Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 16)

Jada, de er trygge forsåvidt at de har bra kvalitet og kyndige folk. Men det kommer alltid an på hvem man handler med. Uansett bør man alltid ha mulighet til å sjekke opp før man kjøper en ny art, for sikkerhets skyld. Mobil og Fiskebasen er ikke dumt
Jeg tror jeg kommer til å bestemme meg for hva jeg skal ha i forkant av neste handel, Silvershaded - og heller ringe i forkant og høre om de har det jeg skal ha. Satser på en annen art enn guppy - men de du tipset om sist hadde de ikke hørt om en gang på Alna.
Da jeg var der visste jeg for øvrig i forkant hva jeg skulle ha, og kjente artene. Men jeg kom hjem med for mange. Og jeg kan ikke forstå annet enn at hunnene må ha vært svake - fikk de siste 7 de hadde i butikken, de skulle få ny levering senere på kvelden. Kjøper ikke "restopplag" igjen, for å si det sånn.

Går molly sammen med platy tro? De ser litt mer robuste ut enn guppyene, og er kanskje ikke så sønder-avlet, så jeg skal lese meg opp på dem før nytt innkjøp. Blir ikke nye fisk før nærmere årsskiftet nå, må bli ferdig med egen bolig først, og komme meg litt etter sjokket med å miste så mange nå etter innkjøring.

Jeg er nok ferdig med guppy, fant enda en død guppy-hunn i karet i morges - da skal det være igjen 5, men jeg ser bare 4 av dem. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere guppy. Om de siste 4-5 overlever flyttingen, får de bli, om ikke finner vi en annen fiskeart.

Alle platyene (8) er tilsynelatende i fin form. Hadde de også dødd, hadde jeg justert kar-verdiene og kjørt 1 kampfisk og en tetra-stim e.l. i stedet, men så lenge de klarer seg får de lov til å bli, og da må jeg holde levendeføder-verdier.
Sissan
Og jeg kan ikke forstå annet enn at hunnene må ha vært svake - fikk de siste 7 de hadde i butikken, de skulle få ny levering senere på kvelden. Kjøper ikke "restopplag" igjen, for å si det sånn.


Det er egentlig ikke noe i veien med å kjøpe de siste fiskene som er igjen i akvariet. De har som regel gått noen dager, kanskje uker, i butikken, og har dermed vist at de ikke bukker under av transport-stresset da de ankommer. Det som er mest risikabelt, er i grunnen å kjøpe fisk som akkurat har ankommet butikken. Der er det ofte litt frafall når de blir sluppet ut i butikk-karene, og dette transport-stress frafallet er det man vil unngå. Når det er gått noen dager, har frafallet stabilisert seg, og det er tryggere å kjøpe fisk.

De siste som er igjen i et kar med fisk har derfor bevist at de tålte transportstresset og burde være safe å kjøpe. Ofte kan det også bryte ut hvitprikk-sykdom i et kar med nyinnflyttede fisk. Dette er også noe man gjerne unngår om man venter litt med å kjøpe fisk og ikke velger de som nettopp er ankommet, men venter noen dager.
OK - skriver meg det bak øret.

Har snakket med Alna nå, de mener det er nitritten kombinert med stress fra flytting, mulig graviditet på hunner, samt slåssing med kampfisk som har tatt mine.

De anbefaler også hyppige mindre vannskift til nitritten er under kontroll - 10 liter 3 ganger i uka - samt at jeg vasker filtrene i skiftevannet nå for å få ut nitritt. Samt selvsagt at jeg fjerner død fisk så fort som mulig, det gjør jeg jo - ikke noe stas å ha dem i karet.

Skulle få tilgodelapp om jeg kom innom, så får ta en tur dit på onsdag. Vil som sagt ikke ha flere fisk nå - bytter kanskje til meg noen planter i stedet, flere skjulesteder blir aldri feil, og jeg er langt fra 80% beplantet grunnareal i karet.
Høres merkelig ut - jeg ville ikke vasket filteret, og jeg ville tatt 40-50 % vannbytte hver dag til NO2 og NH3 er borte. Jeg har gjort det slik den ene gangen jeg har hatt utslag på nitritt i kulekaret mitt. Da var alt på stell etter 3 dager. 10 liter (av ca 100) 3 ganger i uka er da veldig lite??
Sissan
De anbefaler også hyppige mindre vannskift til nitritten er under kontroll - 10 liter 3 ganger i uka - samt at jeg [B]vasker filtrene i skiftevannet nå for å få ut nitritt. [/B]


Min utheving: Å, nå kjenner jeg at jeg blir oppgitt på zoobutikk-ansatte altså! Det der er det dummeste jeg har hørt! Hvilken idiot var det som ga deg det rådet? Det gjør jo bare vondt verre.
En ting å få med seg her etter den villedende infoen er at man kan IKKE "vaske bort nitritt". Det er jo helt bak mål å si noe sånt! Nitritt sitter ikke i filteret. Du må ikke røre filteret, med mindre det er helt åpenbart på utblåsningsstrømmen at det er i ferd med å bli tett. Å drive og vaske filteret i tide og utide fjerner bare verdifulle bakterier, bakterier som bryter ned nitritten du plages med. Altså; filteret skal være i fred, og dersom du har målbar nitritt, bytt vann. Bytt ca 30% daglig om du har lave nitrittutslag. Å gjøre som den ansatte i zoobutikken sa, dvs å vente og gjøre det kun 3 dager i uka.... det er for lite, dersom du virkelig vil holde fiskene i live. Har du høyt utslag av nitritt, bytt mer pr gang. I verste tilfellene med blodrøde nitritt-testsvar, må man bytte to ganger daglig for å holde liv i fiskene.


Sissan
Skulle få tilgodelapp om jeg kom innom, så får ta en tur dit på onsdag. Vil som sagt ikke ha flere fisk nå - bytter kanskje til meg noen planter i stedet, flere skjulesteder blir aldri feil, og jeg er langt fra 80% beplantet grunnareal i karet.

God idè å kjøpe planter. Planter er aldri feil, og man kan (nesten) ikke få for mye Fiskene setter pris på skjulestedene det gir, oksygeninnholdet i vannet øker, det er pent å se på og plantene forbruker i tillegg avfallsstoffer som f.eks.nitrat så nivået går ned

Lykke til!
Yeyyyy - forvirret som vanlig.
Syntes det var litt rart at jeg skulle begynne å vaske filtre som så vidt har satt seg - har jo bare kjørt karet i noen måneder... Da lar jeg det være - det er god utblåsing, og platyene ligger og "koser" seg i strømmen hele tiden.

Da blir det ny måling i kveld, og evt. bytte av vann om det er målbare verdier på nitritt/ammonium som det var i går formiddag (byttet 40 liter vann da - det mente butikkmannen var ALTFOR mye).

Hadde i går verdier på
NO2 0,025-0,05 (midt i mellom et sted - Tetra test) og
NH3 0,15-0,2 (mellom et sted) på JBL dråpetest.
Har et JBL NO2 testsett også, men det har aldri gitt utslag så jeg var redd det var defekt. Benytter anledningen til å teste med begge sett i kveld.

Jeg har ikke vann til lufting nå, så det blir tilsetting av kjemikalier om jeg skal bytte i dag. Det bør gå bra? Og dere mener at jeg bør bytte 40-50 liter hver gang (125 liters kar)? Det er jo liksom logisk for meg etter oppstarten for en måneds tid siden...

Ellers mente butikken at jeg hadde for varmt i karet enda. Det har vel dere også sagt - ligger mellom 25 og 26 grader nå, de mente jeg kunne gå ned mot 22-23. Tenkte å gå ned til 24-25 denne uka, og antar det er her som ellers - greit å ikke gjøre for mye på en gang?
Jeg er litt overrasket over at du igjen lytter til råd fra folkene i en dyrebutikk, fremfor de rådene du får her...særlig med tanke på trådens tittel og hva du har opplevd før Som Mona sier, det er rene tullball det de sa, du vet jo hva som trengs når det er ammoniakk/nitritt i karet. At nitritt skulle kunne "vaskes ut av filteret" er bortimot det mest kunnskapsløse jeg har hørt på lenge

Nei, bytt vann slik du har gjort før, du...gjerne oppimot 50%. Selv lagring i et par timer hjelper godt, hvis du får litt sirkulasjon oppi der med luftestein eller sirkulasjonspumpe.

Når det gjelder varmen i karet, kan du godt gå ned til 24-25 grader, det vil også minske fiskenes oksygenbehov littegrann (fint i nåværende situasjon).
Jeg vet ikke hva fiskene dine foretrekker (vet ikke hvilke du har). Men sjekk i Fiskebasen hva som står på de artene du har. Aner ikke hva de foretrekker. Eller skrev ikke du noe om platy? De er egentlig ikke spesielt varmekjære, det står 18-25°C i fiskebasen på de. Så med dine 25-26°C ligger du i overkant eller i toppskiktet av hva de liker. Det lønner seg kanskje for deg å gå ned et par grader...? Sammenlign med hva de andre fiskene dine liker å ha av temperatur.

Vanlige fisk som guppy f.eks. liker heller ikke for varmt vann, da har de en tendens til å visne bort og dø for tidlig. Akkurat hvor smertegrensen går for dem er uvisst og det er også umulig å si over hvor lang tid det må være før det begynner å tære for mye på de. Jeg mistet aldri guppyer, kun en periode i 2008 da det var hetebølge på østlandet den sommeren, og tempen kom opp i 30°C i akvariene mine. De eneste jeg mistet av fisk var noen få guppyer, og i tillegg har jeg lest at de er litt ømtålige for varme, så jeg antar det var varmen som tok knekken på de.



Vet du hva Silvershaded? For en nybegynner er rådene her inne tidvis så man kan knekke i to!
Jeg vil ikke ha et fantastisk liv for akvariefiskene mine, der alle verdier er perfekte, alle dyrene yngler som gale, alle plantene vokser seg doble og alt er fryd og gammen. Jeg er mer enn fornøyd dersom noen av fiskene mine overlever.


Jeg hadde en opplevelse av at dyrebutikken Oslo hadde gode folk - de er store på akvarie, og de har akvarister som forteller om egne private kar og erfaringer som selgere. De er også åpne på det når det er selgere der som IKKE er spesialister i akvarie.
Så ja - jeg stolte på dem. Dumme meg.
Jeg syntes det var deilig å kunne høre på noe jeg kunne se i øynene, noen som fortalte meg at ja - opplevelsene dine er riktige - og ja, det kan bli bedre. Noen som kunne fortelle meg at å holde akvarie ikke er minst en times arbeid om dagen.

Jeg var også dum nok til å tro at akvariet skulle gi meg og ungene glede i en vanskelig situasjon. Det har det ikke gjort. Utover Prince - som døde i går - har det bare vært helvete fra oppstart til i dag, og jeg skulle så inderlig ønske at jeg aldri hadde kjøpt karet. Men nå er det der, og jeg skal - som før - gjøre det beste jeg kan for å redde de stakkarne jeg har putta oppi der.

Jeg skal selvsagt - igjen - gjøre som dere sier her inne. Og jeg skal selvsagt aldri - selv om det er fristende - legge min tillit på noe som jobber i en dyrebutikk.
Huff, det var ikke meningen å ta motet fra deg med innleggene mine, absolutt ikke. Men hva i all verden skal man si, når du forteller om den ene hårreisende påstanden de ansatte har kommet med etter den andre? De kan rett og slett ikke få stå der og si sånt uimotsagt. Vi som har drevet med akvarie en stund og har satt oss litt inn i hvordan det faktisk fungerer, blir naturligvis veldig oppgitte. Vi skjønner din frustrasjon.

MEN når akvariet omsider, etter de første kronglete ukene, omsider begynner å bli innkjørt, kan takle fisk og man ser at plantene har begynt å gro - da kan man senke skuldrene litt. Når akvariet (eller filteret) er innkjørt og man er forsiktig med antallet fisk man setter inn de første månedene, så VIL det etterhvert bli en glede å ha akvariet Det er utrolig artig å ha en dekorativ glasstank med fisk svømmende fornøyde rundt. Det krever ikke mer enn daglig mating, som er en fornøyelse, og et vannbytte i uka med kanskje litt planteluking innkludert. Fisk er ikke bare fisk, finner man ut, de har jamen personligheter, enkelte av dem! Man blir glad i akvariet og beboerne der.

Hold ut, Sissan! Ikke la deg svimeslå. Det er lett å bli overveldet i starten, jeg vet... Det vil gå bedre etterhvert, jeg garanterer det. Lytt til rådene her fra akvarister som har satt seg inn i det, og ikke de som står der og skal selge deg noe og tjene penger på deg.

Jeg var selv en av de som begikk den samme megatabben som fersk akvarist i 2004. Kjøpte akvarie, lot det stå en puslete uke og trodde det var nok, og kjøpte full pakke med fisk i en smekk... satte dem i akvariet rett før nitritten slo til. Heldigvis fant jeg akvarieforumene (det var ett til på den tiden, kalt Nettakvariet) og jeg lærte masse. Min første clue på at noe var galt var at fiskene så ut til å pese. Spurte om råd ang. det, og fant ut at jeg måtte kjøpe meg vannverditestere (dråpetester). Jeg kjøpte det, gikk hjem og testet alt... og byttet vann som en helt i ukene som fulgte. Bøtte etter bøtte ble båret frem og tilbake fra badet til stua. Men vet du hva? Jeg stortrivdes! Allerede mitt i denne nitrittperioden da jeg byttet vann som en helt for å redde fiskene mine, så bare VISSTE jeg at dette er ikke mitt siste akvarie!

På det meste hadde jeg 20 akvarier i drift...

Sier det igjen, hold ut Sissan! Du er FLINK som spør om råd her! Fortsett med det.
Sissan : Hvis våre råd er for stor belastning, hva vil du at vi skal gjøre ? Vi har ikke gitt deg råd for at alt skal bli så himla perfekt, men for at fiskene skulle overleve. Og det gjorde de jo, til det ble for mye fisk på en gang. Men, hvis råd er stor belastning slutter ihvertfall jeg å plage deg

Mona : Historien er lang...noe du kanskje ser på antall sider i tråden. Det er mer enn "noen få kronglete uker" vi snakker om.
Unnskyld Mona og Silvershaded! Det er ikke DERE som tar motet fra meg, det klarer jeg visst helt fint selv.

Jeg er bare så frustrert, og jeg er skikkelig skikkelig lei meg for alle fiskene som dør. Det toppet seg da kampfisken døde, han var spesiell fra dag 1.

Når jeg da fikk en "hvorfor lytter du fremdeles til rådene"-kommentar over her rant det over for meg.
For jeg gjør jo ikke det. Men når man kjøper fisk må man jo snakke med dem man kjøper av.

Jeg ringte Alna-butikken for å fortelle dem at rådene jeg fikk var helt på trynet og gikk skikkelig til helvete. Og da jeg fikk et svar som var et helt annet enn det dere her inne sier, så la jeg ut svaret i sin helhet her. Uten å ha gjort noe som helst, planlagt noe som helst, enda - jeg hadde jo nettopp snakket med fyren. Jeg ville høre hva dere mente. Og jeg skal gjerne innrømme at jeg håpet han hadde rett - jeg er sliten, og å starte med 40-50liters skift daglig igjen er ikke særlig fristende. Men jeg gjør det. Selvsagt gjør jeg det.

Som type gjør jeg ikke noe halvveis. Og jeg elsker dyr. Alt ned til insekter (de dreper jeg med glede...). Også fisk. Så jeg bøyer meg dobbelt og gjør det jeg kan for at de skal ha det bra, og jeg skulle så inderlig ønske jeg kunne gjøre det perfekt for platyene og guppyene mine. Men jeg orker ikke. Derfor blir jeg frustrert. Fordi dere vet hva jeg skal gjøre - og forteller meg det - og jeg jobber på som best jeg kan. Men jeg orker ikke alt på en gang. Jeg orker ikke heve GH, gjødsle på enkeltemner og alt nå. Jeg må bare få ut giften. Og det gir dårlig samvittighet.
Og bare så det er sagt - du har rett Silvershaded - jeg vet hva jeg har å gjøre nå. Du trenger ikke bruke mer tid på meg om du blir lei, men du skal vite at jeg setter uendelig stor pris på tålmodigheten din!

Det eneste jeg lurte på av det han sa var det med filtrene. De har jo kjørt i to måneder nå - jeg vet ikke når jeg skal begynne med vasking av dem, og når han hørte jeg aldri hadde gjort det, virket han veldig overrasket. Derfor var jeg litt redd for å ha gjort noe feil.

Jeg håper jeg blir som deg mona o, ikke med så mange kar kanskje, men en glad akvarist. Jeg kjenner allerede at jeg har lyst på nanokaret jeg hadde planlagt til kampfisken, men har lovet meg selv å bli ferdig med leiligheten min før jeg kjøper flere kar. Kanskje til jul. Og jeg tror kanskje det kan bli en bedre opplevelse enn det jeg har hatt nå, takket være all tålmodig hjelp her inne.

Nå skal jeg bare vente på at to karer demonterer klesskapet mitt og tar det med seg så soverommet er klart for maling, deretter skal det gifttestes - 24 timer etter vannbytte. Jeg må si jeg er veldig spent på resultatene av den testen!
Finner ikke flere døde guppy nå - men to av dem er sporløst forsvunnet. Må nok rote litt i røtter og ting under vannbytte for å se om de ligger under et sted
Jeg beundrer pågangsmotet ditt, Sissan Du virker ikke som typen til å gjøre noe halvveis. Har du først påtatt deg et ansvar, så fullfører du.

Stå på. Synd vi ikke har sånt "tommel opp" ikon her på AF

Stå på, Sissan!! Ikke lov å gi opp! Tommel opp her også. Jeg ønsket jo heller ikke å ta motet fra deg med kommentaren om å skifte 40-50 %, hvis det var den som gjorde utslaget... Jeg sa det fordi jeg mener det er nødvendig for å løse problemet fortest mulig, til beste for både fisk og folk. Du er ikke tilbake på null nå, du har et velfungerende filter. Bakteriene forøker seg fort når de først er der, det har vi jo allerede sett én gang, men de trenger hjelp til å ta unna det verste i en kort periode.
Takk snille dere.
Testet NH4 på 0 i dag - den hadde utslag i går. Så da er jeg på rett vei.
Nitritt på 0,05 (gul), så da er jeg midt i 40 liters vannskift.

Og det er ikke dere som tar motet fra meg! Jeg har gjort et dårlig valg, og syns fryktelig synd på meg selv som må ta konsekvensen av det. Jeg lærer visst litt sakte... Men jeg tar konsekvensen av det, og fiskene skal få puste stakkars.
Håper bare at det holder med vannskift i dag og i morgen, for nå tetter det seg til med jobb igjen. Borte onsdag-fredag.

Er jeg skadet når jeg syns myrlukta i akvarievannet er nesten som parfyme? Husker fortsatt første gang jeg kjente det. Den er der enda, og trøster meg med at jeg ikke er på null
Godt å se at du får motet litt tilbake, Sissan Gjort er gjort...og du har hele tiden tatt konsekvensene av det du har foretatt deg, det står det respekt av !

Dette er på god vei til å skli over, det viser jo målingene. Som Kule sa, du har et filter som fungerer nå, og det vokser med oppgaven det også
Takk Silvershaded, og beklager igjen at frustrasjonen min gikk ut over deg.

Fant en død og veldig oppsvulmet guppy under vannbytte - lå bak en rot. Hadde vel en anelse, siden jeg bare har telt 4 de siste gangene jeg har orket å telle.

Det jeg lurer på er - denne fisken var oppsvulmet, og rar i forhold til de andre jeg har plukket ut. Vil en liten fisk påvirke verdiene mye? Det lukta skikkelig råttent av den - det har det IKKE gjort av de andre jeg har tatt ut - men de har ligget maks noen timer før jeg har tatt dem.

Da har vi mistet 6 nye guppyer, 1 "gammel" og 1 kampfisk. Så langt jeg kan se, virker de siste 4 guppyene å være i fin form, ingen jeg tenker at vil dø nærmeste døgn nå. Krysser fingre for at det verste er over.
Sissan
Det jeg lurer på er - denne fisken var oppsvulmet, og rar i forhold til de andre jeg har plukket ut. Vil en liten fisk påvirke verdiene mye? Det lukta skikkelig råttent av den - det har det IKKE gjort av de andre jeg har tatt ut - men de har ligget maks noen timer før jeg har tatt dem.


Ja, det kan det, men ikke alltid. I noen tilfeller, særlig der filteret er nytt og sårbart, kan en død fisk som ligger og råtner helt klart påvirke vannverdiene og gi utslag på f.eks. nitritt eller ammoniakk. Hvis filteret er litt lite (i kapasitet mht filtermedier) i forhold til akvariets størrelse, er sjansen for at den døde fisken påvirker vannkvaliteten selvsagt større. Akvariets størrelse har også noe å si, for jo mindre vann, jo mer konsentrert blir avfallsstoffene etter forråtnelsen.



Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap