Reol prosjekt med budsjett på kroner null :) (side 16)

Baenschi hunnen i kjelleren, med et digert kull har ganske normale sorte markeringer. Hun er gul i farven på kroppen selvsagt.
Den største hunnen oppe er knallgul og har store svarte felt på brystfinnene og på kinnet. Hun har ikke noe kull det jeg kan se.
Merkelig..........
Kullet i kjelleren er hvertfall svært. Jeg har byttet vann hos de i dag for første gang etter at de kom ut, det er alltid litt nervepirrende. Det er bare en gang jeg har gjort dette så det har blitt katastrofe og da hadde jeg så mye scalareyngel at det sikkert var like greit. De er hvertfall ikke lettsolgt her oppe, enda de er milevis flottere enn det meste av søpla som selges i bukkene etter min mening. Jeg har fortsatt ca 50 stk av de.
Jeg har sett baenschiyngelen beite på filtersvampen. Kullet virer litt rundt omkring og det gjør jo ikke noe når det ikke er noen andre fisk i karet. Jeg skulle gjerne hatt noen til å spise mer matrester oppi der, får i verste fall ta oppi mer snegler. Ser ut som enten lav ph eller helst hua har spist opp rekene som var der.

Satanopercaene holder koken. Yngelen spiser og vokser. Intet tydelig frafall. Selv om jeg så et vellykket angrep og to mislykkede fra Nannostomus beckfordiene. Det var helt på kanten av hva den kunne svelge tror jeg. Lurer på om ikke en Apisto også fikk seg en yngelstek i dag. Jeg tror ikke dette kommer til desimere bestanden voldsomt.
Foreldrene gjør en flott jobb i samarbeid om å beskytte yngelen og holde området rent for andre fisk.
Byttet vann her også det var mindre spennende da jeg bare byttet 10% og etterfyllte litt da det har stått med dekkglasset ganske mye åpent.

Jeg har flyttet gruppen med Corydoras green laser over i et mer egnet kar hvor de får litt lavere temperatur. Ser ut som den holder seg stabilt på 24 grader uten varmekolbe de de er nå. Jeg gir de også relativt kaldt byttevann, i dag sank temperaturen til 17 grader rett etter byttet. Jeg er ikke så glad når det kommer under 20 grader, men fiskene så ikke ut til å slite.
Blir spennende å se om det kommer noen egg av så enkle tiltak.
Hele fronten på dette karet er foreløig dekt av alger så det er vanskelig å se inn. Rekene har lovt å ta seg av saken, det er haugevis med små rekebebiser på disse algene. Så jeg kommer ikke til å skrape de bort for å ta bilder enda. Denne gruppa er også ekstremt sky, så det er ikke så mye å se heller. Jeg har god tid og yngel nok for en stund framover. Fortsetter å fete disse opp med endel levendefor og pellets.
Gleder meg til de blir fullvoksne, da skal de få et skikkelig staskar.
Jeg har såvidt begynt å gjette kjønn på de, ser hvertfall ut som det er begge i gruppa på 7.
Murphys lov gjelder fortsatt: "Alt som kan gå galt går galt, men kun på det verst tenkelige tidspunkt."

I går sto jeg opp tidlig for å høste en svær porsjon artemia før jobb og fant bare en stinkende pøl når jeg skulle til å høste. Panikk!
Så da passet det bra at mikroorm kulturene var nysatt, eller kanskje ikke
Jeg har hvertfall fått bekreftet at Satanpoerca cf pappaterra yngelen trenger levende for. Prøver å få til foring med mikroom, men det blir ikke det samme ser jeg. Tørrfor ser de ikke ut til å forstå er mat enda.
Frykter at det har kommet fuktighet på artemia eggene mine. Bestiller en ny boks i dag.
Prøver å fore med det jeg har, men både grindalsorm og dafnier virker for store for jordspiser yngelen.
Baenschi yngelen spiser hvertfall på små grindalsmarker, håper bare de ikke kveles mens de holder på. Markene er omtrent på lengde med yngelen så de får ikke dyttet de skikkelig inn. Så ikke ut som de hjalp hverandre ala lady og landstrykeren med å få delt de heller. Satser på at de finner ut at det er lurt å dele ganske snart.
Det gikk brukbart å skille de store fra de små markene. Mange happy coryer og apistoer i dag som har fått masse svære grindalsormer.

Green laser gruppa lekte i går, det er jeg rimelig sikker på. Så ingen egg når jeg kikket i dag, men har ikke hatt tid til å se så nøye etter heller.
Så derimot noen C. sterbai eller caudiomaculatus egg på noen planter, har ikke kapasitet til å klekke disse nå.
Satser heller på å få til en klekking om noen uker om laserene spiller på lag.
Jeg er fortsatt litt redd for coryene, om jeg blir helt hekta på disse også sliter jeg litt om jeg ikke kan bygge akvarierom av Trondheim spektrum er jeg redd.

Heros severusene tygger. Hunnen i går og hannen idag. Håper det ikke blir yngelslepp før jeg har fått orden på artemiaen. Skal bli spennende å se om de klarer å bytte i morgen også.
Det er også graving hos sjokoladeciklidene samt noe synkronsvømming. Mulig de skal til å leke igjen. Hvertfall flott at hunnen er ute og spiser sammen med hannen, det hadde vært best for hunnen om de drøyer med lek. Samtidig ser hun fin og feit ut nå, jeg gjetter at hun har spist mye planter på natta. Nå får hun hvertfall i seg masse mat av høy kvalitet.
Nye artemiaegg er på vei og det trengs
Det har vært litt stress med å produsere nok mat og stadig flere yngel som titter fram her. En dårlig kombinasjon.
For første gang må jeg prioritere hvem som skal få den beste maten, ikke akkurat noen morsom oppgave:

Satanoperca cf. pappaterraene har fortsatt rundt 30 yngel (muligens fler). De spiser ikke annet enn levende for enda. Fores med mikroorm og har 1. prioritet på artemia.
God tilvekst på yngel. Foreldrene har begynt å spise igjen de også.

Apistogramma baenschi kullet i kjelleren var på mellom 50-100 yngel. Usikker på om det har vært stort frafall eller om de bare er gode til å gjemme seg. Det har vært utforderende å finne riktig formengde i dette lille karet (60 liter) uten særlig mye andre dyr til å spise opp restemat. Setter inn dafnier der i dag etter vannbytte som for til mammaen og vannrensing.
Yngelen spiser mikroorm og små grindalsormer. Har 2. prioritet på artemia.
Det dukket fram et kull baenschier i karet oppe også, forer med grindalsorm og håper det beste. Tar det som en bonus om noen overlever herfra.
Apistogramma yngel kan til en viss grad beite på filtersvamper og annen mikrofilm for å få i seg næring. Jeg ser at de har mageinnhold også før foring.

Heros severusene har sluppet yngelen. De har et stort kull på over 100. Denne yngelen kan også spise mikrofilm og antakelig tørrfor. Forer med mikroorm.
Foreldrene ser skikkelig samkjørt ut og får til å spise på tur. De er langt mindre skvetne enn pappaterraene og har langt høyere terskel for å ta inn yngel en i mnnen igjen.
Forer med artemia når det er noe igjen. Noe eldre søsken, scalare yngel og coryer også setter pris på. Problemet med foringen av disse er at foreldrene blir akkurat så stresset når jeg stikker ned sprøyta at de tar inn yngelen. Dermed kommer de andre gribbene i karet til først før foreldrene får ryddet plassen og slipper de ut igjen.

Sjokoladeciklidene la egg 48 timer etter første graving. Høy befruktningsgrad. Paret virker ikke spesielt harmonisk og det er endel leppebryting. Dette har medført kaviarfest for noen heldige coryer. Fortsatt noen egg igjen, forhåpentligvis nok til at de fortsetter og kan ta opp et lite kull i fred og fordragelighet etterhvert.

Mens jeg har holdt på med pappaterraene har jeg sett opptil seks Nannostomus beckfordi yngel om gangen. Disse har gode dager med all mikroormen i vannet, ser de får kulemager. De voksne har også gode dager og det er alltid noen hunner som er sprekkfulle av egg. Yngelen er utrolig flott, om jeg er griseheldig kanskje jeg får til et bilde av de i løpet av helga.

Her er et bilde av Heros severumene med yngel.

Morsomt å lese om kar med så mye livlig virksomhet! Er vannet i trondheim hormonbehandlet på noen måte?
530
Morsomt å lese om kar med så mye livlig virksomhet! Er vannet i trondheim hormonbehandlet på noen måte? ;-)

Bare torvbehandlet
Her går alt for full fart framover

Alt av yngel ser ut til å stortrives, ingen dødelighet det jeg ser.
Apistoene i storkarene ser jeg ikke noe yngel av, forer litt i tilfelle det er noen der. Baenschi hua oppe har jeg ikke sett etter at jeg mener hun hadde et kull. Det er meget mulig hun har yngel bak en svær rot med masse mose.
I det karet har jeg introdusert et par fisk jeg kjøpte som "Apistogramma mix VF Brasil", disse har nå farvet ut såpass at jeg håper de kan identifiseres når jeg får noen gode bilder av de. Jeg tviler litt på at de ar apistoer i det hele tatt, men fine er de. Det er ikke usannsynlig at baenschi hunnen skygger banen for disse da de er noen cm større enn henne.

Heros severus yngelen klarer seg utrolig nok bra, det ser ut til å være svært lav dødelighet også her. Antar de fortsatt har over 100 yngel.
Ungene ser ut til å ha ganske slunkne magesekker, men næring må de få i seg ellers hadde de vært døde nå. Disse kan altså fores opp på tørrfor akkurat som sjokolade ciklidene. Det virker som Heros severus yngelen takler dette bedre, men jeg vil anta at tilveksten blir vesentlig bedre med levendefor. De fikk hvertfall tre gode foringer med artemia i dag.
Deilig å ha klekkingen i gang igjen med nye egg.
I dag fikk en gjeng ikke-akvarister se dette harmoniske paret i full utfoldelse og ble helt fascinert. selvsagt er innslepp og spytting av yngel spektakulært, når det kommer 100 yngel ut av munnen i en stri strøm er det et imponerende syn også for meg.
Også likestillingen i forholdet og hvordan de byttet på å spise og passe barn i hurtige sekvenser tror jeg ga en naturopplevelse.

Satanoperca yngelen ser skikkelig feit og fin ut, anslår at det er i overkant av 40 stk. Mammaen klarer bare ca halve kullet mens pappaen fortsatt klarer hele gjengen selv om han ser ut som noen har sprengt en kinaputt i munnen hans.
Begge foreldrene spiser nå som hester og ser ut til å legge godt på seg. Blir spennende å følge utviklingen på disse, de er hvertfall i form til å leke igjen ganske kjapt tror jeg, uten at det er noe umiddelbart ønske fra akvaristens side.
Mulig at Satanoperca pappaterra skifter farve etter omgivelsene? De ser ut til å farve mer ut når de er inne i buskaset enn over den lyse sanda.
Hei

Har du noe mistanke om hva Apistogramma mix VF Brasil kan være ?
bilder av satanopecaraene ?
Her kommer noen skikkelig dårlige Satanoperca cf pappaterraene, skal ordne opp i karet så det går an å ta bilder snart. I løpet av uka eller til helga håper jeg yngelen er stor nok og at jeg får tid.
Fart66
Hei Har du noe mistanke om hva Apistogramma mix VF Brasil kan være ?

Ja, men er svært usikker. Det står dessverre ikke noe om størelsen på apistoene i DATZ og disse er svære, hunnen er på størrelse med baenschi hannen og han er ingen smågutt heller.
Her er hun:
Så var det hannen.
De har litt ulik form på haleflekken som volder meg litt bekymring og hunnen har en tydelig strek under magen fra analåpningen og fram på høyde med brystfinnene som hannen ikke har. Det siste kan fort være kjønnsforskjeller og at den svarte farven er intressant i forbindelse med yngelføring.
Så fikk jeg hvertfall noen greie bilder av Nannostomus beckfordi yngel.
De er utrolig flotte og beveger seg på en spesiell måte, særlig når de stopper opp. Da utfører de en liten kniks med halen, som jeg tror er for å etterligne plantedeler som hekter seg fast i planten de skal beite på.
Hei

Det første som falt meg inn når jeg så hunnen var apistogramma hippolytae, men
ble enda mer usikker då jeg så hannen.

Men det er en del som ikke stemmer på hunnen også til at det er apistogramma hippolytae, blant annet ser caudal spoten litt liten ut i forhold til apistogramma hippolytae.

Det var min første innskytelse etter å ha sett bildene i Datz også
Hei igjen!

Jeg håper alt går bra med dine Baenschi kull og de som jeg skal overta en dag?

Jeg har sett på de bildene som det er av apistogramma her i basen og den jeg syns lignet mest er Apistogramma steindachneri..
Har du sjekket denne?
Jeg syns tegningene lignet iallefall, men fargene var ikke like da.
Pluss at det sto altså at de ble 10 cm og du skrev vel at den ene var ganske stor.

Mvh Tobias
Det som fikk meg på den tanken da jeg så hunnen og din forklaring var størrelsen
og den svarte flekken over rygg stripa, Og at du sa hunnen var stor. apistogramma hippolytae er vel en av de større apistogrammaene ???

Det var opptil flere som lignet, også var de så store at jeg ble stuss på om det kunne være noe annet enn apistoer egentlig.
Mike Wise har akkurat bekreftet de til et par hippolytae, så det var skikkelig bra Fart.

Baenschiene trives og vokser tobias, alt de ønsker seg nå er egne revir tror jeg.......
Kult, stilige apistoer, artig når man finner ut hva man har fått tak i

Skal du prøve på oppdrett av Apistogramma hippolytae?

Tobias O. Apistogramma steindachneri har helt annen halefinne, ikke avrundet som på
bildene av ola sin nå bekreftede apistogramma hippolytae .

Bra at du fant det ut!

Jeg har fått bygd opp det jeg håper er passelige revir nå, så da mangler det bare å få de hjem her og å få de til å yngle
Du skal bli den første til å vite det hvis det skjer iallefall! ;-D
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap