Mine akvarium (side 16)

Wupp! Har bestilt tre Echinodorus amazonicus fra Ebay, pluss en type Crypotocoryne, (den der balansea ellernoe...lang stenglete sak) - sist jeg fikk cryptocoryne fra disse så ble den liggende på Posten i laaang tid pga påske tror jeg, så det var ikke mye liv å hente i knollene jeg mottok, men jeg plantet de uansett, kanskje de dukker opp endag.

Håper det går litt kjappere med disse. Jeg skal ha echinodorusen i 110literen, i hjørnene, og kanksje cryptocorynen ved utblåset. Sååå....får vi se hva jeg gjør med all vasspesten jeg har der. Jeg eeelsker vasspesten egentlig, det er så deilig å se den vokse så groteskt fort, men den ser litt klønete ut i akvarie mitt. Skal se om jeg finner plass til den uansett. Kanskje jeg skal fjerne all sessilifloraen i 15literen og bare ha vasspesten der (og den andre planten jeg ikke husker navnet på som står så støtt der) da blir det litt mørkt og koselig oppi der tror jeg.

Tror også jeg bare skal slutte å tenke sånn på at jeg vil ha flere akvarier inne på rommet mitt. Sånt mister jeg nattesøvnen av. Jeg setter de heller på kleskommoden min, som planen var fra starten av.. Den står i rommet utenfor soverommet, og det er likesågreit egentlig.

Så har jeg ei rekefrue nå som er så tjokkefull av egg, jeg tror de er klare når som helst nå.. Åååh som jeg gleder meg, og åå som hun vet å sitte der jeg akkurat ikke ser henne.
bare et bilde av reken som snart blir mor
Inaktiv bruker
Heheh, Så gøy med reke yngel. Jeg har to reker igjen så jeg skal bestille flere når jeg har råd. :P
hehe ja, jeg har bare hatt reke yngel en gang før til tross for at jeg har hatt reker en god stund. De bare nekter plent i dette rekekaret. Jeg begynner å lure på om det har noe med at det er en slags svak during pga bordplaten. Jeg skal ihvertfall flytte det etterhvert og se om det hjelper. (testing av verdier osv osv har ikke gitt meg noe logisk svar, de viser sadel osv men det er som om herre-rekene er helt uinteressert)
Og plutselig en til gravid reke!

Tok et en-dags forsinket vannbytte igår på 20 prosent (20 liter) skal ta 10 liter idag i 110literen, har hatt en bøtte med vann stående i gangen.. som nå står på kjøkkenet. Tror det blir for mye kluss nå når det er såpass kaldt. Det har stått her inne i kanskje fire timer nå, og vannet er bare 15 grader.. :S Tror jeg må bare tømme ut litt og tilsette litt kokevann. Burde egentlig bytte vann i 54literen også men har vært så himla forkjølet denne helgen at det får heller vente litt. Blir utslitt av å slippe katta ut, haha uff.

Har litt lyst å kjøpe et Wromak helglass 25 eller 45 liters fra Webzoo, de er jo kjempebillige! Og glass har jeg til å lage plate av, så vil jeg også prøve sånn DIY hjørneakvarium... men ser for meg at frakten blir så stor at det ikke er verdt det.
Inaktiv bruker
Er bare å handle. B-)
Hehe syns ikke det blir helt verdt det om porto plutselig fyker opp til over 500,- :P

Idag har jeg skiftet ut 20 liter av 54literen og lukter noe så inn i det grønneste, samt skviset filtergugga litt. Den hersens pumpa har så innmari dårlig sugekopper altså! Jaja, til sommern kansje jeg setter opp ny pumpe der. Hm.

Uansett, ble så innmari tomt der nå! Luket ut masse grumsete ødelagte planter og slikt. Blir bra når det får gro litt opp igjen. Hadde massevis av Egeria densa som kom til rette nå, hehe. Skal la den gro seg enda mer til, samt plante mer.. Den får det til å se så jungelaktig ut slik den flyter og bukter seg over alt. Passer mye bedre in der enn i 110literen syns jeg. Så vil jeg jo ha det litt mørkt i karet også, og denne vasspesten har det med å stjele innmari mye lys syns jeg

Sverdplantene jeg fik fra ebay har allerede begynt å skyte skudd i 110literen, gleeeder meg sånn til de blir store!
Uff det var LUKET jeg skulle fram til i forrige post, ikke LUKTER hehe, jeg luket bort kjempemasse, og luket enda litt mer idag. Vil ha masse egeria densa så det blir litt mørtk, men også bredbladet planter i tilfelle de skulle yngle.

uuansett, nytt vannbytte idag. Bare ti liter fra 54literen, og 20 liter fra 110literen. Har litt lyst å flytte på røttene i 110literen igjen, kanskje sette inn en ny, men vi får se...

Har en kongle jeg har så lyst å sette inn i 54literen, men er usikker på om den er trygg. Kjøpte den fra Rema, full av fuglemat, men dette ble rensket bort for snart et år siden. samt at jeg vasket den med kokende vann et par ganger. Er alle kongler trygge?
Har bestilt sånn type catappa blader fra Ebay også men de kommer ikke før uti juni om jeg forsto det redd. Det var noe slags mandel-blad ellerno. Spennende!

Igjen var pumpen til reke-akvariet tett!! Pottetett! Må være at det yngelsikre filteret kanskje blir for tett? Jeg byttet det ut med en Elite pumpe, som kom med 15literen. Det er så sabla "futt" i det da, at det blir jo nesten malstrøm. Det ser ikke ut til å ha noen effekt utover resten av akvariet ettersom jeg stilte utblåset... er usikker på om det kan være såpass? Den vil vel forhåpentligvis bli tettere etterhvert..

Youtube-videoen bare forsvinner, så her er en link: http://www.youtube.com/watch?v=9hLlGuu1qY0&feature=youtu.be
Den siste metallpansermallen har tatt kvelden enten igår eller i overgår! Fant den plutselig, død og "long gone" idag når jeg slo på lyset i akvariet. Aner ikke hva som har skjedd, ettersom jeg bare fant restene av den, (sneglene hadde koldtbord visstnok) Usj, sørgelig.. hadde jo håpet på å finne et nytt sted å være til disse stakkars coryene.

Vurderer å flytte den ensomme trilien til 54literen med dronningrasboraen. Vannet der er litt surere vil jeg tro... men ser jo ikke heeelt vitsen da den er alene uansett. Hmrf. I 110literen er det jo litt mer boltreplass uansett. Jeg vurderer enda flytting av røtter, men kjenner ikke at jeg orker helt.. jeg vil ikke flytte plantene så det blir jo litt overfladisk uansett, men vi får se..
iiik! Den enøyde kileflekken har fått sopp rundt munnen! Jeg kunne nesten sverge på at det ikke var der igår, eller tidligere idag forsåvidt!! Er usikker på om jeg skal "se det ann" eller ikke... Esha har jeg, men vil nødig medisinere om det er noe som går bort av seg selv, uten at det smitter alt for mye. Hmmrff. Jeg vil helst se det ann.. han fikk jo noe slags soppbelegg på øyet da den mistet det uten at noen andre fisker led.
Idag har jeg flyttet rundt på røttene i 110literen. Vet ikke helt om jeg er fornøyd, men foreløpig er jeg det ihvertfall. Det irriterende med den største roten er at basen er så himla klumsete og stor, så å bare plassere den på måfå ender opp med at den bruker halve karet...nesten. :P

Men det var godt med litt fornying ihvertfall, uten å flytte på plantene så alt for mye. Og det var GODT å se sandbunn igjen, hehe.

Jeg finner ikke trilien! :S Jeg regnet med den kom til å ende opp som sneglemat da den andre mallen plutselig tok kveld, men jeg så ingen tegn til dette igår (rar oppførsel) - men den virket litt bleik, eller rettere sagt, annerledes i krusedullene på kroppen. Idag fant jeg den ikke, og den dukket ikke opp heller når jeg fomlet med røtter og alt mulig. Hmrff... :S

Ellers har jeg funnet EN til gravid reke, så da er det tre gravide reker! Eller to. Jeg har sett den nye og den "nummer 2" idag. Den som ble gravid først har jeg ikke sett på et par dager, så jeg håper den bare gjemmer seg godt. Har jeg lest feil når de bærer eggene sine i 30 dager nesten?? :-s Isåfall er den vel kanskje ikke helt klar for å føde enda. Jeg fikk rekene 25 april tror jeg, og det var bare et par dager etterpå at jeg merket at den bar egg.

Her er ihvertfall bilder av 110literen, og av en kardinaltetra som aldri legger på seg!!Jeg ser til tider mat i magen dens, men den er jo ekstremt mager! I tillegg ser det nesten ut som den har noe rart med munnen, som om den har et kraftig underbitt.

(maaaasse grums i vannet på kardinaltetrabildet..logisk nok etter så mye styr med planter og røtter)
Idag fikk jeg mandel-bladene i posten! Har to stk i 54literen og fire tror jeg , i 110literen.
[External Image]

For noen dager siden fant jeg en reke jeg trodde hadde dødd, eller var døende. Jeg pirket litt i den med en gummislange og da "kviknet" den litt, men den hadde en merkelig stripe over kroppen... Har ikke peiling på om den lever enda, men noen av disse rekene jeg har er jo ett år gamle mer eller mindre, så frafall er vel kanskje ikke så rart?

[External Image]

Merkelig stripe!

[External Image]

Reker får mat idag!

[External Image]

[External Image]

Og litt fra 110litered med disse mandelbladene.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Lå på sengen og slappet av, og merket plutselig at fiskene oppførte seg så rart. Er vant med å se glinsende mager og slikt ved utblåset, for der herjer de stadig, men nå var det to stk (det ene var kileflekken først) som sto i ro i vannet, den ene over den andre, begge i likens posisjon. Jeg fikk snappet opp kamera og filmet litt, men da var det to andre fisker som holdt på, og disse sto atmed hverandre.

Dette har jeg aldri sett at de har gjort før! Kan det være mandelbladene som allerede har trigget noe?
Og hva holder de på med? Er det hanner som driver å "kjemper" litt og breier seg? Eller prøver de å leke? Hm.

(youtube vil ikke fungere når jeg legger den inn som html kode så jeg legger ved en link til videoen!)

Skikkelige tøffinger, som tydelig ble glade for catappa
Embed-kode for YouTube-videoer
Grapejuice
(youtube vil ikke fungere når jeg legger den inn som html kode så jeg legger ved en link til videoen!) [URLBLOCK1]

Traff på samme problem selv for noen dager siden, fikk bare iframe-kode (ikke velge "use old embed code"), så jeg mikset litt samme til at en kan nok bruke følgende. Resultatet ble dette

<embed src="http://www.youtube.com/v/mp_mhTjO4ZI?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Haha, takker Ove!
Problemet mitt er at når jeg legger til videoer på AF så ser det helt OK ut når jeg forhåndsviser, og de dukker opp slik de skal.. helt til jeg faktisk poster innlegget, da er videoen borte. Men jeg tror det har med at html-kodene bruker krokodillemunntegnene, altså større/mindre eller like mye"-som tegnene. Jeg kan da såklart ikke skrive de, for da forsvinner teksten. Har merket før at når jeg bruker de så forsvinner teksten bak disse. :-s
Grapejuice
Haha, takker Ove!

Bare hyggelig

Grapejuice
Problemet mitt er at når jeg legger til videoer på AF så ser det helt OK ut når jeg forhåndsviser, og de dukker opp slik de skal.. helt til jeg faktisk poster innlegget, da er videoen borte.

Det er etter at du har oppdatert siden ikke sant ? Når en legger inn video og lagrer så vil den vise som hvitt felt helt til du oppdaterer siden...eller hopper innom en annen side og så tilbake igjen. Jeg ble litt forvirret første par gangene jeg la inn videoer helt til jeg leste litt om hvordan legge inn videoer (hjelpe-sidene). Etter det - no problem, well, før YouTube begynte å #@£$€ det til da
Ah, nei hos meg er det ikke ett hvitt felt engang, det er bare som om alt jeg har skrevet bak saksemunnene er borte, og ettersom html-embed koden starter med saksemunn så blir det bare fjernet, og innlegget slutter rett før. :-O

Prøver her jeg...dette er en video av kampfiskene mine Avatar og Store-D når de møtes for første gang.
Koden er:
kroko-start embed src="http://www.youtube.com/v/0CZvYPI2bAI?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" kroko-slutt
kroko-start /embed kroko-slutt

Istedetfor kroko-start og slutt (fjerne mellomrom før og etter !) setter du inn tegnet for dette og så er du igang med å embedde videoer

<embed src="http://www.youtube.com/v/0CZvYPI2bAI?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap