Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 165)

Å så godt å høre, Mona!!

Fatter ikke bæret av dette med BB tank... her løses problemene dine ved å bruke det, mens mine tilsynelatende (ref. CW) skapes av det samme. Forstå det den som kan :p
Argh! Nå er jeg irritert... at det går an!
Jeg holdt nettopp på med bytte av tank, og brukte slange til å suge vann ut av den gamle tanken før jeg skulle løfte den vekk. *Schvopp!* så forsvant et lite yngel inn i slangen og havnet i bøtta.... og denne gangen ble heisaturen for mye for den. Den fikk sjokk, tok noen salto-krumspring og fløt så opp med buken i været i bøtta. Stakkars!

Det er utrolig irriterende å gjøre sånne blemmer.
Vel, da er tallet yngel jeg har mistet oppe i 14.... :p
Så flott da Mona,ser ut til at du får et stort kull likevel
ElinH
Å så godt å høre, Mona!! :-) Fatter ikke bæret av dette med BB tank... her løses problemene dine ved å bruke det, mens mine tilsynelatende (ref. CW) skapes av det samme. Forstå det den som kan :p


Jeg går stikk i mot de vise menn på CW..... :p
Jeg er faktisk ikke så sikker på om det faktisk er pga BB tank at du mister yngel nå. Jeg så på CW at det var forslagene som kom opp, men jeg vet ikke helt om de som skrev det var klar over renholdsregimet ditt... du bytter og vasker tank hver eneste dag. DET tror jeg ikke de vet, så det er mulig de var litt forhastet i sine forslag.

Når yngel har trøbbel, så er det verste jeg vet å miste oversikten Det gjør meg bare enda mer stresset Å ha dem på sand da, gjør at man
a) ikke får sett mengden tiloversbleven mat og fjernet den
b) renholdet går ned
c) det gjør det vanskeligere å SE, dvs få gransket yngelen og sjekket tilstanden


Bare se på det store antallet yngel du har drettet siden i høst med BB tank metoden! Det ER uten tvil en metode som gir veldig gode resultater, er du ikke enig? Du har ikke opplevd dette før med den metoden.
Jeg tror rett og slett ikke det har noe med BB tanken å gjøre hos deg, og det sier jeg fordi jeg vet at du er like utrolig nøye på det som jeg :p

Tusen tusen takk, Mona!! Midt oppi alt var det godt å lese det du akkurat skrev.

Jer er så enig så enig. Jeg holder absolutt like strengt renholdsregime som det du gjør, og vasker i glovarmt vann hver eneste dag, vannet er gjennomluftet i 24 timer og vannverdiene matcher perfekt, inkl. temperatur. Jeg FATTER ikke hvorfor det plutselig med dette kullet skal opparbeide seg et bakterielag på bunn på under 24 timer (i så stor grad at det dreper yngel), når det ikke har skjedd før.

Og... nå skal jeg si det rett ut. Siden i høst har altså nesten 200 yngel vokst opp på bar bunn, og så langt blitt mellom 8 uker og 3,5 måneder gamle. Det hadde ikke skjedd om BB er helt håpløst!

De virker veldig mot BB, men det tror jeg er fordi de ikke holder så strengt renholdsregime som det du, jeg og mange med oss gjør. Da er det klart at de får problemer.

Jaja, kanskje jeg skulle ta de over i BB tank igjen, da... jeg hater det faktum at de går på sand nå. Jeg ser ikke yngelen en gang, langt mindre om de har symptomer, om de spiser og om det ligger masse mat til overs. Jeg har NULL kontroll og det er det værste jeg vet!
Jeg kan selvfølgelig ikke fortelle deg hva du skal gjøre nå, Elin, men var jeg deg ville jeg fulgt magefølelsen og hva du føler er riktig Men jeg kan hinte om at jeg ville gjort det du nevner i siste avsnitt der i innlegget ovenfor

Det var magefølelsen som sa meg at innredet tank var årsaken til problemene og frafallet hos meg og Green Laser ynglene nå, og et eller annet usunt i miljøet oppstod.... Jeg hadde en sterk magefølelse av at hvis jeg flyttet dem tilbake til BB ville ting bedre seg. Men jeg fulgte ikke magefølelsen og holdt ut i to uker... mens yngel døde omtrent hver dag.
Til slutt orket jeg ikke mer og bare gjorde det jeg egentlig følte var riktig;
flyttet dem tilbake og fulgte mitt gamle, gode opplegg med BB tank.

Så langt, etter tre dager, ser det ut til å gå bra, har ikke mistet noen og har ikke fått flere med symptomer etter det.

Og en annen ting, hehe ang. noe jeg skrev tidligere i dag *kremt*... jeg var vel litt forhastet da jeg skrev innlegget om yngelen jeg knertet under vannbyttet i stad. Den fløt jo livløs med buken opp i overflaten i bøtta lenge, så den virket veldig dau...

Men bøtta ble ikke tømt, den ble stående en stund. Og nå nettopp, da jeg skulle tømme den, fløt det ingen yngel der. Den lå riktig vei på bunnen av bøtta! OJ! Pirket litt borti den og da svømte den avgårde. Noe snodig virket den, men absolutt i live. Så da var den kanskje bare svimt av i sjokk? Godt jeg ikke tømte bøtta med en gang da :p
Jeg har flyttet den tilbake med de andre, men det er ikke sikkert den overlever likevel. Den hadde en rød flekk ved brystfinnen, kanskje fått seg en knekk eller skade der under turen gjennom slangen. Vi får se. Den ser litt sjokkert ut enda.
Hei.

Utrulig fine disse Green Laser som du har. Har lenge beundra dei og har leita febrilsk i fiskebasen her på forumet uten å finne den... Har du ein ide om kva den står under, eller enda betre, ein link til den. Har prøvd med det meste av stavinger og former(green laser/lazer, CW-09,) uten resultat.
Må også få tilføye at det er meget prisværdig med den jobben som du og de andre meir erfarene akvaristene gjer med å svare på spørsmål fra oss som er i startgropa. Hobbyen hadde ikkje blitt til den samme uten denne strømmen av kunnskap og erfaringer.
mvh Birger
Navnet 'Green Laser' er ingen vitenskaplig betegnelse, det er et kallenavn eller handelsnavn på det som foreløbig er klassifisert som en fargevariant av den vanlige Corydoras aeneus. Vitenskapen har enda ikke tatt fatt på den stadig større gruppen av totalt ulike fisk som dyttes inn i Corydoras aeneus-gruppen, og fått artsbestemt dem 100%. Men inntil vitenskapen har gjort sitt, må vi anta at Corydoras 'Green Laser' er en fargevariant av Corydoras aeneus, en art vi ser i alle zoobutikker.

Jeg kunne sende inn et bilde av Green Laser og få det lagt inn under C. aeneus, men jeg er litt sær.... jeg, og svært mange andre akvarister, mener bestemt at det ikke er der den hører hjemme og at den bør klassifiseres som egen art med eget navn - og derfor også en egen profil i fiskebasen
Spørs om AF deler dette synspunktet og er villig til å opprette en egen profil på Green Laser, og for den delen også Red Laser og Orange Laser
Jeg synes godt AF kunne gjøre det, siden de godtar alle disse L-nummer mallene. Da burde absolutt Corydorasenes svar på dette være med, dvs C-nummer og CW-nummer.
Hos Planetcatfish har Green Laser en egen profil under CW009 her.
Liten artikkel fra PlanetCatfish om dette og oppdrett av dem.
Aha..
No vart eg litt klokere. Da kan eg vel gå ut fra at Green Laser treng rundt om kring de samme vannforholda som c.aeneus er skildra med, eller har du nokon andre erfaringer?
Tusen takk for svar.

mvh Birger
Nja, ikke helt. Corydoras aeneus, den vanlige, tåler det meste og er drettet i milliontall i akvariehobbyen. Folk hiver dem oppi alle slags akvarier under alle slags forhold, og de overlever.

Green Laser derimot... de er skjørere. Det er ofte viltfanget fisk man får tak i, og de ser også ut til å være noe skjørere mht miljøet man holder dem i. De vil ha vannet "a little bit on the cool side", dvs maks 25°C, helst noe under det. Jeg ville heller ikke hatt Green Laser i hvilken som helst ph, nei, noe man nesten kan med den vanlige C. aeneus...(for å sette det litt på spissen).

Mine Green Laser går i ph mellom 6.6 og 6.8 og temperatur 24-25°C.
Inaktiv bruker
mona o
Jeg kunne sende inn et bilde av Green Laser og få det lagt inn under C. aeneus, men jeg er litt sær.... jeg, og svært mange andre akvarister, mener bestemt at det ikke er der den hører hjemme og at den bør klassifiseres som egen art med eget navn - og derfor også en egen profil i fiskebasen :-) Spørs om AF deler dette synspunktet og er villig til å opprette en egen profil på Green Laser, og for den delen også Red Laser og Orange Laser ;) Jeg synes godt AF kunne gjøre det, siden de godtar alle disse L-nummer mallene. Da burde absolutt Corydorasenes svar på dette være med, dvs C-nummer og CW-nummer. Hos Planetcatfish har Green Laser en egen profil


Så enig med deg Mona. Green Laser fortjener virkelig en egen profil. Alle de andre med CW-nr også forresten. Det er jo så mange flotte av dem Ser at CW016 har fått egen profil, så da er det vel håp.

Følger med videre på Green Laser-ynglene dine, selv om jeg ikke er så flink til å skrive her
Takk for det Torhild
Jeg kan nok trygt si at det er lenge siden jeg har vært like opptatt av og engasjert i et kull med Corydoras-yngel som disse Det er jo en egglegging jeg hadde gått og ventet på i et års tid, og lagt ned utrolig mye jobb (vannbytter og fôringsregime) med de voksne for å få til. Da det endelig skjedde, var jeg jo helt i sjuende himmel, hehe

Green Laser har en helt spesiell plass i hjertet mitt Første gang jeg så dem på bilde... det var kjærlighet ved første blikk! Alle andre snakket om Orange og Red laser, men jeg var ikke interessert, for mitt hjerte var tapt til de grønne skjønne! Hehe Så det var de jeg hadde fokus på, og betalte tusenvis av kroner for å få tak i.

Grønt har alltid vært en av yndlingsfargene mine. På hele åttitallet og begynnelsen av nitti-tallet, var det grønn innredning hjemme hos oss Grønne vegger og alt.
Så en grønn Corydoras... ja, den måtte bare ha en helt spesiell plass i hjertet mitt.

Det er altså kjærligheten til grønt som gjorde at jeg falt så grundig for dem, og da gjør jeg selvfølgelig alt i min makt for å klare dette. Uansett hvor mye arbeid, blod, svette og tårer det medfører, jeg gjør det! *knegg*
Litt kveldsprat fra meg her

Jeg har, som jeg pleier hver kveld ganske sent, vært inne på akvarierommet og tatt en status-sjekk på Green Laser yngelen. Fikk litt vondt i hjerterota da jeg så den stakkaren jeg halvveis knertet ved et uhell i dag Kunne egentlig ønske jeg hadde knertet den skikkelig med det samme, for nå ligger den og lider. Da jeg kikket inn nettopp, lå den og peste, med blodutredelser under huden, halvveis på skakke. Den dør nok i løpet av natta. Hadde lyst å fiske ut både den og den siste yngelen med rød-flekk-og-kuler-på-hodet-symptomene.... den har jo holdt koken i omtrent fire dager med symptomene nå. Men det er jo klin umulig å få fatt i to små yngel i en vrimmel av rundt 70. Fullt kaos hadde det blitt om jeg kom med håv og skulle fakke de to små. De er for store til å fanges med pipette nå, selv om jeg har klipt av mesteparten av tuppen på en pipette for å få større åpning.

Føles litt synd å la dem lide lenger enn nødvendig, men det er bare helt håpløst å få tak i så små yngel midt i en vrimmel.


[External Image]

[External Image]

Og denne typen fisk er jeg helt gal etter! :p Faktisk så sitter jeg og spiser den nå! Hehe (spiser dem som snacks, de er bare rågode!)
[External Image]
Status Green Laser yngelen
4 dager etter skifte til BB tank, og alt vel
Alle lever! Ingen frafall å finne i dag heller, og ingen nye yngel med symptomer.

Snodig nok lever både den ene med symptomer (på fjerde dagen nå), og den ene jeg dessverre fikk med i slangen i går. Jeg bruker ikke den slangen igjen til å tømme tanken, for å si det sånn :p Holdt jo slangetuppen høyt opp i karet for å unngå yngelen på bunnen, men de er jo ganske hyperaktive da, og plutselig så kom det en susende litt for nærme og ble sugd inn.

Jeg mistenker at perioden på to uker med problemer har satt yngelen tilbake i utvikling. Tiden sto liksom litt stille når de slet seg gjennom det. De er mye mindre og mindre fargeutviklede enn sine kullsøsken i 85 literen. Påfallende mye... De 8 som er i 85 literen er blitt noen kompakte små rakkere med allerede tydelig grønnfarge De har utviklet seg fint.
Når jeg snakker om "mindre" i Corydoras-yngel sammenheng, så mener jeg ikke lengde. Jeg mener "utfylling" av kroppsmassen, dvs vekst i høyde og bredde. Der er yngelen i plastkaret tynnere og mindre kompakte, samt at de fremdeles har yngelkamuflasjen sin. Noen få har begynt å vise tegn til laser-stripa i plastkaret også, men det store flertallet har det ikke.

Nå håper jeg imidlertid at jeg har fjernet årsaken(-e) til at de ikke hadde det bra, og at de nå kan konsentrere seg om å vokse og bli store, fete og fine
Det ser jo veldig lovende ut nå, siden ingen har falt fra på fire dager.

Ellers i akvarierommet har jeg to tomme akvarier som skal settes opp igjen. Men da må jeg jo ha sand, og sand var jeg tom for. Så i begynnelsen av januar bestilte jeg mere Rådasand i kornstr.0.4 - 0.8 mm, fra den vanlige butikken jeg bruker til det (de har rimelig sand). Men denne gangen har det virkelig tatt tid! Vanligvis kan jeg ringe f.eks. tirsdag, og hente fredag. Men nå har ukene gått og ingen sand. I dag ringte jeg for fjerde gang, og nå ble de litt flaue - forklaringene har variert fra gang til gang. Uansett, sjefen ble oppringt og han ga en garanti for at sanden ville komme fredag om en uke fra nå.... Så da får vi slå oss til ro med det :p

Planen er at et stykke frem i tid så skal Green Laser yngelen i plast-karet flytte inn i en av de to tomme akvariene mine. Når det blir vet jeg ikke, men det hadde jo vært fint å kunne begynne å sette dem opp. Jeg vet heller ikke hvilke av de to jeg skal bruke, 98 literen eller 85 literen. 98 literen har bedre innsyn, 85 literen er litt høyt oppe så jeg må strekke meg på tå eller stå på noe for å se skikkelig på bunnen. Er man 160 cm, så er man :p
Så sannsynligvis velger jeg 98 literen, og der har jeg innstallert et HMF filter i hjørnet. Skulle jo likt å begynne innkjøringen nå, men må vente på både sand og røtter (redmoor er bestilt).
Veldig bra at den klarte seg igjennom natten. Er kjipt når sånne ulykker skjer.
Har den komt til hektene igjen og eller sliter den ennå?
Vegar og Iselin
Veldig bra at den klarte seg igjennom natten. :) Er kjipt når sånne ulykker skjer. Har den komt til hektene igjen og eller sliter den ennå?


Den sliter... Den har svulmet opp i buken, så sannsynligvis er det noe innvendig som er "most". Jeg skal forsøke å få tak i den etterpå, den stakkaren skal få slippe langtekkelig lidelse.
Synd.. Men humant. Hva gjør du med den med symptomer da?
Vegar og Iselin
Synd.. Men humant. Hva gjør du med den med symptomer da?


Godt spørsmål, jeg har lurt på det samme selv. Jeg har egentlig mest lyst til å la den gå samme veien... men jeg var litt interessert i å se hvordan det går med den også. Spørsmålet er jo; er disse symptomene noe som kan heles, dvs leges av seg selv over tid? Litt vanskelig å tro at de kulene på hodet kan forsvinne uten videre, men... rødfargen kan iallefall forsvinne, det er jo bare blod og blod under huden absorberes jo av kroppen igjen etter en tid.

Jeg vet ikke hva jeg gjør med den enda. Jeg har gitt den enslige yngelen med symptomer noen dager for å se etter tegn til bedring, men så langt er det ingen forandringer. Det burde jeg vel ha sett nå? Gir den et par dager til, hvis den ikke dør av seg selv da, men da avliver jeg den. Dessverre, men sånn er det i blant når man har akvariefisk....
Green laser egglegging! :d
Yohooo! Hehe, gjett hvem som legger egg i dag!

Green Laser gruppen i 128 literen er i full gang med lek og egglegging! Dette karet har de gått i siden jeg kjøpte dem, og endelig legger de egg i sitt vanlige kar! (jeg vet hvorfor, forklaringa kommer senere)

Oppdaget det akkurat nå, så plutselig noen egg på frontglasset. Rakk å lure på åssen i huleste man skal kunne finne resten av eggene i det karet som er fullstendig stappa med sverdplanter... så kom en trio susende rett mot frontglasset der jeg sto, en hunn med egg i bukfinnepungen og to hanner klistret etter henne.

Rakk å ta et par-tre bilder, men de skvatt sånn av blitzen, så det blir ikke flere.

Nå har jeg litt hodebry... hvor skal jeg gjøre av enda et kull? *gulp* Dette lukter arbeid...hehe.

På dette bildet ser man hunnen øverst, med egg i bukfinnepungen.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Så vanvittig gøyt.!!! Hvor lang tid tar det før de klekkes? og hvor mange blir det på et kull ca?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap