Milo's våte verden (side 16)

Plussmedlem
Torbjørn Jørgensen
Usikker om det er Davidsandsi?

Nei, egentlig ikke... Tenkte bare litt feil når jeg skrev, er litt sliten i hodet.... :-p
C090'ene er skikkelig lekre, for en flott ryggfinne
Stiller meg allerede på liste hvis det skulle bli salg av yngler her etterhvert!
Plussmedlem
Nå var det jammen lenge siden sist her, jeg får vel prøve å oppdatere litt...

Siden forrige innlegg har jeg fått vært på et par trivelige besøk. Takk til Geir Stokke for titten i kjelleren hans.
Og som alltid var det fint å få en prat med Bjørn Rildå igjen.
Sånne folk som disse 2 er gull verdt når akvaristlivet kjennes litt tungt...

Et par besøk hos Marita har det vært, blant annet for å ta noen mål... (ikke av Marita da)
Men av en eller annen uforklarlig grunn så har jeg begynt å stoppe opp en halvtime ved biljardbordet sammen med typen hennes, jeg som aldri egentlig har likt det spillet...

Over til fisk her hjemme...
Nanocara Anomala har lekt nå og hoa passer på noe sånt som 100 småtasser. Faren er i eksil siden han ble banket opp daglig. Sinna dame ho der nå...
Cherrybarbene viser veldig leksiver, så der er et par flyttet over i et lekskar for seg selv. Se an noen dager før jeg flytter de tilbake og sjekker om de har kost seg noe....
Aplochelius Dayi (Ceylon Killi) har dannet par og viser leksfarger. Burde flyttet et par til eget kar, men har rett og slett ikke noe ledig til de...
Nå som jeg har begge kjønn av Pantodon Bucholzi er det veldig fristende å prøve å få lek på de. Et 50talls småtasser som nafser levendefor hadde vårt et kult syn....

Super Red leker, C. Cervinius leker, C. Sterbai leker, C. Aeneus leker, L010a leker...
L134 viser tydelig tegn på at de er i "puberteten" Mye småknuffing der nå.... Blir å skille ut en gruppe etterhvert, og selge endel av de resterende....

Litt bildespam må også til...
Plussmedlem
Apisto, av alle ting....
Dette skal da være A. Viejita.....
Plussmedlem
Sinna N. Anomala-mamma...
Samme som over...
N. Anomala yngel....
Plussmedlem
N. Anomala yngel 2 bilder...
Han far i eksil... :-p
Plussmedlem
Kanskje på tide med en liten oppdatering nå...
Orker ikke (les : gidder ikke) skrive om alt som har skjedd siden sist, men nøyer meg med det viktigste...
Nemlig....
Oslo Akvarieklubb hadde celebert besøk med tilhørende foredrag torsdag 1/11. Nemlig Mister Corydoras, Ian Fuller. Og for min del var det et utrolig artig møte og et knallforedrag.
Det skadet jo heller ikke at det ble litt ny cory i dag, nemlig CW049. En ikke altfor vanlig art. Denne var det Ian som hadde med og jeg er MEGET fornøyd med at 8 av de nå går i et kar her.
Litt bleke og forskremte enda, men noen bilder ble det...
For en flott cory

Skulle gjerne hatt med meg det foredraget ja ,sikkert veldig interessant.
Plussmedlem
Et flott foredrag av en flott fyr Sølvi...
Og han har en behagelig stemme og et engelsk som gjør det lett å følge med og få med seg det han sier....
Gratulerer med nye og fine fisk, likte spesielt de nye coryene fra Ian Fuller foredraget... Du får ta like godt vare på dem som med Eques'ene deres så blir det nok en grei forøkning av de åtte på sikt vil jeg tro… Og når den tid er inne får vi finne en måte å få noen av avkommet fra disse over til Bergen...hint hint.. førstemann på listen nå, he he...
Plussmedlem
Bilder "dagen derpå". Litt mer farge og barter rundt i sanden...
Gratulerer med nye corydoras, de var kjempefine
Plussmedlem
Vil bare minne deg på at siste innlegg fra deg var i november -12! :p
Her ble jeg så glad over bevegelse i tråden, og så er det "bare" Anders som er like utolmodig som meg! Bilder Milo, bilder!!!
Plussmedlem
Anders K
Vil bare minne deg på at siste innlegg fra deg var i [B]november -12![/B] :p

Jepp Anders, jeg vet...
Har bare ikke brydd meg om å skrive noe her den siste tiden...

Beklager å skuffe deg Sissimor, men som sagt....
Jeg ser det er flere som ikke skriver noe særlig her inne på forumet lenger og det er veldig synd, det er liksom en grei plass å "møtes" når man er spredd utover i landet og lider av samme fiskeinteresse.
Plussmedlem
Jaha...
Etter å ha fått litt "kjeft" fordi jeg ikke har skrevet her på lenge, så får jeg vel oppdatere litt da....

Fiskemessig er det jo som alltid noen arter ut og noen arter inn. Det mest spesielle her nå er at jeg kommer til å satse på å drette en del killi-arter framover. 4 arter er i hus (kar) foreløpig, og flere kommer til å følge....

Leksmessig er det vel ikke mye spennende som skjer, hvertfall ikke fra mitt synspunkt...
C090 viser lekstendenser så det holder om dagen, masse svinsing opp og nedd på glasset, pussing av planter og i det hele tatt mye aktivitet. Stor takk til Glenn K som disse kommer fra.....
CW049 vokser og trives. De er fortsatt altfor små til noe annet enn å være søte, men det kommer etterhvert. Foreløpig bare spiser og koser de seg. Disse kommer da fra Ian Fuller.
C. Davidsandsi viser også lekstendenser i sitt nye kar, men ikke sett noe til egg enda. De skal få selskap av et mallepar etterhvert...
C. Melini har lekt noen ganger, men ikke sett noe resultat. Mye sulten fisk som går sammen med de...
C. Eques viser stadig tendenser, men ikke noe bekreftet lek derfra. Selv om flere markerte t-posisjoner jo er lovende....
C. Sterbai leker konstant, egentlig ikke noe nytt det...
Anc. Super Red leker som de pleier, i øyeblikket 2 par.
Anc. sp Dragon, der er et nytt par i startgropen. Den gamle lekshannen er lissom blitt litt sånn derre borte vekk...
L144 slipper store kull med jevne mellomrom, heller ikke noe nytt det...
Cherrybarbene leker konstant, men uten mulighet til å vokse opp i det karet de går i nå.
4 arter killi leker og koser seg. Dayi finner jeg stadig yngel av, de andre er det for tidlig å si noe sikkert om enda...
Apisto. Macmasteri (ref id Loffa) leker, men ingen som har vokst opp der enda.
Nanocara Anomala skal snart i eget kar igjen, siden de stadig vekk har lyst til å kose litt med hverandre....
Rin. Eigenmanni leker stadig og det vokser opp noen yngel i ny og ne. Det blir nok et "prosjekt oppvekst" der etterhvert.
L010a leker med jevne mellomrom. Lar de bare slippe yngelen i karet. De som vokser opp vokser opp. Litt rart at de fleste slår over til viltfarget etter en stund...

Tror det skulle være alt, men sikkert glemt noe...

Av annet ting og tang...
L128 vokser til og har farget fantastisk ut. Utrolig flotte.
L052 (fra Janne ++) farger også fint ut. Disse har langt igjen til de er voksne og leksklare..
L134 er jo vakre som vanlig...
Panaquene vokser til, har jo 5 av de. 2 av de er L330 og kjøpt som par. Størrelse, tja, 20++? En ligger i hulen sin og den andre ligger oppå...

Sikkert masse mer som burde vært skrevet, men....
Plussmedlem
Jeg har et Trigon 190 ved siden av sofaen. Der hadde jeg ikke renset filteret siden, hmm, siden, tjaaa, siden, vel, si det..... Dere skjønner tegninga. Dere får et lite bildehint om hvor lenge det er siden.. Fant ut at jeg skulle ta det mens jeg var alene hjemme og også ta litt bilder og skrive litt om det.

Filteret er en Boyu EF45, den største bøtta fra Boyu. Det har før vært diskutert masse om kvalitet osv på denne, men det skal ikke jeg ta opp. Jeg er tross alt fornøyd.
Helt støyfri er den nok dessverre ikke, men den støyer ikke mer inni Juwelskapet enn at jeg må slå av lyd og lytte nøye for å prøve å høre den der den står en halvmeter fra meg mens jeg sitter her og skriver...
Jeg liker konstruksjonen på den. 4 solide klammer som holder hodet på plass, og en god og solid spak ala Fluval 405 som man vipper opp for å løse ut slangehodet. (se bilde) Null tegn til lekkasje når slangene er koblet fra, selv om jeg alltid er forsiktig og legger de i noe.
Kapasitetsmessig har jeg bare vært borti 1 filter som har tatt i mot like mye dritt uten å miste ytelse, og det er Fluval FX5. Jeg er i øyeblikket ca 82 kilo middels utrent akvarist, og den bøtta var TUNG å bære inn på badet.
Åpnet og gikk i gang, og det første som møtte meg var et tykt lag gørr på finfilteret. Skrapet av alt utvendig gørr og veide for moro skyld matten. ca 20x20x1cm bomull veide ca 600gram!
Jobbet meg nedover i de 4 kurvene med filtermedia og skyllet de lett. Jeg liker å få bort endel av slammet som legger seg i keramikken.
Grovfilteret i bunnen var like ille, et tykt lag her også. Denne matten skyllet jeg grundig ren.
Jeg hadde likegodt det gørret jeg skrapet av oppi en ca 3 liters plastboks og tok bilde. Merk at dette KUN er gørr som lå oppå mattene. Da skjønner dere kanskje hvor ille det var..
Jeg hadde egentlig tenkt å ta flere bilder mens jeg holdt på, men det ga jeg opp når jeg så hvor ille det var. Her var det best å bli ferdig og få vasket bort bevisene før Kaja kom hjem til et mishandlet bad og kjær Milo ville fått mange nye navn som aldri ville blitt godtatt som nick her på AF....

Bilde 1 : Et hint om hvor lenge det er siden sist..
Bilde 2 : Slangetilkoblingen på bøtta.
Bilde 3 : Slangehodet med slanger og spak...

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap