Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 169)

Inaktiv bruker
Hei hei Mona.
Ser du har fått masse yngel igjen Misunner alle karene og ikke minst at du har så mange forskjellige coryer du lykkes med

Jeg har utvidet samlingen min også i dag. Så noen nydelige coryer på zoo'en og kjøpte 6 av dem. Dette er c. melanotaenia.
Men jeg fikk hakeslepp i kveld under foringen. Jeg matet med røde mygglarver først, slik at tetraene er mette før lyset slukkes og mallen får sin mat i fred. De nye coryene plyde bunne side ved side av hverandre og stakkars ancistrushunnen min ble torpedert sammens med de andre c. similisene som var uheldig og komme i veien for melanotaeniaene på sin ferd i karet.
Skulle ikke trodd de hadde fått mat på lenge. Jeg har ikke sett slik glupskhet før jeg.
Jeg tror Corydoras melanotaenia er den mest hyperaktive Coryen jeg har sett (og hatt) noen gang, hehe... Og den måten å spise på som du beskriver, er bare helt artstypisk for dem

De er ikke spesielt vanskelige å få til oppdrett på heller. Mine la egg og da jeg bare lot eggene sitte, vokste det opp hele 8 stk i akvariet med andre fisk.

Jeg tror jeg har lagt ut bilder av yngelen her... et eller annet sted :p

REDIGERT;
jo, her fant jeg det innlegget jeg postet dem i.
Et par bilder av C. melanotaenia yngel jeg hadde, ca 3 ½ mnd på bildene:

[External Image]

[External Image]

Flott levert , du kan jo snart levere til hele Norge du

Men si meg ,hvilken ph går yngelen i ?
100 Green Laser yngel! :)
Nå er det siste kullet helt ferdige med å klekke, og totalt ble det nøyaktig 100 Green Laser yngel
Snakker om pent og rundt tall, hehe!
Det var et egg til som klekket i "avfallsvannet" i litersmålet. Men nå blir det ikke flere, for alt er tømt ut og litersmålet vasket og tørket.

Sølvi Gullaksen
Men si meg ,hvilken ph går yngelen i ?

Jeg regner med at du mener Corydoras Green Laser-yngelen?
De går i ph 6.8, begge kullene. Det gjør de voksne også, men i den 128 literen kan ph i blant komme ned på 6.6.

Temperatur i plast-tanken med yngel er 23½ - 24°C og i 98 literen med de eldre ynglene 25°C.
Det har forresten falt fra 1 yngel i 98 literen, fant den tidligere i dag, men det var egentlig ventet. Det var en sånn "pusling".


Gjorde et nytt forsøk på å få tatt noen bilder av de 1 dag-gamle Green Laser ynglene.

[External Image]

[External Image]

[External Image]





Gratulerer med en nytt, stort og flott kull, Mona!
Det er helt utrolig hvor bra bilder du greier å få av småruskene dine. De er ikke store kroppene i den alderen!
Grattis med 100 små. Jeg håper virkelig du får så nært opptil 100 overlevende som mulig! Og at noen av dem kanskje vil flytte til Askim etterhvert. ;-D
"Jeg regner med at du mener Corydoras Green Laser-yngelen?
De går i ph 6.8, begge kullene. Det gjør de voksne også, men i den 128 literen kan ph i blant komme ned på 6.6. "

Var nok de jeg mente ja

Så da bør jeg vel egentlig få phèn høyere jeg da og ikke lavere med mine 6,5 ?
Men det sortvannsekstrakten som du bruker ,gjør ikke den phèn lavere ?

Sølvi Gullaksen
Så da bør jeg vel egentlig få phèn høyere jeg da og ikke lavere med mine 6,5 ? Men det sortvannsekstrakten som du bruker ,gjør ikke den phèn lavere ?

Njæ, hvis fiskene dine er vant til 6.5 og har lagt egg i den ph-verdien, så trenger du jo ikke foreta deg noe eller endre noe, synes jeg. Why fix it if it ain't broken?

Sortvannsekstraktet påvirker ikke ph-verdien, merkelig nok, for det skulle man jo egentlig anta. Men jeg har iallefall ikke vært istand til å måle noen endring etter tilsetting av det. Husker Elin H skrev det i tråden sin også, ingen endring i ph på klekkevannet.
Har du erfaring med bruk av sortvannsekstrakt på egg av coryer som krever svært lav PH for å unngå stort frafall av egg og yngel (C-140, duplicareus, adolfoi). Kan sortvannsekstrakten erstatte noe av behovet for den lave PH-en?
Ja, det tror jeg Inger Anne. Humus-stoffene i sortvannsekstraktet har en meget god sopp- og mugghemmende virkning. Men om det er direkte bakteriehemmende til yngel vet jeg ikke. Har ikke prøvd, og har egentlig mine tvil om det.

Jeg har aldri brukt sortvannsekstrakt på noen yngel, uansett Corydoras-art, fordi jeg ser så lite da Og yngelen jeg har drettet har iallefall greid seg fint i klart vann (men med litt forskjellige ph-verdier alt etter hvilken det er snakk om).

C. adolfoi-yngel (og sikkert Duplic'ene også) har alltid gått i klart vann her, ph 6.7-6.8 og det har gått utmerket.
Takk for svar. Sortvannsekstrakt står på handlelista mi til neste bestilling til Webzoo. Jeg har funnet ut at det er en fordel å ha laget en handleliste i Excel, der alle varene jeg trenger/ønsker er lagt inn under butikk og hvilke priser de har. Så når jeg skal sende inn bestilling (les: har råd til å handle litt), så er det bare å følge lista til den butikken jeg skal bestille fra. Nyttig greie, men garantert noe mine foreldre ikke skal få se. Sluttsummen (men det er inkludert en ny reol, med tre nye akvarier og utstyr, samt utstyr til saltvannskar) ligger på 25 000. Grøss og gru! Enkelte ting er notert inn som fast for hver bestilling (jeg har prioritert varer til forskjellige bestillinger fra samme butikk, så planene er lagt for lange tider framover), som f.eks. Esha-vitaminer fra Tropefisk, eller kalibreringsvæske til PH-penn. Det blir med på hver bestilling fra de aktuelle butikkene. Noe fôr er også lagt inn helt fast, som f.eks. TetraTips. Det er dyrt, men coryene (og de fleste andre fiskene) elsker det. Bare så synd det griser en del. Derfor er dette bare snacks som gis av og til til fisk jeg vil skjemme bort (som f.eks. super-arcuatusene). Godisen inneholder gammarusreker, artemia, daphnier og mygglarver. Ikke rart de går av skaftene når de får det servert. Men nå er jeg på vei ut på viddene her.
Helt i orden Inger Anne Bare hyggelig når du skravler! Jeg hører liksom den koselige trønderske dialekten din når jeg leser noe du har skrevet, hehe

Så du spørsmålet jeg postet til deg i din akvarietråd tidligere i kveld?
Jeg har vært fryktelig slapp angående dette å gi L144 mallene mine grønnsaker i kosten. De har faktisk ikke fått det, for den ene gangen jeg prøvde skydde de den delen av akvariet agurken lå som pesten. Ingen gnagemerker neste morgen på den heller.

Men, nå som de samme mallene er blitt voksne og har fått yngel, så tenkte jeg at nå må jeg spe på med grønt i kosten til småtrollene i allefall, så de får god vekst. "Forhåpentligvis har de ikke lært noen sære spisevaner av mor og far, men spiser det :p", tenkte jeg. Og det gjør de!
Dette er 3. gang de får agurk nå. Siden jeg har lagt merke til at de små helst holder seg høyt i karet (for mye fisk på bunnen tenker jeg, alle coryene) så henger jeg agurken nesten helt øverst ved hjelp av en vanlig Eheim-sugekopp.
Bare noen minutter etter at lyset var slukket, var det fullt av reker og L144 yngel på agurkskiva, men da jeg begynte å fokusere med kameraet stakk mallene. Som alle L-maller liker de ikke det infrarøde lyset kameraer sender ut.
Men man kan skimte en yngel på det nederste bildet.

[External Image]

[External Image]
Å bruke en vanlig sugekopp var jo litt lurt, det hadde jeg ikke tenkt på Bedre enn å legge en skje på bunnen og så måtte putte hele armen nedi for å få den ut.
Hei mona
det er morro og høre at du har fått deg eget akvarie rom, men jeg har et råd til deg, Jeg reiser mye på fuktskader i hus og hjem, og vi snakker om sopp som trives i dette fuktig miljø, og den er ikke bra for deg og din kjære mann. Jeg anbefaler for deg som har så mange akvarier og storprodusent av fukt, og montere god avlufting med mekaniske vifter, pluss en avfukter som kan tursle og gå, nor du ser at fuktigheten blir for stor, ikke så farlig på vinters tid, men sommeren er dette et stort problem for mange, og du ser det ikke før det har gått lang tid.
Bare et tips på veien til et vakert rom, som jeg håper du deler med oss her i forumet.
Mona har avfukting

Så smart å bruke sugekopp til agurken, Mona!
Steinar Glass:
Jeg har en svær luftavfukter-maskin stående på akvarierommet Den holder luftfuktigheten på ca 38%. Litt tungvindt at jeg ikke har sluk i gulvet der sånn at kondensvannet fra luftavfukteren kunne gått via slange og rett i avløp, men... jeg må altså drive og tømme kondenstanken. Det er ca annenhver dag. Hvis det er varmt må det gjøres en gang om dagen.
Sugekoppen er genial, Mona! Den skal jeg kopiere. Jeg får stadig vekk spørsmål om fiskene mine bruker bestikk når de spiser.

Jeg svarte på meldingen din i en av bildepostene mine. Jeg antar at den kunne være lett å overse blant bildene.
Jeg begynte å tenke litt her i stad... sånn omtrentlig i hodet forsøkte jeg å regne ut ca hvor mange Corydoras yngel jeg har for tiden.. Oj..! Det ble mange!
Godt over 200 yngel. Jeeezz, jeg kan ikke plukke et eneste egg til fremover mot sommer'n
Ca 40 i 85 literen, ca 70 i 98 literen, og ca 100 i plast-tanken. I tillegg er det noen i 160 literen, men de passer seg selv.

Apropos yngel i den nederste 160 literen (med Corydoras oiapoquensis og C. atropersonatus)... gjett hva jeg så her om dagen :p En fiks ferdig utviklet 2 cm stor Corydoras metae! Hva i alle dager gjør den der, og hvordan har den greid å skjule seg så lenge for meg? Og så gikk det et par dager... og plutselig så jeg en til, men den var noe mindre og yngre. Jeg skjønte jo med en gang hvor de kommer fra. Plantene i 160 literen, Echinodorus uruguayensis og javamosen, er begge hentet fra 85 literen jeg har Corydoras metae i. Så der har det åpenbart vært egg som jeg ikke har sett :p Mosen ble hentet sist, så det var sikkert derfra den lille C. metae'n kom fra, mens den store kom med de første plantene som var E. uruguayensis.

Men heldigvis er det en gjeng enda mindre småtasser i denne 160 literen, som ikke kan være C. metae, men C. oiapoquensis. Jeg satt stille foran 160 litern i går kveld og studerte det hjørnet der jeg vet de liker å oppholde seg, og etter en liten stund begynte det å bevege seg under eikeløvet. Den ene etter den andre mini-Coryen med kamuflasjemønster kom frem. Jeg tror jeg så minst 6 - 7 stk

Sjekket også plast-tanken med de minste Green Laser ynglene idag, og de bare ligger der og bruker opp plommesekken sin, de. Hehe Ikke så mye action der enda

Et par nye bilder jeg tok i dag. Tatt med macrolinse.

[External Image]


[External Image]




45 liter til Green Laser yngel
Av personlige grunner ble jeg nødt til å droppe planene om å ha det siste og yngste kullet med Green Laser yngel i BB tank etter de vanlige metodene jeg bruker med 100% daglige vannbytter osv. Helsa tillater det rett og slett ikke. Jeg må ha vedlikeholdet enkelt nå for tiden, selv om det sannsynligvis betyr noe lavere oppvekstprosent enn jeg er vant til.

Så da ble beslutningen tatt, de skal i innredet kar med innkjørt filter (Eheim Liberty 2042 hang-on). Jeg ville ha et kar med innkjørt sandbunn, men ikke for stort... så da bestemte jeg meg for å fjerne alle rekene i 45 literen og bruke det til yngel. Alle rekene ble fanget inn og satt i en 11 liters plasttank sammen med filteret de har hatt hele tiden. Jeg må finsortere dem senere, det har jeg ikke orket i dag. Rekene måtte ut, de er så mange og så grådige at de spiser ALT.. inkl. yngelens mat. En del av dem skal i 160 literne. En renholds-tropp trengs, spesielt i det øverste.

Når alle rekene var ute, tappet jeg akvariet helt ned, og deretter ble det løftet opp og satt på hyllen under 98 literen med de eldste Green Laser ynglene. Vann med riktig temperatur og ph ble pumpet oppi fra mellomlagringstønnene mine. Flyttingen innebar et vannbytte på 95%. To store dotter med javamose ble dyttet nedi (akvariet har lysarmatur med et enkelt lysrør, tror det er 15 w).

Deretter kom turen til yngelen... bittesmå, ferdige med plommesekken i dag alle sammen så det ut til. De ble sluppet ut i 45 literen fra overflaten, og så svømte de selv ned til sandbunnen. Gjett om jeg var nervøs da jeg slapp dem uti.... *bite negler av nervøsitet* Men fingranskning av karet etterpå viser at det er fin aktivitet, og de roter rundt i sanden. Jeg ga dem litt Ocean Nutrition BBS, sprøytet forsiktig ut et par-tre steder på sandbunnen.

Nå er det bare å overlate resten til skjebnen, og litt assistanse fra meg med hensyn til fôring og vannbytter nå og da :p

Øverst et bilde av den helt enkle 45 L yngel-tanken de nå bor i.
På det midterste bildet er to yngel pekt ut med piler. Så er det tatt et utsnitt og forstørret opp, fra samme bildet, som viser de samme to ynglene som ligger på sanden. Ikke lett å se dem på det midterste bildet

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Kalle
Reklame for plussmedlemskap