Hekta på kulefisk (side 16)

Og her har vi en av jentene, vi kaller henne Perle. Korallen i bakgrunnen.

[External Image]
Også var det sullene. Her er Flekken, og den babyen jeg lurer på om ble født etter overflytting. Jeg vet at noen suller føder veldig store unger, så kanskje.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Her en oransje Poso, en olivengrønn Lille Sulle (som liker seg inni mørket bak og på sverdplantene), og tilslutt en dansende leveriktesnegle.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Den smukke Tjukkebolla er fotomodellen blant fiskene i huset, hun er ganske sjalu nå siden jeg ikke har postet noen bilder av henne i det siste. Så her har vi henne og de andre - en liten kavalkade :-P

[External Image]
I dag et bilde av det forheksede kulekaret slik det ser ut i disse dager. Det ser ikke verst ut på avstand, men det er fortsatt hullete og revnende blader som gjelder, selv om jeg over lengre tid nå har tilført ekstra kalium.

[External Image]
Og her Hydrocotylen, stakkars.
Ja, det kulekaret...jeg ser hva du mener. Det er uforståelig, ser rett og slett ut som det ikke vokser oppi der. Vet jeg har snakket om sand-dybden før, kanskje legge på et par cm til med sand ? Hydrocotylen bør lengre opp i vannet, tvinn den rundt greina.
Har prøvd å temme den Hydrocotylen, men den nekter å samarbeide. Den vil bare gjemme seg og gå til grunne, tydeligvis... Jeg får være litt strengere med den!

Ja, det stagnerer fullstendig, bortsett fra Vallisneriaene, de har vokst litt. Etter at jeg klipte vekk det verste på Hygrophilaen til venstre for noen uker siden, har den nesten ikke vokst noe som helst. Det er helt snodig. Sukk!

Mer sand? Hmm... Den må jeg grunne litt på!
Det kan hjelpe... er det dårlig med rom nedi der, blir det som om du skulle gå rundt i sko som er to nummer for små. Hadde ikke vært så rask du heller da.. Jeg bare tenker at alt må prøves, vettu !
Ja, klart det Absolutt verdt å prøve, men jeg bare funderer litt på hvordan, uten å dra opp for mye planter og herje det til oppi der Jeg har likevel fortsatt mine tvil om at mer sand vil hjelpe de skrale stilkplantene, og ihvertfall ikke Hydrocotylen.
Nei, stilkplantene vil det ikke hjelpe på.
Ikke så vanskelig å legge på mer sand, har gjort det flere ganger. Jeg bare bruker en kopp og holder den nede ved bunnen før jeg snur den. Lett å legge på akkurat der det behøves, som rundt de plantene som har store røtter. Du behøver ikke flytte eller gjøre noe annet med plantene enn å trekke dem litt opp fra bunnen når du er ferdig (bare rotplantene, da...ikke stilkplantene).
Høres jo greit ut, det. Jeg har rådasand 0,8-1,2 mm - vil du anbefale å bare bygge på med mer av den, eller er det noe annet som kunne bidra i positiv retning (vet ikke selv hva det skulle vært, men her er vi altså åpen for alt!)? Jeg er ikke helt fornøyd med den rådasanda, men jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er jeg ikke liker med den. Litt sånn "hard", skarp og ekkel å plante i? Jeg kommer ihvertfall ikke til å velge den igjen i noe annet kar. Ehh... Ikke at jeg skal ha noen flere kar heller, da liksom! 8-|
Høh...aldri si aldri..
Tror ikke det er så lurt å legge en annen sand over, så det må vel bli den du har.
Pussig det du sier om Rådasand...jeg har akkurat den samme følelsen. Jeg har den i både lilletanken og 120-literen, og kommer ikke til å bruke den noe mer. Liker fargen, men jeg har et slags inntrykk av at plantene ikke liker sanda, uten å ha noen gode argumenter for hvorfor. Jeg kommer nok til å sette om 120-literen, og da bytter jeg bunnlag. Det skal Flourite under ihvertfall, men sand er jeg ikke sikker på.
Det er jo litt interessant når man har samme magefølelse i så måte, må jo kanskje være noe i det, da? En eller annen gang skal jeg også prøve flourite. Når den kommer på markedet i Norge.
Tviler på at Flourite kommer til Norge "helt av seg selv". Jeg kjøpte fra Reefshop i sin tid, før firmaet ble solgt og endret navn til Akvarielageret. Og de har ikke Flourite i produktsortimentet, ser det ut til. Mulig det går an å få dem til å ta inn...men da kan man like godt importere selv. Jeg må handle mer hvis jeg skal sette om 120-literen, så jeg kjøper nok fra Garnelen Tom. Har vist seg å være et pålitelig firma, jeg har handlet diverse saker derfra. Blandt annet har de tørket løv av alle mulige rare trær
Mjaaa, si ikke det, det ryktes at en fremadstormende norsk nettbutikk har Seachem i kikkerten, så helt usannsynlig er det ikke... Kjekt å vite at Garnelen Tom fører det, jeg har så langt ikke sett det noe annet sted enn på Amazon, men frakten blir jo så himla dyr.

Hva skal skje med 120-literen din? Nytt scape, eller også nye innbyggere?
Den fremmadstormende nettbutikken har fått beskjed fra meg om å ta inn Seachem-produkter...hahah

Flere som selger Flourite i Tyskland. Standardpris ligger på 27-28€ for 7kg. Litt koster jo frakten derfra også, men ikke de fantsiprisene som er fra Amazon og Ebay. En 7kg-sekk Flourite fra Ebay USA vil de ha over 600 kroner for å sende.. *grøss*. For den del vil det jo koste å sende innenfor Norge også...tror jeg betalte 240 kroner i frakt for 3 sekker den gang da.

Hvis jeg setter om 120-literen er det kun for å bli kvitt rådasanda og få inn et bunnlag som er bedre gjennomtenkt (Flourite+sand). Syns ikke det ser ut oppi der...plantene vokser ikke godt heller.
Haha, jasså! Ja, jeg for min del ga dem ikke "beskjed" om å ta inn, men spurte om de kanskje hadde vurdert det... :-P Rådasanda skal vekk den dagen de tar inn flourite!! "Pinky", som datteren min sier (og da må man skjære av seg fingeren om man lyver).
Da vet vi det...blir ikke bare din blodtørstige datter som har notert seg dette
Jo fler som ber om Seachem-produkter, jo bedre ! Har en god kontakt med Daniel, så han får ikke dø i synden.
Ja, nå sto det plutselig svart på hvitt også, hehe... Oops.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap