Tropheus Bilder (side 160)

Det er bare glassene som "vaskes" her også. Jeg går over med filtervatt ifbm vannbytter. Jeg bare fremprovoserer ikke algevekst.

Etter bildene i profilene deres så er det ingen alger hos dere. Hadde vært artig hvis dere hadde lagt ut bilder her slik det er nå, med de grønne algene
Den linken du viste til: det er ingen troffe kar som får sjansen til å få så "lange" alger som der. Det er grønt i våre kar, men det er helt beitet ned.
visst det er karene på profilene du ser på så er det som regel nyoppstartede kar
Prøver å ligge med et bilde.
Da viser jeg også et bilde tatt i full fart

Nå har troffene bare vært i karet i vel en mnd. men steinene blir sakte men sikkert grønne
Hihi.. må jo si at vi egentlig har et luksusproblem her...
Se på mange av de andre akvaristene. De døtter nedpå maller som som det sku vært liv om å gjøre for algene vokser nesten ut av karet og her sitter vi og koser oss når algene inntar karet..haha
Morsomt det der syntes jeg.
Vel, det er jo ikke akkurat pent med over oppblomstring av alger i et kar der det ikke burde være alger, min mening

Av en eller annen merkelig grunn så virker det på meg som at det blir mer alger i troffekaret enn i malawikaret. Da jeg hadde malawiene i dette karet som troffene er i nå så ble det ikke grønne steiner etc. Og malawiene beitet ikke alger slik troffene gjør. Jeg begynner nesten å lure på om det har noe med fòret + den naturlige kjemien i tropheus, at miljøet i karet tilpasses demmes behov og naturlige habitat..... bare spekulasjoner da :P

Det virker også som at de liker undervannsstrøm, det ble jo mye strøm i karet da jeg satte inn den 5000L sirkulasjonspumpa, og det ser ut som at de nyter å stå mot strømmen. Noen andre som har observert dette?

Og når det gjelder tygging, har ikke fått svar på det jeg spurte om litt tidligere, jeg må vel bare vente til jeg ser at posen under haka får en trekantet form før jeg stripper. Men det må da være vanskelig å fange akkurat den troffen når alle er lik, hehe... Blir en utfordring men skal bli søkke artig den dagen jeg får troffebebiser.
De koser seg i strømmen våre og ja... )

Du ser tydelig når en hue har fått hake.. og når det gjelder stripping og fanging av den huen så er det en møysomelig jobb i aller høyeste grad ja hehe.. har vært mange stunder med oppgitthet og stygge ord når det er strippe tid ja.. hehe
Hvor mange yngel er det "vanlig" at de får pr. gang? De tygger jo lengre enn malawi, men får langt færre yngel har jeg lest. Og, hvor store er yngelen når de kommer ut?

Jeg strippet ei Defin hunn her om dagen - jessu fader - over 60 yngel, utrolig men sant. Nå er disse i et BB 30 liters kar. Håper at de blir store nok til å flyttes over til 65 literen før jeg får troffebebiser. Hvis ikke, går det å ha disse sammen? Jeg tenker mest med hensyn til føde. Jeg har den NLS grow som jeg sparer til troffebebiser, da får bare delfinene få samme kost. Bedre det enn andre veien, at troffeyngel får for proteinrik kost.

Jeg skal ikke ta gleden på forskudd, men jeg har garantert ei tyggende hunn som har fått en synlig pose under haka. Mulig at jeg har opp mot tre tyggende hunner nå, men jeg er ikke sikker. Den ene, den er ihvertfall garantert. Har lest, og jeg ser også at de spiser forsiktig selv om de tygger, i motsetning til malawi.

Dette er så spennende at det kribler i magen bare ved tanken, jeg elsker oppdrett, og alltid så spennende når nye fisker leker som en ikke har hatt oppdrett på før :P

Tusen takk for pumpa forresten Saffen
De kan få alt i fra 1-3, eller opp mot 20. Vi hadde 17 stk på den ene kirizahunnen vår. Men hun var en svær rugg yngelen er vel rett i underkant av en cm når de slippes. De kan helt fint gå sammen med malawiyngel.
Kan dere som har erfaring med tyggende hunner prøve å studere disse bildene? Jeg har nemlig en liten mistanke om at det er hun her som lekte 2 februar, som jeg så leken på og trodde senere at det ikke ble noe...Da skal hun ha tygget i snart 3 uker nå.

Kan det se slik ut på posen under haka hennes? Jeg har flere tyggende hunner, men denne har større pose under haka, så hun må vel ha kommet lenger? Hva tror dere?
Jeg vil forresten nevne at det var utrolig vanskelig å få tatt bilde som viser posen under haka hennes. De vil jo ikke akkurat stå i ro, så av 215 bilder jeg tok med digitalkameraet, så var det kun disse som kunne brukes.

Også en liten oppdatering på møkke problemet mitt: borte det var ekstra sirkulasjon som skulle til. Tok et vannbytte i dag (hver søndag) og måtte slamme minimalt )
Javisst tygger hun. Spørsmålet mitt er hvor lenge har hun tygget, sånn ca? Til dere som har erfaring med tyggende troffer.
Nå synes sikkert dere at jeg er ekstremt teit, og det er jeg nok også. Jeg fanget henne og strippet henne. Ut kom 5 stk. wigglers. øyne og hale og en stor plommesekk. De lever, ser at halene rører på seg. Nå har jeg de i en liten yngelboks oppi karet til delfin yngelen. De får godt med oksygen og jeg har tro på at de skal overleve. Jeg har fostret opp scalare yngel fra egg til store scalarer. Jeg har også opplevd å feilvurdert tyggetiden til malawi og fått de med plommesekk. Det har alltid gått bra, så jeg satser at dette også går bra.

Neste gang så skal posen under haka bli større før jeg stripper.
er ikke alltid like lett. en liten uke til så hadde nok vært kvitt plommesekken. men men . håpe det går bra.. vært der vi og.. hatt gode og dårlige erfaringer med det... Men vi håper på det beste...
2nelise
Neste gang så skal posen under haka bli større før jeg stripper.

Bruker å vente til hunnen også spiler ut gjellene for å få plass til ynglene.
Det gjør vi også. Gjellene kommer ut, og kulen under haken blir mer trekantformet.

Nils: Hva kostet det å få fisk sendt med fly? Og hvor mange kasser hadde dere?
Vibsi
Nils: Hva kostet det å få fisk sendt med fly? Og hvor mange kasser hadde dere?
Det er ikke et enkelt spørsmål å svare på.

1, Hvis du reiser sammen med med fisken betaler du 240 kr pr kasse. Må du skifte fly koster det ekstra for omlastningen. Jeg vet ikke helt hva dette koster nå. (dette går bare med SAS)

2. Skal du sende de som flyfrakt er prisen avhengig av volumet og vekten på kassene. SAS deler Norge i to, nord og sør for Trondheim og dermed to ulike fraktpriser. To kasser fra Tromsø til Oslo kommer fort på 3.000 kr og en kasse 1500 - 2000 kr.
Fra Bergen derimot kan du også sende med Norwegian; det vil si med de som handterer flyfrakt for dem. Haakon har brukt dem og har fått noen veldig gode fraktpriser med dem, 50 -70 % rimeligere enn SAS.

Kort oppsummert. Desidert rimeligst å sende fisk når du reiser selv. To kasser flyfrakt med fisk til Tromsø koster det samme som om du reiser og tar med fisken..
Ok tusen takk Får ringe norwegian imorgen å høre
Vibsi
Det gjør vi også. Gjellene kommer ut, og kulen under haken blir mer trekantformet.

Da vet jeg det til neste gang og kan vente litt lenger. Nice to know både for meg og andre nye tropheus eiere
Jeg har ihvertfall fått 5 stk. troffebebises, kuvøsebebiser - men en dog. Var rimelig spent nå i morres på om de fortsatt levde, men de lever heldigvis. Hopper litt opp og ned innimellom også

Da var det altså denne hunnen som jeg så leken på og trodde at det ikke ble noe av. Så det tar litt tid før de får synlig kul under haka, ihvertfall når de har så pass få egg. Denne hunnen er ikke av de største jeg har, mulig at dette er hennes første kull, men det blir bare spekulasjoner.

Det var et mareritt å fange henne, både for meg og fiskene - huffameg...

Reptilfrelst: Nå vet du også litt mer. Vent så lenge som mulig - til posen under haka blir trekantformet og gjellene kommer ut Så krysser jeg fingre og tær for at mine kuvøsebebiser klarer seg....
for å si det slik de yngelen var ikke 3 uker gamle, de var yngre. etter 3 uker er det bare en liten plommesek på de og har fått formen som fisk med rygg hode og hale me en liten sekk under. etter 4 uker er de svømme dyktige.

Vi har hatt veldig dårlige erfaringer og ta de når de er så små. men lykke til og gi oss en lyd vist alt går fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap