Nina og Lars Erik sin fisketråd (side 16)

Inaktiv bruker
ja men vis di ikke spiser ting som ikke rører seg så hjelper vel ikke avskalet artemiaegg noe men somsagt så er det javamose som er tingen
Jeg håper de tar død mat snart, hadde ingen suksess med diskusfor til aeneusene heller, de ville ikke ha det de heller. Vi har fryseren full av moina, plankton og diverse annet frossenfòr, så jeg får prøve noe av det.
Jeg vet at de har absolutt best av å få nyklekket artemia, men siden jeg skal reise bort noen dager må de kunne spise noe annet da. Tør ikke sette de inn sammen med foreldrene heller, da blir de sikkert spist.. Dessuten er vanndybden en helt annen enn i boksen. Det blir ikke så stor overgang til 19L fra boksen siden jeg bruker mye vann i yngelboksen, og den er på 12L.

Vi har familie som kommer innom for å mate fiskene, men de er av det ikke akvaristiske slaget.. Vi må ha ferdige foringsdoser stående klart på rett akvarie ellers blir det bare tull.
Jeg kan sikkert få de til å sveipe en pensel langs kanten av en boks med mocroorm.. NOT! Jeg synes jeg både ser og hører svigerinnen min: Det ekle klisset der, må jeg røre det.. blæh, det lukter jo før man har åpnet lokket tilogmed.
Da har jeg byttet vann og klargjort 19L til innflytting for seks små 2 1/2 uker gamle weitzmani unger. Den har stått lenge med diverse små fisk og har et godt innkjørt hang on filter, nå er den tom og klar for nye beboere. Fin sand, eikeløv og noen planter fra diverse kar, javamose, anubias og hornblad, ikke rengjort, da de inneholder mye gruff som yngel liker. Har ingen som kan klekke og sile artemia mens vi reiser bort et par dager, men fikk tips om å legge ned en novo tab når vi dro. Håper de klarer seg til vi kommer hjem, forhåpentligvis innen onsdag.
Min svigerinne passer barna, kattene, kaninene, forer de andre fiskene og sørger for at huset ikke blir for varmt. Vi har heldigvis varmepumpe som kjøler ned huset, men det er greit å ha noen her som holder øye med alt, om strømmen skulle gå el. noe annet skummelt skulle skje.

Vi hentet Jenny på rideleir i Kragerø i går, hun har hatt en utrolig fin uke. De red konkurranse siste dagen, hun hadde to feilfrie sprangrunder, og fikk rosa sløyfe Legger ved noen bilder av en storfornøyd Jenny og skoleponnien Action.

Da er vi vel hjemme igjen etter en lang tur i bil.. Vi kjørte fra Harstad søndag kveld kl 22.00, og var på Jevnaker hos noen venner kl 18.00 mandag kveld. Reiste fra Jevnaker i går kveld kl 18.00 og var hjemme i Grimstad kl 22.30.
Vi er strålende fornøyd med den nye bilen også, meget god å kjøre, vi er nesten ikke slitne etter turen heller. Vi pleier jo å være nær pleiehjem stadiet i ryggen etter slike bilturer..
Det ser ut som om nesten alle fiskene har klart seg bra. Vet ikke hvor mange weitzmani yngel som lever, men jeg har ikke funnet noen døde enda. Så to stykker svinse rundt blåsvampen på innsuget til filteret. De har blitt mye større på de to dagene vi har vært borte..
Vi har mistet en av de små panaquene i 160L nede, den lå og fløt i overflaten i morges. Vet ikke hva grunnen til det er, vannverdiene var helt fine i morges og temperaturen har vært stabil siden søndag, så det må være noe annet.

Vi kom hjem med et nytt lite kar også, vi fikk en 25L helglass som bare har stått i garasjen hos KF siden han kjøpte den. Det blir nok ikke så vanskelig å finne ut hva vi skal ha i det karet heller.. Her er det konstant plassmangel.
Måtte bare skryte litt av leveringen av artemia jeg bestilte fra webzoo i forrige uke. Den lå i postkassen dagen etter at jeg bestilte den Snakk om rask levering.
Weitzmaniene vokser og trives i det lille karet sitt, de er blitt mye større.
De har spist supertabimin noen dager og det går ned på høykant. Nå skal jeg prøve med hermetisk artemia på glass igjen.

Lars Erik har fisket opp endlersynglene hos Jenny og satt de i en 19 L nede på vaskerommet. Det begynte å bli ganske mange nå og det er vanskelig å fòre nok i 60L. Når de går nede med bare et svampefilter er det større sjangs for at de får i seg nok mat. Nå skal de få hermetisk artemia en stund så de blir gode og runde

Inaktiv bruker
hvor mange Weitzmanieneyngler har du nå ??

vis det blir noe salg på di så husk å set meg i køen
Jeg er ikke sikker, men det var seks når de flyttet inn i 19L. Jeg har ikke sett noen døde så jeg håper at alle seks er der fortsatt. Det er umulig å se i karet, altfor mye planter og eikeblader.
Det blir ikke noe salg av disse, det var så få at de blir værende her
Inaktiv bruker
å men husk når du får et støre kul på Weitzmaniene å set meg i køen da

hilden en coryfrik
Scalare egg
Jeg oppdaget nettopp egg i 720L hos et scalarepar. De har sjekket ut forskjellige steder de siste dagene, og valget falt selvfølgelig på pumpehodet til powerheaden.. Jeg så det rett og slett fordi de skamjagde en svær ancistrushanne.
Lars Erik fant ut for noen uker siden at han ville ha scalarer i 720L, så da har han skaffet seg 4 marmorscalarer og 5 sorte scalarer. Det er to av marmorene som har lagt egg.
Inaktiv bruker
grattis med scalareegg
I dag var scalare eggene vekk, skulle bare mangle i et kar med så mye svære sugemaller..
De legger nok nye egg igjen snart, de får bare holde på en stund til. Kansje vi prøver i eget kar senere, må bare ha et ledig stort nok kar først..

Weitzmaniene vokser hele tiden, de har begynt å få litt mer mønster nå, ikke bare kamuflasjeflekker. I dag er det seks uker siden de klekket

I går var jeg og hentet et akvarie på 160L, et hvitlakkert akvastabil med heldekkende armatur. Da har vi tre 160L som er like, planen er å få alle inn i en reol.

Weitzmani barna er blitt ni uker nå, de er blitt kjempesøte Fullt utfargede slik som foreldrene har de også blitt. Det er tilnærmet umulig å ta bilder av de, utrolig sky, og elendig masse gjenskinn fra de andre karene og diverse lys på akvarierommet.

Har helt glemt å skrive om mine nydelige ameca splendens som fikk barn for to uker siden. 7 flotte unger som har blitt nesten to cm store allerede.
Jippi i dag fant jeg egg hos trilineatusene, hadde ikke trodd de ville leke med det første. De går midlertidig helt alene i et 25L kar, i påvente av større plass. De gikk ikke så godt sammen med Amecaene som jaget de rundt og spiste finner. Dermed ble de hasteflyttet over i dette karet. Vet ikke helt om jeg bør flytte eggene ut eller la de være, de har nok hengt der en stund, siden noen er blitt hvite. Har ikke kikket innn til de på en stund, har jobbet masse og vært syk de siste dagene så Lars Erik har matet alle fiskene i det siste. Dermed vet jeg ikke når eggene ble lagt.

Amecaene sine unger vokser fort, de er ganske store og kraftige allerede.

Ellers har jeg fått registrert oppdrett i klubben på C116, de viltfangede coryene mine, det var et nytt sølvoppdrett.

Arovanaen vokser hver dag, det er stor forskjell fra uke til uke, den er ram på flytestics, men nesten alt vi hiver oppi går ned på høykant.

L144 mallene produserer det ene kullet etter det andre, så tilveksten i det karet er sikret. Jenny har også byttet ut sin ancistrus sp hos endlersene med to små L144.


Da har jeg plukket alle egg jeg så hos trillene, og lagt de i en isolasjonstank oppi samme kar for å beholde vann og riktig temperatur. Jeg regner med at det er noen i javamosen også, men den sitter godt fast på en liten rot så de får bare bli der foreløpig. Er jo spennende om det klarer seg noen sammen med foreldrene også.
I dag fant Jenny små babyer i karet sitt på rommet 5 små corydoras panda har kommet frem helt av seg selv!
I dag har trillene begynt å klekke, det er et yrende liv i boksen
I dag har trillene fått nytt vann og ny boks med luftestein. Flyttet alle over med en pipette så jeg fikk telt dem, 40 stk er ikke dårlig Byttet vann hos foreldrene deres fikk jeg også gjort.

Ellers har vi byttet vann på 720L og 160L i stua, Peder's kulekar og Jenny's guppykar.
Lørdag byttet vi vann på nesten alle reolkarene og gjorde rent et av 19L etter salget av klorekene på klubbauksjonen på torsdag. Resten av karene skal jeg bytte vann i i morgen.

Jeg skal også forsøke meg på en liten skogtur i morgen, er sykemeldt pga bihuler som er helt tette, så jeg orker ikke så mye. Skal ut og rusle litt og se etter sopp tenkte jeg. Skal prøve å huske kameraet for en gangs skyld også, glemmer det alltid når det er noe vi skal.
I går plukket jeg masse nye egg hos trillene etter kaldtvannsbyttet på søndag. Når jeg kikket etter i ettermiddag hadde de jammen lagt nye egg igjen..
Nå skal jeg ned på akvarierommet og se om jeg kan plukke flere

Kansje jeg skal skvette litt kaldt vann nedi til weitzmaniene og blackene også.. går jo an å prøve.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap