Leifs verden, del 2 (side 161)

VF cacatuoides hua som har yngler har tatt over sjefsrollen i 222L, forøvrig mitt største kar. Hun jager gledelig bort hannene, gjerne helt tilbake til ei hule helt i andre enden av karet (bilde 3). Yngler lever derfor litt farlig da det kun trengs få sekunder for andre i karet å ta dem.

Litt usikker på hvor mange yngler det er, da det er blitt fylt på masse eikeblader i karene. Ja ser vel egenlig bare en tredje del av fiskene etter at jeg fant igjen sekken med blader og fikk fylt opp =)
1. Den ukjente apisto hua
2. Bitaeniata han. Rio Tigre
3. Cf luelingi hue med yngler i hua

I går fikk jeg byttet ut vannet i karet med cf huascar hua med yngler. Ble bare gråere og gråere, og del vannbytter hver dag hjalp ingenting. Hua med yngler går i en 128L hvor ca 90% av vannet ble byttet ut med vannfra de andre karene.

Ser ut som jeg har akkurat samme problemet i cf luelingi karet, og må gjøre samme inngrepet der. Litt usikker på om jeg skal flytte cacatuoidesene eller luelinhiene over i den siste 160L når det er klart. Dette blir et kar med røtter og veldig lite planter. Har hatt oppi veldig mye eikeblader i dette karet. Fortsatt en rot som ligger å flyter som må trekke til seg noe mer vann.

I alacrina karet er det gule huer med yngler om hverandre i hytt og pine. Tipper det er rundt 300 yngler i det karet nå! Med bare en han er det vanskelig å gjøre det anderledes. Hadde jeg hatt en han til, ville jeg kunne delt gruppen i to. Er vel ikke så mange som har denne arten enda, så en får bare smøre seg med tålmodighet og håpe at det dukker opp en han etterhvert.

Ser ut til at eggene til den ene Xingu hua ikke er befruktet. Ser mistenkelig hvite ut, men får se en titt i morgen om dette har endret seg. Den andre hula er iallefall full av yngler =)
Fart66
Det var en fin flokk med apistogramma unger Loffa :)

Ja det var et ganske stort kull på denne hua denne gangen. Har fått veldig små kull frem til nå, men nå kommer det jaggu mange. Som nevnt er det bare en hann, noe som ikke er ideelt når en har 5-6 huer. Hva som overlever i det karet uten å ta ut iallefall et par huer vet jeg ikke. Har tatt ut noen yngler fra tidligere og har ca 20 stk gående i et kar her på røykerommet

Et meget flott mønster og en helt utrolig flott gulfarge på disse alarina huene.

Når en sammenligner alacrina og sp "Schwarzkehl" finner en veldig mange likheter på hannene, mens huene er veldig ulike. Har ikke sjekket om disse er i samme gruppe/complex, men er nok ikke umulig =)
Som hver dag ellers var det også masse glede i kjelleren i dag. Tja, en kan vel si det var litt ekstra i dag. Som jeg nevnte i går trodde jeg eggene i den ene sp "Xingu" hula var ubefruktet. Ble svært glad og overrasket når jeg kom ned å fikk se hun "tok ned" nye yngler for å plassere dem pent i en bunt på bunn. Sa til henne at jeg aldri mer skulle misstro henne =)

I den andre sp "Xingu" hula var mor på vei ut med sine små for første gang. Og i det siste sp "Xingu" karet er det nå yngler som er så store at jeg ikke lengre frykter for dem. Glede, masse glede

Bilde 1. Det ser ut som egg, men er nyklekkede yngler
Bilde 2. Mor på vei ut av hulen med yngler for første gang
Bilde 3. ---------------------------!!--------------------------
Fisk som driver egg- og yngelpleie er fascinerende skapninger, altså! Som for eksempel...hvordan vet en fisk som en Apistogramma-hunn når det er det eksakt riktige tidspunktet å ta med sine små ut på tur for første gang for å la dem spise? Fisk er vel stumme, er de ikke? Eller lager de små lyder vi ikke kan høre? Hvordan kan yngelen på et eller annet vis signalisere til sin mor at "nå er vi sultne, plommesekk brukt opp" og "nå må vi ha mat"....? Det må jo være NOE som gjør at moren vet når tiden er inne for å ta dem med ut og beite på bunnen?

Det er ikke uten grunn at jeg synes Apistogramma er en av de mest fascinerende og fine ciklideartene som finnes. Nå driver jo alle ciklider en form for yngelpleie, noen tar til og med eggene i munnen og ruger dem ut der, godt beskyttet. Men jeg synes Apistogrammaenes yngelpleie er utrolig fascinerende!

Det er det at yngel og forelder åpenbart må ha en eller annen form for kommunikasjon som er så fascinerende. HVORDAN gjør de det? Er det lyd? Bevegelser med finnene? Fargesignaler og flekksignaler på kroppen? Jeg har sett Apistogramma-hunner med skiftende svarte flekker (sort rund sirkelformet flekk midt på kroppen som kommer og går når hun er ute med ynglene f.eks.) på kroppen, som yngelen på et eller annet vis instinktivt forstår og reagerer etter. For plutselig tar de dekning i en grop i sanda, og ligger musestille og venter på nytt signal fra mor, og hun sjekker at faren er over før de får komme opp igjen
For ikke å snakke om hvordan hunnen legger seg ned på bunnen og så med finnene "koster opp" mikroorganismer fra sandbunnen, så det står som en sky med rusk og rask rundt henne, for at yngelen skal finne noe å spise i rusket

Skjønner godt at du er så fascinert av disse
Her er det tre forskjellige huer med hvert sitt kull yngler. Det popper opp mødre med yngler fra alle steder. Alacrina har etter min mening en av de flotteste leks fargene jeg har sett. Helt uvanlig flott gulfarge. Satt å leste litt om dem i går på div nettsteder og fant ut at dette er en lite utbredt apisto. Fant også ut at den hadde en lokasjon =) Rio Guaviare drainage. PH 5,5-6,5, som de aller fleste apistoer går i.

Så litt annet av bilder..

Apistogramma barlowi. Rio Yauasiyocu

Apistogramma bitaeniata Rio Tigre. Hannen er ikke helt utvokst selv om han er nybakt far. Blant annet vil de rød aktige brystfinnene vokse en del til

Apistogramma cf luelingi

Bilder fra cacatuoides karet.

Etter at det har kommet yngler i karet er ikke veldig mange andre enn hua og ynglene å se når dem er ute. Når jeg forer lusker de andre seg ut for å få seg en matbit. Hannene spesielt blir gjerne jaget så de knapt nok har pust igjen når de finner seg et "trygg" hule. (se bilde)

Har et ønske om å få disse over i et kar med vanlig biltema sand. Min fantasi mener de blir mørkere i det sorte bunnsubstratet som er i dette karet. Tok nok litt feil av kjønnsfordelingen når jeg tittet første dagen jeg hadde dem, men det er iallefall 2-3 store hanner. Et et par som er passe store som jeg først trodde var hanner, men antar hannene i cacatuoides gruppa ikke har noe sort i bryst finna si?

Om jeg flytter disse er jo også muligheten å dele opp gruppen i 2-3 kar om det er nok huer til det. Om jeg ikke husker feil er gruppen på 8.

Har fått mye ros av disse på en god del forum/grupper jeg har lagt ut bilder av dem på. Mange har nektet for at det er cacatuoides når de ser bildene, men slik er det når dem ikke har sett cacatuoides av VF typen.

Det gjør meg jo litt stolt da å ha en slik gruppe, ja ikke bare disse, men mange av gruppene her. Aner ikke hvor mange WOW jeg har fått på bildene, men det er mange.

Ser ut til at Sp "Schwarzkehl" eggene er spist opp allerde. Skjønte for det da jeg så en hanne i den hulen i dag, selv om hua fortsatt er gul. Ja denne artens huer er neste orange og litt uvanlig i leksdrakt fargene. Men flott.

Noen som kan bekrefte at viltformens hanner ikke har sort i brystfinnene sine, hadde det vært fint
Så til slutt skal jeg legge ut noen bilder av apistogramma ukjent hue

Skal se å få laget meg et slikt lite kar som kan brukes for fotografering. Ofte endrer de jo farge etc så det er nærmest håpløst å ID dem. Men har plassert denne hua sammen med en panduro hue i barlowi karet. Håper disse nye bildene kan være med på å få til dagen hva er for art. Skal prøve å ta ut 6 bilder over to innlegg og HÅPER at det kan hjelp til en ID
Fortsettelse fra forrige innlegg
Ja dette er lidenskap til tusen Mona. Mange spørsmål er vel stilt rundt det du nevner her. Antar ikke ynglene forlater hula før alle er svømme dyktige, sultne eller ikke.

Hvor vidt dem har signaler via farger eller andre signaler er vel også vært oppe til diskusjon. Jeg mener å ha sett gjentatte ganger at mor signaliserer med brystfinnene. Aner ikke hvor mange timer jeg har forran karene her for å finne ut av nettopp det du er inne på her. Antar Tom har litt mer forsker resultater på dette =)

Yngel pleien til apistogramma er et kapittel for seg selv og leser det kapittelet aldri ferdig =) Det er bare så enormt fascinerende og til tider faller nesten tårer for opplevelsene jeg har. Barlowi som er "munnruger" er veldig spesiell å følle. Det som også er litt spennende med barlowi er at de ikke legger flere egg enn hva de har plass til yngler i munn. Derfor legger små få egg og store en god del mer. Merkelig, men likevel spennende hva naturen skaper.

At jeg er fascinert er vel et mildt uttrykk Mona og nå i påsken som jeg er alene hjemme, tilbringer jeg flere timer i akvarie rommene mine hver dag. Jeg synger for fiskene, snakker til fiskene, kjefter litt på ivrige hanner, knipser bilder, sitter i go stolen min og beundrer apistoene å tenker; fyttikatta å heldig jeg er som kan få lov til å oppleve så mye på så liten plass. Kan legge til at jeg er glad det ikke er bilde eller lydopptak fra kjelleren og ut på nett. Antar de aller fleste ikke ville kalle det lidenskap, men galskap =)
LOFFA
Så til slutt skal jeg legge ut noen bilder av apistogramma ukjent hue Skal prøve å ta ut 6 bilder over to innlegg og HÅPER at det kan hjelp til en ID

Hei Loffa, dette var litt av ei påskenøtt

Jeg er ikke 100% sikker men jeg tror det kan være en
Apistogramma "Xingu" Vielfleck Assurini

Hilsen
RHD
Fart66
[QUOTE=LOFFA]Så til slutt skal jeg legge ut noen bilder av apistogramma ukjent hue Skal prøve å ta ut 6 bilder over to innlegg og HÅPER at det kan hjelp til en ID

Hei Loffa, dette var litt av ei påskenøtt

Jeg er ikke 100% sikker men jeg tror det kan være en
Apistogramma "Xingu" Vielfleck Assurini

Hilsen
RHD

Om dette er ei Xingu hua er hun veldig stor i forhold til de andre Xingu huene jeg har. Jeg skal ikke si at det IKKE er det, men tror det ikke. Noe jeg synes var litt rart når jeg brukte forstørrelses glass på denne hua var at jeg fant to "røde" markeringer i halen mellom de to store markeringene på hale rota. Kan ikke si jeg har sett noe slikt på andre apistoer her, og jeg bruker glasset hyppig =) Har sendt Tom en mail og spurt pent om han kan ta en titt. Jeg kunne prøve å ta henne ut sammen med Xingu hannen min og sette dem sammen i et kar. Hannen har gjort jobben sin i de tre karene jeg har huer i =) Burde skje noe fort da, iallefall utfarging på hua om det er ei Xingu hue. Får avvente et par dager å se om Tom har hatt tid til å titte. Takk så lenge RHD
Du er helt sikker på at det er en jente da Loffa?
Ser veldig stor ut iforhold til de andre, men det kan jo også bare være hvor hun står iforhold til da bilde ble tatt. Blå skjæret hun har på underfinnen var tydligere på ett bilde du har postet før.
Hva med en nannacara anomala berte da?
Cathy
Du er helt sikker på at det er en jente da Loffa? Ser veldig stor ut iforhold til de andre, men det kan jo også bare være hvor hun står iforhold til da bilde ble tatt. Blå skjæret hun har på underfinnen var tydligere på ett bilde du har postet før. Hva med en nannacara anomala berte da?

Den dagen jeg ikke klarer se forskjell på en Nannacara anomala hue kontra apistogramma slutter jeg med fisk Cathy (har en gruppe på 4 av disse med yngler). hehe

Ja hun er stor til apistohue å være noe jeg skrev i et tidligere innlegg. Analfinnen skinner i blått. Som jeg også nevnte Cathy er de fleste hannene uten sort i brystfinnen, men det finnes noen unntak, som nevnt er alacrina en av dem. Hannene pleier som regel å være en del større enn huene og om dette er en hue er dette av en STOR art etter hva jeg tror. Men som nevnt tidligere Cathy blir jeg bare mer og mer forvirret.

Antar jeg får roe det ned til jeg evnt får en svar fra Tom C. Mulig han finner ut av det i fra bildene som nå ligger ute. Nå.... Blir det noe apisto på deg Cathy?

Kan jo legge ved noen bilder fra alacrina karet fra nå i kveld, hvor 4 av 5 huer har yngler. Huttemeitu =)
Loffa, Regner med at TomC har fasiten på mysteriefisken, men artig å prøve seg likevel.

Har du kunne tatt noen bilder av halefinne spredt helt ut (synes jeg ser noen striper på den)? også interessert i størrelsen og alder. samt de "to" flekkene foran hale finnen. helst fra begge sider.

Lenge siden du hadde A. commbrae ?

Hilsen
RHD
Fart66
Loffa, Regner med at TomC har fasiten på mysteriefisken, men artig å prøve seg likevel. Har du kunne tatt noen bilder av halefinne spredt helt ut (synes jeg ser noen striper på den)? også interessert i størrelsen og alder. samt de "to" flekkene foran hale finnen. helst fra begge sider. Lenge siden du hadde A. commbrae ? Hilsen RHD

Ja stripene går fra halerota og ut helt bak. Har desverre ikke flere bilder enn dem jeg har lagt ut her nå. Om du tenker på de to RØDE flekkene synes ikke dem uten at en bruker lupe . Ja om det var de du mente.... Commbrae hadde jeg tilbake i 2011, og denne hua er MYE større enn commbrae huene. Commbrae blir omtrent som tannpirkere i forhold, hehe. Skal prøve å huske å ta noen hale bilder av henne i morgen =)
Googlet littegrann på Nannacaraene og så en som hadde samme farger, men hadde mer blått i analfinnen som du kalte den. Så derfor tenkte jeg på den selvfølgelig hehe.
Men ja.. Er det noen som vet så er det absolutt Tom C.

Og selvfølgelig blir det ett apistokar i den nye reolen.
Har handla inn eikebark ekstrakt, en haug med mangroverøtter og rundt 200 katappa blader. (finner ingen eikeblader hverken nå på denne tiden av året eller rundt her som jeg vet)

Edit:
Ser forresten at det ikke er en nannacara anomala nei haha. Da man googler på navnet kommer det jo en del andre apistoer som er helt annen arter innenfor apisto så jeg skjønner hvor langt på bærtur jeg var ja. Ja ja
Hehe det er vel noen og en hver av oss som til tider er på bærtur, hehe

Noen arter du har sett på mhht apistogramma da Cathy? Antar om du titter litt på salg så finner du kanskje noe? Har ikke sett i annonsene på en stund, så vet ikke hva som befinner seg der
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap