Skattebo`s akvarie(r) (side 16)

Nå håper jeg/vi at dem vi skal til å handle i morra har et akvarie vi vil ha for skal utvide som alt var i planen.

Palettyngelen har nok tatt natta alle sammen, for ser ingen igjen nå.
Hunn og hann er i leksfarger igjen da.
I påvente på at det innbestillte karret er på plass, så MÅTTE jeg/vi bare har et nødakvarie med hjem i dag.
Det er uholdbare forhold i karret nå.
Karret vi fikk den 12(Mandag) ble byttet inn med et nytt i dag siden det var ødelagt ved kjøp (sprekk/dyp stripe i glasset på ca 2cm., noe som i seg selv er utrygt)
Dette så vi ikke før det ble fylt opp og ordnet siden det var ganske høyt oppe på den ene siden.
Så i morra er det å starte på nytt med oppsettet av karret vi fikk byttet i dag.

Inntil det innbestilte akvariet er på plass så må dessverre ciklidene flyttes inn i det micro karret som kom i hus i dag.

PS! Dette er BARE for en kort periode!! Dem kommer over i 93l igjen når resten av fiskene blir flyttet inn i det ny innbestilte vi venter på skal komme.

Det må bare bli sånn for ciklidene siden dem er på vakt og jakt hele tiden, så er det ikke holdbart for verken dem eller di andre fiskene å ha dem i samme karr.
Da har jeg drevet på i hele dag med og ordne og sette i stand det nye micro-karret som i grunn bare skal brukes til yngel.

Men dette er blitt en nødløsning for ciklidene i påvente på det bestilte karret.

Vet ikke helt størrelsen det blir på enda, bare at det MINST er på ca 160l og at bunnarealet er på +100Lx40B.

I micro-karret koser ciklidene seg alene,
Der er det parring på gang. Hunnen stenger for hannen i åpningen. + at hun viser seg frem ofte.

Å parring/tørr trening er det jammen i 93L også på Skjørtetetra`ene om dagen.

Så dette ser lovende ut
Om ca 3 uker kommer endelig det bestilte karret i hus, Det ble et Juwel Rio 180L.

Gleder oss

Så leit du mista yngelen, skjedde det samme med meg for ikke så lenge siden. Det blir nok bedre når du får eget kar til palettene. Jeg skjønte egentlig ikke hvorfor mine yngel forsvant, men det kan vel være at de ble tatt av annen fisk i karet?

Lykke til i nytt rio akvarium!
Ja det var litt leit, men regner med det går bedre neste gang.

Lykke til, til deg og Mads.
Er glad for å se at det går bra med alle fiskene om dagen.

Syns synd på ciklidene i grunn, men det må bare være sånn siden dem ikke tåler en del av di andre fiskene i hovedkarret.
Skal bli godt da 180L er på plass
Det nærmer seg sagt men sikkert,
er ca 2 og 0,5 uke igjen nå.

Fikk i går i hus en ny akvarie bok

Gleder meg til og få begynt på den.

Det er et leksikon egentlig men, det står en del om akvarium oppsett, hold av fisk og planter. Håper på at det er noe jeg ikke vet fra før i denne boka og at det er rett det som står.

Slå opp på første siden, der det står trykkeår og slikt. Se når den er utgitt første gang, altså hvilket år. Det kan si litt om hva slags teknisk riktig info det er der. Bøker ang. akvariehobbyen som er skrevet for flere tiår siden og bare trykket opp i nytt opplag med jevne mellomrom, er selvfølgelig en kilde til mye feil-info, dessverre.

Det er noe eget ved bøker. Jeg elsker dem! Men det som er ulempen med en bok som skal opplyse fakta og gi lærdom, er at hvis den inneholder feil, så står de der for alltid. Man kan ikke gå inn og korrigere og rette og oppdatere en trykket bok, sånn som man kan med en internettside når som helst.

Lykke til med boka! Du får skrive om det her hvis du finner åpenbart gammeldagse feil, som anbefaling at "salt kurerer alt" og lignende, som de trodde før i tida
Sier ifra om det om jeg eller gubben finner grove feil i boka.

Gubben ser i den først.
På Fredag var jeg vitne til at skjørtetetra`ene dreiv lek, men tror ikke noen har klart seg for dette skjedde i selskapskarret der ikke akkurat er så masse gjemmesteder for bittesmå yngel.
1 uke + 1 dag igjen så kan det nye karre hentes.
Så i løpet av neste helg da er nok det karret ferdig satt opp.
Det skal bli godt å få litt bedre plass

Har vært inne på tanken og få inn noen toppfisker i det nye,
men (Stor smykketetra/Nannostomus trifasciatus) som jeg har sett meg ut er visst nok litt skjøre.
Så det får tiden vise om det blir dem eller noe annet som tåler mer.

Noen Ottoer blir det nok med hjem for det trengs i karret der ciklidene skal gå for ancistrusene jeg har fra før blir kjeppjagd, så dem får holde seg i selskapskarret.

Hadde i grunn planer om 1 karr, men sitter om ei uke + 1 dag med 3 karr.
Vil si at litersyka er kommet tilbake raskt :-P

I går fikk jeg ordnet det sånn at det blir ca. 15stk Kileflekkrasbora - Trigonostigma heteromorpha med hjem da karret hentes til neste helg.

Disse er både topp og midt fisk.

Palettciklidene har visst fått en nytt kull unger.
Jeg så det var liv inni hula der i går.
Dem blir holdt inni hula så gamle er dem nok ikke, så får bare vente å se om dem kommer ut etter hvert noe som helst burde skje før jeg flytter foreldrene.
I slutten av uka eller på Mandag/Tirsdag blir foreldrene fjernet for da kommer 180l i hus og er ferdig satt opp.
Blir spennende å se om det går bedre denne gangen.
Da jeg kom hjem i dag satt jeg på lyset hos ciklidene og da var dem på tur med ungene.

Ble faktisk overasket over hvor masse det var :-P
Og at det var minst 2 forskjellig størrelse på ungene.

Kan det være 2 eller flere forskjellige kull tru.... Hmmm.

Bestilte yngelfôr i går så det er her om noen dager.

I mellomtiden får dem finknust flakfôr og Malletabletter med 2 forskjellige sider som er oppløst i vann.
I går fikk jeg/vi hentet Juwel Rio 180l og det ble og med
Otto Otocinclus affinis er i yngelkarret
Kileflekkrasbora
og
Pterophyllum scalare er sammen med resten i 93l

theaquariumwiki.com sier 113,6l for di nye Salaren da de er blitt store så min/vår nye 180l+ passer ypperlig.

Har ikke fått satt opp 180l enda for det står nå med vann i for og sjekke at det er tett.

Så går det noen dager til for å få satt det opp og i gang.

PS! Det som nå går i 93l skal over i 180l da det er satt opp skikkelig.
Å la foreldrene gå sammen med ungen for lenge straffer seg :-S

Tok et sjappt valg i dag.
Noe som ikke var i den opprinnelige planen, men ciklideparret måtte vekk raskt.
For å prøve å redde det som er igjen av ungene tok jeg det valget.
Må nok bytte en del vann fremover der for at verdiene ikke skal bli helt feil, ciklideparret er nå i det nye karret på 180l inntil videre. Håper nå at di få resterende ynglene vil klare seg.
Tørr ikke sette det som er i 93l i det nye helt enda siden det er alt for ny oppsatt.
Å skulle det gå ille med ciklideparret (noe jeg/vi ikke håper da) er det mye mindre med di 2 enn alt det andre som får sitt hjemsted i 180l da verdiene er blitt helt fine. Skal prøve å kickstarte pumpa
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap