Underwater world (side 16)

Nå flytter dem snart. Jeg tenker det er det beste, ettersom karet mitt egentlig er for lite for dem... Fredag skjer det. Da blir det bare en liten gruppe på 5 multier, to sumoer og en ancistrus igjen i 160literen.
Og så sitter jeg på en haug kalkstein som jeg ikke kan bruke lenger, synes selv dem er fine iallefall. Håper noen vil kjøpe dem.

Men så var det å finne ut hva jeg skal gjøre med multiene da.. skal de fortsette å bo hos meg eller ikke..? Mulig jeg selger unna dem sammen med alle skjellene sine.


Kanskje jeg kjøper den 22litern på finn.
I formiddag flyttet Malawiene.. 160literen ser helt tom ut.. har jo bare bunnfisker der nå..! Håper på snart å få solgt sneglehuslekerne.. for da flytter det nok en gjeng corydoras dit. De er så sjarmerende, disse sneglehuslekerne - men jeg trenger plassen til noe annet nå ettersom de er de eneste fra Afrika igjen her.

Aeneusene har på mystisk vis blitt veldig mange, helt uten Darwinistiske metoder innvolvert.. Bortsett fra at gjengen var i full lek i 60literen igår kveld, spennende ^^

Vannsti
I formiddag flyttet Malawiene.. 160literen ser helt tom ut.. har jo bare bunnfisker der nå..! Håper på snart å få solgt sneglehuslekerne.. for da flytter det nok en gjeng corydoras dit. De er så sjarmerende, disse sneglehuslekerne - men jeg trenger plassen til noe annet nå ettersom de er de eneste fra Afrika igjen her. Aeneusene har på mystisk vis blitt veldig mange, helt uten Darwinistiske metoder innvolvert.. Bortsett fra at gjengen var i full lek i 60literen igår kveld, spennende ^^


Ble det til at du bestemte deg for Coryer i 160 literen alså?

Ja det med økning i Corygruppene skjer liksom bare. Det dukker stadig opp en og annen bitteliten green laser her hos meg, enda jeg ikke har plukket egg siden i vår.
Ja.. det har ikke skjedd her enda. Jeg var kanskje litt mer innvolvert i måten disse dukket opp på.. hehe

Tenker at jeg egentlig ikke vil blande corydoras og kuhli, så en stund iallefall kommer coryene til å bo i 160literen.. Får se hva som skjer når/hvis jeg får inn et nytt kar. Hovedsaken er iallefall at jeg vil prøve å lage litt mer biotopiske kar enn hva jeg har hatt.. :p
Er også en smule crowdy i 60literen for tiden.. hihi :O
Heldigvis har jeg en god pumpe!
Egg overalt!
Idag da jeg kom hjem fra skolen, hadde coryene lagt egg på alle veggene i karet! 60litern er mer eller mindre nedspraia =D
Har verken mikroorm eller nyklekkede artemia, eller noe annet å fôre med - og mangler også noe til klekke/beibikar - dessuten er eggene blitt harde og sitter fast.. Så det får gå sin naturlige gang uten høsting for denne gang.

Er livlig i karet nå, et nytt kull ancistrusunger er nettopp sluppet ut av hula - enda ett kull guppyer er på svøm og coryene har gjort sitt beste for å formere seg =)
Regner med det er Aeneusene, ettersom de lekte for noen dager siden.
Moro med egg.
Det går an og prøve og rulle eggene løs fra glasset selvom de er blitt litt harde men du får jo ikke festet de på siden av yngelboksen da. Jeg har gjort det etpar ganger når de har lagt egg uten at jeg har fått det med meg.
Eller du kan bruke et barberblad.

Prøv å gjør et forsøk med ett egg og se om det går, og hvis du får det til kan du legge de over i noe midlertidig med akvarievann i og komme hit og låne deg en av mine Easy breeding bokser.
Har alltid microorm stående, så du kan få deg en startkultur hos meg.

Hurra! Kanksje det, ja?! Det hadde jo vært kjempeskøy å prøve seg på! Men kommer meg nok ingen steder i dag, da jeg ikke har fremkomstmidler..
Jeg har et litermål som jeg bruker til akvaristiske formål.. kanskje jeg kan prøve å få eggene oppi den, og så putte en luftboble-dings oppi den, og så latt den stå i karet! Det prøver jeg!

Jeg vet ikke når på dagen de la eggene.. har vært borte hele dagen. Men er ganske sikker på at dersom jeg hadde vært her så hadde jeg nok lagt merke til det.. frontruta er ganske.. eggete :p
Eggene klekker sikkert ikke før mandag/tirsdag, så det går sikkert fint om du kommer i morgen eller Søndag og henter EB boksen.
Nå har jeg samlet mange av eggene i litermålet og satt bobledingsen i. Jeg fikk dem rullet av, og noen av dem sitter faktisk fast i litermålet også!

Jeg har fått med meg at det er store mengder unger som kan komme av en aeneus, men det var flere som lekte samtidig.. så kan jo hende dette er fra flere?

Nå må jeg hive meg rundt å samle kunnskap om egg, sålangt har jeg jo kunn hatt fisk som har passa veldig godt på ungene sine selv :P

Jeg kan komme innom i morgen eller søndag! Hadde vært supert hvis jeg kunne fått med meg en startkultur mikroorm også =D
Ja klart du får med deg microorm også.
Du får finne frem Mona O sin fine tråd om oppdrett av coryer, det var den som berget meg da mine green laser la 121 egg dagen etter jeg fikk de.

Har jo skrevet i min tråd også om hvordan jeg gikk frem første gangen jeg forsøkte, men ikke så detaljert som Mona.

Start med og legge et eikeblad sammens med eggene iallefall.
Tusen takk ^^ Jeg skal se om jeg finner den tråden! =)
Morsomt å se på de eggene nå da.. noen sitter på ruta, men noen går i ring som følge av trykket fra luftpumpa =S
Håper det går bra!

Mista litt egg ned i sanda også, og noen er enda på ruta, men de står på bakruta bak pumpeutblåset - så jeg lot dem bare være..
I dag fant jeg masse små cory-beibisser i litermålet mitt. De svevde rundt og rundt i ring ganske fort på grunn av trykket fra luftesteinen. Jeg lettet litt på den så nå går det ikke like mye i karusell. Vil tro trykkforskjellene er veldig lite bra for beibiene her og... Neste gang bør jeg nok ha noe med større bunnareal.
Det er helt min feil da, for jeg har jo ikke kommet meg til Lisa enda.. =/
Tøft.
Jeg har easy breeding boksen klar til deg, så det er bare og komme.
Tusen takk Lisa! Det puttrer og går her nå.
Håper jeg miksa mikroormen rett. Så at det i dag var noe som hadde på en måte krøpet opp langs en av kantene.. det ser klissete ut. Tror det er orm, hehe.. Må prøve det ut i kveld, ser ut som de aller "eldste" beibiene er ganske tomme i sekken.

Lille guppy er en sky dame, har bare sett henne noen få ganger. Håper hun kommer frem litt mer snart =P
Så flott at microormsatsen virker.
Håper du får til og få yngelen til og vokse opp, blir jo spennende og se hvilke coryer som la de eggene.

Satser på at lille guppy bare er litt sky pga at hun er i nytt kar, hun var mye fremme her iallefall.
Kaos
Nå har alt gått rett vest i 60litern.

Sykdom ser ut til å ha tatt av. En av de nye aeneusene, en stor hunn, har et hvitt belegg over hodet - halve sporen er hvit og fjasete.. flere finner er også ødelagte. Skjellene strutter lagvis og hun er full av sår. Det ser helt forferdelig ut!

Startet på en eSHa 2000 + en til eSHa Exit kur i går så fort jeg så det, håper det hjelper. I tillegg synes jeg at jeg så klemming på halen til den røde guppyen.
Det ser ikke bra ut.
Det var ikke samme fisken som jeg behandlet for prikkesyke for noen dager siden.. tok jo nemlig en Exitkur for bare et par dager siden. Nå er halve sporen hennes ramlet av.. Ser prikker på fiskene også. Har satt den værste hoa i en fødekasse, likte ikke å ha henne sammen med de andre for smitte.. Joda, vet at det smitter gjennom vann..
Medisinen dag to får de snart, jeg tenker jeg prøver å ha i noen dråper rett i fødekassa så får bakteriene/parasittene det ekstra hardt..


Men mens noen blir syke, er det visst egglegging på gang også. Plukket opp noen få egg idag, de lå i ganske små klynger. Puttet dem inn i Easybreading sammen med de små, som nå har begynnt å blitt ganske livlige og begynner å se ut som fisk!

Jeg har funnet ut at mikroormen ikke kryper opp når den ikke har det varmt, så det var vanskelig å få tak i mat i morres før lyset var skrudd seg på.. prøvde med finknust granulat yngelfor.. aner ikke om de spiste det, men de lever iallefall enda.
Nå som de har vokst litt ser jeg hvor mange de egentlig er, og de er MANGE!



Det er det som er så kjedelig med hvitprikk, den lever i tre stadier, og man kan kun ta knekken på de i tredje stadie etter hva jeg har lest/hørt. Derfor må man ofte medisinere over flere ganger for og bli kvitt det. :/

Microormen min kryper døgnet rundt, så det er nok bare litt lite futt i din. Strø litt mer gjær på toppen og fukt med noen få dråper vann, og se om ikke de får fart på seg.
Jeg skal hive på litt mer gjær da på mikroormen, den er veldig våt fra før av da, så jeg tror nok gjæra blit bløt. Ser det er masse liv der- men ikke så mye oppkryping!

Lurer på om jeg skal sette aeneus-hoa i helt rent vann i en bøtte eller noe.. og behandle med Exit.. jeg vet ikke lenger hva det er jeg har med å gjøre. Hun ser grotesk ut! Flere av de andre fiskene har også fått noe frynser på finnene.. lite direkte prikker å se da. De kjør masse. Det er kunn på den store hoa at skjellene spriker, og at der er sår..
Siste del av eSHa 2000 og Exit er idag, men må vel til med enda en Exit.. Ser dårlig ut for planter på auksjonen.

Har ikke sett noen tegn i 160literen da, og det er bra! Tror det er trygt å ta derfra. Har jo en kjøper på sneglehuslekerne til auksjonen, så jeg håper alt er trygt.
Huff, hvis skjellene spriker, så er det jo stor mulighet for at hun har utviklet bukvannssot som er nesten umulig og kurere. :/

Det er nesten så du må vurdere selv om hun ikke er best tjent med avlivning hvis det ser helt grotesk ut..

Når det gjelder microormene, så kan det høres ut som om det kanskje er nesten litt for fuktig der, det skal ikke være så fuktig at det renner om du heller på formen du har de i..
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap