Tropheus Bilder (side 161)

her kommer noen bilder av karet.
bildene ble tatt en time etter vannbytte, så de er av noe dårlig kvalitet.

og et par bilder av et par kranglefanter.

Evolution
for å si det slik de yngelen var ikke 3 uker gamle, de var yngre. etter 3 uker er det bare en liten plommesek på de og har fått formen som fisk med rygg hode og hale me en liten sekk under. etter 4 uker er de svømme dyktige. Vi har hatt veldig dårlige erfaringer og ta de når de er så små. men lykke til og gi oss en lyd vist alt går fint.

Oppdatering: Jeg strippet henne nok alt for tidlig ja av de fem, så er det kun tre som fortsatt lever. Disse har jeg i en hov istedet for den yngelboksen av plast. Tror de får mer oksygen og sirkulasjon slik det er nå. Jeg er ikke spesielt optimistisk, men så lenge det er liv er det håp som det heter. De to som støk med gjorde det i løpet av det første døgnet...

Jeg gjør IKKE denne tabben en gang til - og jeg håper at andre kan lære av mine feil, nå vet vi det, posen under haka skal bli trekantformet og gjellene spile ut.

Holder dere videre oppdatert etterhvert...
er det noen her som har bilde av en spytteklar hun?
jeg har ei hoe som har gått en stund (muligens siden de kom fra Nils), og gjellene hennes står langt ut. jeg er fortsatt usikker på når jeg skal tømme ho, noen tips?
skal prøve å ta noen bilder, men det er ikke enkelt.
Ja det er vanskelig å ta et ordentlig nærbilde, jeg tok over 200 bilder før jeg ble sånn passe fornøyd, da jeg la ut bilder av min tyggende hunn.

Tenker du på at hun tygget allerede da du fikk henne? Hvor stor er posen under haka hennes? Den skal visstnok være så pass nedsigen at det ligner en trekantform. Etter bildene mine så vet du ihvertfall at på det stadiet er hun ikke klar for stripping.

Får håpe noen eksperter kommer online og svarer snart, jeg har fortsatt to tyggende hunner i karet mitt som nå har fått en liten pose under haka
som dere ser så stikker gjellene godt ut.
Stikker gjellene like mye ut på begge sider og er de slik hele tiden? Det er jo tydelig at gjellene stikker ut, men vet ikke om jeg klarer å bedømme posen under haka. Jeg [tør ikke/I] å gi deg noen råd....
ser likt ut på begge sider og hun går sånn hele tia.
Tr chimba
Hej här kommer lite bilder från Sverige.
på mina Tr,Chimba dem är förövrigt tillsalu
meget fine fisker på bildene deres, chimpane dine var lekker, liker røde fisker.

alle fisk er inviduelle noen har små kull andre store kull, noen har større hake en andre, str variere hele tiden, derfor må dere ta ca tid, vist hu tygget da du fikk henne så er det jo bare å regne seg tilbake, de holder de uansett i 5 uker om du ikke gjør noe med de. men du har størst gevinst når du stripper på 3 til 4 uken, mest yngel.

husk fange fiske stresser noe sinsykt, slå av lyset i noen timer så det er helt mørkt sett på ei lita lampe ved karet du har nå 1 til 2 min på og ta ut fisken du ønsker den er i dvale, minst stress for alle
Jeg synes dette høres fryktelig vanskelig ut

Jeg lurer på: Hvorfor vil yngelen bli spist hvis de spyttes i karet med de andre troffene? Tenker spesielt på siden troffene er rene vegetarianere? Og, er tropheusyngel "født" med et "stikke av" instinkt? Slik at hvis en legger forholdene til rette i troffekaret med gjemmesteder etc. som de voksne ikke kommer inni, vil de gjemme seg der? Vil de da ha en sjans til å vokse opp? Vil de voksne troffene jakte på yngelen?

Eller må man ta hånd om yngelen selv hvis de skal ha en sjanse? Jeg ser det veldig ulikt å fange og stippe en gang til.

De tre som er i kuvøse i hoven lever fortsatt...
jeg har desverre dårlig erfaring når det kommer til og latt hun spytte selv. Vi fikk 11 yngel og hadde mye gjemmesteder men kun 3 som overlvde. De stikker av men de voksne er så mye raskere. De tenker mat, mat, mat.

Så du må nesten bare gjøre det du syntes er riktig. Noen velger og latt naturen gå sin gang og de serkeste vil da overleve. Eller du stripper de. Om du er ute etter og ta vare på yngelen og drette, så ville jeg nok ha strippet de.

Men det er ikke no fasit svar her helle. Det kan gå bra og det kan gå gale
Her tror jeg ikke det finnes det "rette" svaret.
I mitt tidligere kar med sp red Moliro og et kar med Ilangi, spyttet de i karet sammen med 25 velvoksne individer, de voksne brydde seg overhode ikke om yngelet. Her vokste "alle" opp som vanlig.
I neste kar med Chaitika er det ikke en eneste yngel som overlevde, de jaktet veldig etter mat, her tar jeg nå ut den tyggende etter 25 dager og tømmer henne.
Altså tre kar med Tropheus og to helt forskjellige erfaringer.
Det "rette" er vel det som funker i den gruppen du har ?
stigger
Her tror jeg ikke det finnes det "rette" svaret. I mitt tidligere kar med sp red Moliro og et kar med Ilangi, spyttet de i karet sammen med 25 velvoksne individer, de voksne brydde seg overhode ikke om yngelet. Her vokste "alle" opp som vanlig. I neste kar med Chaitika er det ikke en eneste yngel som overlevde, de jaktet veldig etter mat, her tar jeg nå ut den tyggende etter 25 dager og tømmer henne. Altså tre kar med Tropheus og to helt forskjellige erfaringer. Det "rette" er vel det som funker i den gruppen du har ?

Var det VF eller F1 i disse karene og hva var kjønnsfordeling i hvert kar.
Jeg har mistenkt om at det er større overlevelsesrate i kar med lite antall hanner.
Ellers så spiller altfor mange andre faktorer inn som oppdragelser, F1, VF, innstink ....
Noen fisker ser sikkert ikke forsjell på yngel og mat.
jeg ønsker å ta vare på all yngelen som er mulig. Da blir det stripping neste gang også da. Jeg har for tiden 3 tyggende hunner i karet, og da regner jeg ikke med hun som jeg strippet sist søndag. Nå vet jeg (tror jeg) i hvilken uke de begynte å tygge (ca i uke 9) og da er det kanskje lettere. Og nå vet jeg at gjellene skal spile ut, ikke bare vurdere størrelsen på posen?

Blir spennende dette, men det der med lyset av synes jeg høres vanskelig ut - hvordan skal en da klare å se forskjell på de?

De tre "kuvøsebarna" lever heldigvis fortsatt i hoven, 4 dager gamle nå.
Forresten, til dere som har holdt på med dette en stund: Vet dere ca hvor lenge etter leken av posen blir tydelig? Umiddelbart? 2 dager? en uke?

Beklager mange spørsmål og gnål omkring dette, men jeg ønsker så gjerne å lære og ikke gjøre samme tabben som sist. Det er jo litt vanskelig når en ikke har sett leken
2nelise
[B]Forresten, til dere som har holdt på med dette en stund:[/B] Vet dere ca hvor lenge etter leken av posen blir tydelig? Umiddelbart? 2 dager? en uke?

Hvor tydelig posen er avhengig av 2 ting: størrelse på tyggende hun og antall egg/yngel. Hvis det er en ung hun (ca. 6-7 cm) som tygger for første gang med mange egg (5-6) da er posen stor og gjellene står ute på første dag. Jeg hadde en stor hun som hadde bare 5 yngel i munn. Hun gikk med dem i nesten 2 måneder før jeg måtte tømme henne. Hun ser nesten hel normalt ut.
Det beste er å se etter formen på posen. Er den rundt og jevnt er den under 3 uker. Er den ujevnt og har noen spisser (tre kanter form som dere snakket om) og er i bevegelser når hunnen puster, der er yngel inn i.
Det beste er å følge med så ofte du kan. Da har du også sansje til å oppdage andre avvik.
Hos mine malawi blir haken synlig med det samme. Men kommer litt ann på hvor mange egg og str på fisk.
Takk for godt svar badat!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap