Leifs verden, del 2 (side 169)

Det må være lov å skryte litt også. Fikk denne meldingen av en FB venn på nettet:

........ 12:11am May 3
Very awesome Leif Johansen I see the American Cichlid American Cichlid Association www.cichlid.org has posted a pic of yours. Great work man

Slettest ikke værst. Faktisk var det ikke bare et bilde, men to når jeg fulgte linken.

Nå er jeg på vei ut i den store verden med apistoene lol =)

Forøvrig var det bilder av apistogramma cf huascar og bitaeniata. Begge med yngler...
Jeg ler nesten ballene av meg. Denne tanken med ungfisk av apistogramma alacrina er den eneste tanken jeg har stående inne i huset. En han og en hun er nå kjønnsmodne, og hunnen gul nesten som sola. De har tydeligvis funnet ut av hverandre og minner meg om MIN ungdoms tid. Har satt inn 2 huler til slik at det nå er tre i tanken. Dem flyr etter hverandre rundt ei hule til de stopper opp og hunnen legger seg på skrå og lar seg bli unnerkuet. De rister litt og vips så forsvinner hannen inn i hula. Når hunnen kommer etter, jager han henne bare ut igjen. Slik har dem holdt på i hele kveld.

Dette er IKKE noen salgs annonse, men om noen vil ha dette paret (gratis) er det bare å sende meg en PM via profilen min, eller en mail for den som evnt har den adressen. Angrer ikke et sekund at jeg beholdt et kar inne her, for slike opplevelser må bare oppleves. Vil ikke forstyrre dem, så det blir desverre ingen bilder
En kan vel si at en har lykkes i noe når en får slike tilbakemeldinger som dette:

Leif, I have made the mistake of showing my wife Christine pictures of your fish-rooms (who doesn't particularly like fish, or the people who keep them) the first thing she said was, if Leif can keep his fish-rooms so clean and orderly, why can't I! Thanks a lot mate! ; )! All kidding aside I'm going to use your fish-rooms as my blueprint for our next move, which will take place within the next year...again! Don't tell Daniel but your pictures of your fish-rooms & Apistos are why I have found this to be the best fishy group on FB!!!

Får litt små grøssinger på ryggen av slike tilbakemeldinger jeg.... Dette medlemmet er fra USA og han river seg nermest i håret av bilder som blir lagt ut. I USA er tilgangen så dårlig på apistogramma at den er nær null. Mulig han ikke kjenner mange apisto drettere, men likevel.

Den ene apistogramma alacrina hua i oppvekst karet her inne på røykerommet/tv stua mi fortsetter med sitt spill. Men nå jager hun alt og alle, mens hannen avviser henne. Hun er i alle tre hulene å jager ut det som befinner seg der, så antar hun ikke helt enda vet hvilken hun til slutt skal velge. Tror nok ikke det tar lange tiden før det kommer egg også i det karet, men yngler vil selvfølgelig ikke overleve med så mange andre i et så lite kar.

Er klart for vannbytter igjen og litt opprydding etter div prosjekter. Er jeg i steamen tar jeg begge rommene i dag, ellers venter jeg med det ene til i morgen
Fanget noen av ynglene i fødekasse idag og tok noen bilder jeg ville dele med deg.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Så håper jeg iallefall ett par av dem vil leve opp.
Artig med så flotte bilder av så små yngler =)

I helgen fikk jeg flyttet ut yngler av et par kar her som er store nok til voksne fisk. Cf huascar fant jeg rundt 25 av i 128L som ble satt i en 85L og 9 sp "Xingu" yngler som ble satt i en 63L i den nye yngel reolen. Er nok flere oppi Xingu karet, men da må jeg renske det for røtter, eikeblader, planter etc for å finne dem.

"Xingu" mor som gikk med ynglene har fått besøk av hannen og ei hue til. Huene ble vel ikke helt glade for å måtte krangle om hannen, men håper det går seg til. Det karet er iallefall det eneste karet jeg har fått opp "Xingu"yngler av en eller annen grunn.

Mulig jeg flytter rositae paret over i 100L etterhvert slik at jeg har en 160L ledig til en gruppe/ungfisk av en ny art. Ellers er det vel nå 3 kar ledige tror jeg.

Et kull har jeg iallefall sett fremme i 160L til cf huascar gruppen. Tror det skal være et kull til, men mulig dem ikke er ute av hula enda.

Oppdaget også enda en hule med alacrina egg i dag, og formeringen i det karet ser ikke ut til å stoppe med det første

Sverddragerne fra Rio Zeco, Mexico er så store at jeg kan selge dem nå. 6-7 stk er holdt av allerede til et annet medlem her på AF. Hun sikret seg noen av disse veldig tidlig og får dem i løpet av kort tid
Sist natt satt jeg å laget en liten sak for en ciclide gruppe på Face book. Gruppen er den nest største fiske gruppen på Face book med over 4300 medlemmer og er selv admin i gruppen. Jeg ser en tydelig økende intresse for apistogramma og mange spørsmål strømmer på. Derfor laget jeg en liten grunnleggende tja kall det gjerne en artikkel for de som er enten helt blanke på apistogramma eller som er i startgropen med å finne seg noen apistogramma.

Jeg skrev den først på Norsk og fikk den over på Engelsk før jeg fikk posten den trøtt men fornøyd klokken 5 sist natt. Vil gjerne dele den Norske versjonen med dere som går med tanker om at apistogramma kanskje kunne være noe for deg. God fornøyelse:

Generell info om apistogramma

Apistogramma er en gruppe dverg ciklider fra Sør-Amerika. De finnes i tropiske områder i Amazonas vassdraget og Venezuela. Apistogramma betyr bokstavelig talt ujevn sidelinje, en referanse til et fellestrekk hos artene i denne gruppen. Hos de fleste artene er det stor forskjell på kjønnene. Hannene er betydelig større og mer fargerike enn hunnene i de aller fleste tilfellene.
Yngelpleien er høyt utviklet, som hos de fleste ciklider. Alle Apistogramma-artene leker i huler, under steiner eller under røtter. Kun en gang har jeg opplevd at ei apistogramma hun har lagt egg opp etter glasset. (Apistogramma hongsloi)
Noen arter danner polygame haremer, mens andre danner monogame par. I de fleste tilfeller er hunnen sterkt involvert i yngelpleie mens hannen forsvarer territoriet mot sultne inntrengere.
Hos noen arter er også hannen med i pleien av yngler, og har i et par tilfeller opplevd at hannen har slåss med hua for så å ta over yngelpleien alene uten hunnen
Alle Apistogramma-artene er mikro predatorer. De lever stort sett av insektlarver, yngel fra andre fisk, og virvelløse dyr.
Dette er populære akvariefisk, spesielt i selskaps akvarier eller beplantede akvarier. De foretrekker bløtt, surt vann. Mange arter er svært følsomme ovenfor endringer i vannverdier. De holdes best i arts akvarier med godt dekke over (i form av planter og rekved).
En kan lese flere steder at dette ikke er en fisk for nybegynnere. Kan si meg noe enig i dette. En bør ha litt erfaring med egg leggene fisk, og kunne noe om vannverdier og vannkvalitet. Som nevnt tidligere er noen apistogramma arter veldig ømfintlige for endringer i vannverdier.
Mange steder i verden er apistogramma en vanskelig fisk å få tak i. USA og UK vet jeg mange har vanskeligheter med å skaffe det dem ønsker av apistogramma, mens her i Skandinavia er det en helt vanlig fisk de aller fleste butikker har eller kan skaffe på bestilling. Selv har jeg 17 arter for øyeblikket og kan vel kalle meg hektet på apistogramma.
Jeg startet med de tre artene som er mest vanlig her i Norge, cacatuoides, hongsloi og macmasteri. Disse er de artene som er lettest å få tak i, som er enklest å holde samt enklest å drette. Har i løpet av tiden jeg har holdt på med apistogramma hatt 25-30 arter/former, og en får et forhold til alle artene. Det er derfor vanskelig å plukke ut kun en favoritt, selv om noen skiller seg litt ut fra andre igjen. Noen er sjeldne, noen mer fargerike enn andre, noen har en adferd som skiller seg ut og noen har en litt spesiell yngelpleie.
Akkurat nå har jeg bare apistogramma av viltform, dvs at de trenger noe lavere pH enn oppdretts former av apistogramma. Jeg har pH mellom 5 og 5,5 i mine tanker. De aller fleste apistogramma vil trives i en pH på mellom 5 og 6.
For å få mest mulig ut av dine apistogramma anbefaler jeg deg et arts kar. Du vil oppleve fisken på en helt annerledes måte enn om du har dem i en selskaps tank.
En tank apistogramma vil trives i er sikkert opptil hver enkelt å mene, men erfaringene mine tilsier at sand, huler, røtter og litt lave planter er standard i en tank. Eikeblader sørger for sammen med tre røtter å holde en lavere pH enn kranvannet ditt. Eikeblader er ikke bare for å senke pH, men der finner ynglene snacks å spise, en plass å gjemme seg samt at blader er naturlig fra naturen hvor apistogramma lever.
Apistogramma liker ikke mye lys, så flyteplanter er en fordel. Apistogramma liker heller ikke sterk strøm, og det vil ta livet av veldig små yngler.
Jeg er vel det en kan kalle en noe mer enn gjennomsnittlig apistogramma entusiast, men det betyr ikke at jeg kan alt om apistogramma. Jeg lærer stadig noe nytt og ingen individer er like. Helt til slutt vil jeg anbefale å bruke så store tanker til apistogramma som mulig. Anbefaler et minimum på 85L for et par og minimum 130L for en trio. Dette kan variere litt fra art til art
Som entusiast har jeg startet en apistogramma gruppe på Face book. Har du lyst til å bli medlem finner du oss på denne linken;
https://www.facebook.com/groups/506115422744869/
Regards Leif «Apisto» Johansen
Flott at du sprer Apisto-glede Leif! Hvis du har lyst/tid/mulighet, så stikk innom for en artemia-titt i dag
Altid gøy å spre glede, kunnskap og engasjemang Simen. På FB er jeg vel snart bedre kjent som "the mad apistoman" enn Leif antar jeg. Glemte helt bort mailen jeg fikk av deg da kona ikke var tilgjengelig når jeg fikk den.

Tenkte å høre med henne ettersom det er henne som kjører. Har begynt å jobbe litt igjen, så det blir ikke som før at jeg er "halve dagen" i kjelleren. Pusler litt med div artikler og har laget denne siste samt en om å lage HMF filter. Går nesten mest tid til å få dette over til Engelsk, men som regel er ikke folk så trange i nøtta over der at dem ikke skjønner om det skulle være noen stave feil.

Google er jo nesten farlig å bruke da det kommer mye rare oversettinger.

Ellers kommer og går det egg og yngler her. Rositaene tok desverre knekken på sine yngler natt til i går før de la nye egg. Merkelig oppførsel...

Lørdag og søndag er vannbytte dager her og tok det innerste rommet i går. Har flyttet om litt og har nå endt med et storkar ledig, faktisk det største. Endelig fikk jeg tømt 222L og vekk med det sorte bunn substratet. Jeg tok det ut av reolen og fikk tømt det, vasket det, renset HMF filteret og satt det inn igjen.

Hadde en sekk med biltemasand samt ei bøtte med brukt sand stående. Tror det var av jula sand så det blir en sand blanding i det karet.
Skjedd et eller annet med det innlegget. Halve innlegget ble plutselig borte!!!
Ja ja jeg får komme tilbake med en oppdatering litt senere.

Får iallefall slenge inn noen nye bilder

1. Borellii med nye egg
2. Xingu
3. Ungfisk av Rio Zeco sverddragere. Er nå på tide at noen av de største nå finner nye hjem. Har lovet bort noen til ei i klubben, men fortsatt noen som kan finne veien til nye hjem =)
1. 222L satt på plass igjen i reolen etter rengjøring
2. Alacrinaene yngler som fattige kaniner. Det som overlever det overlever. Har ikke tatt ut flere yngler fra dette karet da de som går i karet inne her med staor sannsynlighet vil få noen gode måltider på småtassene
3. Sp Xingu yngel
1 Nannacara anomala med yngler
2. Ene cf huascar hua som har nye yngler
3. Atahualpa
1. Sp Xingu hannen
2. Elizabethae passer på yngler
3. Bilde fra jeg startet planleggingen av oppsettet til trioen med Xinguene som er i dette karet. Har et par huer til, men 4 huer i samme karet her, blir i overkant =) Dette karet ble også tatt helt ut og vasket og sand renset

Har som nevnt tidligere iallefall to voksne par med alacrina etter gruppen min nede. Er det noen som kunne tenke seg å bytte i annen apistogramma er det bare å si i fra =)
Har egentlig ikke skjedd så mye spennende siden sist, men i dag skjedde det noe veldig spennende. Jaja spennende og spennende fru Blom =)

Som mange vet har jeg noen sverddragere med lokasjon Rio Zeco, Mexico. Før den ene hua ble syk (hele magen var rød inne fra) og jeg avlivet henne sprutet hun ut noen yngler. Disse fanget jeg opp en del av i dag etter å ha hatt vannbytter i det ene rommet. Hva oppdaget jeg blant alle småtassene???? Jo da 5 stk ALBINO sverddrager yngler

Jeg har nok opplevd mye som akvarist, men albino sverddragere med lokasjon, ja det har jeg aldri hørt om.

Fortsetter i neste innlegg.....
Har i lengre tid nå prøvd både å selge billig, gi bort og bytte apistogramma, uten store hellet med meg. Her på AF, Finn.no og flere grupper og forum på FB. Er virkelig interessen så laber for apistogramma at ikke folk en gang vil ha dem gratis??? Jeg bare spør og undres.

Dette gjør at jeg endrer litt på den interne oppdretts kampanjen her i kjelleren. Har til nå tatt ut hanner til tider og skjermet yngler og lagt til rette så godt jeg kan for å få frem mest mulig av alt. Nå blir det til å la det være som det er og la det vokse opp det som overlever.

Om jeg tar f.ek en art jeg har drettet her, Alacrina, har jeg nå alt fra nyklekket yngler til kjønnsmodne og leiksklare avkom. Aner ikke snart hvor jeg skal gjøre av alle sammen =) Heldigvis har de voksne avkommene fra gruppen min lagt egg enda i deres lille kar. Jaja.

Ellers har hannen av "Xingu" begynt å sjarmere begge huene i 128L, og litt graving er påbegynt i den ene hula. Synes hannen blir bare flottere og flottere å se på. Han kan virkelig mer enn å sjarmere et kvinne hjerte =)

Rosie og CK har også yngler igjen (2.bildet) og er vel den vakreste arten jeg har hatt om en tenker på farger, og en utrolig rolig og hensynsfull art. Hannen har av og til hele hue inni hula til ynglene for å se om alt er bra med dem.

Bilde 3 viser et par av ynglene fra første kullet til viltform gruppa av cacatuoides
Flytter på tirsdag og vil starte jakten på reol så snart jeg er ferdig med innflytting og oppussing. Da skal du se unge Bjørhei vil trygle om å få ta med seg noen kroner til Hof og komme på besøk.
Høres bra ut Trulsemann. Flytter du noe mer sør, eller blir det i samme distriktet?
Hmmm. Har aldri vært speider så dårlig med kart og kompass. Flytter til Enebakk (Flateby) så vil tro det blir omtrent det samme eller verre.
Truls O. Bjørhei
Hmmm. Har aldri vært speider så dårlig med kart og kompass. Flytter til Enebakk (Flateby) så vil tro det blir omtrent det samme eller verre. ;)

lol. Er litt kjent uti der da fattern har hytte der =)
Aha. MEn jeg hadde rett i at avstanden blir den samme pluss 10 minutter antar jeg?
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap