Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 161)

Nå har jeg mistet noen Corydoras Green Laser yngel...
Siden de klekket, har jeg tilsammen plukket ut 5 døde yngel.
Flere av de siste så helt fine ut, men plutselig så lå de bare døde uten forvarsel.
Noe som er ganske skummelt, er at de to siste har vist et merkelig og illevarslende tegn; de har hatt en rød flekk på hodet! Omtrent som en blødning under huden. Har aldri sett noe lignende før, og aner ikke hva det er. Jeg våknet tidlig i dag pga jeg har så vondt, og lå og vred meg en stund uten å få sove igjen. Så jeg stod opp og gikk litt rundt, tok en tur på akvarierommet. Med lommelykt gransket jeg yngeltanken til Green Laserne, og der lå den femte yngelen død med rød flekk på hodet... Hva i alle dager ER det?

Det er nesten så jeg angrer for at jeg flyttet dem til innredet tank.... jeg får av en eller annen grunn større frafall i slike yngeltanker. Det går bedre med BB tank og daglige store vannbytter og skifte av tank hyppig.
mona o
Har gitt C. amapaensis hannen i isolatet et 100% vannbytte - med mellomlagret og luftet vann så klart :). Studerte ham litt nærmere og synes ikke øyet og halen har blitt noe særlig bedre de siste to dagene. Kulen på øyet er der enda. Jeg besluttet derfor å prøve med en omgang Esha-2000 istedet for Melafix nå... Håper ikke dette var en uklok beslutning å bytte medisinering... Bare tiden vil vise.


Det viste seg å være en uklok beslutning...
Kikket nettopp inn til han nå på morgenen, og der lå han på ryggen - død.

Åh så trist Mona!

Både med amapaensisen og green laser yngelen.

Ang. yngelen... Sølvi har jo slitt med uforklarlige dødsfall hun også. Lurer virkelig på hva dette kan være for noe. Får bare håpe at det gir seg.
Ja, de Green Laser ynglene er dyrebare - og derfor utrolig frustrerende å miste! Det eneste jeg kan komme på av forandringer de siste dagene er faktisk at jeg har gått over til å bruke en ny boks avskallede artemiaegg fra Tropefisk, den heter "Zoogro". Den gamle forsyningen jeg hadde var fra en pose som ble kjøpt for lenge, lenge siden av Webzoo. Tenkte at det kunne være greit å skifte til noe av nyere dato pga vitamin-innhold osv....

Men den har sikkert ikke noe med saken å gjøre, for de får vel ikke rød flekk på toppen av hodet av den grunn!

Jeg fikk øye på en til med rød flekk på hodet i sta, men den levde enda. Tipper den også faller fra i løpet av det neste døgnet.

Jeg så på NA at Birger A skriver at CW022 ynglene han hadde i separat tank dauet som fluer også.... Det skal ikke være lett, dette!

Det er nesten så jeg er fristet til å ta ut Green Laser ynglene og ha dem i BB tank igjen...:/ Men det er vel ingen grunn til å bli helt hysterisk enda, det er jo få i forhold til antallet på kullet (sier fornuften, men hjertet sier noe annet og er lettere panisk allerede....)
Skjønner så godt hva du mener

Tror neppe det er eggene fra tropefisk... jeg bruker ikke annet (zoogro avskallede, og zoogro egg til klekking), og har ikke fått røde flekker på yngelen.

Merkelige saker egentlig. At de får slike flekker mener jeg. Vet jo at vannkvaliteten din er upåklagelig, så det er jo ikke noe muffens med den som gjør det heller.
Får håpe det går bedre i neste runde med oppdrett,kjedelig når det slår feil.

Har et lite spørsmål jeg håper du kan svare på
Kjøpte disse som red shoulder på auksjon i høst,og nå har de t-formasjoner på tredje dagen.De elsker å gjemme unna eggene,så det er litt av en jobb å finne disse..
Det jeg lurte på,er om dette er riktig variant(den blir rødaktig nedover ryggen på enkelte bilder)
Og er det registrert oppdrett på denne?Ser at det er en type som kan drettes i akvarium,men finner ikke ut om noen har registrert det.
På forhånd takk for svar
Det er noe rart med de røde flekkene. Har nettopp mistet 3 knurreguramier og en fembåndsbarbe pga den røde flekken på hodet. Har sjekket Ph, No2 og Gh, men ingenting er endret så skal skaffe meg en Ammoniak test nå + litt til for og finne ut hva ialledager dette er for noe.
frosken
Får håpe det går bedre i neste runde med oppdrett,kjedelig når det slår feil.


Har heldigvis ikke mistet noen flere det siste døgnet, og siden jeg hadde ca 86 Green Laser yngel til å begynne med, så har jeg fremdeles gode muligheter for å kunne kalle det et vellykket oppdrett etterhvert

Gleder meg til jeg får mikroormen fra deg, Frosken. Da skal disse Green Laser ynglene få noe å vokse på! Synes de vokser sakte på bare avskallede artemiaegg.

frosken
Har et lite spørsmål jeg håper du kan svare på :-) Det jeg lurte på,er om dette er riktig variant(den blir rødaktig nedover ryggen på enkelte bilder) Og er det registrert oppdrett på denne?Ser at det er en type som kan drettes i akvarium,men finner ikke ut om noen har registrert det.


Det er nok en av de mange artene som er måkt inn i den stadig voksende gruppen av forskjellige Corydoras aeneus Mine Corydoras sp. Green Laser hører også til der foreløbig. De du har kjøpt, minnet egentlig mest om Corydoras schultzei... men har du sett! Den er også måkt inn i Corydoras aeneus mengden!

Så dine vil faktisk være korrekt å registrere under Corydoras aeneus. Så langt har ikke Akvaforum tillatt opprettelse av fisketyper som ikke har et vitenskaplig gyldig navn. Egentlig litt synd, for f.eks. Green Laser blir bare helt feil å registrere som C. aeneus, altså.... Og Corydoras sp. Black også - det hadde vært veldig greit å ha egne fiskeprofiler på disse.
Jeg synes ikke de hører hjemme under C. aeneus, og har derfor ikke registrert dem som det heller. De er ikke registrert/knyttet opp til fiskebasen på noe vis, faktisk


Green laser yngel oppdatering 12 januar
Bestemte meg for å ta noen nye bilder av Corydoras Green Laser yngelene, men orket ikke skifte til makrolinse, så det ble litt så som så Her er dagens første 3 bilder. Det er vanskelig å si noen eksakt alder på dagen, siden de klekket over så mange dager. Men de er mellom 2½ og 3 uker. Veksten er ikke like bra på tørre, avskallede artemiaegg som den er av levendefôr, det ser jeg.

Jeg har ikke opplevd noen flere frafall det siste døgnet på dem, men jeg ser en eller to som står i fare for å falle fra av samme grunn som de siste (har totalt mistet fem stk). Den har en synlig rød flekk på hodet.
Hva jeg derimot ikke visste, da det ikke fremkommer med det blotte øyet, er at de i tillegg til den røde flekken har en eller to kuler på hodet også!? Det fikk jeg ikke øye på før nå, ikke før jeg hadde tatt denne bildeserien og fikk blåst opp bildene i stort format på pc'en. Da var det klart som dagen. Det er også tydelig at den ene eller de to det gjelder har spist litt mat til tross for dette, selv om magen ikke er like stappa som de andres.

Jeg poster først noen bilder av de friske og fine ynglene, som har satt til livs frokosten av avskallede artemiaegg. Det ser man godt på magene Lunsjen er nå servert også, så de hogger innpå videre.

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Her kommer et bilde som viser den syke Green Laser yngelen, den som har dette merkelige på hodet sitt; en rød flekk og kul(-er).
Det er yngelen til venstre i bildet som har dette. Dette er det rareste jeg har sett! Noen som har sett noe lignende før?
[External Image]



Nedenfor er et bilde som er tatt i 85 literen jeg bruker som "barnehage", dvs oppvekstkar for div. Corydoras-yngel.

På bildet ser man til høyre og til venstre to Corydoras metae yngel som gasser seg med en meitemark-sticks, men bakerst (i midten) er et yngel jeg tror er en Green Laser. De er ihvertfall prikk like dem jeg har i plastkaret og det er noen av dem her i 85 literen også, ja... Men, det er ikke godt å si sikkert :p fordi jeg har sluppet egg fra Corydoras oiapoquensis oppi denne 85 literen til klekking. Men samtidig var dette det samme karet jeg brukte som leks-kar til de fire voksne Green Laserne, og som jeg så plukket eggene fra. Jeg kan ha misset noen egg da, og så har de klekket her. Pga Oiapoquensis-eggene, begynte jeg å fôre med litt avskallede artemiaegg her og fortsatte med det. Etter en stund begynte jeg å se yngel på bunnen, så det var tydelig at noen bodde oppi der iallefall
I tillegg har jeg flyttet over en haug med Corydoras metae yngel hit, derfor Metae-yngelen altså. Tipper det er et sted mellom 30 og 40 av den arten her.

[External Image]
Trådalger
Kampen mot trådalgene fortsetter.
I de siste dagene har jeg kun hatt lyset på i 6-7 timer pr døgn i akvarierommet. Dette har hjulpet, jeg ser at trådalgene ikke kommer så fort tilbake da, etter at jeg har tatt en runde og manuelt nøstet opp så mye jeg kan.
Det er 3 kar som er rammet av denne håpløse, sleipe algetypen. Det hele startet i høst, da jeg skulle sette opp den nederste 160 literen min med C. oiapoquensis og C. atropersonatus. I dette akvariet ville jeg ha planten Echinodorus uruguayensis, som jeg har i en 85 liter med Corydoras metae. I det karet har de vokst helt over alle støvleskaft, så lange at de lå bortover overflaten. I tillegg har CRS-rekene begynt å gå løs på disse sverdplantene også, utrolig hva de greier å få i seg av grønt! De tar ALT av planter som jeg forsøker i det karet (unntatt javamose) !

Det var altså på tide å tynne ut i 85 literen, og det passet bra å gjøre det når den nederste 160 litern skulle beplantes og innredes. Så jeg dro opp to store E. uruguayensis fra 85'eren... og opp sammen med rotnettet til plantene veltet det blaute og nesten helt oppløste plantegjødningskuler. Æsj! Det bredde seg en tåke i karet, og til tross for vannbytter og slamsuging så fikk karet en "over load" av næring. Innen kort tid blusset det opp trådalger i bøtter og spann. Den 85 literen, som aldri har hatt et eneste algeproblem tidligere, ble tung infisert. Javamosen var full av trådalger. Jeg klippet og klippet, fisket ut laaaange sleipe "sukkerspinn" av trådalger, men det så ut til å være en håpløs kamp.
Og før jeg visste ordet av det... så poppet det frem trådalger i begge 160 literne også. Argh!

Den øverste 160 literen bytter jeg vann i nesten hver dag, kanskje hopper jeg over en enkelt dag nå og da, men rutinen er svært hyppige vannbytter. Innimellom slamsuger jeg også, for å få fjernet en del av alle pestsneglene. Jeg kvittet meg med eikeløvet i det karet, ettersom det trigger en enorm vekst av pestsnegler. Løfter man på et eikeløv, sitter pestsneglene tett i tett under bladet. Slamsuging, vannbytter og manuell fjerning av synlige trådalger, redusert lystid.... jeg har holdt på i mange uker! Og i dag synes jeg å se de første tegnene på at det nytter. Veksthastigheten til trådalgene er gått ned, og det jeg fjernet for et par dager siden har ikke vokst ut igjen.
Det vil bli verre å bli kvitt det i den nederste 160 literen, ettersom det er så mye flyteplanter i det karet. De er en del av innredningen, de flyteplantene, og karet ville ikke blitt det samme uten. Så de må bli. Og blant flyteplantene tett opptil lysrørene, så fryder trådalgene seg! Det er den beste plasseringen de får.

Nå håper jeg at det som kan se ut som en bedre trend fortsetter - at trådalgene etterhvert vil la seg bekjempe og forsvinne. De er utrolig seige å bli kvitt!

PS!
Den sjette lille Green Laser yngelen ble funnet død nettopp...
Men nå håper jeg det er slutt på det. Jeg har økt vannbyttefrekvensen, bytter litt vann to ganger daglig.
Alger er noe skikkelig herk. Jeg sliter med penselalger om dagen, spesielt i 2 kar. I det verste karet har jeg nå prøvd med masse flyteplanter, cornuta, og det ser faktisk ut til å ha stoppet tilveksten totalt i 110 literen min. Den suger opp masse av næringen pga den er ekstremt hurtigvoksende i tillegg sperrer den jo også ute mye av lyset.

Hvis du vil ha en god slump av meg så er det bare å si fra. (Den er også helt fantastisk til yngel, utrolig hva som dukker ut av de flyteplantene, til og med smykketetra)
L144 ynglene slippes ut i dag :-)
I går kveld skjønte jeg at noe var i gjære inne i hula til L144 hannen min. En av hunnene hang rundt på kokosnøtthulas utside, hun så egentlig litt bedende ut ;"Er'e mulig å komme inn og slippe noen egg eller...?" Det kunne tyde på at hun instinktivt visste at det er på tide igjen, forrige kull er ferdige med hulen.
Men han slapp henne ikke inn.

I formiddag, mens jeg stod og ordnet med mellomlagrings-vanntønnene mine rett foran 180 literen der L144 mallene er, så jeg at det hadde pågått noen tumulter i hula til hannen. Den var helt skjev, og det var kommet en stor glipe under den mot sanda. Han styrer vel fælt nå som ungene er modne for å flytte ut, tenker jeg. Og så fikk jeg plutselig øye på en liten L144 tass som hang på glasset! Og der var det plutselig en til! Men flere enn to kunne jeg ikke se. Jeg tenkte jeg skulle være grei og ordne hula så glipen ved "bunnen" ble borte, og da kunne jeg ikke dy meg for å snu kokosnøtta mot meg kjapt så jeg fikk se inni. Der hang en sinna L144 hann og 10-12 yngel! De er altså ikke ute alle sammen, bare noen. De var tynne, de jeg så, det er tydelig at all plommesekk er brukt opp nå så nå må de ha mat.

Jeg besluttet at dette var et greit tidspunkt å tilby hannen to nye huler i karet, sånn at han har noe annet å velge mellom. Den kokosnøtta er egentlig for liten for en slik malle, han må kveile seg sammen inni der. Så for litt siden bestilte jeg noen mallehuller fra Aquaristikshop i brent terrakottaleire. Ikke det peneste å ha i karet men-men... :p (bare jeg som er litt sær sånn).

Nå blir det spennende å se da, om de følger opp med en nytt kull tett etter det forrige, nå som yngelen er på vei ut

Her er et litt utydelig bilde av den ene yngelen jeg så ute.
[External Image]

Og her er den ene av de to nye terrakottahulene. Hannens nåværende hule, kokosnøtta, ses til høyre bak i bildet.
[External Image]

Inaktiv bruker
Green Laser yngelen til venstre i bildet som har der er faktisk en Mopsmutasjon etter det jeg kan se.

fant noe innfo til deg mona det er hentet fra dene antikelen =

Det verserer mange teorier ang. dette fenomenet, årsaken til denne defekten har til tider vært diskutert heftig.

I Aqualog sin siste versjon (2004) av "Alle L-nummer" er det avbildet en viltfanget malle med denne deformiteten, "mopsnese". Dette er dokumentert i form av bekreftelse fra fotografen. Hans teori til dette fenomenet er at årsaken er å finne i all forurensingen fra gullgravingen i H. zebra sitt habitat, hvilket høres fornuftig ut, men det er for lite forskning på området til å kunne si noe bestemt. En annen teori går ut på at alle H. zebra bærer på et ressesivt gen som fører til denne misdannelsen. En annen teori er vannets hardhet, som fører til at det blir vanskeligere for yngelen å komme seg ut, den blir da inni egget lengre enn det som er meningen. Det har også vært lansert teorier om nitrat og nitrit påvirkning.

Enkelte teorier er likevel mer sannsynlig enn andre:

Ettersom dette også skjer med Vf maller, er det nærliggende å kjøpe forklaringen med kvikksølvutslipp som følge av gullgravingen rundt omkring i Sør-Amerika. Nå er det ikke noe problem med kvikksølvutslipp i et akvarium, men Vf eksemplarer kan ha vært utsatt for kvikksølvforgiftning, dette påvirker fiskens reproduksjonsevner, samt endrer dens DNA hvilket resulterer i form av deformert yngel. Oppdrettsnæringen har påvist endring av produksjonsevne og endring av DNA gjennom forsøk på fisk. En oppdretter påpeker at av yngelen han har fått med denne defekten var hannen eneste link, som selv ikke hadde noen defekter.

Det finnes dessverre rapporter på at zebraer med denne type missdannelser er solgt ut av butikk. En seriøs oppdretter vil aldri selge deformert yngel av denne karakter videre. Grådighet kjenner som kjent ingen grenser.
Til david.
Jeg skjønner absolutt ikke hvorfor du sier at den har mops-nese, det ser ikke sånn ut en gang.

Til Mona O. Kjempebra at L-144 ynglene har kommet seg ut av hula! Lykke til med dem!
Inaktiv bruker
Til matsi95
hei Matsi95 vis du sammen lingner di det bilde til mone med det bilde av en av sebrapleko med mops nese i den liken jar la megd i den foje lineget mei så lingner di perfekt på det i sviste fjest


ps.gratis med l-144 yngel
Det er ingen bilder med fisk som sitter på ruta med mops-nese i H. Zebra artikkelen.
Jeg skjønte dessverre ikke så mye av det du skrev, David, men jeg skjønte at du mente det var mopsenese på en Corydoras. Det kan jeg berolige med at det ikke er. Det kan være at kulene oppå hodet dens kanskje får den til å se litt sånn ut for deg, men før den ble syk var den altså helt normal og med normal hodefasong.
Inaktiv bruker
ok jeg har sikert msforståt deg mona =;-D
Hei mona!
Jeg vil først bare si at jeg følger med på tråden din og finner den veldig interessant. Trist med hannen som døde.

Jeg har også spørsmål om rekene jeg kjøpte fra deg. Håper det er greit at jeg bruker tråden din til det?
Er det rene Crystal Red Shrimp? Mener å huske noe om at du skrev i annonsen at de var krysset med noe annet for å få fremhevet det hvite i dem? Eller husker jeg feil? Jeg har en reke som skiller seg fra de andre. Den har ikke hvite partier, slik som de andre. Den har bare noen antydninger til bittelitt hvitt, og er heller ikke like sterk rød som de andre. Blassere i fargen uten det hvite altså. Hender det at rekene av og til bare er blass i fargen uten at det har noen annen forklaring?

Ellers kan jo fortelle at de har fått sitt eget kar nå, etter at jeg klarte å overtale samboeren min til å skaffe ett til. de har fått sin helt egne 28 liter, som de muligens må dele med mine få snegler etterhvert. Da jeg flyttet dem i går var det 14 reker og ikke ti som jeg fikk fra deg, så de har da formert seg litt Regner med de formerer seg raskere nå når de ikke skal være sammen med guppyyngel lengre..
De har også fått selskap av en enslig rødnesereke(tror jeg) som fulgte med da jeg kjøpte to stjernedaniohunner i går. Burde den skilles fra de andre pga fare for kryssing eller er det ikke farlig siden det bare er en? Den er ulik type som de andre, helt annerledes kropp. Dette kunne jeg jo forsåvidt spurt om på skalldyrforumet.. Vil jo ikke ta fokuset bort fra corydoras'ene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap