Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 160)

Jeg glemte å sette vann til mellomlagring i går, så nå står det et par tønner med luftesteiner og varmekolber oppi og putrer. Skal skifte vann på et par yngelkar i kveld, og de må jo ha passelig temperatur på vannet.

Disse bildene tok jeg i går, og er av de nydelige svarte skjønnhetene
Corydoras sp. Black





[External Image]


[External Image]


[External Image]
Jeg måtte ta ut håvnettet med disse C121-eggene fra "barnehagen" i 85 literen, for rekene slo seg ned overalt på håven og begynte å klå på eggene gjennom nettet.
Og brått satt den ene reka og dreide et eggeskall mellom klørne! What the....! Reka hadde pinadø dratt eggeskallet av et yngel gjennom nettet, og yngelen lå halvveis inne, halvveis ute av nettet. Den rørte ikke på seg, det er ikke sikkert den var klar for å klekkes en gang!

F.... jeg skjønner meg ikke på disse rekene mine, jeg! Hva er det jeg har egentlig? Morder-reker? Fortærer alt? Jeg trodde ikke mine egne øyne først, så jeg måtte ta frem forstørrelsesglasset mitt og granske den reka som satt med eggeskallet mellom klørne. Joda, det var nettopp det den hadde gjort.

Uansett, jeg tømte eggene over i et litersmål og satte en brusestein oppi. Har ikke temperert vann å fylle en plast-tank med, og jeg har slengt varmekolber oppi vanntønnene mine så det går litt kjappere.

Jeg kjenner jeg får litt lyst å skvise noen reker ikveld *grr*
Inaktiv bruker
her det sant da tør ikke jeg å ha rekker i mine corydorakar =
mona o
Disse bildene tok jeg i går, og er av de nydelige svarte skjønnhetene :-) Corydoras sp. Black


Disse har blitt min absolutte cory favoritt. Kjempefine bilder Betryggende å se at også dine er lange og slanke. Har vært litt halvbekymra for om mine får i seg nok for, men begynner å skjønne at der er arten som er sånn.

Huff, reker er noen grådige jæ...... må være rask å få ut skadet/syk fisk fra rekekar, om det ligger noen på bunnen som er skadde så blir de spist levende om du ikke redder dem ut og avliver humant. Men at de spiste egg hadde jeg vel egentlig ikke fått med meg.
Krysser fingrene for at det skal gå bra med amapaensisen din mona! Gratulere med C121 egg, også så mange!
Tro det eller ei... men den råtassen av en C. amapaensis er fremdeles i live i dag!

Jeg kan nesten ikke tro det.... og jeg står og ser på flaska med Melafix med store øyne - det er helt utrolig at dette produktet greide å snu en døende Corydoras rundt og redde den (så langt, iallefall - it's not out of the woods yet...).

Jeg er så glad jeg er medlem på Corydorasworld, der jeg leste anbefalingene om Melafix fra Ian Fuller Har sett det flere ganger, bl.a. ved bakterieinfeksjoner der Corydoras får slike skumle rosa flekker.

Jeg kikket på Amapaensis'en med lommelykt, men jeg kan ikke si øyet er leget enda. Det står ut en slags kul der. Lurer på om det vil bli bra igjen? Iflg. flasken med Melafix, skal det gis i sju dager ved slike tilfeller, men sju dager kan jeg vel ikke holde denne stakkaren i en ti liters-plasttank? Han har jo ikke fått noe mat heller disse tre dagene, for jeg er ganske sikker på at han ikke vil spise noe under disse forholdene. Men jeg kunne jo prøve å slippe nedi en enkelt mygglarve og se hva han gjør. Spiser han ikke, er det bare å suge den ut igjen med pipette. Spiser han den, får han flere. Ja, det tror jeg at jeg skal gjøre senere i dag. Han skal få et stort vannbytte også i dag.
Den enslige Corydoras amapaensis-hannen i "isolat" lever enda

Den ser faktisk ut til å friskne til - den sjangler ikke lenger, og har ikke lenger den tendensen til å "gli" over på siden for så å rette seg opp. Den svømmer og beveger seg helt normalt! Det eneste er at øyet ser rart ut enda, det er en liten hvit klump inne i øyet. Men den kan åpenbart se med øyet, for den følger bevegelser med det dårlige øyet, og vrir det rundt for å se på ting - akkurat som normalt.

I går kveld fôret jeg rundt om i akvariene mine med røde mygglarver. Med fôringspinsetten tok jeg av noen få myggiser, 5 stk, og slapp i "isolatet" til Amapaensisen. De traff ikke bunnen engang før han slukte den første Jeg gliste for meg selv og sa høyt, jeg som aldri snakker med fiskene (!): "Flinke gutten!"
Så pakket jeg håndkleet rundt igjen så den fikk ro, og gjorde meg ferdig med resten av fôringen i akvarierommet. Da jeg var ferdig med det, tok jeg en ny kikk hos Amapaensisen, og de siste 4 myggisene var borte - oppspist! hehe, dette går riktig vei!

Kikket inn hos den for et par timer siden, og den fartet rundt da lommelykt-lyset forstyrret den.
Blant Corydoras cf. burgessi eggene som ligger til klekking har det mugnet noen. Jeg skal fjerne de mugne jeg fant i dag, 3-4 stk, og jeg fjernet omtrent samme antall i går. Det er alltid slik med disse eggene. Selv når de blir sittende i akvariet der de er lagt, er det alltid noen som mugner og blir hvite dotter.
Så det er helt normalt.

Eggene har jeg lagt i en slags glassvase jeg kjøpte på Åhlens for lenge siden, den rommer 3 liter vann.

[External Image]
Hei Mona=)
Jeg bare lurer på hva slags instillinger du bruker på kameraet ditt når du tar bilder av coryene?? Jeg fikk canon eos 450d kamera på onsdag og har ikke helt lært meg hvordan alt fungerer enda. Jeg klarer ta bilde av fisker som står i ro eller som bare beveger litt på seg, men coryene som er over alt hele tiden nytter det ikke og ta bilder av Enten blir de veldig mørke eller så blir de blurrete
Jeg stiller egentlig ikke inn så mye på mitt EOS 400D. Det går på auto. Det eneste jeg stiller på, er det lille hjulet på toppen med symboler. Der velger man om man skal ta f.eks. landskapsbilde, portrettbilde, nærbilder eller f.eks. bilde uten blitz (det er siste valg på hjulet på min kameramodell).

Jeg pleier å ha den stående på det symbolet som viser en blomst, det er nærbilder. Da går blitzen automatisk på også.

Det er egentlig bare å prøve og feile, teste seg frem og se hva som funker
Jeg har i grunnen eksperimentert veldig lite med kameraet, det er fremdeles en haug med knapper jeg ikke aner hva er til engang på mitt
mona o
Jeg stiller egentlig ikke inn så mye på mitt EOS 400D. Det går på auto. Det eneste jeg stiller på, er det lille hjulet på toppen med symboler. Der velger man om man skal ta f.eks. landskapsbilde, portrettbilde, nærbilder eller f.eks. bilde uten blitz (det er siste valg på hjulet på min kameramodell). Jeg pleier å ha den stående på det symbolet som viser en blomst, det er nærbilder. Da går blitzen automatisk på også. Det er egentlig bare å prøve og feile, teste seg frem og se hva som funker :-) Jeg har i grunnen eksperimentert veldig lite med kameraet, det er fremdeles en haug med knapper jeg ikke aner hva er til engang på mitt :)


Okey, jeg får nesten bare prøve meg frem og se hva som fungerer best Får teste ut det blomst symblet og se om jeg får noen bra bilder=) Takk for svar og tips, og lykke til med de nye cory eggene=)
Lissi87
[QUOTE=mona o]Denne reka fulgte med i håven da jeg fisket ut noen C. weitzmani i går. Se på øyet :-) Det ble så skarpt og fint. Synes reka ser litt engstelig ut også, by the way....hehe :-) Det er forresten en kirsebærreke-hann.


Hei Mona=)
Jeg trodde kirsebærreke hannene var grønnlige i fargen?? Jeg har kirsebærreker selv og noen er røde og noen er grønnlige i fargen, trodde de som var grønnlige i fargen var hannene??? Eller har jeg misforsått helt her og har 2 typer reker??

Kom nettopp på at jeg hadde skrevet dette om at mine kirsebærreke hanner var grønnlige i fargen.. legger ved et bilde av en som er grønnlig i fargen.. Sikkert ikke det beste bildet, men det er sjeldent at hannene er fremme lenge nok til at jeg får tatt frem kameraet og få tatt bra bilder av dem..
Legger også med et bilde av en voksen hun reke som har fått den hvite stripen langs ryggen.
Jeg tror kanskje dine reker er en kryssning. Jeg har hatt kirsebærreker i flere år nå, og har aldri noensinne sett en grønnlig reke blant dem
Men kirsebærreker kan krysse seg med slektninger, så dersom noen du har kjøpt reker av har hatt flere arter i samme kar, kan det ha skjedd en gang i fortiden.

Men dette vet kanskje personer som Michael Niesar eller Håvard Støre Andresen her på Akvaforum mere om Reker er ikke det jeg kan mest om, hehe
Enig med Mona, det er nok en krysning... sannsynligvis med neocaridina sp.

Jeg har fått ødelagt hele min stamme med kirsebærreker etter at jeg kjøpte kirsebærreker som har vist seg å være blanding. Har sett det samme der, noen blir grønnaktige, og det har jeg aldri hatt før.

Ekstremt irriterende må jeg bare si. Men så lenge de går hjemme hos meg er jo ingen skade skjedd sånn for arten sin del. Men å selge/gi bort kirsebærreker kan jeg jo ikke gjøre. Så disse må nok gå her i karantene til de faller fra av seg selv.
Jeg så på værstasjonen i stua at Channel 2 (akvarierommet) hadde høy luftfuktighet, 46%, og det betyr at luftavfukterens kondenstank er full. Da stopper den automatisk. Så jeg gikk inn på akvarierommet i halvmørket og tømte tanken, og sjekket samtidig tilstanden til C121-eggene og Corydoras amapaensis hannen i "isolatet".

Amapaensis'en er fremdeles i full vigør, heldigvis

Det var dårlig med eggene, det var massevis av mugne egg der nå. Det skyldes vel at jeg helt glemte å ha i sortvannsekstrakt i vannet. C121 er en art som kommer fra sortvannsområdene rundt Rio Negro, så det burde jeg ha husket. Jeg får pelle ut alle de mugne eggene senere, men er redd det ikke blir så mange igjen. Men, de legger vel flere egg.
Så fint at det går bra med ampaensisen din! Slike gledeshistorier trenger vi

Synd med C121 eggene! Du får ta status litt senere når lyset er på. De kommer garantert til å leke igjen

Sortvannsekstraktet kom fram nå! Tusen takk! Flaska hadde lekket et par-tre dråper, men ikke værre enn at jeg bare kunne tørke den

I går kveld så jeg en atrohanne som ikke ville vike fra hunnens side, så jeg håper at et kjølig vannbytte og litt god mat får de til å leke igjen. Da skal ekstraktet testes
mona o
Jeg tror kanskje dine reker er en kryssning. Jeg har hatt kirsebærreker i flere år nå, og har aldri noensinne sett en grønnlig reke blant dem :-) Men kirsebærreker kan krysse seg med slektninger, så dersom noen du har kjøpt reker av har hatt flere arter i samme kar, kan det ha skjedd en gang i fortiden. Men dette vet kanskje personer som Michael Niesar eller Håvard Støre Andresen her på Akvaforum mere om :) Reker er ikke det jeg kan mest om, hehe :)


Hmmm, jeg får prøve å få tak i han jeg kjøpte rekene av og spørre om han har hatt dem sammen med andre reker sånn at de har blandet seg.. Dumt hvis det viser seg at de er blanda med andre reker siden jeg brukte en del penger på dem også.. Ja ja, de er hvertfall kule uansett da:P
Det er jo ikke sikkert det er den personen du kjøpte dem av sin feil, det kan ha skjedd langt tilbake i tid Og det er nok med EN eneste reke av feil art i en koloni med kirsebærreker, så kan resten av kolonien ha blitt "infisert" med gener fra en annen art. Så uansett når og hvor det har skjedd, så er det ikke sikkert personen som eide dem visste om det engang.
mona o
Det er jo ikke sikkert det er den personen du kjøpte dem av sin feil, det kan ha skjedd langt tilbake i tid :-) Og det er nok med EN eneste reke av feil art i en koloni med kirsebærreker, så kan resten av kolonien ha blitt "infisert" med gener fra en annen art. Så uansett når og hvor det har skjedd, så er det ikke sikkert personen som eide dem visste om det engang.


Okey, men det skader jo ikke å spørre han jeg kjøpte dem av da:P Kanskje han vet noe mer om dem osv=)
Det er nok bare å hive de C121-eggene jeg har til klekking. Kikket oppi der litt nøyere nå, og kan ikke finne et eneste egg som ikke er pakket inn i en stor muggdott. Usj! Jaja, sånn kan det gå. Skal være litt nøyere neste gang og huske på det sortvannsekstraktet.
Har planer om et vannbytte i 98 literen med leksgruppen i dag, så da kan det hende det blir en ny runde egg i morgen alt

Har gitt C. amapaensis hannen i isolatet et 100% vannbytte - med mellomlagret og luftet vann så klart . Studerte ham litt nærmere og synes ikke øyet og halen har blitt noe særlig bedre de siste to dagene. Kulen på øyet er der enda. Jeg besluttet derfor å prøve med en omgang Esha-2000 istedet for Melafix nå... da slipper jeg stanken også :p
Det er nemlig noe veldig rart med halen hans. Ikke halefinnekantene, men fra haleroten og litt ut i selve finnen har det vært et litt hvitaktig tynt belegg. Ikke akkurat som sopp, synes jeg, men mere som en fortykket finne. Men kanskje det er det likevel, selv om det virket mere "innbakt" i finnen. Jeg får se om Esha-2000 gjør noen forskjell. Doseringen er gitt, og i tillegg fikk han 5 nye røde mygglarver. Da jeg gikk ut derfra nå, hadde han slukt 4 av dem alt Jeg er så glad han er villig til å spise litt, det vil hjelpe på kreftene hans og helingsevnen til å bli frisk.

Håper ikke dette var en uklok beslutning å bytte medisinering... Bare tiden vil vise.


Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap