- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 168)
Tropheus Bilder (side 168)
Postet 08.03.09 kl 13:12
I dag strippet jeg ei til. Eller dvs. jeg trengte ikke å strippe henne, jeg fanget henne med hoven og hadde henne i en balje med akvarievann for å strippe, men hun spyttet yngelen selv. Ut kom 5 stk. sprell levende og svømmedyktige yngel, fullt utviklet.
Dette med den rette timingen er vanskelig. Jeg satt å kikket på fiskene og oppdaget at jeg hadde ei "ny" som tygget. Etter å ha studert henne en stund fant jeg ut at hun var litt annerledes enn de jeg tok for tidlig. Gjellene stakk ut, men det gjorde de på de andre også. Posen var ikke spesielt større heller, men hun virket så rar i munnen, hadde mye mer trutmunn og posen var lengre bak enn på de andre. Så jeg bestemte meg for å ta henne å sjekke. Som sagt, hun var ferdigtygget og det var bare å ha yngelen rett oppi yngelkaret.
Jeg var heldig denne gangen, og nå vet jeg mer hva jeg skal se etter før jeg fanger ei ny. Yngelen i hoven lever forresten fortsatt, på tredje døgnet nå.
Dette med den rette timingen er vanskelig. Jeg satt å kikket på fiskene og oppdaget at jeg hadde ei "ny" som tygget. Etter å ha studert henne en stund fant jeg ut at hun var litt annerledes enn de jeg tok for tidlig. Gjellene stakk ut, men det gjorde de på de andre også. Posen var ikke spesielt større heller, men hun virket så rar i munnen, hadde mye mer trutmunn og posen var lengre bak enn på de andre. Så jeg bestemte meg for å ta henne å sjekke. Som sagt, hun var ferdigtygget og det var bare å ha yngelen rett oppi yngelkaret.
Jeg var heldig denne gangen, og nå vet jeg mer hva jeg skal se etter før jeg fanger ei ny. Yngelen i hoven lever forresten fortsatt, på tredje døgnet nå.
Postet 08.03.09 kl 16:32
Postet 08.03.09 kl 17:27
Hei Vidar. Da har jeg nå 8 stk. som svømmer rundt og er mellom ca 1 til i underkant av 1,5 cm. Og så har jeg 17 stk. som ligger i hoven. Mistet to av de med det samme, men *bank i bordet* de øvrige 17 lever. Og de er så smått begynt å sprette litt opp og ned, og det er et godt tegn.
Jeg ser at de nye 5 er litt sky av seg. Gjemmer seg mye bak kalksteinen, men de er fremme og svømmer også. Jeg regner med at i morgen så har de forstått at det ikke er farlig oppi der. Skal da få tatt bilde av de
Overlever de som er i hoven, så blir det 25 stk. totalt nå. Jeg skal kjøpe et eget kar å ha tropheus yngelen i.
Jeg ser at de nye 5 er litt sky av seg. Gjemmer seg mye bak kalksteinen, men de er fremme og svømmer også. Jeg regner med at i morgen så har de forstått at det ikke er farlig oppi der. Skal da få tatt bilde av de
Overlever de som er i hoven, så blir det 25 stk. totalt nå. Jeg skal kjøpe et eget kar å ha tropheus yngelen i.
Postet 08.03.09 kl 17:50
Spirulina flakfor
Tropheusene mine vil ikke ha flakfor.... Hvorfor?
Spiser heller ikke agurk/squach...
Men spiser granulatfor...
Spiser heller ikke agurk/squach...
Men spiser granulatfor...
Postet 08.03.09 kl 20:18
agurk og sqash? den var ny for meg da,,, hvilken type flakfor bruker du? og hvilken type granulat da???
vi bruker KUN spirulina og tetra pro vegetabilsk. thats it. men om disse troffene dine ikke har hatt det før bør de tilvennes gradvis. hvilket for gikk de på der du kjøpte dem da?
Men du har vel litt rorn på hva du skal gi troffene dine vel? du har jo en lang fakta side om troffer på hjemmesiden din da. så da burde vel saken være grei.
vi bruker KUN spirulina og tetra pro vegetabilsk. thats it. men om disse troffene dine ikke har hatt det før bør de tilvennes gradvis. hvilket for gikk de på der du kjøpte dem da?
Men du har vel litt rorn på hva du skal gi troffene dine vel? du har jo en lang fakta side om troffer på hjemmesiden din da. så da burde vel saken være grei.
Postet 08.03.09 kl 20:24
Endret: 08.03.09 kl 20:25
Postet 08.03.09 kl 20:29
saffenMen du har vel litt rorn på hva du skal gi troffene dine vel? du har jo en lang fakta side om troffer på hjemmesiden din da. så da burde vel saken være grei.
Det du refererer til her er oversatt fra Chiklid-forum.com og Brad Newton som skal ha holdt på med tropheus LENGE.
Om du hadde lest alt, hadde du fått det med deg at dette ikke var mine erfaringer, men "hearsay" fra en annen. Og heller ikke hva jeg er tenkt å gjøre nødvendigvis. Det var en infoside oversatt til Norsk.
Jeg hører på de som har prøvt dette før. Og tar det gradvis og vil ikke ta sjanser å miste hele bølingen for en feil.
Jeg forer med det som tidligere eier foret med.....
Postet 08.03.09 kl 20:42
Postet 08.03.09 kl 22:05
noen fisker vegrer litt for og spise, fortsett og mate de med granulate du fikk fra der du kjøpte de. jeg hadde fint hoppet over agurk og sqush.
granulat er like bra det,, forsett og gi de det de spiser og rekemiks men det får du ikke i bergen.
kjøp noen spirulina waffers vist du vil de skal jobbe litt.
granulat er like bra det,, forsett og gi de det de spiser og rekemiks men det får du ikke i bergen.
kjøp noen spirulina waffers vist du vil de skal jobbe litt.
Postet 08.03.09 kl 22:37
Endret: 08.03.09 kl 22:40
Roger KaasaTror nok ikke Kent forer fiskene sine med Agurk og squach.
Nei det vet jeg ikke. Trodde tropheus var som malawi og likte grøntfor... Det var av gamel vane.
Forer med spirulina flakfor fra Nols. Samt granulat...Granulaten er de veldig glad i ,men ikke flakforet. Hvorfor det?
Venter på noe spirulina og agar fra Vidar Alfei, så da blir det rekemix her også....
Postet 08.03.09 kl 23:07
Endret: 09.03.09 kl 09:53
Postet 08.03.09 kl 23:25
Postet 09.03.09 kl 00:02
Postet 09.03.09 kl 07:57
Hvilket for
Blir litt i tvil her nå.... Hva forer dere med egentlig. Trodde de fleste foret med omtrent ren spirulina..
Skal jeg bare holde meg til granulatet og flakfor og ikke bry meg om rekemixen?
Kan jeg bruke flakforet i rekemixen, da ikke fiskene vil ha dette? eller vil de da helller ikke ha rekemixen?
Skal jeg bare holde meg til granulatet og flakfor og ikke bry meg om rekemixen?
Kan jeg bruke flakforet i rekemixen, da ikke fiskene vil ha dette? eller vil de da helller ikke ha rekemixen?
Postet 09.03.09 kl 08:01
Postet 09.03.09 kl 08:12
Postet 09.03.09 kl 08:19
Du kan google litt på New Life Spirit. Det er et Canadisk fòr, som så vidt meg bekjent kun selges i Canada og Usa. Jeg fikk kjøpt en posjon av Vidar, og det er et knallbra fòr. Du kunne kombinert det med spirulina granulat, og bare kutte ut flakfòret hvis de ikke vil ha det
Hør med Vidar om han har mer igjen.
Hør med Vidar om han har mer igjen.
Postet 09.03.09 kl 08:34
Etter litt googling, fant jeg det. Fant også ut at dette foret innholder fisk og krill.....:¤
Noe som enkelte sier de ikke skal ha....
Men på noen sider står det at de kan gies i små mengder...Det blir vel i små mengder når det er blandet i dette foret. men er vel litt risk å bruke på fisk som ikke er vandt til slikt for?
Men derimot, fisk i det fri vil jo få i seg litt av hvert gjennom algene på bunnen...
Sjønner at folk ;som meg; blir litt forvirret....
Det er så mange forskjellige meninger og erfaringer...
Noe som enkelte sier de ikke skal ha....
Men på noen sider står det at de kan gies i små mengder...Det blir vel i små mengder når det er blandet i dette foret. men er vel litt risk å bruke på fisk som ikke er vandt til slikt for?
Men derimot, fisk i det fri vil jo få i seg litt av hvert gjennom algene på bunnen...
Sjønner at folk ;som meg; blir litt forvirret....
Det er så mange forskjellige meninger og erfaringer...
Postet 09.03.09 kl 08:55
Endret: 09.03.09 kl 09:54
Postet 09.03.09 kl 16:39