Tropheus Bilder (side 169)

Iflg. Jungeltelegrafen så er Roger Kaasa en av norges fremste eksperter på tropheus, så det han sier er verdt å lytte til.

PS! Roger: Kanskje det kunne være greit med fremgangsmåte også? - for oss som ikke har laget rekemix før
2nelise
PS! Roger: Kanskje det kunne være greit med fremgangsmåte også? - for oss som ikke har laget rekemix før :-)

Var en god ide 2nelise!!
Her er rekemix oppskriften som jeg har laget.
Her forteller Geir hvordan du kan lage oksehjertefôr til discus. Fremgangsmåten er den samme nærmest uansett hvordan du setter sammen blanding, uavhengig hvilke ingredienser du ønsker å bruke.

Hva du skal ha i rekemiksen finner dere forslag på her og ikke minst her. Søkefunksjon er en bra ting. .
Mariflyfly

som jeg sa: tropheus skal ikke ha reint kjøtt. joda de får nok i seg litt små dyr når de beiter på alger i det fri. liten tvil om det... MEN det skal ikke gies slikt i rein form til tropheus. om man lager rekemix så er det reker ja. men dog mye annet så det blir ikke den konsentransjon som om man gir dem rein feks krill, det er ikke deres tarmer laget for.. Det er det jeg mente.

og når det gjelder rekemix. ikke overdriv bruken av det... bruk det som snakcs når de har vært snille fisker ikke store mengder vær dag. men litt annen vær dag.

gå heller og kjøp en liten boks med tetra pro vegatibilsk og se om de spiser det.. begynn forsiktig..
Mariflyfly
[QUOTE=2nelise] PS! Roger: Kanskje det kunne være greit med fremgangsmåte også? - for oss som ikke har laget rekemix før :-)

Var en god ide 2nelise!!

Enkelt og greit: En halv kilo hele reker og en halv kilo erter i kjøkkenmaskinen. Dette bør være litt halvfrosset når du dumper det i maskinen for da kværnes det lettere.
Kjør rekene en stund alene før ertene tilsettes.

Til denne mengden tilsetter jeg 20 dråper multivitamin,1ss agar og 2 spisesjeer astaxantin.

Dette kjører jeg til jeg ikke kjenner harde partikler i mixen i det heletatt(Noen kaller meg feig).

Når du er fornøyd med rekemixen setter du bollen/bollene i kjøleskapet en times tid.
Dette pga at agaren funker bedre på den måten.

Etterpå fryser jeg det ned i flate plastposer eller feks i slike former man lager isbiter i.
Denne oppskriften har funka kjempe for meg og en god del tropheusproffessorer i Sverige.

Jeg prøver å fore mine fisker 3-4 ganger om dagen,derav en gang med mix og 2-3 ganger med super spirulina forte.

Som sakt før så er dette en oppskrift som funker kanon hos meg, men det finnes sikkert mange måter som er like gode

Lykke til med kokkeleringen,
mvh Roger
Mariflyfly
Spiser heller ikke agurk/squach...

Ja bare le dere, men si ikke det, si ikke det.... Tanken er faktisk ikke dum. Det er mange som gir sine grøntetende fisker en ekstra snacks i form av ferske grønnsaker. Så hun er ikke helt ute på jordet her. Jeg har imidlertid prøvd det (ikke på tropheus) uten hell, de ville ikke ha det. Men mange har suksess med dette.
2nelise
[QUOTE=Mariflyfly] Spiser heller ikke agurk/squach...

Ja bare le dere, men si ikke det, si ikke det.... Tanken er faktisk ikke dum. Det er mange som gir sine grøntetende fisker en ekstra snacks i form av ferske grønnsaker. Så hun er ikke helt ute på jordet her. Jeg har imidlertid prøvd det (ikke på tropheus) uten hell, de ville ikke ha det. Men mange har suksess med dette.

All Malawien min spiser dette. Derfor trodde jeg at Tropheus også likte dette....
Mariflyfly
All Malawien min spiser dette. Derfor trodde jeg at Tropheus også likte dette....

Klart at du trodde det. Og det er mulig, hvis du er tålmodig nok, at de faktisk kommer til å elske det. Det er jo ingenting annet en SUNT med ferske grønnsaker, både for folk og fe... Som sagt, jeg har prøvd å gi det til mine malawi, men de bare lekte med maten og spyttet den ut igjen og det ble liggende. Så hos meg var det ikke suksess. Når de blir vant med det imidlertid, så er det nok en knall snacks å gi de, selv Tropheus tror jeg
Selv om naboen hopper på sjøen vil det ikke si at jeg gjør det da.
saffen

Hei Saffen.
Er du interessert i flere petro.trew?
Jeg får hjem 38 stk til neste helg
saffen

Nei, enig med deg der. Jeg ville heller ikke hoppet på sjøen selv om naboen gjorde det :p brr...

Men utover det, ikke blinkse av å gi fisker ferske grønnsaker, det er faktisk mange som gjør det med stort hell og fiskene elsker det. Hva er galt ved det mener du?
hallo roger... hørt rykter om at du har shoppet litt ja.. hva er det du har snopt deg denne gangen da?grert og bo der øst på ja, ta seg en liten svipp tur til store sweden land og snope petro når man føler for det da ja hehe. må no ellers bare si at de andre petroene har det bra. spiser og har det elles så bra.tilsyne latende iallefall da ja. selv ålen ser ut til og triver, kommer fram etter nattens mulm og mørke har satt inn. Men en liten ting. Den spiser stort sett det den kommer over sant? for når vi mater petroene no med spirulina og tetra pro så er det liksom ikke akkurat så mye igjen da for og si det på den måten da.

kunne tenkt oss fisk som farger opp litt i karet. trewne er jo mørke av seg. og skal jo kanskje kjøpe noen longola og da. er jo tildels mørke dem og da. men litt farger er ikke vondt da.

jeg har aldri hørt om noen som har gitt troffer grønnskaer, sier ikke at det er galt da tror jeg ,men har ikke hørt om noen som har gitt dem det, men for vår det så kjører vi safe, spirulina og tretra pro veg. thats it!!!! agurken skal jeg ha på skivene mine de. så dem deler jeg ikke med fisken mine hehe.
Agurk inneholder 97% vann, så tror det er rimelig safe for troffene våre
Utrolig flotte fisker som er avbildet! Hva vil du anbefale å kjøpe, som førstegangs Tropheus eier? Ble helt facinert av disse flotte fiskene. Har selv Malawi i det ene karet, men spørs om jeg ikke skal anskaffe meg noen Tropheus til det andre karet mitt....
Den troffen du selv ønsker og har lyst på, men F1 tåler litt mere en VF fisk. ellers er det å velge seg en type du liker, noen er mere hissigere en andre som f.eks red cheeks disse kan være mannevonde med hverandre.

les litt om de fiskene du synes er fine ta valget etter det.
mulig vi tar med noen trew når vi er nede og henter moshiene, se litt på str har bestilt 4 stk XL longola også,,, men tenkte og la trewene gå med livuaen eller var det en dum plan?
Har nå en tyggende Ubwari hunne...
Håper det går bra. Er jo en førstegangs tygger så aldri godt å vite..
Har du noen bilder av ubwariene dine?
Jeg har sagt at jeg skal legge ut bilder av tropheus yngelene mine, men det er jaggu lettere sagt enn gjort. De er jo spinnville og svømmer rundt hele tiden. Klarte å få festet noen av de på kamera da, ikke verdens beste, men...

De deler BB-kar med delfinyngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap