- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 168)
Leifs verden, del 2 (side 168)
Postet 27.04.13 kl 22:37
CathyGratis :) Hva forer du ynglene med?
mix av avskallet artemia og 3 forskjellige tørr yngelfor samt to frossen for jeg husker navnet på i farta. Om jeg husker det skal jeg skrive det opp i morgen. Denne gangen skal jeg ta ut hannen slik at hun får gå i fred alene. Kanskje jeg får opp noen av disse til en forandring.
Har hatt yngler på disse flere ganger, men ikke fått opp noen ting
Postet 27.04.13 kl 22:53
Postet 27.04.13 kl 23:41
CathyDa må jeg kjøpe avskallet artemia til mine. Nå bruker jeg 2 forskjellige flakfor, tørr for til yngler som jeg knuser samt frosne sorte mygglarver og cyclops. Cyclopsen fikk jeg beskjed om var fint for yngler samt bitte små fisker, men som sagt det var dyrebutikken som sa det :D
Det som er viktig med tørrfor som f.ek artemia pulveret er at dette vetes i vann før det haes i karet. Mye av dette foret eser, når det kommer i vann og ned i magene på de små. Små mager har ikke godt av den esingen dette gjør.
Jeg blander alt yngel foret sammen med akvarievann i en kopp og lar det stå til jeg er ferdig med å fore de voksne. Da har det hatt tid til å ese.
Blander etter det innholdet i koppen godt og bruker sprøyte til å "dusje" foret ned blant ynglene. Har ellers aldri brukt tørt flak for til mine apistoer og kommer nok ikke til å gjøre det heller tror jeg
Postet 27.04.13 kl 23:52
Postet 28.04.13 kl 18:33
Takk Loffa.
Bruker allerede cyclops så det var jo bra. Har allerede bestilt avskallet artemia av Lars J. Så da er det bare å vente
Har bare sett ene yngelen idag så jeg regner med at de andre har blitt tatt. Vet at smykketetraene svinser over der hu er hele tiden så dem er nok ganske så skyldige.
Andre berta koser seg fortsatt i hula med eggene. Er ikke sikker på hvor lang tid det tar før dem klekker så jeg må nok lese litt mer om det.
Hva slags art er bilde nr 2?
Bruker allerede cyclops så det var jo bra. Har allerede bestilt avskallet artemia av Lars J. Så da er det bare å vente
Har bare sett ene yngelen idag så jeg regner med at de andre har blitt tatt. Vet at smykketetraene svinser over der hu er hele tiden så dem er nok ganske så skyldige.
Andre berta koser seg fortsatt i hula med eggene. Er ikke sikker på hvor lang tid det tar før dem klekker så jeg må nok lese litt mer om det.
Hva slags art er bilde nr 2?
Postet 28.04.13 kl 18:42
Postet 28.04.13 kl 18:52
Postet 28.04.13 kl 19:16
Postet 28.04.13 kl 19:19
Postet 28.04.13 kl 21:17
Trenger absolutt å bli av med noen apistogramma alacrina nå. Ser at et par av huene allerede begynner å farge ut i gult og ja.... det er en hann der også. Ønsker egentlig ikke egg og yngler i det lille karet som har fungert som oppvekstkar. Bilde 1.
Har ellers fått registrert noen nye oppdrett og fått inn et par nye bilder i basen.
Flyttet elizabethae hannen inn i det ene karet med bitaeniata paret som går i 160L karet. Der har det kommet nye egg selvfølgelig....Bilde 2
I det andre bitaeniata karet på 100L er det yngler.
I hoved karet til alacrinaene bilde 3 dukker det hele tiden opp nye egg og yngler. Disse må være de enkleste apistoene jeg noen gang har drettet tror jeg. Kunne tenkt meg å satt inn en liten ekstra pumpe i dette karet da det er litt liten sirkulasjon i vannet. Eneste karet jeg har utvendig pumpe i. Kan virke som vannskorpa er helt stillestående i motsatt ende av utblåset.
Ellers er det en del yngler her og der. Xingu, hongsloi, cacatuoides viltform, cf huascar også med nye kull, bitaeniata, elizabethae, rositae, cf luelingi, borellii, alacrina, Zeco sverddragere og nannacara anomala. Er vel det jeg har i memeorien akkurat nå.
Har et håp om at de 2 ny oppsatte barlowi trioene skal sette i gang også. Har iallefall sett ei gul hue der nede. Også "Abacaxis" hua har innimellom vist antydning til gulfarge, veldig spennende med akkurat denne arten.
Har ikke satt opp ancistrus karet for å drette dem da det går noen apistogramma cacactuoides yngler fra det første kullet til hua som nå går med sitt andre kull. Men etterhvert blir det vel å få til dem også. Er vel 3 hanner og 6 huer om jeg ikke husker feil i karet. Hadde kanskje vært greit å trappet ned på den gruppen og blitt av med en trio iallefall når tiden for oppdrett av disse kommer.
Det var en liten oppdatering på hva som skjer rundt i karene her. Ha fortsatt en fin dag =)
Har ellers fått registrert noen nye oppdrett og fått inn et par nye bilder i basen.
Flyttet elizabethae hannen inn i det ene karet med bitaeniata paret som går i 160L karet. Der har det kommet nye egg selvfølgelig....Bilde 2
I det andre bitaeniata karet på 100L er det yngler.
I hoved karet til alacrinaene bilde 3 dukker det hele tiden opp nye egg og yngler. Disse må være de enkleste apistoene jeg noen gang har drettet tror jeg. Kunne tenkt meg å satt inn en liten ekstra pumpe i dette karet da det er litt liten sirkulasjon i vannet. Eneste karet jeg har utvendig pumpe i. Kan virke som vannskorpa er helt stillestående i motsatt ende av utblåset.
Ellers er det en del yngler her og der. Xingu, hongsloi, cacatuoides viltform, cf huascar også med nye kull, bitaeniata, elizabethae, rositae, cf luelingi, borellii, alacrina, Zeco sverddragere og nannacara anomala. Er vel det jeg har i memeorien akkurat nå.
Har et håp om at de 2 ny oppsatte barlowi trioene skal sette i gang også. Har iallefall sett ei gul hue der nede. Også "Abacaxis" hua har innimellom vist antydning til gulfarge, veldig spennende med akkurat denne arten.
Har ikke satt opp ancistrus karet for å drette dem da det går noen apistogramma cacactuoides yngler fra det første kullet til hua som nå går med sitt andre kull. Men etterhvert blir det vel å få til dem også. Er vel 3 hanner og 6 huer om jeg ikke husker feil i karet. Hadde kanskje vært greit å trappet ned på den gruppen og blitt av med en trio iallefall når tiden for oppdrett av disse kommer.
Det var en liten oppdatering på hva som skjer rundt i karene her. Ha fortsatt en fin dag =)
Postet 02.05.13 kl 10:12
Endret: 02.05.13 kl 10:31
Postet 02.05.13 kl 11:57
Postet 02.05.13 kl 12:23
CathyMasse lekkert her :) Hvilke apisto er vanskeligst å få yngler på syns du?
Kan ikke si det er "vanskelig" å få yngler på noe egentlig for å si det litt flåsete. Det som er et lite he.... er at noen av artene har så små yngler at dem trenger veldig smått for og kan være vanskelige å få opp. Ut fra det vil jeg kanskje si bitaeniata, elizabethae og sp Xingu".
Selvfølgelig er tilrettelegging i karet også en brikke i "spillet" sammen med vannverdier og godt innarbeiede vann bytte rutiner. Har gått inn å lest en del innlegg av Tom her på AF. Går inn på profilen hans og leser fra innlegg han har skrevet
Lærer noe nytt hele tiden. Også det at tørrforet bør bløtes før det has i karet er viktig.
Må le litt av Heiko Bleher. Jeg la ut et bilde av min "Abacaxis" han på et Engelsk forum i går hvor han kom med denne kommentaren
Heiko Bleher: very beautiful, during my research along the Abacaxi (Bleher's Discus volume 1) I never came across this variant in that river...which will not say that it is not from there...
Jeg leste litt mellom linjene, noe som kanskje var litt galt av meg, og antok at han mente disse var fra en annen lokasjon enn Rio Abacaxis Brasil. Sa hvor dem kom i fra og at jeg stolte 110% på at dette var riktig.
Han lurte også på om Tom hadde fanget disse selv, noe jeg sa jeg var usikker på.
Han svarte så: Heiko Bleher I know Tom C is a great guy, I just asked if he collected them, that is all (and I would than bve able to find out exactly where in the Abacaxis)..
Følte det liksom som at siden han ikke fant disse i sin research i Rio Abacaxis at dette ikke kunne stemme. JEG leste det slik, men mulig ikke det var ment slik. Tror Heiko er en liten luring =)
At en som leter etter en synål i en høystakk ikke finner den, betyr ikke at andre ikke kan finne den. Er det noen jeg stoler på og har full tillit til så er det gromgutten i Larvik
Nok om det. Nå er det ned å fore mine diamanter =)
Postet 02.05.13 kl 13:04
Hehe ja mye rart ute å går
Spurte ang noen som var vanskelige pga jeg får litt vondt i hjerte roten om dem yngler endel og ungene blir spist opp hver gang. Må jo være en påkjenning for mødrene også. Alle ygnlene til første hua her er spist opp og hun har gått i hi igjen. Vet ikke om det er for å slikke sine sår eller legge nye egg. Andre har fortsatt mange yngler i hula, men regner med at da dem stikker hue ut er dem mat igjen. Er det normalt at dem legger egg med engang etter første kull eller går det en stund mellom hver gang?
Spurte ang noen som var vanskelige pga jeg får litt vondt i hjerte roten om dem yngler endel og ungene blir spist opp hver gang. Må jo være en påkjenning for mødrene også. Alle ygnlene til første hua her er spist opp og hun har gått i hi igjen. Vet ikke om det er for å slikke sine sår eller legge nye egg. Andre har fortsatt mange yngler i hula, men regner med at da dem stikker hue ut er dem mat igjen. Er det normalt at dem legger egg med engang etter første kull eller går det en stund mellom hver gang?
Postet 02.05.13 kl 13:22
Postet 02.05.13 kl 14:12
CathyHehe ja mye rart ute å går :D Spurte ang noen som var vanskelige pga jeg får litt vondt i hjerte roten om dem yngler endel og ungene blir spist opp hver gang. Må jo være en påkjenning for mødrene også. Alle ygnlene til første hua her er spist opp og hun har gått i hi igjen. Vet ikke om det er for å slikke sine sår eller legge nye egg. Andre har fortsatt mange yngler i hula, men regner med at da dem stikker hue ut er dem mat igjen. Er det normalt at dem legger egg med engang etter første kull eller går det en stund mellom hver gang?
Trioen du fikk av meg ble akkurat kjønnsmodne og har derfor begge to sine første kull. Det er med apisto som med mange andre arter at de gjerne trenger noen runder før dem greier det. Er du SIKKER på at dem får i seg mat? Det er som regel dette som er problemet, ikke at dem blir spist opp av foreldrene. Nå har du vel annen fisk også i karet, har du ikke......
Det varierer litt på hvor lang tid det tar før dem legger egg, men som regel er det fra ca 3 uker etter at yngel er frie. Når de har gått med yngler noen dager og disse blir borte kan det gå raskere, men som regel går det fra ca 3 uker mellom hver egglegging.
Postet 02.05.13 kl 14:38
Joda de spiser da jeg forer, pleier å helle litt her og der i karet samt rett utenfor hulene for at mødrene kan bare gå rett utafor å hente mat. Gir dem mat 2 ganger daglig og etter ynglene kom så forer jeg extra med cyclops.
Er nok smykketetraene og kanskje ottoene? som er synderen ang ynglene. Vet ikke om hannen tar ynglene da han er forvist midt i karet av begge huene og blir jagd bort bare han nærmer seg.
Er nok smykketetraene og kanskje ottoene? som er synderen ang ynglene. Vet ikke om hannen tar ynglene da han er forvist midt i karet av begge huene og blir jagd bort bare han nærmer seg.
Postet 02.05.13 kl 14:54
ApistojohanHej Loffa! Som vanligt kul att följa med i dina akvariahändelser. Jag vet inte om du ska tolka Heiko Bleher så. Om det är Rio Abacaxis det handlar om så är den (enligt wikipedia) 61 mil lång. Så jag tror nog att han var intreserad av koordinaterna för att själv ha en chans att hitta några.
Takk skal du ha Apistojohan for at du følger med =)
Hadde ikke i tankene å sjekke hvor lang Rio Abacaxis var, men 61 mil lang..... Da har en litt å lete i hva angår størrelse. Jeg har vel tolket han litt feil da antar jeg =(
Gruppen jeg startet for apistogramma interesserte på FB har nå rundet 300 medlemmer. Hvem hadde vel trodd dette? Startet opp som en Norsk gruppe, men i sammen med medlemmene utvidet vi gruppen til å være for hele verden for å si det slik. Nå har vi medlemmer fra nær hele verden og en enorm intresse. Mange starter opp med apistogramma og legger skylden på meg og medlemmene i gruppen. Veldig gøy =)
Postet 02.05.13 kl 15:00
CathyJoda de spiser da jeg forer, pleier å helle litt her og der i karet samt rett utenfor hulene for at mødrene kan bare gå rett utafor å hente mat. Gir dem mat 2 ganger daglig og etter ynglene kom så forer jeg extra med cyclops. Er nok smykketetraene og kanskje ottoene? som er synderen ang ynglene. Vet ikke om hannen tar ynglene da han er forvist midt i karet av begge huene og blir jagd bort bare han nærmer seg.
Om noen av de ande innbyggerne kan ta yngler kan jeg ikke svare på da jeg kun har holdt artskar hele tiden hva angår voksne apistoer. Som regel klarer huene å holde hannene på avstand. Det må du nesten få svar av andre på om de andre kan ta yngler
Postet 02.05.13 kl 15:04