Leifs verden, del 2 (side 166)

Den ble jo ikke spist med en gang da Kanskje den kunne vokse opp og bli en vakker nymfe? Det ville jo være noe å drømme om, mens den forsøkte å se ut som en Apistogramma-yngel?
Ingen tvil om at apistogramma er og blir en lidenskap for noen av oss. Desverre så alt for få. Det kan en se når en prøver å enten selge eller gi bort apistogramma. Så har vent meg av med tanken på å få opp mest mulig yngel, men heller ta dem en får frem som også er de sterkeste. En kan jo risikere at om en får for mye av en art og ikke blir av med dem, desverre må avlive dem.

Vil nå starte en annen diskusjon som jeg stadig ser klages over i utenlandske forum og grupper. Har hatt diskusjonen allerede med svigerfar

STRØMREGNINGEN for de som har flere kar

Jeg for min del med mitt hus som er ca 120m2 pluss kjeller ligger på mellom 2000 og 2500 i regning på vinteren. Jeg har aldri regnet på hvor mye av dette som går til akvariene. Sier jeg 1000 kr av dette vil jeg tro likevel jeg tar hardt i.

Svigerfar var med å strekke den nye kursen fra den nye reolen og til skapet da han er elektriker. Når han kom inn i kjelleren dagen før vi la det opp sa han at dette er vel et godt innhugg i strøm regningen. Ja og diskusjonen var i gang, og det virket som det var han som betalte og ikke meg selv! Må si jeg følte meg ganske forbannet, svigerfar eller ikke.

Forklarte han strømforbruket og nevnte summer over her. Da kan jeg jo sammenligne egentlig med hviklen som helst hobby sa jeg, og sa at det er vel ikke mange hobbyer som koster under 12.000 i året. En ungdom, hva bruker f.ek han på byen i løpet av året?

Om jeg skal til "byen" og ha det gøy vil dette koste meg minimum nevnte beløp og det på en kveld (1000kr). Sa da at jeg heller kunne kutte ut min kjære hobby og ta meg et par turer ut på byen pr mnd, selv om dette ville bety en dobbel utgift.

Åhhh nei sa han, var ikke slikt ment. Hva han egentlig mente aner jeg ikke da diskusjonen døde ut.

Jeg drikker sjeldent eller aldri uten at det er i forbindelse med jobben, dvs at det sjeldent koster meg noe. Er helst med på grunn av det sosiale.

Noen andre som har mine eller svigerfars meninger om dette?
Enten har du et ekstremt energieffektivt hus Leif, eller også fyrer du med noe annet enn elektrisitet.

Vi fyrer vesentlig elektrisk (litt ved på ekstra kalde dager) og har varmepumpe med innedel både i stua og i kjellerstua. Holder 21 -22 grader på hovedplanet og 23 - 24 i kjellerstua hvor akvariene står. Jo høyere temperatur jeg holder med varmepumpa, jo mindre må varmekolbene i karene jobbe og varmepumpe varmer billigere. Totalt oppvarmet areal er ca. 200 m2. Vi er to voksne pluss en del fisk og allikevel bruker vi rundt 25000 kWh pr år. Med kr 0,35 i nettleie og antatt gjennomsnittspris på strømdelen på årsbasis på 40 øre (normalt dyrere om vinteren da forbruket er høyest og lavere om sommeren) blir totalkostnaden ca. kr 19000.

Av dette er nok mellom 11000 og 12000 vinterforbruk.

Jeg tror kanskje du har et høyere forbruk om vinteren enn tilsvarende 2500 kroner. Det er antagelig det du bruker på varmtvann i løpet av året, med normalt vannforbruk.
Ble visst noe viktig utelatt i mitt innlegg. Antar du tenkte i kvartalet, men her var det pr mnd. Vi fyrer hovedsaklig med ved og VELDIG lite med strøm, Sigmund. Har ikke sjekket årsforbruket her, men det ligger vel på normalt av gjennom snittet i Norge, 25-30.000 kWh pr år. Kan sjekke siste års forbruk om noen ønsker det.

Siste reolen har jo kommet opp nå siste tiden så forbruket vil jo øke noe der.

Likevel foretrekker jeg å bruke pengene på dette med hobbyen min, kontra en tur på byen. Tror det utgjør omtrent det samme =)
LOFFA
Likevel foretrekker jeg å bruke pengene på dette med hobbyen min, kontra en tur på byen. Tror det utgjør omtrent det samme =)

Enig!
Borellii hua med yngler

Sp "Abacaxis" hannen har begynt å jage/leike seg litt med hua. Kanskje utolmodig?

Cf huascar yngler

Hongsloi test av hule. Tidlig krøkes den som......

Rositae hannen sammen med den ene hua. Dem har nyklekket yngler såjeg i går =)

Barlowi hannen i en av mine to trioer. Lok: Rio Yaguasiyacu

Yngler av sp "Xingu" Vielfleck, Assurini
Akvarierom og økonomi... synes det er en fornuftig prioritering Leif. Men jeg synes det er riktig å advare lesere på tråden din at er et akvarierom fullt av Apistoz er sterkt vanedannende 8)

Størrelsen på akvarierommet mitt er på ca 15 kvadrat. Med sluk i rommet, valgte det seg selv. Hadde jeg startet fra scrætsj i dag, ville det selvfølgelig blitt et par endringer. Men nattesøvnen er inntakt. Ikke bare å omplassere et rom fullt av Apistogramma på kennelen for hælja heller, mens en gyver løs på reoler... Det jeg imidlertidig er veldig fornøyd med, er at jeg tok meg tid til å isolere rommet mm. For meg handler det litt om å utnytte "potensialet"... Om det står 6 eller 12 kar her, så utgjør det minimalt - og jeg får mer for mindre. Løp og kjøp he he he!

Jeg leste om oppforing av nyklekt yngel hos deg. Et filter-skvis (LindaW) eller et par tørre kuler med infusorier (RHD) er jo gode oppstarts-tips. Ellers så er jo javamose-trikset et naturlig og greit supplement... Moro at du er så til de grader i gang med ynglene dine Leif. Har fått en ny verden med artemia-klekking sjæl!

Ja... og fortsett med herlige oppdateringer

Apistogramma er så visst vanedannede greier Simen, det er helt sikkert. For tiden er jeg medlem av 20 fiskegrupper på nett, vesentlige delen utenlandske grupper. Jeg lyver ikke om jeg har fått mellom 150 og 200 henvendelser om jeg sender apistogramma fra med medlemmer. Etterspørselen er enorm, da spesielt England og USA omtrent er i tørke for apistoer. Mange, veldig mange ønsker seg apisto, men desverre er det ikke å få tak i.

Jeg kunne sikkert tjent mye penger på å sende, men det er ikke hensikten med dette, noe som jeg tror er gjengs for oss som driver med disse juvelene våre. Hensikten er å drette og spre artene, men når en ikke vet hvordan pakker blir behandlet, gjør jeg det bare ikke. En annen ting er jo også at Norsk lov ikke tillater dette.

Målene mine Simen, har endret seg fra å drette flest mulig og mest mulig arter. Det kommer det som kommer og ferdig med det liksom.

Ja det er virkelig gøy å se at nye yngler vokser opp, men sliter fortsatt med noen. Rositae har nå et nyklekket kull (klekket i går) og er deres tredje kull. De går alene i en 160L og tror ikke hannen har noe med at yngler forsvinner. Har tidligere sett yngler seile forbi munnen på han uten så mye som å lee på leppene lar han dem kose seg.

Nannacaraene også sliter jeg med, men dem er fordømt små. MEN det som gleder meg aller mest er at Xinguene er over den kritiske grensa og må da snart være 3 mnd gamle. Cf huascar yngler er det også en god del av, og er også over det kritiske.

Bitaeniate yngler er det også her i 100L med paret der. Og i 160L hvor det andre paret er, er det også ny klekkede yngler. Cf luelingi hua som har sitt første kull er jeg mer enn overrasket over.

Vet ikke om jeg hadde gjort så mye anderledes i kjelleren om jeg skulle begynt å bygge på nytt, annet enn å satset mere på noe større kar. Hadde nok ikke blitt noe mindre enn 128L da ville jeg tro.

Når jeg skal rense filterene her pleier jeg å skvise dem i karene med de minste ynglene. Mye snadder der for dem. Blir ikke akkurat pent i karet slik rett etterpå, men det går bare kort tid før det er like rent og pent igjen.

Tok alle vannbyttene i det indre rommet i går (hovedreolen) og blir å ta resten i dag og i morgen. Ettersom alle barlowiene er flyttet ut av den nedre 160L i hovedreolen antar jeg at cf huascar gruppen får dette karet nå. Karet med den ene hua med yngler flytter også, så får den 128L bli oppvekst kar for ynglene
LOFFA
Vet ikke om jeg hadde gjort så mye anderledes i kjelleren om jeg skulle begynt å bygge på nytt, annet enn å satset mere på noe større kar. Hadde nok ikke blitt noe mindre enn 128L da ville jeg tro.

Enig i den vurderingen Loffa, apistogramma gjør seg i "store" akvarier.
SVARTE! Fikk ikke tatt vannbytter som jeg skulle i dag, men måtte styre og bytte om i karene her. Wild cacatuoides som har yngler jaget som bare det på ynglene sine når jeg tittet inn der når jeg kom ned i dag. Delte flere på midten og fikk vel også spist noen antar jeg. Det var da f... til kvinnfolk tenkte jeg, her er det noe som ikke stemmer.

Det som først kom meg til hodet var nye egg. Det ligger to huler ikke langt fra hverandre der hun "parterte" ynglene sine. Første hule ingenting, hule to BINGO. DER var det nye egg. Sikkert derfor hun ikke ville ha dem etter seg i hula og tok kort prosess på dem.

Tiden var knapp på hva jeg skulle gjøre, ut måtte ynglene iallefall om dem skulle overleve. Fant en is boks å hadde dem oppi. Et sted mellom 15 og 18 tror jeg det ble. Skal titte litt senere om jeg finner fler. Om noen av dere har prøvd å fange 5 uker gamle apisto yngler i en 222L med masse røtter og eikeblader, ja da vet dere hva det vil si. Aner ikke hvor lang tid jeg brukte på å få dem ut, men symes det var verdt det. Disse skal etterhver noen andre få gleden av å ha =)

Tja så var det hvor dem skulle være da? Fant ut at i ancistrus karet kunne dem bli en stund fremover, men der var det et par noe større hongsloi yngler. De måtte derfor tilbake til sine foreldre. Fikk også samlet alle cf huascarene i et kar, 160L nederst i hovedreolen. Så da skal hula og caca hua til det karet huascarene var i. Det er det bra så langt.

Selv om det er nær samme pH og temp i alle kar her har jeg alltid tilvending av apistoene, så klart dette måtte ta tid. Er ikke lenge til lysene slukker så vannbyttene får jeg tatt i morgen, om ikke det er ei annen nøden hue som har gjort seg ut.

Ellers kunne jeg se nyklekkede rositae og bitaeniata ynglene i dag. Ikke en eneste dag i kjelleren uten at det skjer noe her =)

Driver å laster inn bilder jeg tok i dag. Tja ikke mindre enn 181 bilder ble det. Ivrig på noen arter i dag. Forhåpentligvis er det 3 greie bilder jeg kan legge ved her.

Bilde 1 viser ynglene til apistogramma rositae helt til høyre i hula. Frøkna føler seg nok ganske trygg ettersom for det føste hun har ikke gravvd veldig mye ut av hua og for det andre så "åpent"

Bilde 2 viser apistogramma cf huascar hannen. Han har nå alle sine frøkner samlet i samme tank. Et par av huene farget gule bare etter et par minutter i tanken. Det som er litt spennende med apistogramma fra viltform er at enkelte arter kan variere veldig i mønster. Tror jeg nær kan sette navn på alle cf huascar huene og klare å skille dem fra hverandre. Den ene hua med sort underleppe, den andre hua med sort i analfinna, den tredje med litt sorte flekker på kroppen etc. Synes dette er spennende

Bilde 3 viser en av alacrina huene med yngler

Ha fortsatt en fin kveld alle sammen

Loffa, av alle de apistogramma du har og har hatt, hvem synes du har hatt den mest spennende adferden?

Hilsen
RHD
Fart66
Loffa, av alle de apistogramma du har og har hatt, hvem synes du har hatt den mest spennende adferden? Hilsen RHD

Du kunne ikke kommet med et enda vanskeligerere spørsmål da RHD, hehe.
Dæven der tar du meg på kornet. Har vel hatt et sted mellom 25 og 30 arter. Det er vel et spørsmål som kan deles opp egentlig i flere svar i forhold til hva du egentlig mener.

Klart det er noen av artene jeg har knyttet meg mer til enn andre. Noen jeg har opplevde å få tak i som jeg bare kunne drømme om. Å møte opp ca 1,5 timer før avtalt tid forteller vel litt hva jeg følte når jeg av Tom fikk bitaeniata fra Rio Tigre

Når han også spør om jeg har plass til noen utrydningstruede yngler av sp "Xingu", hvor jeg aldri har følt mer ansvar, eller når jeg fikk viltformen av cacatuoides etter å ha prøvd i et år å få tak i dem.

Når jeg så rositae i virkeligheten hos Simen, og jeg ba han snu seg så lenge at jeg fikk tid til å plukke ut et par.... (det ville han ikke gitt =) ).

Slik kan jeg nærmest remse opp alle artene mine og hva dem betyr.

Alle betyr noe og er spesielle for meg. Dette er liksom dette som er meg.

Men så til adferd. Mange er like, men husker tilbake til mine bitaeniatas andre kull. Da ble jeg noe forfjamset. Etter kun få dager "banke" hannen hua og overtok hele yngel pleien alene, og rollene var byttet om. Husker jeg sendte Tom en mail om hjelp, og hva som skjedde. Synes den episoden var en spesiell opplevelse jeg aldri har hatt maken til.

Xingu også betyr mye for meg og har slitt med å få frem disse ynglene. Adferden hannen hadde med å hele tiden passe på to kull samtidig i samme kar var veldig spennende. At han ikke sovnet av utmattelse er bare et under.

Så kommer jeg ikke utenom rosita. Utrolig fargerike og flotte. Elegante, rolige og begge er med i pleien av yngler. Dæven dette er vanskelig. Klarer ikke bare velge ut en, men har et ekstra øyekast til rositae og sp "Xingu"

Det ville vært like vanskelig som om en hadde spurt om hvilken av dine 30 xer synes du var den beste lol

Tror nok også svarene vil variere fra om du har et par, en trio, eller kanskje som jeg har noen av 1+4!

TROR dette ville være min top 3 liste

Apistogramma rositae. Mener å huske lokasjonen er Rio Santiago
Apistogramma sp "Xingu" Vielfleck, Assurini
Apistogramma bitaeniata Rio Tigre
Tusen takk for svar Loffa Fint å høre hva andre som har hatt og har mange apisotgramma.

Man må gjøre litt research når man endelig har litt plass igjen, og begrensede muligheter for mer utvidelse med det første.
LOFFA
Om noen av dere har prøvd å fange 5 uker gamle apisto yngler i en 222L med masse røtter og eikeblader, ja da vet dere hva det vil si.

Nei,det har jeg ikke, men er satt opp med veldig livlig fantasi så jeg er helt skjelven her.

Og da tenker jeg - hadde det vært mulig å bruke Tom Cs historie i praksis? Lukke den gule fare inne i hula si og lokke yngelen til et fornuftig fangststed med en "dummy-mummy-on-a-stick"? Hun gyver kanskje løs på eggene da men...

Tror nesten det må forsøk til hvis anledningen byr seg, må bare finne noe man kan lage Apistogrammamammamodell av...
tror jeg fikk ut 17 yngler i går Linda, så jeg er fornøyd med det. Ha og hula har fått eget kar, for dette vil jeg ikke igjennom igjen. Ser ut som hun trives og virker ikke så stresset nå. Bilde 1.

Agassizii hua har igjen nye egg og dem ser ikke ut lenger til å klare å få frem leve dyktige yngler. dem blir spist omtrent med en gang dem klekkes. Mulig jeg neste gang må sette dem i et mindre oppdrettskar og etterpå ta ut hannen. Bilde 2.

Sp "Schwarzkehl" hua har nye egg igjen. Ikke akkurat noe småtteri. En hel drøss egg. Om noe overlever i det karet er noe usikkert da de går i et lite kar. Kun denne ene hua samt 2 hanner. Også to tidligere yngler som er fra tidligere som har en grei str.

Disse ble flyttet til et mindre kar da jeg fant ut at jeg ikke hadde noen hue. Huen fikk jeg av Tom for ikke alt for lenge siden. På tide at dem får mer plass.

Jeg lenker nær daglig i forum til Tom sine sider og var innom der IGJEN i dag selv.

Atter en gang måtte jeg inn å se på apistogramma sp "Kelleri", en nær slektning av barlowi. Åh jeg har lyst på et par av disse. Utrolig flotte, og har de nær samme opptreden som barlowi, ja da er dem en gude gave jeg gjerne skulle hatt i et kar her. En har lov å håpe at slik skjer en gang i fremtiden

Fikk iallefall tatt resten av vannbyttene i dag, bortsett fra alacrina karet. Der må jeg slamsuge kraftig etter overforing av ynglene. Det skal jeg ta i morgen =)

Får kjøpe noen Apisto Kelleri her Koster $60-80 pr

Ellers er det mange vakre apistoer, bare synd at mange av dem er så vanskelig å få tak i.
Gjengen din her ser ut til trives iallefall, ene hua er mer og mer fremme noe som jeg syns er litt stas.
Peter Clarke 11:25pm Apr 14
nah pal that fine share away

Dette er en bekreftelse på at jeg har fått lov å bruke bildet her i tråden min av Peter Clark, som er eier av bildet
http://akvaforum.no/images/forum/19239_130414235933_1.jpg

Nå er jeg dønn forelsket. Peter la inn dette bilde i min apistogramma gruppe tidligere i dag. Jeg synes det lignet noget på en VF cacatuoides og falt pladask. Han kunne fortelle at den var i samme familie, men at det var en apistogramma cruzeiro (tror det er riktig skrevet). Så VANVITTIG nydelig.

DENNE er nå på min WANTED liste som nummer 1, men sikkert ikke akkurat så lett å finne i Norge.

Er litt merkelig. Tidligere hadde jeg mer fisk enn det jeg ønsket av kar, nå har jeg flere ledige kar. Jaja verden er ingen enkel plass å forstå seg på-

Liten Note til Tom. Uten å nevne hverken dato tid eller sted må jeg bare si det er veldig mange som gleder seg til convention. Nok om det.

Vi har plass til mange flere medlemmer i apistogramma gruppa vår. Du finner oss på denne linken
Cathy
Får kjøpe noen Apisto Kelleri her[URLBLOCK1] Koster $60-80 pr Ellers er det mange vakre apistoer, bare synd at mange av dem er så vanskelig å få tak i. Gjengen din her ser ut til trives iallefall, ene hua er mer og mer fremme noe som jeg syns er litt stas.

Å betale 1000 kr for et par er jeg ikke villig til Cathy. Det er sant at jeg er apisto gal, men jeg har ikke mistet forstanden lol. Begynner å bli noen som har disse nå, så det skulle ikke være umulig å skaffe disse til en langt lavere pris =)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap