Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 164)

Jeg sjekket glasset med Ocean Nutrition BBS nå, og i uåpnet tilstand (vakuumet i behold, altså) har produktet lang holdbarhet. Det betyr at jeg kunne shoppe et par ekstra sånne og ha stående... Glasset jeg har i kjøleskapet nå, har påstemplet dato "EXP. MAY 2010".
Det er jo kjempebra. Da gjør det ingenting å ha noen glass stående, uåpnede, så man har i beredskap ved behov. Også voksne fisk digger jo dette, så det er ingen fare for å "brenne inne med det"

Tenkte jeg skulle gi deg et tips jeg benytter på alle mine L-maller når det gjelder hulestørrelse. Hulen skal ikke være bredere enn at fisken når begge veggene med pecktoralfinnene. Aller helst ikke større enn at mallen når øvre og nedre hjørne diagonalt.

Slutter aldri å bli forbauset over hvor små disse hulene kan være. Bengt hadde ei hoe L136 som kom seg inn i ei lita leirhule som var så trang at jeg ikke trudde hun skulle komme seg inn alene. Hvordan hannen klarte å befrukte de eggene der er og blir et mysterium. Der karen der kunne lære de fleste av oss opptil flere triks
Ah, takk for det, Geir

Jeg tror jeg får bestille meg de nye hulene i str Small, ja. Skjønner at de liker små huler, men jeg greier likevel ikke unngå å synes synd på måten L144 hannen min må kveile seg sammen halvt i ring i den lille kokosnøtta si nå Men det ser ut som han liker det sånn, for i dag så jeg at han lå der inne og viftet voldsomt med finnene. Jeg greide ikke se om han lå på en eggklase, men jeg håper jo det.

Kort innpå her før jeg tar kvelden...

Måtte inn og sjekke Green Laser yngelen før jeg la meg, og spionerte på dem med lommelykt i mørket. Tilsammen har jeg gitt dem det nye fôret 3 ganger i dag, og da jeg ga dem det siste måltidet før jeg slukket lysene, ga jeg noe jeg synes var mye. Men oppspist var det, hver smitt og smule var borte da jeg sjekket nå Dette er noe som virkelig går ned på høykant, skjønner jeg!

Yngelen har oppdaget filtersvampen også, så et par yngel som beitet og lette etter matrester på den.

Det var fremdeles liv i den ene yngelen som har symptomer på hodet (rød flekk) som jeg viste bilder av tidligere i kveld.
Dersom du ser at du bruker litt tid på å bruke opp innholdet i glasset kan du putte litt i en liten ziplock-pose som du klemmer flat og legger i fryseren.
Jeg pleide å få tak i små pakker med San Fransisco Bay frossen BBS før i tiden, men har ikke sett det på lenge. Ser at Fina Fisken har frosne artemia naupiler, har du testet noe av disse disse og evt. hvordan er BBS på glass i forhold til frosne naupiler?

Bruker du blålys-lommelykt?
Humunukuapuaa
Ser at Fina Fisken har frosne artemia naupiler, har du testet noe av disse disse og evt. hvordan er BBS på glass i forhold til frosne naupiler?

Nei, har ikke testet de frosne, men jeg har hørt at det finnes.

Humunukuapuaa
Bruker du [URLBLOCK1]?

Har en sånn blue led lommelykt, men det er ikke den jeg bruker Når jeg skal spionere på fisk i mørket bruker jeg en helt vanlig liten lommelykt som jeg har stående på akvarierommet.
Ingen frafall i natt :-)
Det er en lettelse å kunne rapportere at det er ingen frafall blant Green Laser yngelen i natt Har sjekket både tidlig i morges og nå i formiddag, alt vel. Eller, det er jo en yngel der med symptom, som jeg viste bilde av i går. Men den lever og spiser sammen med de andre (enn så lenge).

De spiser virkelig som helter nå, og Ocean Nutrition BBS-glasset mitt vil nok tømmes fort om dette fortsetter, hehe [External Image]
Har bestilt meg et par glass til... Deilig å slippe sølet og lydene med å klekke egne BBS.

Microorm-boksen min har fått seg en sprekk Huffda. Jeg åpnet lokket for å lufte kulturen litt (har ikke høstet noe mat fra den enda), og da jeg skulle klemme på lokket igjen så sprakk boksen i bunnen. Det ble klemt ut litt grøt, det lukta surt... Men hva gjør jeg nå da? Jeg må vel flytte kulturen til en ny boks, men hvordan gjør jeg det? Med spiseskje? Det er såvidt begynt å kravle litt microorm på sidene i boksen nå ser jeg, så heldigvis ser det ut til å være liv der. Var litt usikker på det etter postgangen i kulda.


Jeg har også begynt å få bukt med trådalgene i et par kar. Det var tre kar som var rammet, to har det enda men ikke så ille, og det er 160 literne. Men jeg hadde fryktelig mye i 85 literen med C. metae også. I går kunne jeg imidlertid konstatere at jeg kun så littegrann på tuppen av et planteblad nær overflaten. Mosen så forbløffende fin ut! Det er virkelig gledelig, jeg hater når flotte, store javamoser blir ødelagt av den algetypen altså.
Cm mål ved 1 mnd på green laser
I dag kan vi vel regne med at Green Laser yngelen er 1 mnd gamle. De klekket jo over flere dager, men det startet 20. desember iallefall, og fortsatte i enda to dager til.

Nå har jeg nettopp flyttet alle Green Laser ynglene over til en ny og renskurt 22 liter, samt et 100% vannbytte. Deretter ble de fôret med ON BBS - og studert nøye mens de spiste Det er vanskelig å la være, jeg er bortom tanken deres hele tiden, mange mange ganger pr dag
Da jeg flyttet ynglene, havnet en av dem i bøtta da jeg tømte ut det gamle vannet. Den lot jeg være der mens jeg gjorde meg ferdig med resten. Så puttet jeg den tilbake i gamle-karet, som hadde en bitteliten vannskvett igjen. Hentet en tommestokk og klemte den under bunnen på karet (forfulgte yngelen med den inntil yngelen stoppet, hehe). Macrolinsen hadde jeg satt på kameraet på forhånd, så dermed var det bare å fotografere.

Om jeg klarer å se riktig er yngelen 1,3 cm (uten halefinne) i dag, en måned gamle.
Jippi! [External Image]

[External Image]
1 måned gamle C. Green Laser yngel
Siden C. Green Laser yngelen har merkedag i dag, en måned gamle, kjører vi på med litt bilder! Knipset noen nå nettopp, siden jeg likevel hadde macrolinsen på kameraet nå.

Som dere ser så er magene deres gode og mette av oransje artemia (BBS).

[External Image]


[External Image]


[External Image]


[External Image]
Det siste bildet til mitt forrige innlegg
Kjempefine bilder Mona!! Er alltid spennende når det skjer noe i tråden din!

Ang. det du forer green laserne med. Er det denne? http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=324&produktid=3340&Navn=17.%20Fôr%20Reker%20\%20Krabber&HKatID=18
Matsi95
Kjempefine bilder Mona!! Er alltid spennende når det skjer noe i tråden din! Ang. det du forer green laserne med. Er det denne? http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=324&produktid=3340&Navn=17.%20Fôr%20Reker%20\%20Krabber&HKatID=18

Er Ocean Nutrition Instant Brine shrimp, som jeg har brukt ved en rekke anledninger. En ting må sies: du skal fòre veldig mye med dette foret, dersom du skal rekke å bruke det opp før det råtner, lukter alt annet enn fryd og gammen da. Det varte ikke i 6 uker for meg, men som tidligere nevnt er dette et bra fòr. Bruk tørre redskaper når du tar ut fra glasset, dette for å unngå å få så mye som en dråpe vann i glasset. Dette reduserer holdbarhetstiden betraktelig. Foret anbefales på det varmeste.
Matsi95
Kjempefine bilder Mona!! Er alltid spennende når det skjer noe i tråden din! Ang. det du forer green laserne med. Er det [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=324&produktid=3340&Navn=17.%20Fôr%20Reker%20\%20Krabber&HKatID=18]denne[/URL]?

Jepp, det er den ja Den sklir ned på rekordtid her
Dette er virkelig andre boller enn tørre, avskallede artemiaegg!

Vanligvis pleier jeg alltid å gi levende, nyklekt artemia til Corydoras-yngel. Men siden 3 artemiaklekke-forsøk feilet for meg nå i desember, gadd jeg ikke styre mere med det. Levende BBS er selvsagt aller best, men folk har da fostret opp yngel på annet før

janhenno
Bruk tørre redskaper når du tar ut fra glasset, dette for å unngå å få så mye som en dråpe vann i glasset. Dette reduserer holdbarhetstiden betraktelig. Foret anbefales på det varmeste.


Jeg behandler det glasset med ytterste forsiktighet Har en liten plast-spatel som jeg tar ut passe porsjon med, og spatelen rengjør og tørker jeg godt mellom hver gang. Dette for å unngå å overføre bakterier til fôret. Når det skal vare så lenge og i tillegg er ferskvare, så er det viktig med renslighet.
Jeg har vært (og er) fryktelig opptatt av tilstanden til Green Laser yngelen i plast-tanken i det siste. Vel, de siste par ukene faktisk, siden frafallet begynte. Så opptatt av dem har jeg vært at fôring og stell av de andre ynglene mine har gått helt på autopilot, uten at jeg egentlig har sett på dem

Men jeg har altså en hel gjeng med søte små Corydoras metae yngel også De er i 85 literen jeg bruker som "barnehage". De er i mange ulike aldere, tror knapt det er to like :p Hvis ikke nevneverdig mange falt fra da jeg flyttet dem dit, så er det nok over 30, kanskje 40.
Den ene av dem, den største, er født med bare et øye. Det er nesten vanskelig å se på noe så smått, men jeg la likevel merke til det tidlig ; "hva er det egentlig som er litt rart med den yngelen?" tenkte jeg flere ganger. Til slutt demret det for meg at det måtte være at øyet manglet. Så jeg måtte frem med forstørrelsesglass for å få bekreftet det jeg trodde. Joda, der den sorte øyemasken går på ene siden av hodet, er det bare en ørliten "grop", og ikke noe øye. Den sorte øyemasken går gjennom gropen, så dette er medfødt og ingen skade. Artig krabat likevel Skal prøve å få tatt et bilde av akkurat den der snart og legge ut her.

Fant noen bilder av et par C. metae yngel på pc'en nettopp, de ble knipset for noen dager siden. Tror ikke jeg har lagt dem ut før :p
Dette er noen skikkelig trege yngel, jeg bare synes Metae vokser saktere enn mye annet av C-arter. Merkelig nok.

Og PS! Jeg fikk sjette plass i fotokonkurransen i januar Yohoo!
Dette bildet deltok jeg med, og selv synes jeg det var dritkult!
(viser bare lite format her) Arten er Corydoras condiscipulus.
[External Image]


Corydoras metae yngel
[External Image]

[External Image]


janhenno
Bruk tørre redskaper når du tar ut fra glasset, dette for å unngå å få så mye som en dråpe vann i glasset. Dette reduserer holdbarhetstiden betraktelig. Foret anbefales på det varmeste.


Jeg behandler det glasset med ytterste forsiktighet Har en liten plast-spatel som jeg tar ut passe porsjon med, og spatelen rengjør og tørker jeg godt mellom hver gang. Dette for å unngå å overføre bakterier til fôret. Når det skal vare så lenge og i tillegg er ferskvare, så er det viktig med renslighet.
Da prater vi samme språket, og det peker i riktig retning. Renslighet er viktig som du sier Mona. Er nok mange som har prøvd og feilet på akkurat dette feltet. Kan på en måt ikke bli renslig nok . Ser på bilder fra deg at du driver frem bra resultater, og dette skyldes ene og alene renslighet. Det er sjelden jeg selv putter fingre etc i akvariene mine..her går det i redskap som er av typen plast, og som er godt skyllet i varmt vann etter hver bruk og pakket inn i respektive håndklær etc. Lykke til med det nye fòret.!!
Yippi! Jeg er så glad Kontrollerte tilstanden i Green Laser tanken nettopp, og ingen frafall i dag heller!

Og noe som nesten er bedre; det har ikke kommet noen nye tilfeller av symptomer siden jeg skiftet til BB tank!

Den ene yngelen jeg viste bilde av 19/1(bildet med pil på), lever enda, og det er den eneste som har rødt hode nå. Ingen nye tilfeller på flere dager, med andre ord. DET er virkelig gode nyheter og første gang på et par uker! Fortsetter dette ut denne uka, så vet jeg at jeg har greid å snu det, ved hjelp av BB tank, renslighet de luxe og 100% vannbytte hver eneste dag.
Nå kom jeg til å tenke på den setningen igjen, som jeg leste i en artikkel om Corydoras-oppdrett en gang. Den setningen hadde jeg som signatur her før:
"Cleanliness is next to Godliness when raising catfish".
Jeg tror det er veldig kloke ord

Nå skal jeg straks begynne med dagens bytte av tank og 100% vannbytte, men jeg kontrollmålte temperaturen i mellomlagringstønnen, og fant ut at vannet der var en grad kaldere enn i yngelkaret. Så jeg skrudde opp tempen på varmekolben i vanntønna litt, og venter nå på at den siste graden skal varmes. Når man bruker denne metoden for yngeloppdrett, som innebærer at man plumper alle ynglene på hodet rett uti et 100% nytt vann, er det viktig at alle forhold er helt like så de ikke får sjokk. Selv om 1°C høres lite ut, er Corydoras-yngel skjøre overfor brå temperatur-endringer, så det er noe jeg finjusterer før jeg bruker vannet.

I ren og skjær glede over de gode nyhetene i morges, ingen frafall og at alle farter rundt og venter på mat, tok jeg noen bilder (trengte en unnskyldning for å pøse ut enda flere bilder av disse ynglene, hehe)

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
De to siste bildene til forrige innlegg.
Selv om det ikke har falt fra noen Green Laser yngel de siste par dagene, så er de nok ikke "out of the woods yet". Jeg har studert yngelen veldig nøye i dag. Veldig nøye
Jeg brukte forstørrelsesglass for å studere dem.
Jeg oppdaget en som ikke har spist. Det så ut til å være helt tomt i magen på den. Uffda. Den så ikke ut til å ha det helt bra.
Den ene yngelen som fremdeles har rødt hode, hadde spist bittelittegranne, kunne se noen få oransje artemiaer i magen på den.

Kunne altså oppdage to svakelige yngel som ikke så helt fine ut.

Jeg synes det er rart at den yngelen med rødt hode ikke har falt fra enda, for tidligere har de dødd bare 12-24 timer etter at symptomet kom. Denne har hatt det i minst 3 dager nå. Tviler egentlig på at den kommer til å bli bra igjen, så jeg venter bare på at den skal falle fra nå.

Men jeg håper at det jeg nå ser bare er "etterdønninger", og at selve årsaken er fjernet.
Jeg måtte inn og smugtitte litt på Green Laser yngelen i natt, en liten kveldssjekk før leggetid, og slo på lyset over tanken deres med kameraet i hånden.

Stappmette og fornøyde småtasser Magene er skinnende gullfarget og oransje, stappfulle av artemia.

[External Image]

En som suser opp frontglasset
[External Image]

Et snev av neonstripen begynner å utvikle seg øverst på ryggen, nærmest hodet.
[External Image]
Green laser 22 januar-09
Åh, jeg er sååå lettet! Etter at jeg byttet til BB tank for 3 dager siden (om ettermiddagen den 19/1) har jeg ikke mistet noen flere Corydoras Green Laser yngel! Tre dager uten frafall, det er første gang på lenge ! (siden frafallet begynte i den innredede tanken og varte i de to ukene yngelen var der).

Jeg var så spent da jeg sjekket yngelkaret i formiddag, og ble så lettet da jeg ikke så noen døde nå heller. Puh!

Her er et par bilder før maten ble servert i dag. Sultne små krabater som venter!

[External Image]


[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap