Elins lille hjørne (side 16)

Oi, det hadde jo vært helt supert Mona! Send meg en e-post og list pris, så logger jeg på nettbanken med engang Tusen takk!

Har lest masse om tubifex og hvor gale coryene blir av det. Og at det er skikkelig mat med "futt" i. Kanskje nøyaktig hva jeg trenger til "prosjekt oppfóring"
Har drømt meg litt bort i kveld.... kom nemlig over en tysk nettbutikk jeg ikke har hørt om før: fashop.de.

Sikler på en del fine mosevarianter jeg kunne tenke meg.

Eller hva med sten med ferdig mose på (for den utålmodige)

Eller - hva med et leilighetskompleks med mosetak for reker med ønske om litt privatliv?

Hehe

Har søkt på nettbutikken her på forumet, og det var liksom ikke veldig positivt... litt ang. dårlig pakking. Pluss at jeg regner med store deler av mosen dør under frakt. Men - er jo moro å se hva som finnes der ute

Stakk innom dyrebutikk på vei hjem fra job i dag. De hadde tropica planter! Det er jeg ikke bortskjemt med på den lokale "sjappa". Så det var positivt

Kjøpte Cryptocoryne wendtii "brown", Echinodorus tenellus og echinodorus "Ozelot" .

Kan ikke si hvor deilig det er med merkelapper på plantene! Hehe

Må jo samle opp litt planter mens jeg venter på.. ja, du gjettet det: reolen.
Tubifex = suksess
Hehehee! Boksen med tubifex kom fra Mona O i dag. Måtte jo prøve med en gang, har jo hørt at de går "mann av huse" for slikt. Som sagt, så gjort.

Herlighet. Jeg har aldri sett cory bli så gal! Jeg hadde ingenting til å feste tubifexen på så den ville synke, så jeg holdt den i hånda. De brydde seg null om fingrene mine, og rev og slet i tubifexen for å få tak i maten. Har aldri sett på maken. Trodde de ble ville over mygglarver, men... dette slo til og med mygglarvene Moro å se på!

I går falt jeg ettertrykkelig for fristelsen og handlet fisk. Har den siste 110 literen som har stått uten fisk en stund nå mens to kar blir medisinert. Så nå har jeg 4 pakistanbotia og 8 praktbarber som skal bo i asiakaret. Har lest så mye moro om botia, så når jeg så de på butikken var jeg solgt. Mannen min har også etterlyst noen fargerike fisk, så når jeg så praktbarbene tenkte jeg at de må jo være perfekte.

Håper og tror ikke at evt. smitte vil ha klart seg i et fiskeløst kar i 10 dager. men om det er feil, er disse de eneste fiskene som går der nå, slik at jeg kan jo nesten kalle det for "karantene" og evt. medisinere om det blir behov. Men egentlig tror jeg ikke det. De fleste typer sykdom forsvinner vel raskt om det ikke finnes verter.

Ellers er det tid for en siste runde prazipro i dag. 50% vannbytte, deretter ny dose. Om 5 dager vil dette bare være et vodt minne. JIPPI! Kan allerede se at de tynne stimfiskene (smykketetra og gertrudae) har lagt på seg allerede. Mulig første runde tok knekken på de fleste snylterne? C140 er fortsatt tynne, selv om det nå er bare en, og ikke to som ser helt grusom ut. Regner med at det tar litt mer tid før jeg ser merkbare endringer på cory siden de vokser tregere sånn generelt ( i forhold til typen stimfisk).

Gidder ikke oppdatere akvariumprofilene enda, siden det vil skje så mye både på fisk og plantefronten snart Men når jeg kommer i orden skal samtlige kar inn med oppdaterte fiskelister og i det hele tatt
Yngel på biereke!
Jippi

Minst en av de to bierekene jeg har sett med egg må ha sluppet eggene. Nå så jeg nemlig biereke yngel for aller første gang her i huset. Så utrolig moro!

Får meg også til å glede meg enda mer til bierekene jeg har bestilt kommer. Tror og håper de kommer i midten/slutten av august, men om det skulle ta lengre tid gjør det ingenting. Den som venter på noe godt..
Vannbytter er tatt og siste runden med prazipro er dosert.

På torsdag er det duket for nye, store vannbytte og kullfilter. Deretter håper jeg at problemene er over!

(bare så jeg husker det selv)
Grattis med Pakistanerene Veldig pene og morsomme fisker! Ofte relativt hissige også, men barber er jo ganske så ideelle tank-kamerater
Takk

Jeg så begge artene på butikken når jeg kjøpte planter. Behersket meg til en forandring og dro hjem og leste om de. Hadde jo lest fra før, men der og da ble jeg usikker på om jeg husket riktig :p Dagen etter var jeg innom igjen, og da måtte jeg bare handle

Har lest begge deler, og bitt meg merke i at noen har erfart disse som ganske så aggressive. Enn så lenge ser det ut til at det går fint, men jeg følger med. Per nå har jeg kun balje som backup hvis det går galt, men når reolen er i hus, og medisinering i de andre karene er ferdig vil jeg ha en 110 liter som backup om det trengs.

Ellers er det jo som du sier - barber burde være perfekte kammerater til botia. Ser ut som om begge artene har nok med seg selv nå, men det er jo for tidlig å dra konklusjoner.

Eneste er at jeg ikke vet om jeg kan flytte kuhliiene dit nå som bunnen er befisket av botiaene. Burde jeg ikke det, lar jeg kuhlii gå sammen med rekene eller noe istedet
Kuhli er også Botia, og jeg tror det går helt fint å ha disse artene sammen. Pakistanerne kan riktignok være litt hissige, men kuhliene er såpass kjappe at det burde gå bra. Barber er en av få arter som tidvis anbefales sammen med f.eks Skunkbotia (kanskje den hissigste av alle Botia-arter), så det er en meget god sammensetning du har gjort

Her har du noen fine bilder av sovende pakistanere
Tusen takk, tender! Det var godt å høre! Hadde jo delvis lest meg til dette, men var ikke 100% sikker. Er to helt nye arter for min del, men den ene har jeg lest mye morsomt om (ang. soving og merkelige "fakter"), og barbene er jo utrolig dekorative og fine! Litt størrelse på de også, så de lyser virkelig opp karet nå!

Haha, de bildene da! De er jo fantastisk morsomme Har sett tendenser til den sovingen deres allerede. De ser egentlig litt døde ut, men heldigvis var jeg forberedt og kunne nyte synet uten å måtte sjekke om den lever

Den ene lå på siden under lotusen og tok en høneblund. Den andre lå oppå redmoor rota med hodet nedover og sov. Søte De to andre var våkne og travle med å lete etter noe spiselig. De har også startet karrieren som sneglespiser. Plukker pestsnegler fra rekekarene og gir til pakistanerne. De takker ikke akkurat nei!
Den dag idag så lurer de meg fortsatt med den sovingen Er den død eller ikke..he-he... Mange morsomme videoer på youtube med sovende Botia.
Morsomt at flere og flere får øynene opp for Botia
Har hatt et godt øye til botia en god stund (det at de har søte barter hjelper jo også på - i tillegg til bøtter med personlighet!). Men har liksom fått det for meg at samtlige hadde behov for digre kar - noe jeg ikke har plass til. Så snublet jeg over pakistanerne for en stund siden og tenkte at 100 liter - det har jeg jo! Men har ikke sett de på butikken, og hadde dessuten ikke plass før nå

Da satser jeg på at kuhlii skal gå greit. De har gjemmesteder i og rundt rota, pluss at de har en kokosnøtthule, så de skulle ha muligheter for å komme seg unna. Og går det ikke, så er det bra jeg har backup-løsninger som vil fungere bra også
Slipp oppi en algetablett, gjerne etter at lyset er slått av, så vil du antagelig både se og høre mye personlighet Primært er det klovnene som trenger de veldig store karene. 100l er kanskje litt snaut, men ingen krise. Pakistanerne blir maks 17 cm i motsetning til klovnene som blir 40-50 cm og derfor trenger rikelig med plass for opprettholde vekstraten.
*gulp* 17 cm...! Disse er vel rundt 5 cm uten halen nå, og jeg synes de ser ganskel lange ut allerede :p

Mulig 110 liter blir lite da, ja. Syntes det var litt rart om de ikke skulle trenger mer enn 100 liter, men de var jo også oppført som vanlige, så jeg regnet med at noen ville ha endret størrelsen om den var helt på bærtur.

hehehe! Slapp oppi en tabimin nå. Og de klikker faktisk! Det er det første gang jeg hører
Klikkingen er stilig ja! Har et kar med 9 PB og 7 pakistanere. Noen ganger er det så høy klikking at det er sjenerende...he-he. Men det er også en god indikator på at de lever og har det bra. Jeg har et rent skunkbotia-kar, og jeg ser fiskene nesten aldri, men jeg hører dem titt og ofte, så da vet jeg at de lever
Ang strls: jeg inbiller meg at pakistanerne ikke fullt har samme behov for plass da de maks når 17 cm kontra f.eks PB. Årsaken til plassbehovet er ikke at de svømmer så mye,(de gjemmer seg mye, og jo eldre de blir, jo mer gjemmer de seg bort) men at de trenger godt med plass i vekstfasen for å unngå "staunting" (hemming). I den sammenhengen er det vesentlig forskjell på 17 og 40 cm!
Det er det klart at det er

Er så fasinert av de, at så lenge det å holde dem i 110 literen ikke er rent dyreplageri vil jeg gjerne ha de til "evig" tid Enn så lenge er det hvert fall god plass å svømme på.

Og de gjemmer seg ikke i det hele tatt enda i hvertfall. De stikker ikke da jeg kommer bort til glasset engang Og det er jo flott, for da får jeg virkelig studert de. Det er jo ikke bare det at de har fasinerende adferd - de er jo rett pene også, med tegningene og bartene. Bartene gjør at de får litt sånn cory-ansikt, og det skader jo ikke! (uten sammenlikning forøvrig, altså.)

Vel vel, natta nå, er jeg våken for lenge i dag er jeg helt zombie på mandag, så jeg får vel køye
ElinH
Og de gjemmer seg ikke i det hele tatt enda i hvertfall. De stikker ikke da jeg kommer bort til glasset engang :) Og det er jo flott, for da får jeg virkelig studert de. Det er jo ikke bare det at de har fasinerende adferd - de er jo rett pene også, med tegningene og bartene. Bartene gjør at de får litt sånn cory-ansikt, og det skader jo ikke! (uten sammenlikning forøvrig, altså.)

Unge og uerfarne vet du! De gjemmer seg mer jo eldre de blir. Men uansett; ha en god natt, og nyt pakistanerne dine. De lever ofte lenge og vil antagelig gi deg mye glede fremover
Takk for god info, Tender!

Vært en travel uke, og i tillegg har jeg vært i dårlig form. Aner ikke hva som foregår, men noe er det. Andre dagen på rad jeg våkner med hodepine, og har den hele dagen. Paracet er som sukkertøy - virker overhodet ikke. Sukk.

Nå er kuren med prazipro ferdig! Satte inn kull i går, men byttet ikke vann. Hadde for vondt i hodet til å gjøre noe særlig, så jeg får bytte litt vann og slamsuge i morra.

Ingen fisk har takket for seg, men den minste C140 er forferdelig tynn. Det vil egentlig overraske meg om denne kommer seg skikkelig. Men utrolig fint om den gjør det! De tre andre ser bra ut, og har faktisk lagt på seg litt også.

Også har jeg fått tak i weitzmani! woohoo! Skal plukke de opp på mandag

Hadde jo - som vanlig - håpet at reolen ville komme slik at jeg kunne hente den io morra, men det virker desverre ikke slik. Blæh.
Du får prøve ei real dose Prazi i stedet for hodepinetablettene! :P
Tipper du lider av et seriøst anfall av "Fisk på hjernen."
Mulig den er infisert av noe muffens....! Gliz!

Neida, bare tuller med deg,
du får ta det med ro i helgen og bli frisk!

God bedring!

:o

Er det slik fisk på hjernen føles?! Nei da er det på tide med en dose prazi, ja!

Skal riktig lure på hva som er riktig dose... Kan jo ta resten av flaska for å være på den sikre siden

Hehehehe. Ses på mandag, Nina!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap