Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 162)

Anna:
Det avhenger helt av kvaliteten på rekene, hvor mye hvitt og rødt det er på CRS. Reke-entusiaster sorterer og graderer rekene

Crystal Red Shrimp av litt "almenn" kvalitet kan til tider være litt vanskelige å finne det hvite på, de har veldig mye rødt i seg synes jeg. Derfor besluttet jeg å sette inn "Red Bee" reker, som har mye hvitt i seg, for å oppgradere og heve kvaliteten på min bestand av CRS reker.
Dette synes jeg at jeg har lykkes godt med, MEN det vil jo finnes et og annet individ som ikke har disse gode genene Det er normalt blant CRS, at enkelte er veldig mye rødt i, så man nesten må lete etter det hvite. Det var dette jeg ikke ville ha, så derfor "oppgraderte" jeg kolonien med Red Bee. Red Bee kan være 50/50 hvitt og rødt, og noen ganger (blant de høyest graderte) nesten helt hvite (dekkende hvitfarge, ikke transparent) med bare ørlitte granne rødt. Disse rekene går for svimlende summer nedover i Europa!

Den røde du beskriver er nok bare en av de mer alminnelige og lavest graderte rekene. Du kan velge å ta den ut, så den ikke får formert seg. Da holder du din rekekoloni fri for de genene med så mye rødt i. Det er kanskje det du vil, å ha mere hvitt i rekene? Da må man sortere Det er noe jeg har gjort.

Ang. rødnesereken så kjenner jeg veldig lite til dem, men de er ikke i slekt såvidt jeg husker, og fare for kryssning skal det ikke være. Men post et eget innlegg om det på skalldyrforumet for sikkerhets skyld

Jeg har en CRS koloni i en 85 liter nå, som jeg kommer til å selge mye billige CRS reker fra når været blir varmt nok til å sende pr post. Det jeg gjorde i fjor hver gang jeg solgte, var jo å plukke ut de beste, de med mest hvitt i.... til slutt satt jeg igjen med en rekekoloni selv som består av nesten bare reker med mest rødt! :p
Det er ingen fare med meg altså, hehe jeg har en annen koloni med mye hvitt i seg i et annet kar.
Men det der med 85 literen, der gjorde jeg meg selv en bjørnetjeneste ved å alltid plukke ut de fineste og selge dem. Da ble det jo veldig få igjen til å spre sine hvite gener videre
Anna U.
De har også fått selskap av en enslig rødnesereke(tror jeg) som fulgte med da jeg kjøpte to stjernedaniohunner i går. Burde den skilles fra de andre pga fare for kryssing eller er det ikke farlig siden det bare er en? Den er ulik type som de andre, helt annerledes kropp. Dette kunne jeg jo forsåvidt spurt om på skalldyrforumet.. Vil jo ikke ta fokuset bort fra corydoras'ene:-)


Følger med litt i tråden til Mona (står mye spennende der) Har rødnesereker selv, og disse har den enkle formeringsformen. Dvs. de vil ikke kunne yngle i ferskvannsakvarium, så det er nok ingen fare for at de krysser seg.
Da ble jeg plutselig mye klokere! Tusen takk for svar
14. januar; flytting av green laser yngel
I dag har jeg flyttet hele kullet med Corydoras Green Laser yngel. Jeg måtte bare, et eller annet er tydeligvis galt i karet de gikk i. Jeg fisket ut to nye døde yngel i morges. Samme symptom som ellers; bittesmå kuler på pannen/toppen av hodet, som starter med en rød flekk først.
Jeg oppdaget også noe annet; på filteret vokste det BGA, altså BlåGrønneAlger. Dette er som vi vet en bakterie, ikke en alge egentlig, og jeg har ingen anelse om hvordan denne bakterien virker på så små yngel. Kanskje det er farlig for dem? Så der og da bestemte jeg meg for å bytte alt!
Og samtidig var jeg fast bestemt på å telle hver eneste en av ynglene

Jeg bestemte meg for å gi dem et 100% vannbytte, et nytt filter, ny sand og ny mose. Alt skulle skiftes ut med andre ord. Brukte mesteparten av formiddagen på å justere temperatur og ph i mellomlagringstønnen med vann som jeg skulle ta det nye rene vannet fra, og da alt var klart var det bare å gyve løs.

Vasket sand, grafset til meg en neve mose fra C. panda karet, og satte i gang. Siden jeg har 2 plast-tanker på 22 liter tok jeg den andre, rene tanken. Filteret, et Eheim Liberty, ble hentet fra en 85 liter der det har hengt til innkjøring i 3 måneder. Godt innkjørt altså (noen ganger er det en lettelse å alltid ha et eller to innkjørte reservefilter på lur).

Har ingen anelse om hvor lang tid jeg brukte på å nesten bokstavelig talt pirke dem ut med den minste og mest finmaskede håven jeg har, men fy søren... ryggen og armene verket intenst på slutten der.

Nå er det imidlertid gjort, og det var en gledelig fornøyelse å konstatere at antallet yngel stemte veldig bra med eggtellingen min. Jeg telte jo eggene før de klekket og har holdt telling på de som har falt fra i etterkant. Et par ekstra faktisk.
Jeg talte 86 egg i desember om jeg ikke husker feil (gidder ikke bla bakover å sjekke akkurat nå). Det har falt fra 7 eller 8 yngel.

Da jeg talte yngelen i dag i forbindelse med flyttingen, hadde jeg en blokk og en penn liggende ved siden av meg. Ellers kommer man garantert ut av tellinga underveis! For hver eneste yngel som ble overført til ny tank med håven så satte jeg en strek på notatblokka. Da jobben var ferdig og tanken var gransket så det ikke var noen etternølere igjen, summerte jeg strekene på blokka.
Det er 79 Green Laser yngel i tanken
Dette inkluderer en eller to med det symptomet som gir rød flekk i pannen, samt to miniatyr-yngel som er rene dvergene i forhold til resten. Halve størrelsen av resten bare. Snodig, men sånt opplever man nesten alltid med større kull. Noen er mindre enn de andre.

I dag har jeg forresten fått levendefôr i posten til dem! (takk til Frosken her på AF) Så senere i kveld skal de få microorm. Det blir spennende å se hvordan de reagerer. Siden grøten i bollen var kastet rundt og klebet seg litt overalt på lokket underveis i postgangen, så satte jeg bollen riktig vei og lar den stå noen timer så alt synker ned på plass før jeg begynner og høste microorm derfra. Vil ikke ha med noen grøtrester i yngelkaret.
Så foreløbig har de fått avskallede artemiaegg som vanlig i dag.

Her er et bilde av tanken rett før jeg begynte jobben med å flytte dem. Det er altså 79 yngel spredd over sandbunnen på dette bildet. Ikke godt å se, nei
[External Image]

Telle-blokka!
[External Image]




Ser ut som om du har hatt en gøy formiddag
Så godt at det fortsatt er så mange, Mona! Får håpe de mystiske flekkene forsvinner nå
Jeg har noen yngel i 85 literen jeg bruker som Corydoras-barnehage, som jeg ikke er sikker på hva er. Det kan være C. oiapoquensis, og det kan være oversette Green Laser egg som har klekket der.
I dag så jeg de første tegnene til et grønnaktig skjær langsmed kroppen på dem, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være Green Laser? Vet ikke hvor mange de er, men det er vel 5-6 stk iallefall. Og de er større enn sine kullsøsken i plastkaret iallefall :p (de får det samme å spise)

Dette bildet er av en slik yngel, tatt i 85 literen nå nettopp.
[External Image]

Og her har vi en L144 hunn som er utålmodig...
" kan jeg vel få komme inn snart..!???"
Har ingen anelse om hannen har yngel igjen der inne nå, men han ligger pal i hulen sin iallefall og kom ikke frem ved fôringstid. Og det er fremdeles kokosnøtta som gjelder. Mulig han i løpet av natta har inspisert og forkastet de nye leirhulene jeg la ned.
[External Image]



Corydoras sp. Black
Fikk øye på en trio med Corydoras sp. Black som lå så veldig artig til
Ser ut som de synger i kor her, hehe

[External Image]


[External Image]

Så søte de var, og så nydelige!
De der kunne jeg fort forelsket meg i.. Har visst fått en ting for coryer
Status Green Laser ynglene!
Jeg begynner nesten (men ikke helt) å puste lettet ut ang. Green Laser ynglene mine.

Gjett om jeg har gransket dem i dag! Jeg har sittet der, om og om igjen, og studert ynglene veldig nøye. Med brillene på (kan ikke gå glipp av noen detaljer!) og til og med forstørrelsesglasset ble tatt frem. Men jeg kan ikke finne noen med symptomer lenger. Ingen døde heller i morges eller i dag!
Jeg så jo et yngel (eller var det to?) som slet på det tidspunktet jeg flyttet dem, så jeg ble litt overrasket over å ikke finne noen døde eller noen med synlige symptomer i dag. Snodig. Etter mye leting og med forstørrelsesglass fant en yngel som må ha vært en av de 2 som hadde symptomer, men den blodrøde flekken på hodet har krympet, blitt brunlig, og ingen kuler. Den spiser og fyker i full fres over bunnen sammen med de andre.

Hva det enn var som fikk 7-8 stk til å falle fra, så håper, håper jeg inderlig at det er over nå og at bytte av tank, inventar og filter var det som trengtes.
Ser litt komisk ut med et så digert filter hengende på kanten av den lille plast-tanken (22 L), men det var det jeg hadde tilgjengelig av innkjørte filtere. Det er Eheim Liberty 2042, største modell for akv. opptil 200 liter (!). Heldigvis er det ikke noe problem å finjustere vannsirkulasjonen og antall liter i timen disse pumper, ellers hadde det vært full storm i et vannglass her. Men jeg har satt den på laveste nivå, og da pipler det to små bekker ut av det i sånn rolig og passe tempo

Green Laser yngelen som er i 85 literen sammen med en bande C. metae yngel (og forhåpentligvis noen C. oiapoquensis...) har vokst mye bedre, selv om de får samme fôr og de har også fått enda bedre grønnfarge i dag! Stiiiilig! Men jeg får ikke til å gjengi det på bilder enda.

Hvis jeg ikke finner noen flere døde Green Laser yngler i løpet av det neste døgnet nå, så kan jeg kanskje skrive "Krisen avblåst for denne gang" i morgen....

Jeg gruet meg egentlig litt for å gå inn på akvarierommet i morges og sjekke hvordan det gikk i yngeltanken med C. Green Laser yngel. Det er noe av det verste som finnes, når slike ting med mystiske frafall oppstår og man ikke aner hvorfor eller enda viktigere - hvordan det kan fikses.

Vel, det var ingen døde å finne. Det var jo bra.
Men... jeg så en med symptomer Den var helt rød på hodet, men da jeg fôret moppet den ivrig rundt i matfatet sammen med en hel bande andre yngel. Så ikke ut til å oppføre seg unormalt på noe vis likevel.
Men jeg tviler på at den friskner til, Corydorasyngel tåler ikke mye i denne alderen.

Jeg skifter vann en til to ganger pr dag, en gang morgen og en gang kveld. Tar ca en tredjedel av vannvolumet i karet pr gang. Skifter alltid morgen-vannbyttet, men ikke alltid kveldsvannbyttet. Og det er skikkelig filtrering her, stor biologisk kapasitet, så vannkvaliteten skulle det iallefall ikke være noe i veien med.

Krysser fingrene nå for at det ikke dør flere, eller at det stopper opp i løpet av de neste en til to dagene. Ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kanskje tilsette sortvannsekstrakt? Det virker jo mildt bakterie- og sopphemmende. Ikke at jeg tror det er sopp eller noe sånt, men....

Når jeg er inne på akvarierommet og bytter vann på Green Laser yngelen, har jeg 180 literen med bl.a. L144 mallene mine i rett bak meg. Imorges så jeg at L144 hannen hang utenpå kokosnøtthula, med bare tuppen av nesegrevet innafor. Virket som han fulgte med på noe. Jeg syslet med andre ting en stund, og neste gang jeg kikket bort på 180 literen hang det en L144 hunn utenpå hulen istedet. Enten har hun nettopp vært der og lagt egg, eller så var hun på vei til å gjøre det. Skal spionere litt med lommelykt senere, for akkurat nå lå hannen i veien for innsyn der inne.

Første gang jeg oppdaget at hannen lå på egg, var 29.12.08 (dette innlegget). Det er altså 18 dager siden. Når Ancistrus først har kommet i gang, har hannene en tendens til å passe nye eggklaser med omtrent to ukers mellomrom. Det har gått 2½ uke her, så det er omtrent som vanlig for denne arten
Status på green laser yngelen

Det var ikke noen fornøyelse å gå inn og sjekke Green Laser yngelen i 22 literen morges, det kan jeg si. Jeg fant 2 døde yngel, og 2 til som var døende. De fisket jeg ut og avlivet, like så godt. Ingen grunn til at de skal lide seg til døde.

Det er fremdeles èn yngel som har symptomer der nå (rødt hode), men den virket så pigg at jeg lot den være.
Dette ser ikke bra ut. Jeg blir helt stresset av sånt. Fatter ikke hva som foregår. Hadde ikke yngelen vært så små og unge, skulle jeg forsøkt antibakteriell medisin, men de dauer vel som fluer om jeg forsøker noe sånt.

I den 85 literen jeg bruker som "Corydoras-barnehage" har jeg noen flere Green Laser yngel, men ikke så mange. De er resultat av egg jeg overså da jeg samlet inn eggene til klekking. De er både større og mer fargerike enn sine kullsøsken i 22 literen, snodig nok. De får samme mat. Men de er iallefall i knallform Jeg har greid å telle bare fem eller seks stk på likt, så det er ikke så mange av dem der. De speeder rundt i karet og begynner nå å utvikle den neongrønne stripen på kroppen så smått, og skyggen av grønnfarge begynner ved hodet og brer seg så sakte bakover. Skal prøve å få tatt bilde av en sånn, men da må jeg rigge til stativ og ikke bruke blitz ellers blir fargene helt feil.

Jeg våknet veldig tidlig i dag, kl. 05:45, til skikkelig sår og vond hals og dårlig form. Typisk meg, æsj. Men jeg greide ikke sove mer, hadde så vondt, så jeg stod opp for å bevege meg litt. Det var da jeg gikk inn på akvarierommet for å sjekke status på Green Laser yngelen. Og før jeg visste ordet av det, hadde jeg ikke bare byttet vann på yngelen, men fire andre akvarier også. Satte mer vann til mellomlagring og lufting i vanntønnene da jeg var ferdig, og slang varmekolbe i et par av dem så det går litt fortere. Har igjen en 85 liter (med C. metae) og 180 literen å bytte vann på i dag. Når de er tatt, er jeg ferdig, da har jeg byttet på alle 20 (begynte i går, fredag) akvariene denne helgen. Alt fra de minste reke-kar og yngelkar og opp til de største.

Jeg tenkte jeg skulle begynne å senke vannbyttefrekvensen i den øverste 160 literen med de nyeste, langsnutede Corydorasene mine. Kjøpte dem 10 desember, og nå har de fått så hyppige vannbytter i fem uker (enten hver eller annenhver dag 30%). Men de fikk et vannbytte likevel i går da...
Det hjelper på trådalgene, det har redusert mengden ganske bra, men er redd for at hvis jeg slutter så blusser det voldsomt opp igjen.
Det var alfa-hannen som døde av Corydoras amapaensis-gruppen på 6 stk som jeg hadde. Nå har jeg bare 5, men det ser ut til å herske mer ro blant individene nå som den dominante hannen er borte. Det er hanner der, men de har vel ikke bestemt hvem som skal bli sjef enda tenker jeg


Corydoras amapaensis (hann)
[External Image]
Ikke noe kjekkt i det hele tatt. Har det sånn jeg og om dagene ,tør nesten ikke se inn i karet

Ellers så tror jeg ikke det gjør noe om du medisinerer.Selv har jeg brukt Esha2000 og Wormer Plus og det har de tålt bra selv ome de ikke ble bedre da men . Ser ut til at vi har forskjellig problem med de.
Kjempeflott bilde av amapaensisen! Synd med green laser ynglene=( Håper det går bra videre=D
Jeg sugde opp en død Green Laser yngel til i kveld fra 22 lt plastkaret. Sannsynligvis den med symptomer som jeg så i dag morges. *sukker tungt* Dette er den verste dagen, fem stk døde på èn dag Jeg er så fristet til å flytte alle sammen og slippe dem ut i oppvekstkaret mitt på 85 liter ("Barnehagen"), men jeg tør bare ikke... tenk om det er sykdom, noe smittsomt? Da rammer det jo alle som befinner seg der fra før også! En hel haug med C. metae og noen få Green Laser. Så nå er det vel kommet opp i 11-12 stk som har falt fra totalt i det kullet.

Apropos Green Laser - har jo noen av den yngelen i barnehagen også ja! De få som klekket der er i flott form og vokser bra. De har begynt å utvikle "laser-stripen" på kroppen og fått grønnskjær og alt mulig! Skikkelig fine er de

Tok noen bilder av dem i kveld for å vise. Forsøkte uten blitz med kamerastativ først, men det nyttet ikke fotografere fisk uten blitz, nei ... :p Så blitzen ble slått på igjen og da blekner den spede grønnfargen deres noe. Men man ser det iallefall! Er de ikke utrolig søte vel?

Ser dere laser-stripen som begynner å utvikle seg?
[External Image]


[External Image]

Her stabler vi yngel i flere etasjer.
I første etasje bor C. metae, i annen etasje Corydoras Green Laser
[External Image]
Her er et par-tre bilder til som er tatt samtidig med de ovenfor.


[External Image]


[External Image]


[External Image]
Jeg skiftet vann på det nederste 160 liters karet i går, der jeg har C. atropersonatus og C. oiapoquensis. Jeg vet jo at de sistnevnte har lekt ofte der. Og ved vannbyttet i går forstyrret jeg noen yngel som lå i skjul under eikeløvet så da fikk jeg brått sjansen til å se noen tydelig Så trivelig å se at de klarer seg uten noe spesielt stell fra meg! Det er umulig å ha noen oversikt over hvor mange de kan være så klart, akvariumet er jo så tett innredet og stort, men jeg kunne iallefall se 3 stk på èn og samme gang (de spratt ut frem fra det samme løvet de lå under)! De har skikkelig kamuflasjemønster i lysebrunt og mørkebrunt, så de er neimen ikke lett å se med mindre de rører seg.

Dette bildet av den nederste 160 literen ble tatt i går. Begynner å få noe kontroll på trådalgene der nå *bank i bordet* så jeg håper inderlig det ikke blusser opp for fullt igjen.

I 85 literen jeg bruker til "barnehage" fôret jeg forresten nettopp med avskallede artemiaegg. Og plutselig fikk jeg et veldig bra overblikk, og kunne iallefall telle 8 stk Green Laser yngel i dette karet! Jeg trodde det kanskje bare var 5-6 stk først, men nå lå de rolig og tygde i samlet flokk så jeg fikk sjansen til å både telle og kontroll-telle
Jeg er ikke sikker på om det er noen C. oiapoquensis yngel her, kan ikke se noen som kan mistenkes for det iallefall. Eller jo, men det var bare èn jeg så i går. Den tror jeg er Oiapoquensis. De fleste jeg ser, er C. metae og Green Laser. Kanskje det ikke ble noe av eggene jeg la til klekking der?

[External Image]
Nå ble jeg nysgjerrig på hva slags planter de to mørkegønne i forgrunnen i akvariet i inlegget over er? Vet du det? -Og har du noe nærbilde av de? De så veldig fine ut på avstand, i alle fall! Likte kuleformen.
:)
Utrolig fine bilder du tar Mona
Må bare henge meg på - utrolige bilder !
Skal du ikke samle innleggene og bildene dine i en liten bok en dag?
Ikke minst svarene fra andre tråder - de har jeg lært utrolig mye av.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap