Leifs verden, del 2 (side 167)

Cruzeiro er vakker ja, en nydelig blåfarge

Hehe, sikker på at du ikke er så gal altså?
Hadde nok ikke gitt så mye for en fisk nei, hadde vel ikke turt å hatt den i tilfelle jeg gjorde noe galt
Cathy
Cruzeiro er vakker ja, en nydelig blåfarge :) Hehe, sikker på at du ikke er så gal altså? :D Hadde nok ikke gitt så mye for en fisk nei, hadde vel ikke turt å hatt den i tilfelle jeg gjorde noe galt :D

Å sette en penge pris på fisk er ikke lett når en skal kjøpe eller selge. Er vel kanskje derfor jeg gir bort så mye fisk i stedenfor. Hadde jeg hatt 1000 kr den gang jeg var på auksjon i Larvik å fikk se bitaeniata fra Rio Tigre for første gang, hadde jeg betalt 1000 kr for det paret, men hadde da ikke mer enn 550 tror jeg når den kom frem. Paret gikk forøvrig for 600.

Det er markedet som bestemmer priser på auksjoner, butikker har sine priser og du har valget.... ja eller nei til kjøp. Skal en selge, selger en ikke for å tjene penger på det, og da mener jeg innen apisto miljøet. Klart en av og til kan ta noen kroner for å dekke litt for etc, men har aldri opplevd noen apisto overpris i miljøet.

Jeg skal avslutte med å si at jeg er STOLT av å være en liten del av dette miljøet, som i seg selv heller ikke er veldig stort.

Skal si bildet av Apistogramma sp. "Cruzeiro" var flott! Hvem er så Peter Clarke - med de flotte fiskene??? Min Apisto-ønskeliste er forøvrig desverre lang som et vondt år, men tenker at noe kan komme med tiden også. Men akkurat nå er det et kar som venter på noe godt. Tørr ikke å håpe på noe før de lander i karet! Mangt kan skje i en hobby der bakterier og kjemi - må leve i harmoni. Legger meg bak hyggelige Apistoianere
Peter Clark driver butikk i England og er medlem i apistogruppa mi på FB

Ettersom jeg skjønte hadde han 10 kjønnsmodne par og ble solgt for 25 pund for paret. Er vel litt over 260 kr eller noe nær der. Latterlig priser der borte i forhold til her =)

Fikk lokket frem apistogramma cf luelingi med røde myggiser i dag og fikk tatt noen bilder. Noe sky denne arten, iallefall her. Har funnet flotte plasser under røttene i karet. En meget vakker art =)

Siste bildet er fra karet deres. Hehe har ikke fått fjernet steinen som skulle sørge for at den rota skulle holde seg nede og trekke vann...
Hallo kjære, jeg er klar jeg =) Dårlig cf huascar bilde, men litt artig
Nannacara anomala hannen
Bitaeniata han. Rio Tigre

Da la Thomas ut prisen på de levende mygglarvene ut på tråden Leif... Lurer forresten på om A. cf huascar-hannen fikk lurt hua inn... Elsker kodak-moments
Har selv et par gule huer i cf huascar karet. Trodde i går at det skulle være egg i dag, men det var det ikke. Har vel skrevet en stund nå at hannen min har 4 huer, men 5 skal det være hehe.

De første apistogramma alacrinaene som klekket her har vokst enormt fort, men ser ikke ut som noen vil ha dem. Har ute en add på dem.

5-7 stk iallefall som burde få et nytt hjem nå får dem vokser ut av karet, hehe.

Sp "Xingu" hua med de siste ynglene har flyttet seg fra sin faste plass og har ikke sett henne på et par tre dager. Gjemmer seg nok i alt løvet i karet. Tørker en del mer i kjelleren av bladene etter at dem har stått ute i vinter. Har fått fyldt et par barlowi kar, så er i gang med på fylling an nye kar og litt etterfylling =)

Bilde 1 viser at det er muligheter for småttinger i cf luelingi karet også. Den ene gule hua holdt på med to hanner i dag som var et spennende skue...

Bilde 2 er fra alacrina karet nede. Nevnte andre alacrina yngler går i kar her på røyke/tv rommet oppe her.

Bilde 3. For første gang har jeg fått med cf luelingi yngler på bilde. Slettest ikke verst, hehe. Grunnet sort granulat er dem ikke enkle å se, men med nøtta i bakgrunn ser en ialle fall en av dem- Tipper det er et ested mellom 10 og 15 av dem

En ukes tid siden jeg oppdaterte sist... ups og tiden går.

Det yngler som vanlig i hytt og pine her og det er hyggelig. Nye elizabethae egg har kommet til og blir spennende å se om eggene denne gangen klekker ordentlig. Temp 25c og pH målt i går til litt under 5. Skulle kanske hatt pH enda noe lavere, men har jo gått greit å klekke tidligere.

Rositaene har yngler også, og cacatuoidesene har nå to kull. Foruten tidligere cf huascar yngler er det to nye huler med egg/yngler. Nannacaraene fikk også egg i går

Den ene trioen med barlowi har vist lekstendenser og den ene hua er gul som sola. Ellers er det Xingu, cf huascar, borellii, cf luelingi, alacrina og et par andre arter med yngler her.

Har prøvd å bli av med disse alacrinaene fra første kullet, men ser ikke ut som intressen er veldig stor akkurat. De er nær lik str som huene med yngler og nye egg nede i reolen.

1. elizabethae med egg
2. cf huascar med egg
3. nannacara anomala med egg
Jaggu på tide

Måtte ned i apisto karet da ene hua banka ene smykketetraen så den hadde en del "merker" og manglet halve halefinnen. Sånn går det da man ikke gir seg med å prøve å ta ungene. Og mens jeg var nedi karet så jeg at andre hua hadde lagt egg også. Eggene så ut til å være litt mørke i fargen så jeg er ikke sikker på om dem er befruktet. Var litt vanskelig å se ettersom jeg ikke ville ta den ut og ville være kjapp, men det var nok minst 20-25 egg der.
Beklager at det til tider blir litt sporadiske oppdateringer, Cathy. Selv om det er noen apistoianere her føler jeg at nedslagsfeltet og mengden som har intresse for apisto er større i gruppene jeg er i på FB. Men jeg glemmer selvfølgelig ikke AF =) Og når en i tillegg har sin egen apisto gruppe på Facebook med nær 300 medlemmer, som kun dreier seg om apistoer, sier det seg selv hvor en bruker det meste av tiden på oppdateringer ect

Ja å gå mot apisto yngler i nærheten av ei mor gjør en ikke uskadet som regel. Mange arter som har fått kjørt seg der, selv av mye større arter enn apistoene selv.

Kan jo atter en gang legge ut link til gruppen min på FB. Gruppen er kun for apistogramma, kontra mange grupper som gaper over litt vel mye etter min mening. Holder en seg innen for et felt, snevrer en det noe inn og får med seg også de som ikke har apistogramma, men som kunne tenke seg å vite litt mer om dem, og kanskje få seg noen. Vi treffes på:

Legger ut noen bilder fra siste uken. De aller fleste som følger tråden vet artene så det kommer ingen nye bomber lol

Alacrina med yngler
cf luelingi
Viltform cacatuoides

bitaeniata han, Rio Tigre
rositae hue
rositae yngler
Cf huascar med egg
barlowi
Cf huascar yngler
Cf huascar hannen
Sverddrager han- Rio Zeco Mexico
atahualpa

Noen bilder fra kjelleren
Som noen sikkert legger merke til er det noen kar ledige. Håper å få et par nye arter i hus om jeg kommer over noe av intresse

Om noe er intressert i noe bytte, har jeg noen alacrina som bør finne nye hjem før dem også formerer seg. Kan vel kalle det mellom ungfisk og voksen =)
borellii han
agassizii. Netz, alenquer
rositae
elizabethae med egg
Sp Xingu yngler
cacatuoides med sitt andre kull med yngler
Slutter av med disse tre

1- Sjelden jeg har sett elizabethae hua så sint som i dag jaget og banket hannen som bare det. Som regel når dem er uten egg og yngeler er det hannen som små mobber henne. hehe, gøy å se at hua har "baller" =)

2. Var nødt for å flytte nannacara anomala hannen etter at dem fikk egg. Noen hissige j.... denne arten. Ser tydelig på dette parets haler at dem har gått noen runder =)

3. barlowi han

Har FB konto, men har vel telle på 2 hender hvor mange ganger jeg har vært der inne på noen år så er ikke så veldig aktiv der. Så det er fint du ikke glemmer AF
Skulle gjerne ha hjulpet deg med å tatt noen alacrina, men har desverre ikke plass
Har liksom blitt litt bitt av basillen...

Herlighet så mange rositae yngler. Har du noen anelse på hvor mange?
Glemmer ikke AF vet du Cathy. Antar når det bildet av rositaenes yngler ble tatt at det var litt i underkant av 100 yngler. Litt vanskelig å telle så små tasser =) Men sånn ca i allefall.

Simen:
Om du har noen yngler/ungfisk som er flytte/bytt bare og kunne tenke deg å bytte i noen alacrina, kan du sende meg en mail? Takk.
Etter 2 feil klekkinger av apistogramma elizabethae egg, har det denne gangen kommet wrigglers. Siste to klekkinger har endt kun med skjeletter som har hengt i taket på hula.

I kveld har eggene endelig klekket som normalt og bare 2-3 egg henger igjen som er ubefruktet =)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap