Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 168)

I dag har jeg holdt på hele dagen med forberedelser til å flytte Green Laser yngelen èn etasje opp Plastkaret deres har stått på nederste hylle i en reol som har 2 x 98 litere. Kun den i midten har vært i drift i det siste, den øverste er tom og tørr. Nå skal altså yngelen flytte inn i 98 literen i midten av reolen, og først startet jeg dagen med å flytte beboerne som var der fra før; 14 stk C121, også kalt Corydoras cf. burgessi. De ble fanget inn, satt i et 11 liters plastkar, og så flyttet bort til 128 literen de skal bo i nå. Akklimatisering ble gjort relativt kjapt, ettersom vannverdiene var så godt som de samme. Men litt tilvenning tok jeg, ved å fylle vann fra 128 literen nå og da oppi plastkaret som stod på en stol foran akvariet.

Da det var gjort, tok jeg et digert vannbytte på 70% i 98 literen. Hadde mellomlagret, oppvarmet og luftet vann klart, og etter litt ph-justering (til ph 6.8, som er det yngelen har hatt hele tiden) ble det pumpet opp i akvariet.
Så stod jeg og klødde meg litt i hodet og lurte på hvor jeg skulle ta mose fra. Det er nemlig noen få CRS reker i denne 98 literen fra før, så jeg kunne ikke hente mose fra et kar med kirsebærreker. Jeg vil ikke mikse disse to reke-typene i samme kar. Og henter man den mengden mose jeg så for meg, vil det alltid følge med en gjeng reker uansett hvor mye man rister på mosen for å få dem ut først.

Jeg begynte å tenke på 45 literen, som jeg likevel hadde tenkt å tømme og flytte på (den står på plassen der Air-Conditioner maskinen etterhvert skal stå). I 45 literen var det en redmoor-rot som er helt nedlesset med javamose, og det er også CRS reker i det karet (ingen fisk), så da ble det den rota og mosen.
Helt til slutt skar jeg til en tynn terning med svart svamp med tapetkniv, hullet den ut i midten og tredde på innsugsristen til det utvendige Eheim-filteret i 98 literen. Da skulle det være sikret mot at de minste ynglene forviller seg inn dit, og reker... (det var bare noen store reker der fra før)
Etter at jeg var ferdig med å skvise inn redmoor-rota med mosen på, kikket jeg ned på vannsølet på gulvet... oops, der hoppet og spratt det reker! De ble hentet opp ved hjelp av et stykke papir, skyver dem forsiktig over på papiret, og så sluppet uti karet de også. 7 stykker plukket jeg opp fra gulvet :p

Det ser ikke ut i 98 literen da... :p Den rota passet i grunnen ikke (for lang) men den ble truet nedi. Hovedsaken er at yngelen trives og har gode forhold, og de bryr seg jo null om det ser estetisk pent ut

Nå holder jeg på å akklimatisere yngelen. De henger oppi akvariet i boksen jeg bruker til akklimatisering (det er en sånn [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2397&HKatID=]poseholder-boks[/URL] som butikker pleier å bruke), og jeg tar akklimatisering selv om både temperatur og ph er nøye tilpasset på forhånd for å bli slik de er vant til. De søte "babyene" mine må ikke få sjokk, hehe


På flyttefot!
[External Image]

[External Image]

Her ser man litt av mosemengden
[External Image]
Nå er Green Laser yngelen sluppet ut i sitt nye hjem.

And lo and behold; sannelig hadde de ikke litt bedre grønnfarger enn jeg har trodd :p
Å komme til innredet kar med sandbunn og planter gjorde susen. Plutselig så de mye grønnere ut Og de brukte ikke mange sekundene på å gjøre det Corydoras er født med; å moppe rundt på bunnen og rote frydefullt i sanda med bartene sine

Jeg føler egentlig nå en stor lettelse... endelig. I et godt innkjørt kar med skikkelig filtrering, masse sand og mose bør de klare seg helt utmerket. Og jeg slipper den daglige skuringen av plastkarene og... eller vent! Jeg gjør kanskje ikke det likevel, når jeg tenker meg om..! :p Jeg har jo de Green Laser eggene jeg satte til klekking i en 11 liter her om dagen! Å søren... Usj, da er det på'an igjen!
Jeg oppdaget at klekkingen der har begynt forresten. Lyste inn i tanken med lommelykt i formiddag, og myste gjennom sortvannsekstraktet... oj, der pilte det en liten plommesekk med hale rundt! Klekkingen har altså begynt, og skal man dømme etter forrige gang, kan dette ta både to og tre dager før alle er ute.


Skal ta noen bilder senere i kveld av Green Laserne som flyttet inn i 98 literen. Dette gleder jeg meg til å se fortsettelsen på NÅ håper jeg vekstraten blir bedre.
Det er sikkert et paradis for yngelene å komme til det karet=)
Inaktiv bruker
gleder meg til bilder mona.for di bildene du tar er altid så kjempefine mona =
Forsøkte å ta noen bilder av yngelen, men det var ikke så lett nå lenger
De var dessuten i full aktivitet, ivrige etter å undersøke sanda og finne fôret jeg nettopp hadde gitt. De fikk en ny dose Ocean Nutrition BBS, for jeg har enda ikke skjønt hvordan jeg skal få ut microorm ut av grøtkulturen i begeret jeg har :p.... Er litt redd for å få med grøtrester (forurensning!), det er liksom klint litt utover hele. Skulle kanskje tørket av kanten skikkelig med en gang jeg fikk den i posten, men da trodde jeg at grøtrestene skulle skli/synke ned på plass igjen selv.

Uansett, Green Laser yngelen er i full vigør og ser ut til å stortrives i sitt nye, store miljø Virkelig vellykket overføring!
Nå ser ikke lyset ut til å plage dem lenger heller, de virker generelt mer trygge og komfortable. Lyset i plastkaret var jo mest for min del, ikke deres, for at jeg skulle kunne se dem skikkelig, og sjekke dem ofte.
Det er ikke så lett å gjengi riktige farger på disse Green Laser ynglene nå i denne alderen. Blitzen gjør dem blekere enn de egentlig er i virkeligheten, for enda er fargen svak. Men fullt synlig og tydelig i virkeligheten når man titter inn i karet.

Sjekket klekkekaret med sortvannsekstrakt (Green Laser egg, kull 2), og fremdeles kun 1 yngel å se. Dette blir vanskelig å vurdere om noen dager... Når skal man egentlig beregne at man bør begynne å fôre, når de klekker til så forskjellige tider?
Lurer litt på å overføre hele gjengen til 45 literen.... men samtidig vet jeg at jeg trenger litt kontroll og oversikt i starten Så det blir BB plast-tank i starten, iallefall to-tre uker, så får jeg se hva som skjer da.

Nå skal jeg gjøre et nytt forsøk på å klekke levende artemia til dem å spise også, tenkte å sprette den store hermetikkboksen med BBS egg som jeg kjøpte fra Tyskland. Men først får vi jo se hva klekkeprosenten blir på dette kullet. Jeg håper de klekker snart, for det begynner å bli farlig mye mugg på noen få av eggene. 3-4 stykker bare, men de få eggene er skikkelig "hårete" og hvite nå. Fikk ikke til å suge dem ut da jeg forsøkte i går, for de hang fast sammen med andre, friske egg i en klynge.

Green Laser yngel nettopp flyttet inn i 98 literen:
[External Image]

Sjekk reka i forhold til yngelen
[External Image]

[External Image]
Nå har jeg sprettet boksen med artemiaegg og satt en klekkebeholder i gang. Fant ut at jeg hadde noe annet, bortglemt stående lengst inn på ei hylle også, noen bokser med artemia-salt! Hadde helt glemt de greiene der. Men artemiasalt hever altså ph'en (dermed slipper jeg det selv med kh+ pulver), slik artemiaen trenger for å klekke best, samt at dette artemiasaltet inneholder microalger som næring til den nyklekte artemiaen Det betyr at artemiaen ikke sulter ihjel så fort i klekkeren, og beholder noe av sin næringsverdi lengre. Disse microalgene farget saltvannet grønt

Vi får se om nye, friske egg og ny type salt gjør susen. Prøver å sette i gang en teskje artemiaegg i kveld, så får vi se i morgen om jeg får det til nå... Jeg har klekket hundrevis av beholdere med artemia, og plutselig så feiler det 3 ganger på rad :p Jeg får ikke gitt noe til yngelen akkurat nå, må først tenke ut en løsning for å få artemiaen til å trekke ned mot bunnen først i et fullt innredet kar med utvendig filter med en viss sirkulasjon... ingen hensikt å pøse artemia ut i vannet i et kar med Corydorasyngel på bunnen, når 95% av maten da bare forsvinner rett i filteret eller surrer rundt i overflaten. Der gjør de jo ingen nytte.
Men i mellomtiden har jeg nok av småfisk som tetraer, venusfisk og killi som vil ha nyklekt artemia og som snapper dem til seg i overflaten. Jeg vil nå først og fremst se om jeg får det til igjen, siden det nå er nye artemiaegg.

Sjekket forresten tanken med Green Laser egg. På en hel dag har kun to yngel klekket. Det går tregt

[External Image]
De er treige med klekkingen ja men sp.black er ennå treigere
Sølvi Gullaksen
De er treige med klekkingen ja men sp.black er ennå treigere :(


Godt å høre egentlig, at det ikke bare er eggene her
Klekker du dine i romtemperatur eller i varmere vann? Jeg tenkte kanskje grunnen var at jeg klekker dem i romtemperatur. Ikke at det er spesielt kjølig, for det er ganske varmt på akvarierommet til tider I går kveld var det nesten 26°C der. Men om natta går det ned til 21°C.
Klekker de i romtemperatur jeg og ,så temperaturen blir jo litt lavere om natten .Vannet er generelt kaldere enn i akvariumene ellers i rommet, men det er vel fordi det er så små bokser og ingen pumpe eller lys som avgir varme.
28. januar - green laser egg klekker fortsatt
Et par dusin, minst, av de nyeste Green Laser eggene har klekket i løpet av natta
Det spant rundt ørsmå hvite rumpetroll da jeg sjekket med lommelykt nettopp.
Jeg håper resten klekker fort, for det skal bli godt å få fjernet de mugne eggene og byttet tank. Vannet skiftet jeg 100% dagen før de begynte å klekke, men jeg tilsatte nytt sortvannsekstrakt da fordi jeg var redd muggen skulle spre seg. Så vannet er ikke så gammelt, altså.

Det er full rulle i 98 literen med Green Laser De har taklet flyttingen veldig bra. I dag har de fått finknust og forhånds-oppbløtt discusgranulat for første gang. Akkurat nå roter de rundt i det, noe overrasket, men jeg ser at flere og flere begynner å spise. Det går nok bra. De får ikke noe annet på noen timer, så det er bare å begynne og spise for de som er sultne

Små ord - stor visdom (off topic)
Historien til bildet til høyre kan leses her.
Ny egginspeksjon :p
Jeg har nettopp foretatt en ny eggspeksjon.... eller egg-inspeksjon som vanlige folk ville kalt det, og jeg er imponert over antallet yngel som har poppet i løpet av dagen! Det yyyrer av yngel der, og jeg kjenner jeg blir litt smånervøs over antallet... Før det siste året her, tror jeg at det største antallet Corydoras-yngel i samme alder jeg har hatt gående i plast-kar, er rundt 50. Det var Corydoras adolfoi, og begynner å bli ganske lenge siden. Jeg har liksom bare hatt hyggelige små kull før Men så kom C140 med sine mange hundre egg, og jeg skal vel være glad at så mange av dem mugnet, så jeg satt igjen med "bare" ca 175. Så fulgte noen småkull som vanlig av div. Cory, og så kom Green Laser med rundt 100 pr kull...

Jeg lurer på om jeg må kjøpe et par 160 litere til... :p

Det hadde jo vært et helt sinnsykt syn.... å se en smaragdgrønn, glitrende stim av Green lasere strømme over bunnen i et såpass stort kar som 160 liter! Men da må 180 literen ut, for det er det eneste stedet jeg har plass til en reol nå.
Nei, nå hadde jeg egentlig bestemt meg for en innkjøpsstopp en stund... tror jeg.
Klekking pågår for fullt
Søvnløse akvarister går og gjør fisketing

Jeg gikk inn på akvarierommet og besluttet å overføre (og samtidig telle) de klekte Green Laser ynglene til plast-karet ved siden av klekketanken. 11 literen de klekker i er full av gørr, men ved siden av står en 11 liter til med rent vann fra samme tønna som jeg skiftet vann på eggene. Samme temp, samme ph.

Så jeg løftet dem ned fra hylla, satte dem på gulvet og la en lampe på gulvet ved kortenden på klekketanken. Det lyste opp de spøkelsesfargede, nyklekte ynglene Jeg gjorde klar alt jeg trengte, pipette, litersmål, skriveblokk og penn. Så tok jeg den siste mosekladden fra rekene i 45 literen og dumpet den i tanken med rent vann. Dette skulle gi de tidligst klekkede ynglene noe å snuse på. Kanskje finner de noe microorganismer og spise på.

Telling av yngel og flytting med pipette er et pirkearbeid, men det gikk fint nå. Når de fremdeles har plommesekken er de lette å flytte, for da ligger de for det meste urørlige. Men de kan gi bånn gass bortover også, om det trengs, hehe For hver gang jeg sprøytet ut yngel i den nye tanken (det kunne være alt fra 1 til 4 yngel pr pipette) så noterte jeg antallet på blokka med streker. Ellers er det umulig å holde tellingen.

Det viste seg at omtrent halvparten av eggene har klekket til nå, og omtrent halvparten er igjen. Men det klekker vel en del i de neste timene, for jeg kunne se at et egg i blant "hikket" og dreide på seg. Yngel på vei ut
Totalt (hvis jeg telte riktig) så overflyttet jeg 57 yngel. Resten i klekketanken er egg som venter på klekking. Jeg har fjernet tomme eggeskall og mugne egg.

Begge plastkarene har selvfølgelig en luftestein, det står en Eheim luftpumpe med to utganger ved siden av karene på hylla.

Hei Mona=)
Gratulerer med enda et kull green laser yngel=)
Bare lurer på hvor du kjøper pipettene dine fra, hvor store er de og hvor lenge du bruker du de til og flytte yngelen med??
Du har sikkert fortaltt dette før til noen andre, men tråden din er så sinnsykt lang og det tar jo en evighet å leite gjennom tråden din for å finne noe:P hehe
Lissi87
Bare lurer på hvor du kjøper pipettene dine fra, hvor store er de og hvor lenge du bruker du de til og flytte yngelen med??


Jeg kjøper dem i 5-pack hos Panduro Hobby HER Bare 20 kr for 5 stk.

De kan ikke brukes så lenge til flytting av yngel, yngel vokser jo fort. Men av og til ofrer jeg en pipette og klipper ned tuppen på den, for den er bredere lenger ned og da blir hullet i pipetten littegranne større. Dermed kan jeg bruke den til flytting av yngel en liten stund til Men som sagt; det er ikke så lenge.
mona o
[QUOTE=Lissi87]Bare lurer på hvor du kjøper pipettene dine fra, hvor store er de og hvor lenge du bruker du de til og flytte yngelen med??


Jeg kjøper dem i 5-pack hos Panduro Hobby HER Bare 20 kr for 5 stk.

De kan ikke brukes så lenge til flytting av yngel, yngel vokser jo fort. Men av og til ofrer jeg en pipette og klipper ned tuppen på den, for den er bredere lenger ned og da blir hullet i pipetten littegranne større. Dermed kan jeg bruke den til flytting av yngel en liten stund til Men som sagt; det er ikke så lenge.

Okey, tusen takk for svar Mona=) Skal bestille meg noen med en gang
Ellers kan de jo kjøpes på apoteket også .kjøpte noen for et par dager siden 3stk. for 2 kr


Ellers så vet jeg du har handlet litt hos Aquaristikshop.com og spør derfor ,hvor lang tid har det tatt før varene kommer når du har bestilt? Bestilte nemlig for 1 uke siden og har ikke hørt noe fra de ,den ligg som under behandling ?
Mine lokale apotek har dessverre ikke pipetter lenger, og de hadde nøyaktig samme typen som Panduro før. Kjøpte alltid på mitt lokale apotek tidligere.
Da de sluttet med det, kjøpte jeg en hel haug fra Panduro på èn gang, så nå har jeg en god stund

Aquaristikshop er ikke så raske Jeg bestiller aldri noe som haster derfra, hehe Men hvor lang tid det tar har jeg ingen anelse om, dessverre. Når jeg har bestilt f.eks. lysarmaturer har det tatt opptil fire uker, men det skyldes jo at de ikke sitter på noe lager av det og må selv bestille inn.
Vanlige småting kan vel ta en til to uker.
Min erfaring med Aquaristikshop.com er at de bruker bortimot en uke på å pakke og sende varene, og så bruker det omtrent en uke i frakt. Varierer mao en del i tid, men de har aldri skuffet meg i service.
99 klekte green laser yngel :-)
De eldre Green Laser ynglene i 98 literen har fått opphakkede røde mygglarver å spise i dag, det samme har yngelen i 85 literen (C. metae og noen få Green Laser).

Ellers har jeg i dag sittet og møysommelig flyttet en og en nyklekt Green Laser yngel fra den gamle klekketanken og over i nytt, rent vann i den andre tanken med mose Litt av en jobb, men nå er jeg ferdig. Rusk og tomme eggeskall og mugne egg ble sprøytet over i et litersmål. Det er mulig et eller to egg i litersmålet kanskje vil klekke likevel, så det er ikke tømt enda.

I går (eller i natt...) ble 57 yngel flyttet, i dag 42 yngel. Om jeg har telt riktig og husket å sette strek på blokka på alle sammen, så er det 99 yngel totalt (av 119 egg) Jeg synes dette er et veldig bra utbytte på et kull

Jeg har fryktelig migrene i dag, og da er jeg ingen god fotograf ettersom jeg får synsforstyrrelser (uklart syn) av migrenen. Men jeg tok noen likevel, og her er de.


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap