jeg slap tetraene oppi 90 literen ble jeg en smule bekymret for ildhalen jaget dem rundt en stund, men heldigvis mistet han interesseren etter et par minutter. Den lille mollyen var kjempefascinert og stimet sammen med dem en stund, og det var litt gøyalt
Noen bilder av hvordan snegleeggende har forandret seg de siste dagene. De sitter under dekselet, så det er lett å ta av og snu opp ned og ta bilder

Bilde 1: 5 dager siden
Bilde 2: 2 dager siden
Bilde 3: I dag

Tydelig at det nærmer seg kleking nå, og jeg mener bestemt at denne klasen er mørkere enn den forrige som resulterte i 100% gule babyer.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap