Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 16)

spennende måte å innrede karet på.
men det blir ikke min stil.
Det forstår jeg godt, Espen, "my sunken pottingshed" er litt i overkant blondegardiner for gemalen også. Men praktisk, det er det :o)
Linda & Ove
Det forstår jeg godt, Espen, "my sunken pottingshed" er litt i overkant blondegardiner for gemalen også. Men praktisk, det er det :o)


Syns det virker veldig praktisk, så jeg har tenkt å låne idèen din jeg ;D
sissimor
Syns det virker veldig praktisk, så jeg har tenkt å låne idèen din jeg ;D


For all del, bare forsyn deg, har jo selv lånt løsningen av Diana Walstad, og hun har sitert et foruminnlegg i boken sin, vi blir sikkert tilgitt :o)

Spørsmålet hun besvarte var "Hvordan fanger du fisk i et beplantet akvarium?" Svaret, sånn litt bråoversatt: "Jeg har lagt murstein og/eller steiner i en del av akvariene mine for å gjøre det enkelt å fange fisk. (Se første bilde). Jeg loser fisken til stein-enden av karet, og plasserer raskt en skilleplate mellom fisken og resten av karet. Etter at steinene er fjernet, kan jeg enkelt fange fisken uten å forstyrre resten av akvariet."

Mursteinen er nok der for å sikre bunnlaget, med jordbunn kan det sikkert fort bli kaos i vannet ved fiskefangst. Helt enkelt er det vel ikke hvis man ikke har gjort det en million ganger, så jeg tror jeg foretrekker å øve litt i BB-kar før jeg kaster meg ut i et Walstad-prosjekt...
Stengelplante på keramikkring-forsøk i spesialiteten
I dag har jeg stjålet en ide fra meg selv! Det var artig. Gjenstår selvfølgelig å se hvor smart det var...

For jeg skriver jo at jeg har brukt disse keramikk-ringene for å holde hurtigvoksende stengelplanter på plass i Karantenen. I de andre karene må særlig Shinnersia rivularis klippes helt ned nokså ofte, og det er så stor oppdrift i plantene at omplanting er en prøvelse.

Så nå har jeg klippet Spesialiteten bar, samlet Shinnersiaen, tredd på keramikkring og gravd hele stasen ned foran utsuget. Det sitter! For den planten er underlig, i fritt svev blir den strantete uten eikeløvfasong på bladene. Stikker du den ned i sanda, fester den seg ikke mer enn absolutt høyst nødvendig, og bladene blir store og fine. Go figure...

Delte i samme slengen den alt for store Javamoseballen, og festet en tredje dusk til slangefeste med sugekopp, har snart dekket all den fryktelig grønne plasten. Og ettersom jeg selv skrev at yngel raskt fant skjul i Limnophilaen, flyttet jeg like godt hele den irriterende kvasten over også. Vet jo at den blir grønn og strantete i hjørnet der, men hvem vet, tror det er nytt lysrør og reflektor siden sist jeg forsøkte. Uansett, har to sprekkeferdige milleridamer, nå har yngelen gjemmesteder nok!
Carbo-produktene og glutaraldehyd lesestoff
Nå ble jeg helt forvirret et øyeblikk, er jo så begeistret for HappyLife Carbo-virkningen i akvariene, og har brukt det etter anbefaling fra erfarne akvarister med god plantevekst og lite alger. Og ble helt engstelig over svaret fra Michael Niesar i denne tråden, han har jo god plantevekst og algefrie kar han også, for å si det forsiktig. Nå gjorde jeg som han sa, googlet glutaraldehyd, detNorsk Legemiddelhåndbok beskriver som "det mest potente desinfeksjonsmiddel vi har". Nå antar jeg at konsentrasjonen i alle carbo-produktene beregnet for akvariebruk er en god del svakere enn det man bruker for å desinfisere sykehusutstyr, men jeg forstår jo hvorfor jeg ble grundig advart mot overdosering...

Men ellers var det ikke bare å finne innlegget hr Niesar refererer til, så jeg har samlet lenker:

[URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1097696-Hva-slags-CO2-anlegg-bruker-du-i-dag-(2009)]Figur som viser glutaraldehyd blir CO2 i innlegg 6[/URL]

Easy Carbo som algemiddel, innlegg 92.

Michaels advarsel om Easy Carbo og dvergreker

Easy Carbo, giftigt för alger? fra Zoopet - her var det mye informasjon!

Ja, ja. Kanskje jeg skulle helle en god slump i den forgiftede bønnen vår? Aner jo ikke hva som bor i der. Tror ikke jeg kommer til å slutte helt med dette middelet, til det er jeg for fornøyd. Fikk i alle fall bekreftet at min teori om å vente med tilsetning til et stykke ut på dagen, slik at plantene var våkne og igang, ikke var helt på jordet!
Inspirerende løsning på hvordan håndtere planter som ikke vil! Helt klart en veldig god løsning i yngelkar, tenker jeg.

Nå fikk jeg lyst på flere akvarier, for å kunne kjøre ulik stil, hehe.
Helinor
Inspirerende løsning på hvordan håndtere planter som ikke vil! Helt klart en veldig god løsning i yngelkar, tenker jeg. Nå fikk jeg lyst på flere akvarier, for å kunne kjøre ulik stil, hehe.


Gøy å være smittsom! Dette står på et kjøkkenbord. Frokost nytes i spisestuen, for bordet der er for gammelt og ustøtt til å tåle vekten av noe særlig tyngre enn et glass vin. Får ikke lov til å bytte det ut :o)

Har stullet med å lure Endlere og Ancistrus-barn ut av kar med bunnsubstrat, det går bra en stund, men de siste blir "street-smart" og så må karet raseres. Ikke dette! Tomt på et øyeblikk...
Pseudosphromenus dayi har farge
I går kveld fant plutselig de røde spisshalemakropodene ut at de ville fram i lyset. Hannen holder seg alltid innerst bakerst, vet ikke hvorfor han plutselig ville danse, for jeg finner ingen bobler, kanskje det var for å vise fram den helt nye rødfargen sin? Tid til å stulle med stativ hadde jeg ikke, bildene ble deretter. Har jo et greit redigeringsprogram, og hadde et øyeblikk til overs, det er en uendelighet av muligheter jeg ikke har peiling på. Denne gangen var det "Depth of field" som fikk gjennomgå, for hun måtte jo selvfølgelig posere rett foran rotete Anubiasrøtter...

Hvis jeg noensinne får noe annet enn det jeg ikke vil ha i fokus og finner ut av hvorfor den dumme trådløse musa oppfører seg som om det er kattehår på pinnen (det er jo ikke noen kule som blir firkantet av støv på den pinnen som ikke finnes i en trådløs mus - grrrr) kan det være jeg finner tålmodighet til å gjøre det ordentlig, ser jo at det gjenstår litt øvelse på "feather"...

De er jo så søte, må være en av verdens fredeligste og vennlige fisker, det fæleste de kan finne på er å snu seg og si "pass deg, nå peker jeg på deg med halen min!" Selv ikke Boraras merah tar det særlig tungt :o)

På vei unna - igjen
[External Image]

Jeg er observert, nå er det like før han peker! Huffameg så dårlig bildet tålte å blåses opp. Men motivet er artig...
[External Image]

Damen
[External Image]
Og morderen er?
Skulle ikke ha stort å skrive om jeg nå, alt testet og funnet vel, alle filtre går, all fisk ser fin og fornøyd ut. Så jeg tenkte jeg skulle forsøke å få knipset noen av de mystiske rekene som stuller rundt i Juwelen, særlig en av dem er spennende, kjempestor, nesten svart og med blå blondekanter på skjørtet. Gule øyne har hun, det er det nærmeste hun kommer "gul reke" som jeg kjøpte på auksjon. De er grønne, blå, glassfarget, brune, rødlige, ikke spor av gult å se :o)

Benket meg ved pc'n for å se hva jeg hadde fanget, ikke det mystiske monsteret, bare en nokså vanlig et eller annet rart. Men hva er det han sitter på?

[External Image]

Ut til akvariet, far tilkalt for å telle fisk. Vi mangler minst en sverddrager-hun, og den vakre lille hannen av egen oppdrett, som vi var så glad i at han fikk en hel familie på sin egen størrelse i håp om at han ikke skulle bli plaget ihjel, som sin eldre bror.

Tror jeg vet hvem den skyldige er. Sykdom spiser ikke biter av uskyldige små. Eller vaser rundt og river opp planter i kampens hete. Det kom en prikkete Platy-hale susende forbi under mating - ikke sykdom. Monster!

Xiphophorus hellerii hanne av typen "opphav-til-myten-om-kjønnskifte-hos-sverddragere", 13 cm uhygge, terror og onsdskap. Fredet av en bløthjertet matfar som er helt uimottagelig for fornuft, for man kan da ikke avle på noe så voldelig? Han hentet håven etter litt rett-i-øynene-kontakt, men ble svart i de blå da jeg kom med kniven, nå går utysket i Karantenen. Der er det slett ikke plass til en voksen sverddrager, men han får stå der og sture til jeg får tenkt oss litt om...

[External Image]
Selv om jeg er 99,5% sikker på at problemet er løst ved landsforvisning, skiftet jeg vann og huserte litt ekstra som ved all fiskedød. Da kom den manglende hunnen fram i lyset, og det er jo bra. For meg. Rekene stirret anklagende, de var jo midt i et festmåltid! Og så dukket et offer til opp, den lille SAEn som holdt seg litt for seg selv, alle var på plass i går kveld. Vi har oppdrettet en riv rav ruskende gal seriemorder!

[External Image]

For er dette skykdom, er det bare å ta det med knusende ro. Lene seg tilbake og vente. Da er det nemlig kjøttspisende bakterier på speed...
Nei og nei...
Trøbbel i paradis. Landsforvisning er nok eneste løsning ja :/
Echinodorus 'apart'
Det ble mye død og fordervelse, dro egentlig fram kamera og stativ for å forsøke meg som planteforograf. Har nemlig sneket til meg en morplante av Echinodorus 'apart' for en god stund siden, og er superfornøyd. Akkurat nå har en av dem et flott plassert nytt blad, så det var på tide og gjøre et forsøk, planten mangler i basen. Og planter står jo stille...

Ifølge "bibelen" er dette en hybrid av barthii og portagalensis, krever godt lys, pH 6-7,5, er vanskelig men ikke ekstrem, og blir 5 cm høy, 30 cm bred. Uvanlig vekstform, veldig spennende med transparente mørkegrønne blader og flott kobberfarget tilvekst. Opp til 13 cm lange blader, med bølgete kant og kort stilk. Plasseres i midt i medium til store akvarier.

Men det skal ikke være enkelt! For på hvert eneste bilde er det reker, rare reflekser, eller noe annet fælt. Det siste var det ingen reker på, og glad var jeg, men så fikk jeg se linselus med lysende øyne. Dette er nemlig Coryenes yndlingsplante, de leker ofte "titt-deg" under bladene...

Endelig rekefritt - rampefisk!
[External Image]

Nei, jeg har ikke aviser i akvariet. Men gardiner som ser ut som aviser på bildet og som selvfølgelig har havnet mellom papir-bakgrunnen og glasset akkurat i dag, det har jeg. Sukk. Planten er usedvanlig flott, så den fortjener en fotograf med kunnskap og utstyr!
[External Image]
Linda & Ove
Endelig rekefritt - rampefisk! [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/25879_110115005713_1.jpg[/IMG] Planten er usedvanlig flott, så den fortjener en fotograf med kunnskap og utstyr! [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/25879_110115005713_2.jpg[/IMG]


Det har den da fått!
Veldig fine bilder av en fin plante!
Takk for oppmuntring! Ble egentlig såpass oppmuntret at jeg snakket meg til mot og postet et bilde i plantebasen, det ble til min store overraskelse publisert. Ingen av disse over, for planten er ikke registrert, venter på ny tilvekst i et annet akvarium der plantene egentlig er mer lik beskrivelsen før jeg forsøker meg. Den fortjener det, planten...

Lista ligger antagelig ikke så høyt på de plantene som kun har sørgelige Tropica-akvareller (ikke dårlige som akvareller, for all del, men de sier ofte ikke stort om planten etter min mening...), og jeg har sett Aponogeton ulvaceus til salgs i nusselige størrelser, så den settes i småkar selv om det står diger i basen. Den er flott, men den er ikke nusselig særlig lenge, og bortimot umulig å fotografere når den brer seg i overflata. Har blitt litt flinkere på etterbehandling siden i sommer, fant et bilde av den som halv-voksen som ikke var helt forferdelig, og fikk dempet omgivelsene en smule. Har andre planter det ikke ligger bilder av også, så nå blir det muligens litt mer knipsing framover. For fotografering er også moro :o)
Skikkelig flotte bilder av den planta! Og jeg må bare si at du skriver usedvanlig godt! Blir helt revet med, jeg, når jeg leser om den onde monster-sverddrageren din...
Nå fant vi en død Platy, og jeg kjenner at jeg må jobbe fælt for ikke å bli bekymret. Hun var tilsynelatende uskadet, ikke noe mystisk med egg involler, vannet er glassklart og alle tester som alltid. Så det at hun satt dønn fast i en Javabregne velger jeg å ta som en bekreftelse på at det er monsteret som står bak. Stakkars, dette var en av de førstefødte korallene, ingen liten dame. Hun må ha blitt alvorlig skremt. Og det blir de ikke...

I dette karet er det nemlig fest når mor huserer, den eneste risikoen ved rydding er at jeg klyper dem fordi de på død og liv skal mellom hånden og planten, eller at de blir klemt fast når røtter festes. Det dukker tydeligvis opp mye spennende under rengjøring :o)

Blåser ikke opp det første bildet, der er for uskarpt, men rød Platy mot Echinodorus horemanii 'red' er en flott fargekombinasjon!

SAEne rydder Echonodorus 'vesuvius'
[External Image]
Inspirasjon!!
Hei
må bare slenge meg på alle de andre som skryter! Du er utrolig flink til å skrive!! Har ikke oppdaget denne tråden før nå og har lest til øyet ble stort og vått i 2 dager... Imponerende kar du har i forhold til mine nitriste...spørs om ikke jeg kommer til å se tilbake på noen av bildene når neste kar skal sette opp
Takk, Lene, veldig moro at noen leser skribleriene! Og kanskje en og annen til og med kan slippe å gjøre helt nøyaktig de samme feilene. Det er jo så mange helt egne man kan fylle dagen med :o)

Lek med språk er nesten like moro som akvarieplanter, norsk er egentlig ganske ordfattig, så vi får bruke de få vi har. Mobiler med "Logisk valg" på driver meg til vannvidd, for å si det forsiktig, har sendt SMS fulle av de uforståeligste ting fra lånt mobil hvis jeg skulle være raskt og manglet briller, passer ikke når man hele tiden lager nye kombinasjoner....

Du har jo ikke langt ut bilder av karene dine i profilen, men det er da friske og fine planter i det karet du har bilde av? Det ligger enda bilder fra den spede begynnelse på profilen min, i karet kalt prØvelsen, har da lært litt på et år. Og kommer aldri til å bli ferdig! Så herlig!

Nå har jeg dypdykket i gamle arkiver og funnet en instruksjons-cd til kameraet. Prøv-alt-les-deretter-bruksanvisning-fotograferingens dager er talte!

Tullet meg nemlig borti no' i kameramenyen, og plutselig ble det nesten skarpt! Av Poecilia salvatoris-frue i farta! Det er tempo på den damen. Go figure... Bare fyrte av uten stativ og tilleggslys, og det ble flere ikke helt uskarpe bilder. Så gjelder det å forstå hva man gjorde for noe fornuftig, da...
[External Image]
Selvkritikk
Tar fullstendig selvkritikk og har endelig gjort noe jeg skulle gjort for lengst..lagt ut bilder! det har liksom forsvunnet i algeangrep og akvarier som har gått lekk i nattens løp...godt samboer'n er oppe engang i løpet av natta!! starte med fiskeredning klokka 5 om morran kan absolutt ikke anbefales. bør helst ha en røyk før man begynner på slikt

Kjenner til kamera problemet selv også! har ett ganske nytt NIKON D3000. ett snabla godt nybegynner speilrefleks kamera...når man skjønner noe av det. Sier ikke mer....:O
Bruksanvisning trenger man ikke før det enten går veldig bra og man vil vite hvordan eller når ting går rett til H*****E og vil vite hvorfor

Lykke til med bruksanvisning og gleder meg masse til flere innlegg!!

P.s. denne tråden er utrolig god å ha på dårlige dager...du beskriver enkelte scener så godt at en bare må smile
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap