Siande's akvarieeventyr (side 16)

Kos deg med puslinga i karet
Takker

Det ble mest bannskap, men av den gode typen. Den kule rota som jeg hadde tenkt å få inn flyter fortsatt som en dupp, etter 1 mnd. bløyting i bøtte.... Så da plages og bantes jeg med å få skrudd på noen sugekopper, og prøvde å smette den nedi, men neida. Så jeg skrudde på en sugekopp til. Fortsatt dupp... Så nå skal den få ligge i bøtte enda lengre, så vinner jeg nok til slutt.

Pumpen ligger i ei bøtte og godgjør seg med guffe fra storekaret, tenker jeg putter den oppi karet om en liten halvtime når jeg har fått blaket rundt på nett litt Synes det var litt skummelt å hente guffe fra storekaret så kort tid etter forrige gang jeg gjorde det, var temmelig lite guffe der, så jeg skal være litt forsiktig de neste dagene tenker jeg, i alle kar.
Pleier å tynge ned gjenstridige røtter med en stein jeg. Er serlig mopani-røtter som foretrekker et liv som dupp her hos meg...
Hm, ikke dumt. Men da må jeg ut og finne meg en stein, samt noe snøre å binde den fast med. Snøre trenger jeg uansett, jeg har planer om å feste willow-mose på rota så det kan henge ned. Er den rota som jeg viste fram når du var på besøk
Og det er ei fiiin rot ;D
Nå står fiskene til aklimatisering med Sølvi's glupe måte å bruke easy breeding boksene på. Måtte sette dem på kjøkkenvasken, sidenkanten på lillekaret er temmelig bred. Jeg må vel vri hodet min en dag og finne ut hvordan jeg kan få boksen til å henge der til den dagen yngelen flytter inn. Vil være deilig å ha dem der istedet for på gulvet.

(og veilederen min på skolen lurer på hvorfor jeg alltid er så trøtt, aklimatisering av fisk klokken 2 om natten er kanskje et mulig stikkord....)
Pussig det der; akklimatisering av fisk har som vane å skje midt på natta...
Meh, kampfiskene mine kom i dag, og begge var døde Får seg om jeg prøver igjen, må dekke transporten igjen da, og jeg vet ikke helt om jeg tror det går, begge heatpackene var kalde nå når jeg pakket opp esken. Mulig å vente til sommeren og prøve på nytt kanskje, men det er jæææævlig lenge til, og det er risiko-sport å sende uansett, jeg har jo ikek lyst til at de skal måtte lide til ingen nytte:-S
Åh nei! Det var da fryktelig trist. Fiiine fiskene
Artemiaklekkeriet her i huset er noe tregt, det tar 2 døgn +-6 timer før de klekker. Så som bekymret mor som stadig mistet en yngel dagen så måtte jeg klø meg i hodet og komme opp med annen mat som var lett å få til, og yngelen spiste. Og etter litt prøving og feiling så oppdaget jeg at eggeplomme var de mer ivrige på enn nyklekket artemia! Rare fiskene...

Så nå får de ørlittegranne hardkokt eggeplomme 2-3 ganger om dagen, med grundig rengjøring etter siste måltid, og artemia som erstatning når det klekker ute i bobleriet. Blir ihvertfall litt variert kost på dem, og det burde jo være bra Også blir det jo mye godt pålegg på skolematen for meg da

Ellers ser kickstarten av lillekaret ut til å ha gått strålende. Jeg har målt NH4 og NO2 jevnlig uten spor av problemer. Jeg har vært veldig forsiktig med foringen, så nå skal den gradvis økes litt til jeg er trygg på filteret og jeg føler fiskene får nok mat. Så gjenstår bare å gradvis senke pHen igjen, den har fått vandre oppovermidt i alle de tusen vannbyttene de siste ukene. Rota sank plutselig ned til bunnen av bøtta, så jeg tenker jeg skal prøve meg påå stappe den i akvariet i kveld etter å ha stjelt litt mose fra rekene.

Rekene fikk forøvrig den siste dråpen artemia i dag, og de har definitivt matvett Veldig artig å studere hvordan de raste rundt og prøvde å fange artemia mellom forbeina for så å skulel stappe det i munnen, var ikek helt enkelt så det ut til.
Nå er yngel-boksen rengjort grundig, og endelig har jeg fått talt dem også: 9 stykker. Mindre enn jeg hadde håpet på, men slik går det når man ikke er forberedt. Tror kanskje jeg har mistet halvparten av de som klekket sånn omtrentlig, og det var mest frafall den første uken, denne uken har jeg bare funnet en død yngel på mandag, og det var første dagen jeg gav dem eggeplomme.

Er litt størrelsesforskjell på dem, er tre som er temmelig små sammenlignet med resten. Håper bared et går seg til. Har merket meg at de ikke svømmer veldig langt for å få seg mat, så kanskje disse tre ofte bor i feil enda av boksen i forhold til foringen? Eller kanskje de bare er klekket en dag senere, det klekket jo over fire dager eller noe slikt.

Rart å tenke på at jeg har styrt med den lille boksen nå i tre uker, og at på lørdag-søndag-mandag-tirsdag så er yngelen 3 uker gamle. Søte små

Nå, fiskesnøre og rot!
Får virkelig håpe at du får alle til å vokse opp, slik at du får en fin stim alikevel ;D
Jeg krysser fingrene

Nå ble det artemia gitt. sjekket den tidligere i kveld, og da var det ikke tegn til liv, men nå, etter passe leggetid for studenter med morgenforelesninger var det umiskjennelig orange farge på litersmålet.

Så nå har både yngel og to overlevende voksne Green laser fått litt artemia. Ble ikke små mye på de voksne, men jeg tenke de nok syntes det var godt. Fikk dem fram til glasset ihvertfall, og de gaflet raskt i seg den lille dråpen jeg hadde puttet oppi.

Yngelen spiser ikke mye, og det er de samme fire som ser ut til å spise denne gangen, ingen av de andre kommer fram for å spise. Får håpe de har mesket seg med infusorier eller noe annet rart, eller fortsatt er mette på eggeplomme fra i 16-17 tiden i dag.
Fortsatt ingen flere frafall hos yngelen De begynner å bli merkbart større, ikek bare små knappenålshoder med litt sytråd bak, mer fisk, om enn i miniatyr. Eggeplomme er fortsatt veldig populært, det er stor grad av spise-bæsje-spise, og ofte er det syke mengder skit de legger igjen. Jeg bruker en liten luft-pumpe slange til å "slamsuge" når jeg har det travelt, og små vannbytter ganske stadig, det er jo ikke akkurat tidkrevende å bytte vann på en 6liters boks... Når jeg har tid får de lov til å bo i bøtte mens jeg tømmer boksen deres og får vasket den, det legger seg fort ett belegg på bunnen. Noe er sikkert fine bakterier, men jeg tror nok mesteparten er litt mer hurtigvoksende saker enn våre kjære bakterier i nitrogensyklusen, så da er det greiest å holde det ordentlig rent.

Ellers ser denne høsten ut til å skulle minnes for "den høsten alt skulle gå galt". Først rekene som døde som fluer i rekebøtta, så sykdommen i lillekaret, så død kampfisk, og nå i morgest fant jeg powerheaden som driver filteret i storekaret på bunnen. Sandspruten stod og vannet var knapt mulig å se gjennom. Sprintet bort og fikk slått av pumpen og fisket den opp. Var godt med slitasje på impelleren, så det er godt mulig den har ligget slik lenge, lyset går tidlig i akvariet og jeg var ikke bortom og tittet på karet etter foringen en gang i sekstiden:-/

Jeg hadde en forelesning å rekke, så jeg måtte bare koble opp pumpen og be samboen holde øye med om den falt ned igjen, så får jeg sjekke skadene grundigere i kveld. Jeg bare håper den går ordentlig nok til å drive vannet gjennom filteret, og at den ikke har ligget nede så lenge at filterbakteriene svekkes, det har blitt lånt mye filterguffe derfra til kickstarter de siste ukene så det er ikke så stødig som det pleier å være.
Også storekaret som har vært det stødige og velfungerende midt i rotet med de andre små karene Meh.

(på den positive siden er fiskebelastningen i karet veldig lav for tiden, jeg har ikke byttet vann der på 2 og en halv uke tror jeg, og nitratverdiene er fortsatt kjempelave. Det er jo en trøst, så lenge det ikke blir noe nitritt der, da er det virkelig faanskap på gang for jeg tør ikke hjepe det igang med bakterier fra lillekaret)
Det ser ut til å gå bra med filteret i storekaret, takk og lov Det filteret ser ut til å tåle alt. Litt bråkete, men det kan jeg tilgi når jeg aldri har hatt noe problem med nitritt der, selv etter laaaaange strømbrudd.

Yngelen vokser Vært litt slakk med vannbytter hos dem de siste dagene, det har vært skole opp og ned i mente, når man går hjem etter midnatt så er ikke vannbytter det som prioriteres... Men slikt straffer seg alltid, og i dag fant jeg en død yngel

Rekene fikk resten av vannet som var gjort klart til yngelen, og hva ser jeg etter jeg har byttet vann?? Joda, ei feit reke med så mye egg at de tyter ut mellom beina på henne mens hun svømmer. Hun ble nok litt forstyrret der ja...
Prøvde å få noen ok bilder siden hun var venlig nok til å holde seg på rett side av karet, men det er mange kanter på det karet, og reker svømmer fort, så det ble mer vakker mose i fokus enn reka. Mosen skulle forøvrig vært flyttet av gitteret, men jeg kommer aldri så langt:-/

[External Image]
Mye eksamenslesing og lite forum fortiden.

Det rusler og går i karene. Plantene i storekaret har oppført seg litt sært, de som vanligvis vokser som troll er bleke og pjuske, mens f.eks cryptoene har tatt helt av. Det går deg vel til. Jeg prøver meg med til happy life Carbo for tiden, i lav dose en gang om dagen siden jeg er lat og en smule forsiktig.

Rota i lillekaret er enda ikke på plass, det er liksom alltid noe som kommer i veien. Men kanskje i morgen. Eller etter eksamensperioden er over og jeg har noen dager fri før jeg reiser nordover.

Yngelen begynner å bli stooooore. Vært noen frafall til, det var tre som var svært små sammenlignet med resten, og jeg så dem aldri spise noe av maten, selv når jeg foret med artemia kom de ikke bort og spiste

Men rekeyngel er tydeligvis lettere, for nå har jeg en rekke reke-pygmeer som raser rundt mellom de voksne bleike sakura-rekene. Søte er de
Livet tok en annen vending her i huset, så internett og forumtid ble nedprioritert. Men jeg er ikke død, fisken er ikke død og alt er egentlig bedre enn før

Mosen i rekebøtta begynner å gro til, men jeg sliter med at det blir litt ujevnt med lys der (har ikke timer, da får jeg skjult stikkkontaktene under komoden), så noen ganger blir den tynne fine weeping moss veldig pjusk. Men jeg plages litt med hele karet. Det fordamper eldig fort, så mosen oppover veggen kryper ikek så høyt og hang-on filteret (flow60) støyer. Men reker, yngel og fart er det

60 literen går som den går. Green laserne har fått selskap av 5 C. trilineataus, og det blir nok noen flere litt sånn pø om pø når jeg har penger. De gjør seg godt sammen, trilene er mye modigere enn de grønne, og litt mer synlige mellom alle plantene. Men jeg ser de grønne jeg, for de gjemmer seg under rota som ligger ved stolen min Så får bare gjestene gå glipp av de fineste fiskene. I går fikk jeg meg 25 Boraras birgittae, søte små. For å ikke få samme krise som sist jeg fikk meg minifisk så går disse nå i karantene med pyntelig innkjørt filter og det hele. Jeg har lært.
Ellers er 60literen det mest velfungerende karet. Otooene holder det så rent og pent atte, og plantene gror, mosen gror og filteret er stille og deilig. Jeg leter fortsatt etter "den perfekte paraply-planten", en eller annen lotus er tanken. Så får vi se hva som skjer når (om) jeg får råd til å kjøpe noe nytt.

Storekaret har gått uten noen store endringer, det bare rusler og går, og filteret gir blaffen i slike ting som strømstans. De fire L201 blir større, og en har flyttet inn i mallehulen. De tre andre har fordelt seg litt hist og pist med hver sitt lille hul/grop i røttene. Jeg bekymrer meg litt for at det er mange hanner, men jeg har ikke egentlig gått inn for å fastsette kjønn på dem enda, tenkte å la dem vokse seg til litt.
Plantene har vært litt så som så. Cardamine lyrata'n som smeltet ned trivdes fint som flyteplante, men jeg syntes ikke det ble noe pent og den tok for mye lys fra resten av plantene. Så prøvde jeg å plante den ned igjen, men da takket den bare for seg. Men den var nå fin så lenge det varte da
Jeg har satt inn noen stilker av en ny plante jeg kjøpte som jeg ikke aner navnet på, den er litt piperenser slik Didiplis diandra er, men mer rød og solid enn den jeg kjøpte fra akvariekjelleren. Slik rød/hvis på undersiden av bladene. Den gled ihvertfall rett inn i 60-litern, og litt mer under tvil i storekaret.

Pumpen i storekaret er en historie for seg selv. Filteret tåler alt virker det som, men tilgjengjeld så bråker powerheaden desto mer. Og bråket den før så bråker den enda mer nå, for når jeg og samboen var borte en helg hadde den ramlet ned og lå og trakk sand opp og blåste over hele karet. Jeg har ikke fått ryddet i karet enda, så det er litt merkelig fordeling av sand rundt om... Innsiden av rotoren er helt ru, og litt skjevt slitt, så den bør definitivt byttes, men enn så lenge har jeg rett og slett ikke råd. Og når jeg får penger så må jeg også ta stilling til om jeg skal kjøpe en tilsvarende løsning, altså bare en powerhead, eller om jeg skal fjerne hele boksen i lokket og kjøpe et ferdig filter (innvendig eller utvendig filterløsning). Jeg hater valg....
Ah, så deilig å ha deg tilbake! Må innrømme at jeg nesten ble litt bekymret...
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap