Leifs verden, del 2 (side 160)

Det KOM apistogramma elizabethae egg i går og antok det etter hannens oppførsel, selv om hua akkurat da ikke var helt knall gul. Oppdaget også nye egg i hongsloi karet i dag. Skal si det går unna med egg og yngler om dagen. I alacrina karet er det nå to huer med yngler, en ute av hula og en med nye yngler. I tillegg til dette er det to huler med egg. En mer produktiv han/gruppe tror jeg aldri jeg har hatt av noen art fisk.

Ettersom utgiftene var skyhøye denne mnd (tømte kontoen omtrent på nettbanken i går) blir det ikke det altfor store innkjøpet av diverse til den nye reolen denne mnd. MEN
Har iallefall fått handlet inn litt i dag av små ting. 3 sekker sand, 2 nye skjøteledninger, 3 timere til lys settingen på nye reolen, 10 pakker røde mygglarver, artemia, sorte mygglarver og fryserfor av noe jeg aldri har prøvd, plankton tror jeg det het. Skal visst nok være smått. Får se om ynglene vil ha det

Bestilte også i går 200g med avskallet artemia egg. Pumper og varmekolber må nok vente til neste mnd om jeg da ikke får byttet til meg noe i mellomtiden.

Har kun hatt en liten titt i karene i dag, så litt mer nøye oversikt blir det når jeg skal fore litt senere. Skal se om jeg får laget en liste over egg og yngler som har kommet siste 2-3 ukene. Begynner å bli en del nå =)

Må vel bare si jeg elsker slike bilder som dette
Denne gangen er det apistogramma borellii, viltform som er avbildet =)

Siste 160L har fått komme på plass igjen i dag. Matta er kappet i to og karet har fått ny biltemasand. Trenger da et pumpehode/powerhead til filteret og kolbe før jeg kan fyre dette opp også =)
Grattis med bildene i basen Leif, helt suverent . Har ikke peiling på hva slags Apistogramma du har lagt ut bilde av. Har sammenliknet med A. huascar, Apistogramma urteagai, Apistogramma cinilabra og Apistogramma cf. eunotus uten å kunne slå fast noe som helst. Prøvde å sammenlikne med bildene på tomc.no
Jeg aner heller ikke hva det er for noen art, men har sendt Tom en mail å hørt om han ved anledning kan se på det.

Fikk en meget hyggelig PM på FB i går hvor en dame fra Langesund presanterte seg ved navn. Hun skulle gi bort en 70L og en 100L. Hun mente også at det var en kolbe og ei pumpe som lå i deler og ikke var sikker på om funket. Vi avtalte å møtes ved 15 tiden i dag. Når jeg kommer ned viser det seg å være to kar med heldekkende lys, men trengte en vask. I posene finner jeg 2 stk pumper på 1000L/t, den ene med UV, en tredje pumpe av typen eheim 300L/t samt en bitte liten en. Finner også 3 varmekolber. 1. til max 150L, 2. max 200L og den tredje 200W.

Spurte henne om hvorfor hun tok kontakt med meg da det finnes så mange andre akvarister. Hun hadde fulgt meg på flere forum og grupper sa hun og en lidenskap som min kunne ikke måles med noe annet hun hadde vært bort i. Ja, jeg tror jeg takket ca 15 ganger før vi reiste og takket henne også hjemme på PM.

Dette vil bety at jeg har mulighet for å sette i gang den siste 160L i morgen, om jeg rekker det. Har vasket det ene karet, men har igjen det andre, skal ha vannbytter og pumpene renses og kjøres igjennom. Tror det blir en langdag i kjelleren i morgen =)
Velfortjent med bilder og akvarier.
Håper å få startet opp i det små igjen snart. Ikke så mye å se på og gjøre når jeg har noen reker, pestsnegler og en baby ancistrus. hehe

Espen
Takk Espen.

Holder på i kjelleren med vannbytter og måtte ha en kaffekopp og en pust i bakken. Siste 160L ble også fylt opp. 50-50 med akvarie vann. Skal etterhvert som jeg kommer igang i gjen nede skvise gørra fra et par filtere i karet.

En ny Xingu hue har egg, og håper jeg har funnet nøklen til å få disse opp nå. De er ikke bare utrydningstruet, men også utrolig vakre.

Har vel nevt tidligere at jeg vil ha ut det sorte bunnsubstratet cacatuoides gruppen går i og kunne tenke meg å flytte gruppen til 160L mens jeg bytter ut det. Hehe, ja så er det jo den nye yngelen da....

Har tatt ut de to karene som sto i yngelreolen, dvs det var ett. Så nå er alt av utstyr jeg bruker der nede lagt inn der. Har da noen kar ekstra jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med. 54-63-70 og 100L. De to siste med heldekkende topp. Får iallefall ut skuffe reolen som er der nede. Eller heter det komode kanskje =)

Får vel ned igjen. Mulig det kommer litt bilder senere =)
Ble vannbytter på drøye 20 kar i går og fikk fyra opp siste 160L i ny-reolen. La inn godt med eike blader og gjør ikke mer der før dette har sunket til bunn. Har satt inn et pumpehode til en 1000L pumpe med nedjustering av strøm. Får se hvor mye jeg må skrumpe den inn for å få det greit i dette karet.

Ettersom eggene hos min ene nannacara anomala har klekket måtte jeg flytte resten av gruppen (trio). Hannen hadde fått litt medfart og ene hua nærmest barbert halen omtrent inn iallefall halvveis. Skal si disse huene er hissige når dem har yngler.
Var glede når jeg fikk se cacatuoides ynglene i hula i går for første gang. Har brukt sprøye for å få inn for til dem. De så veldig lyse ut, nermest hvite. Kom et godt smil da =)

Så noen bilder fra apistoer som har yngler ute med seg

Borellii
Bitaeniata. Rio Tigre
Rositae

Et artig apistogramma rositae bilde hvor hannen spytter sand
Den ene macmasteri hannen i hula jeg har bygget i det karet
Den ukjente apisto huen i en av hulene i karet
Ei leksklar apistogramma sp "Schwarzkehl". Legg merke til den sorte haken...
En av "Xingu" ynglene som er igjen av det kullet. Har iallefall sett 5 samtidig =)
Agassizii han. Netz, Alenquer

Ha fortsatt en flott dag i solen. Nå er det ned å fore og titte litt etter nye yngler og om flere egg har klekket =)
Det er så deilig at du pumper ut bilder og historier på løpende bånd Leif... ingenting som ei skikkelig god Apisto-fortelling 8)
Etter at jeg ble veldig opptatt av å få orden på apistogramma gruppa mi på facebook (er nå over 240 medlemmer) ble det litt lite oppdateringer her på AF. Lovet å ordne på det og forhåpentligvis kommer det noe nyttig her Simen. Føler iallefall selv at jeg har blitt flinkere på oppdateringer. Ja for det er jo her jeg egentlig er "hjemme".

Skulle bare en liten tur ned i kjelleren i dag for å fore, men etter ca 2 timer kommer kona ned å spør om jeg snart var ferdig med å fore. For å være erlig hadde jeg ikke foret stort, kun bløtlagt yngelforet.

Det skjer jo så mye og en skal nå liksom ha med seg alt som skjer da. Rositaene med yngler er jeg veldig opptatt av og lå så lenge på betonggulvet å tittet inn at jeg neste frøs brokk på meg....

Kunne endelig se cacatuoides hua ute av hula, men ble bare noen dårlige bilder. Hula hennes står helt bakerst i 222L og med mitt søpple kamera er det en utfordring. Legger likevel ut noen bilder av henne her før jeg hopper til et nytt innlegg....

Skal si hun passet på ynglene sine og jagde pokker i vold alt som kom nermere enn 20cm. Så til slutt så jeg henne frakte ynglene tilbake til hula med munn. Litt av en opplevelse. Kanskje ikke så rart en trenger noen timer for en liten forings runde???
Det skjer så mye og så fort i karene nede nå at det virker som det går litt over styr, hehe. Men håper å få frem iallefall en del av ynglene i karene nede. Har sluttet generelt på å ta ut hannene ved egg/yngler. Joda jeg flytter på Xingu hannen, men han må jo øke familien sin.

Kan jo ta litt hva ståa er nå, iallefall av det jeg husker:

Borellii: Yngler
Alacrina: 2 frittsvømmende kull, et kull nyklekket og ei hule med egg!!!!
Sp "Xingu" 2 kar med yngle og ett med egg
Cacatuoides: Yngler
Luelingi: Tror eggene der nå er klekket
Huascar: En god del yngler
Hongsloi: Egg
Bitaeniata: Et kar med frittsvømmende yngler og et kar med nyklekkede yngler
Rositae: Yngler

I tillegg yngler på Nannacara anomala og grønn sverddrager

Er ialle fall det jeg kommer på nå

De to siste bildene er av de to alacrina huene som har frittsvømmende yngler

Fortsetter......
Kunne også i dag se en barlowi han som prøvde å sjekke opp ei mindre, men gul hue. Jo mer han maste jo mer avvisende ble hun. Det mest artige var at han ble svartere og svartere noe som tilsa at han var ganske så oppgitt... (kjenner meg igjen der... )

Bilde to viser rositae og er vel noe av det vakreste jeg noen gang har sett av fisk. Antar Simen husker meg og mitt besøk hos han når jeg så disse i virkeligheten for første gang. Han var litt vrien han Simen da.... Jeg ba han snu seg så lenge at jeg hadde muligheten til å få fanget et par, men det, nei det ville han ikke. Nå har jeg selv en trio og er overlykkelig =)

Har vel nevnt tidligere at min erfaring med sp "Oregon" tilsier at disse kan være ganske så hissige. Likevel har de latt en liten alacrina yngel vokse opp med dem. Dette er en yngel fra det aller første kullet jeg hadde, som "Oregon" ene overtok karet etter.

SÅ. Så til noe jeg aldri har opplevd maken til. Dere som har fulgt meg siste uken lurer vel på hvorfor jeg ikke oppdaterer på eggene som mine elizabeth HADDE.

Jeg kunne i går se at hua hadde mistet gulfargen og at hannen jaget henne og var virkelig ekkel med henne. Ja på en måte som at hun ikke hadde gjort det hun skulle på en måte. Jeg tittet inn i hula med lykt og forstørrelses glass, og ble litt skrekkslagen av synet som møtte meg. Ny klekkede yngler hang ferdig? klekket helt livløse. Men velget å tro at det var en tilfeldighet. Men på ny tittet jeg i dag også ved foring.... De hang der livløse alle sammen., Hva har egentlig skjedd?

Har dem manglet noen innvoller som gjør at dem ikke var levedyktige eller hva annet har skjedd mon tro. Dette var før vannbyttene i går, så utelukker dette.

Har aldri opplevd maken og blir noe forskrekket når noe slikt skjer uten at en vet noen grunn. Jaja, det går vel ikke lenge før dem har egg igjen, men likevel----

Har en stund nå hatt et 6 kantet kar stående her på TV/røykerommet med noen apistogramma alacrina yngler. Vil jo ha litt kos når jeg er her også. Ikke synes jeg karet var noe pent, men eneste jeg hadde ledig når jeg tok dem opp. Når jeg da fikk denne 70L som viste seg å være en ca 63L med heldekkende lystopp, ja da kom tankene fort om å bytte.

Ånden kom over meg i kveld.... Karet er vasket, fått helt ny sand og bare satt småpumpene over. Ikke flust med planter akkurat, men tar det i morgen. Ser det ligger en liten tass på bunn og ble nok klemt litt med hoven. Ser ut som det er ca 20 stk

Nede i hoved karet er det helt sikkert minst det 10 dobbelte =)

Ups glemte visst å ta bildet av karet når det var fylt opp
Blir å fylle opp alacrina yngelkaret i dag, samt få inn noen flere planter. Ser at ynglene av en eller annen grunn er mer fremme nå. Får vel ta med en neve eller to med eikeblader til dem også.

Ellers ser jeg frem til nye opplevelser i kjelleren i dag. Kanskje noen flere yngler har blitt frittsvømmende og er ute av hula? Forundrer meg ikke.

Oppfordrer alle apisto entusiaster til å bli medlem i apistogramma grumma jeg har på facebook. Vi nermer oss 250 medlemmer nå og er stolt over hva gruppen har fått til

Link til gruppen:
Har vel glemt i forbi farten å nevne at agassiziiene også har egg igjen. Akkurat dom det er noen nytt. Yngler kommer frem og dem blir spist, et par uker etterpå legger de nye egg og yngler blir spist. Hm.

Ikke rart Sp "Scwarzkehl" hua har vært både gul og sort under haka.... hun har jo egg. Lykken er der igjen. Men da må panduro hua og den ukjente ut, før ynglene evnt kommer. Noen som vil ha disse to apisto huene?

Kommer med en del bilder senere =)
Så noen bilder fra karene i dag
begynner med noen bilder fra apistogramma alacrina karet =)
Det var en fin flokk med apistogramma unger Loffa
Apistogramma rositae

Begge to er like delaktig i yngelpleien og er opp etter øre blitt forelsket i denne arten
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap