Tropheus Bilder (side 162)

Jeg må kaste meg litt inn i denne yngel diskusjonen jeg, for jeg lurer på en liten ting.
Kan man ta ut tyggende hunner og la de gå i eget kar til de spytter og deretter sette henne tilbake i hovedkaret?? Eller vil hun da bli betraktet som en "ny" fisk i gruppen?
Det er store forskjeller på malawi og troffer ser jeg, men dette funket for malawiene mine så derfor vil jeg gjerne vite om det samme kan funke for troffene.
Har kjøpt inn et 60 l kar som jeg egentlig skulle bruke til noe annet, men hvis jeg må strippe hunnen eller la yngelen gå i eget kar så bruker jeg heller 60 l til det.

Mvh Linda
Linda, det er noen vesentlige forskjeller på tropheus og malawi. En av de er at det er uproblematisk å putte en ny malawi i karet sammen med de andre, i motsetning til troffer.

Rett meg hvis jeg tar feil, men jeg har lest at hvis hunnen går i eget kar i tyggetiden så kan det bli problemer med å putte henne tilbake igjen. Da har hun mistet sin plass i gruppen.
Leste her at dere sa at malawi og tropheus yngel kunne gå sammen?
Hvilkes vannverdier skal en da gå ut i fra???
Vannverdiene er omtrent like, men det er temperamentet til troffene som er annerledes enn malawi.
Linda Kristin
Kan man ta ut tyggende hunner og la de gå i eget kar til de spytter og deretter sette henne tilbake i hovedkaret??

Har selv brukt denne metoden flere ganger uten noen problem.
Når en tar ut en hunn for stripping når karet er mørklagt så er fiskene i en slags "dvalemodus", så setter du henne tilbake før en setter på lyset igjen skal ikke dette ha noe å gjøre.

Ved å flytte hunnen til et "spytte kar" så kan det bli problem som 2nelise sier at hun blir utstøtt fra gruppen, men ikke alltid... Er mange som har flyttet hunnen en periode og satt henne tilbake uten problem.

Så hvilken praksis de ulike brukerne her inne gjør med Tropheus er blandet vil jeg tro.

Jeg lar hunnen spytte i hovedkaret. På mine Canary Cheek er det nå 5 yngel som har vokst seg til ca. 3 cm. Har mye gjemmeplasser, men ved å strippe kunne jeg sikkert ha fått en del mer yngel. Jeg har valgt å ikke gjøre dette enda hvertfall.
2nelise
Vannverdiene er omtrent like, men det er temperamentet til troffene som er annerledes enn malawi.

På yngel er det ingen problem å mixe tropheus og malawi!
Mariflyfly
Leste her at dere sa at malawi og tropheus yngel kunne gå sammen? Hvilkes vannverdier skal en da gå ut i fra???

Så lenge de er yngel skal dette gå fint!

Angående vannverdier så bør PH ligge mellom: 8,0 - 9,0
GH bør ligge på 10 - 20 og KH bør ligge på rundt 10 ca. +-

Temperatur kan ligge mellom 23-27+-1grad
Heisann folkens!

Nå er det gått 6 dager siden jeg strippet hunnen og fikk 5 "egg med hale og to øyne". Desverre som nevnt tidligere så mistet jeg to stk, men 3 stk. lever fortsatt!

Nå begynner jeg å bli mer optimistisk "eggene" har nå utviklet seg til ordentlig yngel og plommesekken blir mindre og mindre. De blir mer og mer sprelske og spretter opp og ned både titt og ofte

Som dere ser, så er de i "kuvøse" i hoven, i karet til delfinyngelen. Her ligger de mykt og godt og får godt med sirkulasjon fra pumpa. Den plastkassen som jeg hadde de i det første døgnet var ikke bra og jeg tror det var derfor de to døde. Det ble for hardt og alt for lite sirkulasjon.

Jeg tar ingenting for gitt ennå, men optimismen stiger selvsagt for hver dag og jeg ser at de lever og utvikler seg )

Da er vi igang med et nutt akvarieprosjekt. Modulene er kommet i posten og akvarie er nesten tomt.
Karet er på 600 liter og er av den lange modellen på 2 meter.
En hyggelig kar fra bergen kommer å henter mine kjære moliro idag Men noe må vike når vi har bestilt svære petrochromis.
Bilder kommer underveis...
Så lenge det er masse oksigen og god sirkulasjon vil yngel klare seg fint selv om de har fortsatt eggplommen. Jeg har minst 8 Ikola hunner tygger nå. Jeg har ikke lenge oversikt hvem og når. Så jeg ser kun på posen for å bedømme.
Jeg har også tyggende hunner. Hakke peiling på hvor langt de er kommet men jeg tror jeg skal satse på at gjellene spiler ut? Jeg har forstått det slik at posen kan variere med antall yngel?

Ønsker veldig å gjøre det riktig neste gang, men heldigvis så funker denne kuvøse greia, som du sier - så lenge de får oksygen og sirkulasjon. Jeg tror det er viktig da at de får være i fred i et yngelkar a`lla mitt. Min erfaring med malawiyngel med plommesekk i kar med større fisk er at fiskene stresser de med sin nyskjerrighet og napping i hoven.
Hilsen fra jessheim
Det ble et lite treff på Jessheim idag. Tross omstendighet var husvertene kjempe hyggelig. Jeg hadde med kamera så er det fritt frem å knipse. Her får dere en liten smakebit.

Synd at vi ikke fikk hilse på deg Vibeke. God bedring!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Du blir flink i samme hva du foretar deg 2nelise.
det ble bra bilder det Badat, det var hyggelig med en kaffe i formiddag
badat
Du blir flink i samme hva du foretar deg 2nelise.

Det var litt av et utsagn og kompliment badat, tusen takk Jeg prøver i hvertfall å gjøre så godt jeg kan Jeg liker også å dele mine erfaringer slik at andre kan styre unna mine feil og lære av mine feil :P
Magnar Langeng
det ble bra bilder det Badat, det var hyggelig med en kaffe i formiddag

Ja det var kjempe hyggelig med alle Trofferne. Vi bør gjenta dette med jevne mellomrom. Neste gang er det hos deg Magnar. He...he...

Her er det flere bilder av Jeshheims Troffer

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ja det er bare å komme,ta med deg kamera
åh...hadde så lyst å være med. Men feberen har oversteget 38 i hele dag, og halsen er ikke med meg. Vi får komme nedover i mai når vi skal møte Carsten

Flotte bilder Badat v flotte fisker!!
DA var nok en laaang oslo tur på 21 timer over.. fisk var levert i oslo og nye ble hentet i oslo.. Etter mye grubbling ,tenking og ikke minst sikkling reiste vi hjem i gjen med 9 trewasa,4 famula,1 tanganya ål og 15 maleri. en god fangst må man da kunne si... så herfra bergen vi vi bare takke vertskapet roger for kjøp og titt... og takke magnar for titten av sine "få" kar da.. hehe

lover dere at det blir en stund til neste slik maraton tur til oslo...

bilder får komme etter vært. GOD NATT
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap