1001 måter å søle vann på (side 16)

289. Ha fulle venner på besøk som finner ut at de skal bade i det største akvariet ditt. Har skjedd mange ganger hos meg...
288 er garantert tatt fra før...
289:Men øh... si til dine fulle venner at du har en særdeles skummel kjøttetende fisk som gjemmer seg blant plantene/steinene, så er det ingen som tør å bade. Holder bunnen i karet, altså???
Roy Fredrik Pedersen
289. Ha fulle venner på besøk som finner ut at de skal bade i det største akvariet ditt. Har skjedd mange ganger hos meg...

Her hadde jeg kjapt satt opp et "No swimming" skilt.
290 = Nybegynnerfeil nr 1: Montere utspruten på pumpa feil vei slik at slangen som suger inn luft spyler ut vann som spruter oppetter veggen bak akvariet. Så gjøre dette tre ganger til før man skjønner at noe må være feil...

291 = Nybegynnerfeil nr 2: Ikke forstå hvilken vei vannet vil ta når heverten skal opp av bøtta ELLER opp av akvariet, og dermed tømme heverten for vann utover stua og bak akvariet....og gjøre dette en del ganger før man får teken

292 = Nybegynnerfeil nr 3: Tro at en heeelt full bøtte med vann ikke renner over når man løfter den i hanken, platsbøtter klemmer seg litt sammen ... :s

293 = Nybegynnerfeil nr 4: Tro at man har tømt heverten for vann, og lar ene enden henge mot gulvet...

294 = Nybegynnerfeil nr 5: Tro at tømme-enden på heverten vil henge stødig når den tres igjennom foringsluka når man går for å tømme bøttene for vann. Kom heldigvis ikke mer enn et par skritt før slangen løsnet og hevert-effekten var igang utover gulvet helt på egenhånd...

295: Tro at så lenge akvariet ikke er fullt i bakkant vil det ikke renne over... Jeg har hatt mistanke om at det gamle bordet som akvariet står på ikke er helt vannrett, og det viser seg å bli verre og verre. En dag jeg skulle åpne skufen i bordet for å ta ut gaffelen til å stikke agurk på satt den kilt fast. Merkelig.... jeg fikk røsket den opp og da opdager jeg at plastboksen nedi skuffen som skal holde vått utstyr er full av vann, enda mer merkelig.... har samboern tulla med meg fordi jeg styrer så mye med akvariene? Eller....kan det være at noe lekker?! Og så ser jeg det, under bordplata når skuffen er fjernet er det en stripe med fukt/vann som stemmer bra med forkanten på akvariet. Aha... og så oppdager jeg at det faktisk fortsatt renner bittelitt vann nedover glasset i det ene hjørnet, som fortsetter nedi rammen i nedkant og deretter ned i borplata og videre ned i skuffen ) Okay, så jeg må nok ha nytt bord-og det haster nok litt for jeg ser at vannlinja i akvariet er mye mer skjevt enn tidligere. Måtte det bare vare til helga...men nå tapper jeg ikke akvariet fullt for så fort jeg dypper hendene oppi der så rant det over :s

296: Kondensvann renner ned bak akvariet på folien og glasset når hele toppen må av for å få ut filteret...nå sitter folien rett og slett klistret fast til glasset pga vannet, jeg får den ikke av så jeg får tørket den engang.

Og jeg har også hatt et kattevesen som spiste på den utvendige pumpeslangen vår tre ganger, og det resulterte i vannsøl på ca 40 liter hver gang, inntil vi ga bort hele akvariet...

Aggi
288 er garantert tatt fra før...;) 289:Men øh... si til dine fulle venner at du har en særdeles skummel kjøttetende fisk som gjemmer seg blant plantene/steinene, så er det ingen som tør å bade. Holder bunnen i karet, altså??? ;)

Det har jeg testet. Tok og heiv oppi den største pirajaen jeg hadde mens en kammerat badet der, etter jeg hadde sagt til han at han ikke fikk låv. Pirajaen beit han på innsiden av låret. Ble nesten tante. Blod over alt...
290 : Glemme å stenge ventilen på slangene til utvendigpumpe før du tar de av for rengjøring av filteret. (har aldri sett så mye vann komme så fort ut av akvarie før)
Ble plutselig bare kraftige heverter. Og i panikk klarte jeg heller ikke å få på eller stenge ventilen igjen med engang.
291: Vatre opp porsabordet etter alle kunstens regner, for så bare dytte det littebitte grann inntil veggen... og miste skruen nederst på midtre beinet foran - uten å se det. Etter 10-15cm med oppfylling sprakk bunnen i 250-litern diagonalt med en lyd som av et børseskudd, og så begynte det å sile ned under akvariet...i 2.etasje med langragget golv-til-golv-teppe... Liiiitt travelt ei stund... Mor, bestemor på 80 og jeg sprang alt vi maktet med bøtter. Et under at jeg fikk fortsette med akvarium etter det! Det ble diskutert nødvendigheten av flytevest ved kjøkkenbordet etterpå...

292: Prøve å flytte en kjempegurami som har godt og vel vokst fra 150-liter'n over til 250-litern med bare henda...
Stakkarn var for stor for alle håver og bøtter som ble prøvd. Da akvariet ble tappet så langt ned at han begynte å ligge på sida så fikk stakkar gamle "Gubben" panikk og begynte å slå med kroppen... Kjempeguramier er høye og flate så de får fordelt vatnet ganske godt, det dryppa og rant fra taket, og det var vann utover hele golvet! I panikken grep jeg tak i ham med henda og tok ham opp for å få ham over i mellomlagringstrauet som sto klart. Men de finnene er faktisk ganske skarpe, skinnet glatt og sleipt og i forfjamselsen mista jeg taket og guramien min spratt og floppet rundt på golvet... Husker ikke helt hvor svær han var da, kanskje en 25-30cm? Ganske bra med krefter i en sånn rugg. Etter ei vill jakt golvet rundt fikk jeg vippa ham opp mellomlagringsfatet. Han stura i ei uke eller to etterpå, og skiftet skjell og reparerte finner i lang tid, stakkar.
293 - Sjelden jeg blir stum. Tok et bilde (rekonstruksjon).

Ikke rør bøtta med tut, fjern 5 liter om gangen fra den store...
[External Image]

Åh, må ut å sjekke at bøtta er fjernet!
295: Fylle på med slange samtidig som man tømmer med slamsuger, gi hele prosjektet 20 sekunder med oppmerksomhet, tenke "det går jo AKKURAT like mye i som det går ut", gå og gjøre noe annet og komme tilbake og få fullstendig sjokk. Jepp.
#296 Og ALDRI huske og hente det håndkle før du står med begge armene i karet, For og så ta de opp igjen og det drypper overalt!
#297 Å tro at fuger i akvarier holder evig
#298 koble opp uv-filter på 160L uten slangeklemme å glemme sette de på fårdi det funket så bra = slangen MÅ jo dette av tuten å pumpe ut masse vann ja
#299 Putte slamsugeren oppi akvariet, regne med at den holder seg der og at vannet går ut i sluken, gå og gjøre noe annet og komme tilbake til en slamsuger som ligger på gulvet med ti liter vann.

#300 Fylle akvariet hundreogti prosent til randen, ikke tenke seg om og dytte begge armene nedi karet. Fosh sier det!
Blitt litt tull i nummerrekkefølgen igjen... 290-296 er tatt to ganger.

#307 Gi etter når 10-åringen (MED adhd) så fryktelig veldig gjerne har så innmari lyst til å hjelpe til... *ler* Og når du går for å tørke opp etter at nevnte 10-åring ikke riktig traff doen med bøtta, glemmer man at man samtidig...

#308 ...har en overivrig 3-åring som står igjen ved siden av akvariet, nå uten topp-plata på... Og 3-åringen har funnet håven... *plask-plask*

# 309 Eller så oppdager man at det ikke bare er metallpansermalla som burde få midlertidig hybel MED LOKK under vanntømming og sand/grus-justering i karet. Baljen med bl.a tetra burde også hatt lokk. For en av våre gulltetra lå plutselig på gulvet og tok situps i forrykende fart. Og det etter et svalestup på langt over meteren... Er bare fornærma over at jeg ikke hørte den da den ropte "Yippi Kay-Jeeey!" på tur ned...
Men vått ble det da jeg med dyvåte akvariums-armer brått måtte avbryte tetra'ens treningsøkt...
Nr. 310: Jeg har gjort det mange ganger før, og gjorde det igjen i dag. Når jeg skifter vann på corydorasyngel (de går i små plastkar), har jeg et annet plastkar stående med rent vann. Jeg tømmer av så mye vann som mulig fra det "gamle" karet, og dumper så den siste resten, med yngelen i, over i karet med rent vann. Men, når jeg heller av vann fra det gamle karet, gjør jeg det i en bolle eller isboks eller lignende. Dette gjør jeg fordi det av og til kommer en torpedo av en yngel i full fart, og blir med vannstrømmen ut, og da er det greit å ikke tømme rett i vasken. Når jeg står slik og tømmer, følger jeg selvfølgelig med på yngelen i karet jeg tømmer fra, slik at jeg ikke skal tømme ut noen småtasser. Og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har glemt å følge med på bollen/boksen jeg tømmer over i. For den er selvsagt mindre enn karet jeg tømmer fra, og må dermed tømmes for vann underveis. Og plutselig renner det altså over. Det tar også et sekund eller to før jeg legger merke til det, da det er lyden som "vekker" meg. Da fortsetter det å renne vann en liten stund etter jeg har sluttet å helle. Det er utrolig hvor vått det kan bli av slike små uhell!
#311:
Ta vannbytte på akvariet som står i kjellern. Der befinner tilfeldigvis også husets mediasenter og surroundannlegg seg. Dette vannbyttet foregår samtidig som eldstesønn i huset maser om at jeg må fikse lyden på stereoen, slik at de hører hva som skjer på Star Wars. Jeg trår jo selvfølgelig til verks...mens jeg fyller vann i karet.
Denne vannfyllingen glemmer jeg jo selvsagt av mens jeg ordner høytalere og ting og tang. Alt er glitter og stas helt til gutungen kauker: "PAPPA...det renner over." Dæææææven som jeg sprang opp trappa, inn på badet, slår av vann og løper ned igjen. Der renner vannet fremdeles, like jevnt over alle fire kantene på karet. (det er ikke den minste tvil om at det står i water, for å si det sånn :P )
Så følger intens bannskap mens man tørker gulv og forbanner ens egen korttenkthet.
Heldigvis er det betonggulv med belegg der nede, så skadene ble minimale. Det så en stud desto verre ut for lystransformatoren som lå kun få cm fra nedslagsfeltet til vannmassene. Denne er nå flyttet. På trygg avstand. Moralen her er: IKKE mekk stereoanlegg samtidig med at du foretar vannbytter...
hehe..heftig måte å vatre akvarium på...
La oss håpe at forsikringsfolk ikke har akvarier, eller i et hvert fall at de ikke leser Akvaforum! Jeg fikk dekket vannskade i kjelleren (måtte bryte opp 30 kvm, isolert trehulv etter at returslangen fra det utvendige filteret begynte å lekke), men er usikker på om det hadde gått så knirkefritt med oppgjør om de hadde sett alle disse variantene.
312 bære en pose full av fisk å vann. så ryker posen. hadde 4 liter vann å 20 sebrafisk på gulvet for ett par dager siden
313: Tro på dyrebutikken når de sier at den slangen kan sikkert brukes til luftpumpe og luftestein. Sette pumpa 60-70 cm høyere enn karet. Slangen gjorde "munnstykket" på pumpa glatt, og ramlet av. Gode gamle heverteffekten... Heldigvis bare et 160 liters kar som ble tømt for ca 100 liter vann. Våkner på sofaen fordi man må på do, sildring av vann som lager kaskader mellom gulvbelegg og gulvteppe. Gulvtepper fungerer godt til å tørke opp med, og da blir man veldig våt på beina. Til alt hell har man eksamen den samme dagen, og har brukt halve natta til å tørke stuegulv...
Eni
Blitt litt tull i nummerrekkefølgen igjen... 290-296 er tatt to ganger. #307 Gi etter når 10-åringen (MED adhd) så fryktelig veldig gjerne har så innmari lyst til å hjelpe til... *ler* Og når du går for å tørke opp etter at nevnte 10-åring ikke riktig traff doen med bøtta, glemmer man at man samtidig... #308 ...har en overivrig 3-åring som står igjen ved siden av akvariet, nå uten topp-plata på... Og 3-åringen har funnet håven... *plask-plask* # 309 Eller så oppdager man at det ikke bare er metallpansermalla som burde få midlertidig hybel MED LOKK under vanntømming og sand/grus-justering i karet. Baljen med bl.a tetra burde også hatt lokk. For en av våre gulltetra lå plutselig på gulvet og tok situps i forrykende fart. Og det etter et svalestup på langt over meteren... Er bare fornærma over at jeg ikke hørte den da den ropte "Yippi Kay-Jeeey!" på tur ned... Men vått ble det da jeg med dyvåte akvariums-armer brått måtte avbryte tetra'ens treningsøkt...

*ruller leende rundt på gulvet*

#314: La sette i fra seg dunken med ny-fisk-tilvendes-akvarievannet på gulvet og det kommer 3 tørste hunder hjem fra tur -.-
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap