Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 167)

Det har jeg glemt å notere i dag:
Jeg sjekket klekketanken med de nye Green Laser eggene (119 stk), og utifra hva jeg kunne se i ettermiddag (altså et døgn etter at de ble lagt) er omtrent 7 egg blitt hvite/er ubefruktet. Skal fjerne dem med nål eller pipette i morgen, glemte det i dag.
Må si jeg synes green lazer er flotte, red og gold stripe er oco fine, holdt nesten på å kjøpe av ian fuller i høst, men bestemte meg som sagt for sent. Virker som du kommer til å ha jevn tillgang på green lazer egg nå som du har fått dem igang. Kanskje det går ann å bestille av deg senere en gang, når jeg har blitt litt flinkere og har plass da såklart
:-( to nye med symptomer
Nå er jeg helt skjelven her... i dag oppdaget jeg to nye yngel med symptomer!!

Jeg visste med en gang hva som var gjort annerledes det siste døgnet, og kunne knapt vente med å løpe tilbake til pc'en for å lete frem datoer og sjekke loggen her.

Det er EN ting som ble gjort annerledes i går, i forhold til hva jeg ellers har gjort hver dag siden den 19. januar. Fra og med 19. januar har jeg brukt Ocean Nutrition Baby Brine Shrimp som fôr (ferskvare). Men i går.... da ga jeg dem Zoogro avskallede artemiaegg igjen, for første gang på mange dager, istedenfor Ocean Nutrition BBS....! Og dagen etter finner jeg to yngel med symptomer igjen!

I et innlegg den 11. januar skriver jeg frustrert at jeg lurte på om den nye varianten av avskallede artemiaegg jeg hadde begynt å fôre med kunne forårsake symptomene. Hadde begynt å bruke Zoogro avskallede artemiaegg noen dager i forveien, men jeg slo det fra meg fordi andre bruker det jo uten problemer.

Men èn ting som slår meg hver gang jeg åpner den boksen med Zoogro avsk. artemiaegg er lukten. Jeg vet at klor brukes i prosessen med å fjerne skallet fra artemiaeggene, men eggene skylles jo selvsagt veldig godt etterpå. Men en svak duft av klor slår meg hver gang jeg åpner boksen, selv om jeg synes det er merkelig har jeg tenkt at "dette må være noe jeg innbiller meg, det ville være for dumt"....

En annen ting som egentlig taler i mot at det er fôret, er at det er brukt i 85 literen med yngel. Der har jeg ikke sett noen med symptomer.
Men på den annen side.... i et fullt innredet kar med sand, mose, planter og alt, ville jeg overhodet sett dem om det var noen?? Tror ikke det. Og det er jo også betydelig større vannvolum i 85 literen i forhold til den lille plast-tanken som jeg bare har 18-19 liter vann i.

Jeg aner ikke hva som forsaket en plutselig relaps, og uansett.... jeg bruker ikke det fôret igjen til yngelen.
Jeg tok ut de to rammede først som sist og avlivet dem.

Det er vel ca 70 yngel igjen nå.
Huff da, Mona

Hadde jeg vært deg hadde jeg kastet den boksen med zoogro avskallede egg. Har samme boksen her nå, åpnet den og luktet skikkelig. Godt lukter det ikke :p Men ingen eim av klor her altså.

Kanskje de har et parti hvor noe gikk galt under skyllingen slik at det ikke ble skyllet godt nok? Uansett ingen grunn til å risikere noe. Håper det går bra!
Nei??? Det var ikke dette jeg ville høre. Hadde håpet det var slutt på mysteriesykdommen nå jeg også.
Har kun brukt avskallet artemia i en periode og hver gang jeg prøvde å fore med dette så begynte yngelen å dø.Dette var forresten med de første coryene jeg fikk oppdrett påC.Kanei. Mistenkte at det var dårlig for og kastet det,og siden har jeg ikke tatt sjansen på å bruke det. Vet jo at mange bruker det med hell men innimellom kan det nok skje at foret ikke er bra. Håper det går bra nå videre når du kutter dette ut.
Jeg kommer ikke til å gi små yngel av dette fôret igjen, det er helt sikkert. Selvsagt vet jeg ikke med sikkerhet at det er dette som forårsaker problemet og symptomene, men jeg tar bare ikke sjansen. Det føles bedre for meg å kutte det ut

Sølvi Gullaksen
[I]Vet jo at mange bruker det med hell men innimellom kan det nok skje at foret ikke er bra. [/I]

Det er det jeg også tror!

Men jeg bruker det til voksne stimfisk, tetraer, guppy og venusfiskene, og de spiser det uten problemer. Jeg tror ikke jeg kaster det, men kommer bare til å bruke det til voksne fisk.

For en stund siden nevnte jeg at Green Laser yngelens problemer har satt dem kraftig tilbake i utvikling. Det er det ingen tvil om, garantert. Jeg ser på Green Laser yngelen i 85 literen, og de er jo nå tro kopier av sine foreldre! De er dobbelt så store (bokstavelig talt!) som de i plast-tanken, til tross for at jeg bare bytter vann i 85 literen sammen med resten, det vanlige, ukentlige byttet alle får.

Jeg skal ta noen bilder senere i dag, for å illustrere forskjellen. Den er helt utrolig... Jeg vurderer egentlig å putte alle fra plastkaret over i 85 literen. Det blir mange, veldig mange, yngel der, men... De kunne gå der til de blir litt eldre og større og når de er i god vekst og ser bedre ut, kan jeg senere overføre dem til større innkvarteringer. Jeg har hatt større yngeltetthet enn dette før og det blir bare flere vannbytter.

Skal tenke på saken og se hva jeg gjør. Jeg vil gjerne høre dere andres mening om det også, når dere har sett bildene av 85 literen, og yngel-bilder av Green Laserne der, sammen med yngelbilder av de i plast-tanken...
Det hadde vært interessant å høre når dere har sett bildene og ser forskjellen.
Green laser yngel i 85 l barnehage :-)
Først ut er 85 literen jeg har brukt som "barnehage" i et par år nå, dvs oppvekst kar for alt fra bittesmå til større Corydoras-yngel. Jeg har fjernet en enorm trerot som stod der før, da ble karet lysere og lettere å ha med å gjøre (renhold osv) og flere planter kunne settes inn da karet ble så mye lysere.

Jeg har forsøkt å ta bilder av Green Laser yngelen her (8 stk tror jeg de er) både med og uten blitz, og uten blitz gir mest korrekt fargegjengivelse. De er prikk like foreldrene nå, men grønnfargen er svakere. Det som gjenstår er egentlig fargeintensiteten. Ingen i plast-karet på 22 liter ser slik ut.


Legger ut et par yngelbilder uten blitz, og et bilde av selve akvariet de går i sammen med noen-og-30 C. metae yngel. Det var ingen lett jobb å få tatt, det skal jeg si dere De ligger jo ikke akkurat stille, for jeg var så dum at jeg fôret her en stund i forveien. Da blir jo alle travelt opptatte med spising og ligger ikke i ro. Uten blitz må objektet man fotograferer ligge dønn stille, ellers blir det bare "blurr".

[External Image]


[External Image]

"Barnehage", 85 liter
[External Image]
Nydelig bilder mona.

Synd med yngelen da.
Hvis yngelen dør på mystisk vis fortsatt etter å ha sluttet med det fòret så vet du at det ikke er den. men vanskelig å si, bør heller være på den sikre sidne og ikke bruke det fòret igjen.
De var jo bare skjønne da, sånne små voksne lissom. Skikkelige ynglinger, minner meg om gutter som begynner å få dypere stemme og dun på haka, ikke helt voksne ennå.
5 uker gamle green laser yngel
Her kommer bildene av Green Laser yngelen i plast-tanken, som kan sammenlignes med de forrige bildene jeg postet i kveld.

Kom på at de er 5 uker gamle nå. Og de er små for alderen, det er hevet over enhver tvil.

Jeg klarte endelig å finne den lampen som hører til det kubiske glasskaret mitt, den gjengir farger så bra. Mye bedre enn den knallrosa Arcadia ArcPod'en

Planen var at det da skulle bli så lyse og fine bilder at jeg kunne droppe blitzen, samt at fargegjengivelsen skulle bli mest mulig korrekt... men yngelen i 22 literen hadde helt andre planer. Så skarpt lys, huffameg! Det sendte dem hodestups over i andre enden av karet, der lyset var litt mer dempet, og der ble det helt kaos. Så skulle jeg greie å ta noen bilder, måtte det bli med blitz. Uten var umulig

Jeg tok en hel serie bilder, så jeg poster 3 stk her først.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Lettere panikk, trøkker seg sammen i hjørnet
[External Image]
De to siste bildene til innlegget ovenfor.
Alt vel med Green Laser yngelen i dag
De har kun fått Ocean Nutrition BBS som fôr det siste døgnet, hehe

Kan hende èn liten knert fikk seg litt medfart under bytting fra gammel til ny tank i formiddag pga kløna meg, men.... :p Da jeg hadde tømt ut alle, først skittvannet ut i en bøtte og så yngelen over i ny tank, satte jeg fra meg den gamle og gjorde ting ferdig. Men brått fikk jeg øye på en liten "klump" som satt klistret i hjørnet på den gamle, tomme tanken på gulvet. Oj.... et yngel! Den ble hentet i ekspressfart, men den var stressa gitt...
Flotte bilder Mona! Håper det ordner seg med yngelen=D
Det må jeg si... virkelig stor forskjell på de i 85 literen og de i BB tanken! Skjønner godt at du sterkt vurderer å flytte de. Vet ikke om jeg kanskje hadde ville hatt de i BB tanken et par-tre dager til for å bli enda sikrere på at årsaken er funnet og symptomene er borte, men etter det hadde jeg nok sterkt vurdert å flytte de, ja. Er de i 85 literen større i vekst? Eller er det mest utviklingen i farge som er så forskjellig?
De som er i 85 literen er større av vekst, ja. "Kraftige små plugger" i forhold
Det rare er at de i 85 literen har fått mat bare èn gang om dagen der, mens de i plastkaret har fått mat 2 til 3 ganger pr dag...
I tillegg har yngelen i 85 literen fått ca 25% vannbytte en gang pr uke.... mens de i plastkaret har fått hver dag!

Det må være perioden på to uker med så mye trøbbel som satte dem sånn tilbake, tror jeg.

Imidlertid ser jeg nå at når hele banden i plastkaret ligger samlet, så ser de ut som en svakt olivengrønn, bevegelig masse, hehe De har fått mer farge bare de siste par dagene.

De er fem uker nå, og siden det er ca 70 stk av dem, så er nok plastkaret for lite for dem nå (selv om de får 100% vannbytte pr dag og det er det største plastkaret på 22 liter). Men jeg skal vente noen dager til, tenkte på det samme som du nevner, at jeg vil være sikker på at "roten til alt ondt" er funnet (fôret) før de flyttes.

Har begynt forberedelsene til flyttingen alt, jeg har ryddet opp i og slamsugd den 98 literen jeg har Corydoras cf. burgessi i. Den store trerota er tatt ut, plantene trimmet og gammelt eikeløv fjernet. Nå er det bar sandbunn og noen sverdplanter der bare. Passe oversiktlig må jeg jo ha det :p Jeg har ikke flyttet de som bor der fra før enda, det venter jeg med til yngelen er klar for flytting. Skal ta noen reale vannbytter daglig der først også.
Så skal jeg hente en haug med javamose et eller annet sted fra (har litt her og der) og ha oppi (skjulesteder).
Planen er å flytte gruppen på 14 Corydoras cf. burgessi til 128 literen jeg har P. zigzag tetraene mine i. Senere kan de evt få arts-kar igjen, men jeg venter fremdeles på den akvariesanda jeg bestilte i begynnelsen av januar...!

Den 98 literen er iallefall ideell å ha yngel i, fordi den har perfekt høyde å se inn i og granske ynglene Ikke for høyt og ikke for lavt i reol. Det var derfor jeg valgte den
Høres perfekt ut

Sliter veldig veldig med plassmangel selv om dagen, og vrir hodet om jeg kan få inn et akvarie til et sted. Men ikke har jeg plass, og lommeboka skriker "nåde" om dagen uansett :p

Ser så godt at bedre plass øker veksten betraktelig, så det er daglige kvaler for denne plassmangelen. Enda en måned til før paleatusene har fylt 5 mnd...Og de er joså søte at jeg har lyst til å beholde hele bunten selv, men det går jo ikke.
Jeg lurer på noe Mona ang Leopardpansermaller som jeg har. Jeg har 3 stk voksne og plutselig oppdaget jeg yngel nedi karet, men ser ut som hua legger ett og ett egg. Er det vanlig? Spiser de eggene sine?
Jeg tenkte på å selge noen av dem, hva kan jeg ta for stk?
Katrine
Jeg lurer på noe Mona ang Leopardpansermaller som jeg har. Jeg har 3 stk voksne og plutselig oppdaget jeg yngel nedi karet, men ser ut som hua legger ett og ett egg. Er det vanlig? Spiser de eggene sine?

De spiser ofte eggene sine, ja, og de blir også spist av andre fisk. Alle fisk elsker egg, det er snacks
Mange Corydoras legger et og et egg om gangen, det er vanlig. Det kommer an på hvilken art det er, blant annet. Noen arter legger flere i slengen, kanskje 2-5 egg om gangen.

Katrine
Jeg tenkte på å selge noen av dem, hva kan jeg ta for stk?


Det er vel ikke så mye, tatt i betraktning at Corydoras trilineatus er ganske vanlig i handelen. Men kanskje 25 kr stk? Spørs litt hvor store de er og hvor gamle de er. Husk at Corydoras yngel er veldig ømtålige og tåler ikke så godt flytting til nytt miljø når de er små.

Alt vel med Green Laser yngelen i dag!

Jeg tenkte jeg skulle introdusere malletabletter for dem for første gang i dag. Fant ut at jeg skulle gjøre det FØR jeg byttet til ny tank og tok vannbyttet idag, for hvis de ikke rørte eller spiste maten, så ville jeg få fjernet den uspiste maten under tankbyttet.

En halv tablett Sera Viformo ble sluppet nedi. Det tok ikke mer enn et par sekunder før første yngel var bortpå, så en til, så en til og til slutt var hele skokken i en eneste stor mølje oppå tabletten og kjempet om plassen rundt den Den går tydeligvis ned på høykant, så dette var bra.
Neste forsøk blir finknust diskusgranulat, og så opphakkede røde mygglarver. Tenkte det var greit å tilvenne dem slikt fôr før jeg har dem over i et innredet akvarium, der jeg ikke så lett ser om maten blir akseptert og spist opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap