Tropheus Bilder (side 167)

takk. disse har nok tygget siden jeg hentet de ja.
denne hua hadde ikke fullt så stor pose, men gjellene stakk godt ut.
jeg forer med knust nls grow og osi spirulina.
Heisann

Vil bare fortelle at mine tre små tropheus egg med "hale og to øyne" nå har vokst seg til ordentlig yngel. De har forsatt plommesekk, men den er så pass liten nå at de svømmer litt rundt selv om de fortsatt er litt tung i buken. I dag har jeg hatt de oppi karet sammen med delfinyngelen. Og de har til og med spist

Dette virker veldig lovende og jeg er stolt som ei hønemor :P
grattis 2nelise... alltid gøyt med yngel ja...
Takk takk Saffen Ja det er fryktelig moro

Jeg håper bare - hehe - at disse 19 får vokse opp slik de tre gjorde. Men jeg tror det skal gå bra, basert på tidligere erfaringer med oppdrett. De ligger så fint i hoven og får godt med sirkulasjon og oksygen. Tenk, 22 yngel på meg, 2 mnd. etter at jeg kjøpte de. For meg er det stort

kan eg spørre hvorfor du stripper de så tidlig? Da slipper du jo alt det stresset med håv og greier..
du vet jo at de ikke hadde gått med yngelen i 4 uker..
Et veldig bra spørsmål
Evolution
kan eg spørre hvorfor du stripper de så tidlig? Da slipper du jo alt det stresset med håv og greier.. du vet jo at de ikke hadde gått med yngelen i 4 uker..

oi glemte å logge inn som meg, men det var altså eg som lurte på det. En ting er at man "tar" en hunne for tidlig, men å strippe hun når man vet at fiskene har plommesekk og alt er for meg helt uforståelig. Fiskene går uten plommesekk i en uke i munnen til moren. Det er ikke slik at i det sekundet plommesekken er vekke så spytter hunnen yngelen. Noen vil si at fisker er fisker men eg syns likevel det er på kanten og ta yngel fra moren så tidlig, bare for å få tak i yngelen.
Grunnen til at jeg stippet er fordi jeg er uerfaren med tropheus, jeg har ikke sett leken, så jeg vet ikke 100% sikkert når de begynte å tygge, gjellene spiler ut, jeg ønsker å berge yngelen og det har blitt sagt her inne at uke 3 er en fin tid å ta de på. Jeg klarer heller ikke å forstå hvordan jeg skal klarer å fange henne uten hov selv om hun har tygget lenger. Det var faktisk ikke vanskelig å fange de denne gangen da det var så tydelig hvem som var på "tjukken".

Selv om dere nå har bred erfaring med tropheus, så har dere selv vært nybegynnere og usikker, og helt sikkert gjort flere feil dere også. En lærer av sine feil, det er slik en får erfaring. Så "kua må ikke glemme at hun har vært kalv" som det heter...
uke 4 er vel det som er blitt sagt. Du sier jo selv at du er sykt opptatt av oppdrett så tror nok du visste veldig godt at fiskene ikke hadde gått i 4 uker! Men uansett..Det eg mente med hov var jo sef ikke hvordan du fanget henne, men at du hadde wiglers i en håv hengende over luftpumpen. At du hadde sluppet alt det visst du bare hadde hatt litt tålmodighet. Har også lest i tanganyikaboken at jo tidligere du stripper hunner, jo tidligere slipper de yngelen neste gang. Og fisk som er blitt strippet for tidlig blir "dårlige" foreldre selv.
Hvordan stripper du henne? Vi fanger fisken,ser forsiktig inn i munnen hennes. Er det egg eller wiglers så slipper vi henne tilbake i karet. Ser du at det er wiglers er det bare å vente hvertfall en uke til.

Vi er veldig opptatt av at råd og tips som blir gitt er korrekt,eller basert på egne erfaringer,da det er mange nybegynnere som leser denne tråden.
Og andre som vil hente god og riktig informasjon til hold av tropheus.
Jeg håper jeg også blir erfaren nok med troffer slik at jeg vet NÅR jeg skal strippe. Så håper jeg at de som ligger i hoven overlever, de tre andre svømmer rundt i karet sammen med delfinene som om de ikke har gjort annet. Spiser godt gjør de også.

Malawi sott er ikke det samme som tropheus sott, den oppfører seg helt annerledes og er mye hissigere, til nå er det ikke oppdaget en medisin som kurere sotten til tropeus 100% eller som funker 100%. men det finnes gode og dårlige medisiner.

Forstår du er litt over ivrig på oppdrett. Ta tiden til hjelp, bedre sent en tidlig og bedre aldri enn for tidlig. Spytter de i karet er jo det bedre enn å ta de for tidlig. For tidlig er den dårligste løsningen, slik som tidligere sagt.

Det er mye jeg nå kunne sagt til mitt forsvar, men skjønner at det er bortkastet tid og energi, så jeg lar vær. Jeg er ikke interessert i å krangle - har mer fornuftige ting å bruke fredagskvelden på
Pakken med NLS foret og en boks ARG Metronidazole pulver annkom for to dager siden. Driver å stacker opp litt for og medisinsk pulver før fiskene kommer. Så at Vidar Alfei hadde en oppskrift på behandling av bukvannsot som inneholdt dette så derfor ville jeg ha det på lager.
Mye flott man kan få på nettet ja..hehe
SÅ, det begynner å nærme seg for deg nå - så spennende Har du bestemt deg, evt. lagt inn bestilling på troffer?
Som nevnt tidligere i tråden så er det mange som har hatt mislykket medisinering med Flagyl.

Jeg hadde et tilfelle av soten i fjor der jeg mistet mange Kiriza. Det ble brukt følgende medisiner: BeFuran, JBL Furanol, Bactopur Direct (Med virkestoffet Nifurpirinol)... Flagyl og ren metro ble også brukt (Metronidazole) , men alle disse medisinene sviktet den gang.

Etter mye undersøkelser på ulike forum rundt om i verden, så fant jeg ut at ved ekstreme tilfeller av soten er det en medisin som heter "cloat" som er siste utvei. Denne medisinen har jeg omtalt tidligere i tråden, men kan si litt om den her også: Den inneholder Metronidazole, Malakitt green og andre kraftige stoff.
* Minuset med denne medisinen er at den farger blank silikon og andre lyse gjenstander i akvariet til en blå/grønn farge!

Denne medisinen reddet meg den gang! Etter den tid har jeg ikke mistet en eneste fisk.

Eneste jeg kan si til de som har erfaringer med sykdom blant andre arter enn tropheus, er at å starte med Tropheus forutsetter at en starter omtrent på "scratch" igjen for å lære seg hvordan denne arten oppfører seg!

Før jeg startet med Tropheus hadde jeg erfaring med Discus, Malawi og andre arter, men måtte lære meg mesteparten som gjekk på hold av tropheus på nytt. Jeg brukte svært mye tid til å studere hva andre hadde gjort før jeg skaffet min første gruppe Tropheus!

Så mitt budskap til andre "nybegynnere" som ønsker å starte med Tropheus er: "lytt til andres feil og lær av de istedet for å utforske". Det kan fort bli en dyr lærdom fordi Tropheus er en forholdsvis dyr fisk!

Ellers så får dere ha en riktig fin helg folkens!
liers store sønn og du hehe lenge siden gitt..

jaggu liv kristia og ja... ikke verst gitt...

Hehe, det skal komme seg nå.. Pappapermen starter på mandag, så da blir det fart på sakene!

Hyggelig å se at det er så mye aktivitet her inne.. Skal komme sterkere tilbake

Plussmedlem
Kristian Hennig
Hehe, det skal komme seg nå.. Pappapermen starter på mandag, så da blir det fart på sakene!

Tror du har misforstått hva en "pappaperm" er
Du får ikke tid til å sitte på AF da...

Gratulerer, forresten Gutt eller jente?
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap