Lissi`s akvarieverden=) (side 16)

Brit Rosland
Her er noen av bildene jeg tok hos deg da jeg testet innstillingene på kamera mitt

Skarpe og fine bilder... Det øverste trenger nok en liten fargevask i photoshop eller lignende, da bildene i akvarier blir fort gule
Jeg tok en kjappis på det med auto innstillinger i photoshop.
Legger ved resultatet...(fikk muligens et lite snev av blåskjær...)
Ellers er Holgers artikkel om bilderedigering kjempeflott...

Beklager å bry tråden din med dette, Lissi...
Bengt
[QUOTE=Brit Rosland]Her er noen av bildene jeg tok hos deg da jeg testet innstillingene på kamera mitt

Skarpe og fine bilder... Det øverste trenger nok en liten fargevask i photoshop eller lignende, da bildene i akvarier blir fort gule
Jeg tok en kjappis på det med auto innstillinger i photoshop.
Legger ved resultatet...(fikk muligens et lite snev av blåskjær...)
Ellers er Holgers artikkel om bilderedigering kjempeflott...

Beklager å bry tråden din med dette, Lissi...

Hei Bengt..
Det gjør ingenting at du postet dette i tråden min for nå lærte jeg noe nytt jeg også Går det ann og laste ned photoshop og koster det noe??
Hyggelig at du stakk innom tråden min, er alltid kjekt med besøk i tråden=)
Lissi87
Hei Bengt.. Det gjør ingenting at du postet dette i tråden min for nå lærte jeg noe nytt jeg også;) Går det ann og laste ned photoshop og koster det noe?? Hyggelig at du stakk innom tråden min, er alltid kjekt med besøk i tråden=)

Photoshop er ikke gratis programvare for å si det slik, selv om det går an å ordne seg
I artikkelen til Holger så blir det beskrevet enkle grep en kan gjøre, også med gratis programvare som f.eks Irfanview.

Jeg brukte Irfanview tidligere, og det er et veldig enkelt program å bruke. Det som og er genialt med irfanview, er at du kan endre størrelsen på alle bildene i en mappe i en operasjon. Greit hvis du skal maile masse bilder

Hehe... det er enkelte tråder som dukker opp og er interesante å følge med på
Bengt
[QUOTE=Lissi87] Hei Bengt.. Det gjør ingenting at du postet dette i tråden min for nå lærte jeg noe nytt jeg også;) Går det ann og laste ned photoshop og koster det noe?? Hyggelig at du stakk innom tråden min, er alltid kjekt med besøk i tråden=)

Photoshop er ikke gratis programvare for å si det slik, selv om det går an å ordne seg
I artikkelen til Holger så blir det beskrevet enkle grep en kan gjøre, også med gratis programvare som f.eks Irfanview.

Jeg brukte Irfanview tidligere, og det er et veldig enkelt program å bruke. Det som og er genialt med irfanview, er at du kan endre størrelsen på alle bildene i en mappe i en operasjon. Greit hvis du skal maile masse bilder

Hehe... det er enkelte tråder som dukker opp og er interesante å følge med på

Okey, tusen takk for tipset, skal teste ut irfanview med en gang=)
I dag har jeg hatt 30% vannbytte på 50literen og når jeg først var igang så ommøblerte jeg litt og hev oppi 1 ny rot som jeg har hatt liggende i skapet en stund nå.. Prøver og få gang på en egglegging i 50literen, men palettciklide hannen er ikke særlig villig nei Hunnen viser seg fram for han og hele kroppen hennes rister foran han, men han bare snur halen til henne og svømmer vekk, dumme fisk:@

Legger ved før og etter bilde av 50literen=)

Før ommøberingen
[External Image]

Etter ommøbleringen
[External Image]
I dag har jeg hatt 30% kaldvtannbytte på 248literen for å prøve å trigge frem lek hos aeneusene=) Jeg forte dem godt med røde mygglarver etter vannbytte, så nå er det bare til og følge med dem og se om det blir noen egg på meg Måtte rense pumpene også da de var ganske tette og ikke gjorde jobben sin skikkelig, så får håbe det hjelper på med en del strøm i akvariet også når det gjelder aeneusene=)
Synes jammen det er bra at jeg kan sitte i gostolen min i stua og alikevel følge med på 248literen som står i gangen, der har jeg jammen vært smart når jeg plasserte karret:P hehe.. Forhåpentlig kommer det bilder av aeneus egg og lek senere, er jo lov og håpe
Enten har aeneusene lagt egg om natta og spist dem opp, eller så kniper de igjen Jeg har ikke sett et eneste egg i karet etter jeg tok kaldvannsbytte og ga dem røde mygglarver, så jeg må nok bare være tålmodig og prøve omigjen helt til de legger egg..
Tror noen av sneglehuslekerne mine begynner og bli kjønnsmodne pga det ha begynt og bli litt knuffing fiskene imellom og det ser ut som 2 av dem holder mye sammen og styrer på med graving utenfor sneglehuset.. Kanskje det blir noen yngel der snart, det hadde jo bare vært kjempe kjekt=)
Ellers har det ikke skjedd mye nytt i min akvaverden nei, guppyene yngler som bare f..n og mallene driver med sitt:P hehe..
Jiiiippi, egg Endelig har palettene lagt egg Jeg har gått å ventet på at de skal legge egg lenge nå og nå i kveld da jeg var og kikket inni akvariet synes jeg at palett hua var mye inni den ene kokkusnøtthula, så jeg gikk og hentet lommelykta og lyste inni og der var det jammen meg egg Fikk tatt noen bilder før hannen kom og blokkerte inngangen, han likte tydeligvis ikke at jeg drev og tok bilder av eggene:P hehe..

Eggene=)
[External Image]

[External Image]

Hannen blokkerer inngangen:P
[External Image]
Grattis
De er ganske flinke til å passe på egga sine ja, ingen skal se inn i hula :P
Du bør glede deg til ungene kommer, det er skikkelig morsomt å se hvordan de passer på barna sine. Mine har vært ute en stund nå, og blir vist rundt til forskjellige lekeplasser hele tiden, he he.
Kjetilv
Grattis :) De er ganske flinke til å passe på egga sine ja, ingen skal se inn i hula :P Du bør glede deg til ungene kommer, det er skikkelig morsomt å se hvordan de passer på barna sine. Mine har vært ute en stund nå, og blir vist rundt til forskjellige lekeplasser hele tiden, he he.

Tusen takk=)
Hvor lang tid tar det før eggene klekkes?? Hva er det letteste og fore yngelen opp på?? Regner med at når de først har satta igang me egglegging at de kommer til og gjøre det gjevnlig nå?? Bruker du yngel karr til yngelen når de har blitt litt store, eller går dem med foreldrene til du selger/gir dem bort??
Ble visst litt mange spørsmål til deg nå, håper ikke det gjør noe=) Lærer jo ikke noe nytt viss en ikke spør
De klekker visst etter 4-5 dager, og så holder foreldrene ungene i hula i 4-5 dager til før de kommer ut.
Ble rådet til å ikke fore dem med noe spesielt, foreldrene tar dem med på tur rundt og beiter forskjellige steder i karet, de spiser smådyr og sånn som lever på plantene. Alle sammen går sammen med noen maller, sverddragere og tetraer i et vanlig kar. Det har vært noe frafall, men foreldrene er gode til å passe på.. Det her er det første kullet mitt, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dem etterpå. Foreldrene er fine ihvertfall (F1), så håper jeg får blitt kvitt barna lett
Her finner du forresten en video av foreldrene og barna mine Du bør se den i høy kvalitet hvis du kan.
Kjetilv
De klekker visst etter 4-5 dager, og så holder foreldrene ungene i hula i 4-5 dager til før de kommer ut. Ble rådet til å ikke fore dem med noe spesielt, foreldrene tar dem med på tur rundt og beiter forskjellige steder i karet, de spiser smådyr og sånn som lever på plantene. Alle sammen går sammen med noen maller, sverddragere og tetraer i et vanlig kar. Det har vært noe frafall, men foreldrene er gode til å passe på.. Det her er det første kullet mitt, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dem etterpå. Foreldrene er fine ihvertfall (F1), så håper jeg får blitt kvitt barna lett ;) [URLBLOCK1] finner du forresten en video av foreldrene og barna mine :) Du bør se den i høy kvalitet hvis du kan.

Okey, tusen takk for svar Kjetilv=)
Jeg får bare følge med i karet, så ser jeg jo når de har klekket osv.. Okey, men da forer jeg bare som normalt i det karet så finner jo yngelen matrester osv som de kan spise=)
Mine går sammen med 2stk L144 så det er ingen som kan spise opp yngelen hvertfall=)
Det er jo bra. Bare pass på at de mallene ikke tar egga, det gjorde de jeg hadde hos meg Det kan hende at foreldrene trenger et par forsøk på å få barna til å vokse opp, de jeg har gjorde visstnok det i følge forrige eier.
Kjetilv
Det er jo bra. Bare pass på at de mallene ikke tar egga, det gjorde de jeg hadde hos meg :( Det kan hende at foreldrene trenger et par forsøk på å få barna til å vokse opp, de jeg har gjorde visstnok det i følge forrige eier.

Tror ikke mallene får sjangs til og ta eggene, palettene jager dem med eg gang de begynner og nerme seg hula.. Synes litt synd på mallene, men de lærer vel etterhvert at de ikke skal svømme i nærheten av hula:P Hvis det blir for mye jaging så får jeg flytte mallene til et annet karr der de får fred

Det var noen nydelige paletter du hadde, sterke og fine farger=) Ser hvertfall at det er f1 og ikke butikk fisk, butikk fiskene er så bleke i fargene som oftest og det synes jeg er veldig dumt.. Men men, kan ikke få alt en vil ha:P heh
Takk for det

Mine tok egga på natta, men det var fra et annet par som ikke hadde fått barn før. F1-paret klarte det fint.
Kjetilv
Takk for det :) Mine tok egga på natta, men det var fra et annet par som ikke hadde fått barn før. F1-paret klarte det fint.

Bare hyggelig=)

Mine har heller ikke fått yngel før, men det ser ut som de vet hva de skal gjøre når det kommer til og passe på eggene hvertfall=) Håper de er like flinke når det kommer til yngel pleien
Ja de har gode instinkter når det gjelder barnepass, men så har de jo litt mere farer i hverdagen enn vi mennesker har.
Kjetilv
Ja de har gode instinkter når det gjelder barnepass, men så har de jo litt mere farer i hverdagen enn vi mennesker har.

He he, ja det har du helt rett i=)

Forresten, kan jeg ta kaldtvannsbytter i akvariet når eggene har klekket, eller bør jeg bruke romtemperert vann?? Vil jo ikke gjøre noe som er skadelig for yngelen vettu
gratulerer med beibisser da.
Lissi87
He he, ja det har du helt rett i=) Forresten, kan jeg ta kaldtvannsbytter i akvariet når eggene har klekket, eller bør jeg bruke romtemperert vann?? Vil jo ikke gjøre noe som er skadelig for yngelen vettu;)

Det er jeg ikke helt sikker på. Har ikke villet risikere noe særlig selv, så har bare bytta mindre mengder vann oftere. Er litt redd for nitritt egentlig sånn jeg gjør det nå, men vil jo ikke fryse barna heller.. :/
Tilfeldig bekjentskap
© Tiril Haug
Reklame for plussmedlemskap