Stine Sofie's akvariehjørne (side 16)

Ja, det er morsomt å ha fått tak i disse. De er litt tynne, så de skal fôres opp på tubifex og discusbits fremover. De heiv seg over røde mygglarver noen timer etter innflytning, og er utrolig sosiale
Corydoras cf. bicolor
Det er flotte fisk og jeg kjøpte en gruppe selv for et par uker siden.Ian Fuller mener at de med stor sansynlighet er C 142.
Flotte coryer
Angrer på at jeg lot sjansen gå i fra meg da de hadde de inne på Midttun zoo for noen uker siden,men lommeeboken tillot ikke det akkurat da
Hvor mye måtte du gi for de ?
Jan: Hørte rykter om at du hadde kjøpt noen ja, tror det var Jim jeg snakket med når jeg var der på onsdag. Spennende fisk, si gjerne ifra hvis du får vite noe mer om dem

Sølvi: På Dyrego kostet de 210kr pr. stk. Måtte skrape sammen penger for å kjøpe dem, lånte litt av pappa og sånt. Mamma vet naturligvis ikke om denne prisen, hehe
Plussmedlem
Kjempeflotte Corydoras, det må jeg bare si. Gratulerer
Stine Sofie
Jan: Hørte rykter om at du hadde kjøpt noen ja, tror det var Jim jeg snakket med når jeg var der på onsdag. Spennende fisk, si gjerne ifra hvis du får vite noe mer om dem :) Sølvi: På Dyrego kostet de 210kr pr. stk. Måtte skrape sammen penger for å kjøpe dem, lånte litt av pappa og sånt. Mamma vet naturligvis ikke om denne prisen, hehe :)



He he ,kanskje like greit

Men du fikk de billigere enn det jeg evt. hadde måtte betalt ,der skulle de ha 1500 for 5 stk .
Det er liv her, altså. Såvidt. Men i forbindelse med at jeg går hundelinja i år (andre året på vgs), har jeg en dvergpinschertispe på fôr. Og fy søren så mye tid det tar med bikkje!

Samtidig setter jeg opp ny reol for tiden, men det går ikke akkurat fort. Som du ser på bildet hjalp bikkja til med å sette opp Porsa'en, hehe. Reolen er på åtte kar, med målene 60x40x25cm. Helt sort reol, og jeg gleder meg til å få den ferdig. Jeg skal male på baksiden av alle karene, lime glasslister til hjørnefilter og få vatra opp reolen før det skjer noe mer.

Sliter også med å velge mellom Biltemasand og Rådasand, men denne gangen faller nok valget på sistnevnte. Har hørt mye rart om Biltemasanda den siste tiden, og flere går tilbake til Rådasanda.

Jeg kjører LED-lys på reolen, og som sagt blir det HMS-filtre. Blir innredet med røtter, javamose og flyteplanter. I starten vil jeg fordele fiskene litt rundt omkring, artskar til Corydoras, og oppdrettskar til Nannostomus før de blir flyttet sammen med coryene igjen. Hvis alt går etter planen blir det forsøk på oppdrett av disse Nannostomus-typene: mortenthaleri, marginatus (den gule varianten), nitidus og beckfordi. Mulig at jeg samler en del av de unge coryene, og fôrer disse opp sammen, før de blir fordelt ut i artskar senere.

I kveld blir det møte i LOAK med Michael Niesar, kaker og gløgg, og jeg gleder meg stort! Blir spennende, vi håper på stort oppmøte
Stine Sofie
Sliter også med å velge mellom Biltemasand og Rådasand, men denne gangen faller nok valget på sistnevnte. Har hørt mye rart om Biltemasanda den siste tiden, og flere går tilbake til Rådasanda.


* iiik* Hva har du hørt? Ble litt nervøs nå. Sitter her med fire sekker Biltemasand! Hva har du hørt det skal være for noe galt med den...?


Stine Sofie
...og som sagt blir det HMS-filtre.

Ny variant av HMF?
HMS kjenner bedrifts-Norge som Helse-Miljø-Sikkerhet
Plussmedlem
Hva har skjedd med Biltema-sanden? Bruker ikke noe annet jeg! Krise hvis det faktisk blir nødvendig å vaske sanden igjen... har flere sekker stående...

Har den siste tiden hørt om flere tilfeller der folk har fått drastiske svingninger i pH. Dette har vært kar som har vært i drift i flere år, uten noen forandringer. Ved bytte av sand har problemet forsvunnet. Ingen av dem påstår sikkert at Biltemasanda har skylda, men å fjerne den løste problemet. Jeg sliter veldig med hva jeg skal velge, Biltemasanda er jo mye penere og enklere å håndtere.

mona o
[QUOTE=Stine Sofie]...og som sagt blir det HMS-filtre.

Ny variant av HMF?
HMS kjenner bedrifts-Norge som Helse-Miljø-Sikkerhet

Hahaha. Mente selvfølgelig HMF, ja. Gikk litt i surr når jeg satt midt i en time om naturmangfoldsloven, og endte opp med HMS.
Da er akvariene snart ferdigmalt. Baksidene har fått, tja, fire strøk med maling. Siden det ikke akkurat er vær til å male ute, måtte jeg legge ut søplesekker på stua og male med svamp. Kortsidene fikk sitt første strøk med maling i går kveld, tok et veldig tykt et, og satser på å klare meg med et lag til.

Så fort karene er ferdig malt kommer en bekjent innom for å hjelpe meg med å feste glasslister til hjørnefiltre, feste skinner til skyvedørene og å vatre opp reolen. Jeg har kjøpt inn pumper og lys, og har noe blåfiltermatte. Er usikker på om det er nok, men det finner jeg ut.

Jeg må finne en smart plan for å flytte over ting fra den andemat-infiserte reolen. Er interessert i å beholde noen av røttene, tror jeg kommer til å spyle disse i varmt vann. Det blir nok også noen nye røtter. Planter er et stort problem. Har en gigantisk klump med javamose som dekker nesten hele guppy-karet, men når jeg løfter den opp vil den bli stappet med andemat. Vil gjerne beholde denne, så får se hva det blir til.

Har også blitt delvis enig med meg selv om plassering av fisk. Corydoras sp. CW021 og Corydoras sp. C142 får artskar i første omgang. C. concolor (om det er noen igjen) blir plassert med guppyene. N. mortenthaleri, N. nitidus, N. marginatus og N. beckfordi får egne kar for oppdrett før de blir flyttet sammen med Corydoras igjen. Det som er igjen av C. green laser, C. sychri og C. golden laser fortsetter å være samlet i et kar til oppfôring og oppbevaring.

Det vil si, at når Nannostomus-oppdrettet er ferdig, har jeg fire ledige kar. Skal prøve å holde et eller to av de nederste karene ledige for oppdrett, men det vil nok variere litt.

I tillegg har jeg blitt enig med meg selv om at jeg må ha Corydoras adolfoi. Jeg må bare, rett og slett.
Ser det er fler som ikke får regnestykke til og gå opp. Hvor skal jeg plassere fiskene hen og hvem evnt må de dele plass med.
Sitter og tenker på det samme.
JAG
C142


Ja, jeg er enig, jeg tror det er enten den Stine Sofie og du har fått tak i, eller rett og slett Corydoras melanistius (ta en titt på bildene på CW av den). Melanistius passer veldig godt til de bildene Stine Sofie la ut her nå. Den er fra Guyana (nabolandet til Surinam, som Bicolor er fra) og Venzuela.
Etter hva jeg forstår, har ikke Surinam noen kommersiell fiskefangst og eksport overhodet, mens nabolandene Guyana og Colombia har det.

Om C. bicolor sier Ian Fuller "The body markings are very weak, almost indistinct on some specimens."
Dvs at de tydelige svarte prikkene som Stine Sofies (og dine også antaglig) har nedover kroppssidene, ikke kan stemme med ekte C. bicolor.

De ble ikke solgt som ekte C. bicolor, men Corydoras cf. bicolor, ikke sant? (som betyr noe a la "ganske lik, men ikke den samme"

Uansett, de så kjempefine ut på Stines bilder, og hadde jeg hatt akvarier klare nå, hadde det fort kunnet lande noen sånne i et av dem!
De ble solgt som cf, ja. Glaser skrev også om dem, og synset litt frem og tilbake om hva det kan være. Når de har flyttet skal jeg prøve å få tatt noen gode bilder av dem Lekre er de uansett!

Har hatt litt problemer med karet de går i. Jeg tror alle C. concolor som var i karet har dødd, og jeg aner ikke hvorfor. De har bare dødd, en etter en, uavhengig av vannbytte og uten noen symtpomer på sykdom. Derfor ble jeg utrolig lettet da jeg ved fôring i går telte 7 stk av C142/C. melanistius i går! Kjøpte 8 stk, men klarte ved et uhell å ta livet av den ene, så da er de fortsatt fulltallige *puster lettet ut*.
Slenger ut et lite bilde av hvor jeg er i prosessen Lag to med maling på kortsiden er på plass. Må bare slenge på litt mer maling på noen små flekker, så er malingen ferdig!
Akvarister har mye rart stående henslengt, helt naturlig, rundt omkring hjemme..! Hehe!
mona o
Akvarister har mye rart stående henslengt, helt naturlig, rundt omkring hjemme..! :) Hehe!


Til mors store fortvielse, vel og merke.

Ser jo også en sekk med Biltemasand i bakgrunnen, og et par pappesker med akvarieting. Ser man veldig godt etter, kan man også finne en bit hageslange som brukes ved vannbytter. Huff, burde vel rydde litt snart, men tillater meg å ha litt kaos nå når reolen er på vei opp
En liten oppdatering på reolen igjen, med bilde av den nye og gamle reolen. Som dere ser er den gamle reolen lettere forsømt, og der blir det kun gjort det som må gjøres for tiden. Utseendet har blitt nedprioritert etter at vi flyttet, for det har jo vært plan om ny reol.

Nå regner jeg karene som ferdigmalte. Når jeg ser på bildet burde jeg nok ha malt siden som blir mot den hvite veggen også, men er usikker på om jeg skal ta meg bryet. Meninger om dette tas i mot med takk. Alle er malt på baksiden og kortsidene mot midten av reolen.

Karene måtte bare settes inn midlertidig da mamma trengte gulvplassen. De må ut igjen for montering av hjørnefilter, men det er ikke noe problem å ta karene ut og inn så lenge de er tomme!
Plussmedlem
Kjempeflott reol! Litt misunnelig må jeg si at jeg er, da jeg har planer for noe sånt selv også, men det er dyrt og ikke så lett

Gratulerer! Her blir det mye fin fisk tenker jeg


HUSK! Det kan være lurt å male de sideglassene du snakker om hvis du syntes det er lite pent inntil den hvite veggen. Det er ikke noe særlig å gå å irritere seg over sånne småting man kan gjøre i starten
Stine Sofie
En liten oppdatering på reolen igjen, med bilde av den nye og gamle reolen. Som dere ser er den gamle reolen lettere forsømt, og der blir det kun gjort det som må gjøres for tiden. Utseendet har blitt nedprioritert etter at vi flyttet, for det har jo vært plan om ny reol. Nå regner jeg karene som ferdigmalte. Når jeg ser på bildet burde jeg nok ha malt siden som blir mot den hvite veggen også, men er usikker på om jeg skal ta meg bryet. Meninger om dette tas i mot med takk. Alle er malt på baksiden og kortsidene mot midten av reolen. Karene måtte bare settes inn midlertidig da mamma trengte gulvplassen. De må ut igjen for montering av hjørnefilter, men det er ikke noe problem å ta karene ut og inn så lenge de er tomme!

Det var en nydelig reol og se på,bare synd at svart blir for dominerendes og ha i min stue. :/
Kikket på bildene av Akvariene mens du malte de og etter at de var satt opp i hylla,er det noe som er limt under de,en slags treplate eller noe?
Har alltid lurt på hvordan disse reolene fungerer,ser for meg at jeg setter opp en og så går det hull på bunnen av Akvariene forde de blir for tunge...
Er det den Porsareolen til 10,000.kr du nevnte tidligere som du har kjøpt eller er det en annen type?Og hvor mange liter er Akvariene på?

He,he,ble en del spørsmål her,men ble så opphengt i tråden din etter og ha begynt på begynnelsen at jeg ikke klarte og stoppe og lese her på slutten.
Var lite gøy og lese om massedøden din,må jo være enhver Akvarists verste mareritt det der,sammen med lekkasje/sprekk i glasset.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap