Leifs verden (side 16)

ja endelig ble det bartesam egg igjen, 37 i tallet omtrent. Veldig glad for dette da det begynner å bli en stund siden forrige kull med egg i denne gruppen. Kom også 5 stk skjønne corydoras albino i hus nå i kveld. Disse har en mye finere farge enn di forrige jeg hadde. Alle ser ut som feite trailer sjafører med burgere i henda, og vomma hengende (ingen kritikk til dere sjåfører). Kan da umulig være 5 huer? Får sjekke når jeg tar runden i kveld. Hadde iallefall vært gøy å fått egg også på disse. Har hørt dette er vanskelig på albinoene. Er det noen som kan bekrefte dette at egg på albinoer ikke er lett? Disse får også selvfølgelig et artskarr for seg selv.

of topic

I morgen er det en uke til jeg skal inn å amputere/operere. For di av dere som har fulgt tråen vet dere at det er høyre lillefinger det her er snakk om etter en arbeidsulykke på jobb 1.april i år. Begynner å kjenne det på meg at jeg gruer meg litt, men så langt er jeg fornøyd med det di så langt har gjort på Drammen sykehus. Trenger nok hjelp til det første, iallefall, vannbytte etter operasjonen. Regner med at sting og sår ikke tåler å bli puttet i vann eller vannsøl.

Regner med at siste natten blir våken natt, da jeg gruer meg sikkert enda mer da, så det blir vel "akvarienatt" med vannbytter, rensing, slamsuging etc for å slippe å ta dette med en gang jeg kommer hjem fra sykehuset. Vil nok trenge litt hjelp til diverse ting, men har jo en hjelpsom kone. Men om det er noen som melder seg til akvatjeneste en time eller to når jeg skulle ha behov for det, ville jeg være glad for det og takke ja.

Inaktiv bruker
loffa
ja endelig ble det bartesam egg igjen, 37 i tallet omtrent. Veldig glad for dette da det begynner å bli en stund siden forrige kull med egg i denne gruppen. Kom også 5 stk skjønne corydoras albino i hus nå i kveld. Disse har en mye finere farge enn di forrige jeg hadde. Alle ser ut som feite trailer sjafører med burgere i henda, og vomma hengende (ingen kritikk til dere sjåfører). Kan da umulig være 5 huer? Får sjekke når jeg tar runden i kveld. Hadde iallefall vært gøy å fått egg også på disse. Har hørt dette er vanskelig på albinoene. Er det noen som kan bekrefte dette at egg på albinoer ikke er lett? Disse får også selvfølgelig et artskarr for seg selv. of topic I morgen er det en uke til jeg skal inn å amputere/operere. For di av dere som har fulgt tråen vet dere at det er høyre lillefinger det her er snakk om etter en arbeidsulykke på jobb 1.april i år. Begynner å kjenne det på meg at jeg gruer meg litt, men så langt er jeg fornøyd med det di så langt har gjort på Drammen sykehus. Trenger nok hjelp til det første, iallefall, vannbytte etter operasjonen. Regner med at sting og sår ikke tåler å bli puttet i vann eller vannsøl. Regner med at siste natten blir våken natt, da jeg gruer meg sikkert enda mer da, så det blir vel "akvarienatt" med vannbytter, rensing, slamsuging etc for å slippe å ta dette med en gang jeg kommer hjem fra sykehuset. Vil nok trenge litt hjelp til diverse ting, men har jo en hjelpsom kone. Men om det er noen som melder seg til akvatjeneste en time eller to når jeg skulle ha behov for det, ville jeg være glad for det og takke ja.


du bør ikke grue deg leif du merker nok ingen ting da dem kapper av det ytterste leddet men vet du hva gamlefar?
jeg melder meg fullstendig frivillig til å ta vannbytter for deg når du har behov, hjelpe deg når du har behov, skal få fattern til å kjøre meg opp
skjønenr jo at du trenger hjelp den første tiden, ekke enkelt med vond finger, spesielt ikke nyamputert...
vegar haugerud
[QUOTE=loffa] of topic I morgen er det en uke til jeg skal inn å amputere/operere. For di av dere som har fulgt tråen vet dere at det er høyre lillefinger det her er snakk om etter en arbeidsulykke på jobb 1.april i år. Begynner å kjenne det på meg at jeg gruer meg litt, men så langt er jeg fornøyd med det di så langt har gjort på Drammen sykehus. Trenger nok hjelp til det første, iallefall, vannbytte etter operasjonen. Regner med at sting og sår ikke tåler å bli puttet i vann eller vannsøl. Regner med at siste natten blir våken natt, da jeg gruer meg sikkert enda mer da, så det blir vel "akvarienatt" med vannbytter, rensing, slamsuging etc for å slippe å ta dette med en gang jeg kommer hjem fra sykehuset. Vil nok trenge litt hjelp til diverse ting, men har jo en hjelpsom kone. Men om det er noen som melder seg til akvatjeneste en time eller to når jeg skulle ha behov for det, ville jeg være glad for det og takke ja.

du bør ikke grue deg leif du merker nok ingen ting da dem kapper av det ytterste leddet men vet du hva gamlefar?
jeg melder meg fullstendig frivillig til å ta vannbytter for deg når du har behov, hjelpe deg når du har behov, skal få fattern til å kjøre meg opp
skjønenr jo at du trenger hjelp den første tiden, ekke enkelt med vond finger, spesielt ikke nyamputert...


Sier tusen takk for det Vegar, vet jeg kan stole på deg, men skal ikke plage noen med mas om hjelp unødig. Sta og egen som jeg er gir jeg meg aldri før jeg oppnår mitt mål, men av og til må en bite i gresset og be om hjelp. Jeg har i denne tiden fra 1.april hatt muligheter til å holde på med akva hobbyen min natt og dag under sykemeldingsperioden og hatt mange timer/dager forran hvert enkelt karr. Dette har vært god medesin for både kropp og sjel, men må likevel si at jeg har savnet jobben, og di tillitsverv jeg har der. Blant annet klubbleder og avdelings verneombud. Men har siste ukene jobbet 1-2 dager pr uke og har da benyttet anledningen å snakke om FISK, FISK, FISK og atter FISK på jobben. Og faktisk er det flere som har akvarier og plutselig hadde vi flere ting felles enn bare det å være kolegaer. Jeg har da atter en gang fått bekreftet av dem at jeg er gal pga all karrene her, men pytt, fortell meg noe jeg IKKE vet. Atter en gang tusen takk for ditt iniativ til å hjelpe meg Vegar om jeg skulle trenge det.

Mvh Leif
Inaktiv bruker
bare å si ifra, så er jeg der
Tirsdag byttet jeg til meg 5 albino corydoras, og mente med min kunnskap at dette kun var huer. Så onsdag gikk jeg til innkjøp av 4 nye hanner. Under vann bytte i dag så jeg den ene ny innkjøpte hannen var meeeget svak og svømte som en tornado, rundt og rundt fremover så jeg valgte å avlive den. Mulig den var utslitt. For i dag har det kommet ca 150 albino egg!!!!!!!!!!!!!!
Guri malla, disse hannene gjore virkelig susen.... Kan vel si dem er værre en meg i halmen... Fikk også 3 stk Corydoras Melini i hus i dag. En stoooor takk til deg Ronny. Disse er utrolig skjønne og kan fort bli min favoritt. Det begynner å bli mange typer Corydoras her nå, og jeg ser behovet for eget klekkeri i nær fremtid. Akkurat nå står det bokser/små karr i hytt og pine nede i akva rommet, med egg og yngel. Har ellers hatt vannbytter på karrene i kjelleren nå i efta/kveld, dvs 11 karr. Dem andre tar jeg i morgen som står i 1.etg og 2. etg. Bildene er fra Albinoene som la egg i dag. Fikk en ny info/opplysning om albinoer i fra zoo forretningens fiskebok som jeg ikke var klar over. Di som går under navnet Albino måtte jo være albino av noen spes type spurte jeg om og han bladde opp. Jo da, albinoene som selges som albino er PALEATUS albino. Noen fikk vel en aha opplevelse nå, akkurat som meg. Kan du, om du er innom MONA bekrefte dette at dette er riktig. Stoler jo på boka, men det finnes kanskje flere albino typer?

Se på den ene hu albinoen på bilde, minner meg om ei dundre på nesten 100
hehe. Men disse har en meeeget fin rosa farge og sjarmerer iallefall meg i senk
Inaktiv bruker
ja god aften da leifegutt
dette var virkelig koselig å høre, at du har fått egg på disse
trodde noen sa at det ikke gikk ann å få egg/yngel på disse?
det var foresten noen utrolig flotte albinoer du hadde der, blei nesten litt imponert når jeg så den svære dundra som ligger der i hjørnet...
vegar haugerud
ja god aften da leifegutt:) dette var virkelig koselig å høre, at du har fått egg på disse;) trodde noen sa at det ikke gikk ann å få egg/yngel på disse? det var foresten noen utrolig flotte albinoer du hadde der, blei nesten litt imponert når jeg så den svære dundra som ligger der i hjørnet...:D



Jeg har også fått høre at egg på albino er omtrent umulig. Men fikk det til på 2 dager jeg da og motbeviste den påstanden
Heisann
Moro med albino yngel,her popper det ut egg i hopetall her også.
Det er kanskje paleatus albinoer som du sier,mener å ha sett det i annonser her på AF.

Lykke til med sykehusbesøket neste uke,vedder på at du treffer noen med akva dilla der også,hehe.
frosken
Heisann Moro med albino yngel,her popper det ut egg i hopetall her også. Det er kanskje paleatus albinoer som du sier,mener å ha sett det i annonser her på AF. Lykke til med sykehusbesøket neste uke,vedder på at du treffer noen med akva dilla der også,hehe.



For å si det sånn så skal det være folk der som kjenner mer til fisk etter at jeg reiser enn før jeg kom. I min narkose skal jeg drømme om Corydoras egg i hopetall. Og når jeg våkner av narkosen skal jeg spørre om di så alle di egga, hehe. Gruer meg veldig Frosken, men det skal vel være slik.
Det ville vært meget merkelig hvis du ikke gruet deg.
Du får det nok bedre i etterkant,uten alle de problemene fingeren lager nå..
Inaktiv bruker
jeg vil ønske deg meget lykke til med operasjonen neste uke leif, å håper det vil gå bedre i etterkant
jeg vil også melde meg frivillig til å hjelpe med vannbytter, å hva som skal trengs, bare du får slappet av å fingeren din blir bra

forresten, frosken? var det deg jeg hilste på på drammen AK?
Jepp,hyggelig å hilse på deg også
Inaktiv bruker
det var hyggerlig å bli kjente med ENDA en fra akvaforum jeg tror jeg komemr til å slå følge med leif etterhvert så, så du må nok regne med å hilse på meg flere ganger
men dette blir vel litt off-topic har du msn? kan slå av en prat der
Vi møtes nok igjen.
Er ikke så mye på msn dessverre
Da er det ene 54L karret jeg har stående i 2.etg tømt for ancistruser og er da tom for fisk. Skal slamsuge det og tømme 50% av vannet og ha corydoras albinoene mine i det nede. Dem går for øyeblikket sammen med yngel av aeneus og panda. Blir vel til at jeg tar frem porsa reolen igjen og putter inn et par små karr i bunn på det samtidig som 128L blir stående på toppen. Det vil da være 3 reoler med tilsammen 12 karr i kjelleren. De vil hovedsaklig bestå av corydoras og corydoras yngel. Har to ancistrus albino karr stående i den minste enkel reolen. 7 mellom store og et karr med voksne. Disse vil bli "slått sammen" til et karr. Dette for å få rene grupper med coryer i di karrene jeg skal ha det. I dag har det IKKE kommet egg på noen av coryene og det er en stund siden det var slik. Egg har pluppet ut både her og der i diverse karr den senere tiden. Ellers har di fått inn litt fisk i "dyreforetningen" her i hvittingfoss. Noen fine gullfisk, guppy, platy og litt annet. Fant ikke noe som passet i mine karr, men hun måtte begynne et sted sa innehaveren. Skrøt av rene karr, fin og flott fisk og håpet med tiden at ciklider ble tatt inn.
Ellers ikke noe nytt i min akva verden så langt i dag

Har ryddet i tråden, fint hvis dere rapportere inn videre overtramp.
MC Darup
Har ryddet i tråden, fint hvis dere rapportere inn videre overtramp.



Takk for rask behandling Mc Darup. Skal sende en mail og klarne opp i forholdene jeg var delaktiv i. ( til vekommende som hadde innleggene)Beklager så mye.
Jubileum, mitt innlegg nr 500
For å begynne med må jeg si at dette innlegget er et lite jubileum faktisk for meg, og bør da selvfølgelig inneholde positive ting i kveld. Dette er mitt innlegg nummer 500 her på Akvaforum siden april i år, så en kan vel si at jeg har vært aktivt med i diskusjonene, trådene og i innlegg.

Har også i dag plukket Corydoras egg fra albinoene som i dag ble flyttet til eget karr og teller 11 stk. Det antallet sammen med flere økes i morgen da jeg har vunnet noen budrunder i kveld. Paleatusene går fra 7 til 10 stk, albinoene fra 11 til 16 stk, aeneusene fra 9 til 15 stk og 9 stk Julii som jeg egentlig regner med er Trilineatus som jeg har 2 av fra før. Butikkene tar ofte (som regel) feil av disse og om en skal bestille Trilineatus må en som regel bestille Julii. Da begynner det å bli en del store grupper av Corydoras her, men har fortsatt bare 4 Schwartzi som jeg ønsker meg noen flere av samt 3 corydoras Melini. Kunne tenke meg noen flere individer av disse slik at det blir "ordentlige" grupper. Noen som vet om noen til salgs kanskje?

En annen gladnyhet er at mine siste ancistrus egg ble klekket i dag. Desverre er en del helt gjennomsiktige og ikke befruktet, men noen blir det likevel. Da jeg satser fullt på corydoras fremover har jeg lagt ut denne ancistrus gruppen med karr på budrunde frem til i morgen ettermiddag. På tide med litt bilder igjen.....
Hva er det du bruker som reol, ser ikke ut som de "vanlige" reolene man ser rundt omkring?
Galemor
Hva er det du bruker som reol, ser ikke ut som de "vanlige" reolene man ser rundt omkring?



Heeeeei galemor.

Reolene jeg har er ikke akvariereoler slik du ser dem på zoo butikkene nei. Dette er vel "lager" reoler i kraftig metall. Disse reolene har blitt brukt til å oppbevare reservedeler til maskiner på jobben og har fått dem helt gratis. Har en enkel med tre karr og en dobbel med 6 karr i. Skulle jeg hatt reol i stua... ville jeg ikke valgt dem, men vanlig reol. Er du heldig får du kanskje tak i en reol til 6x60L for 3-4000 brukt. Men jeg skal kun ha reolen i kjelleren for stort sett oppdrettskarr og da var dette et gratis og helt greit alternativ. Selv synes jeg det er greit, en kan justere høyden også etter hvor store karr en bruker i min reol

Så til i dag
Har fått hentet alle coryene jeg kjøpte og ble i tillegg 10 stk Acara, og skal levere pandaene mine i morgen. I dag går det over alle støvleskaft når det gjelder corydoras albino egg. Før i dag, inntil jeg reiste å hentet coryene i Asker tok jeg ut ca 150 egg fra albinoene. Ble skrekkslagen når jeg kom hjem igjen og skulle fordele fisken i karrene nede. Overså først reolen med albino karret på vei inn i akvarommet og fordelte etter som jeg tok opp posene og skulle tilvende temp på posene. Når jeg tok opp posen hvor nye 5 albinoer var og gikk mot karret deres, måtte jeg sperre øynene opp. Men i svarte, jeg skrek som en gal og kona antok vel brann eller hjerteinnfarkt og kom styrtende ned til meg i kjelleren. Jeg sto der å bare måpte, se hera sa jeg. Milde himmel utbrøt hun. Det var egg over alt, på alle ruter, pumpe, pumpeholder, varme kolbe, planter.... ja overalt, over alt. Hvordan i himmelens navn kan disse små individene av Corydoras ha plass til så mange egg må jeg bare spørre meg. Etter bare noen få dager med disse albinoene har jeg vel ca 500 egg. Litt vanskelig å telle dem, men tror det ligger noe rundt der, fordelt i to isbokser. Som den vimsa jeg er klarte jeg å velte isboksen med di siste panda og paleatus eggene mine i dag også. Noen få egg fant jeg igjen, men er vel små håp for dem. Å plukke opp små cory egg fra et umalt betong gulv er som å plukke erter med boksehansker. Skviset sikkert det meste jeg fant igjen, desverre. Men aeneus yngel og albino egg.... ja det er det nok av. Legger ut litt bilder senere fra i dag

Leif
Tilfeldig bekjentskap
© Tone & Ib Damborg Karlsen
Reklame for plussmedlemskap