Dagens blomst (side 17)

Hei Anne Grethe. Den Magnolia du har tatt bilde av der er nettopp den jeg nevnte, Galaxy.
Nydelige blomster.
Petter
Fantastiske blomster ! Elsker magnoliaer. Jeg bodde i England et par år og det sto en rekke med magnoliatrær foran huset vårt. Helt utrolige blomster hver vår.
Jeg kjøpte meg en orkidè her om dagen. Står i en lys grå, rustikk steinpotte, kjempekult sammen.
Fantastiske blomster og planter, disse orkidèene, vokser i bare bark. Kjenner jeg lett kunne fått litt sånn orkidè-dilla, men det får vel holde med èn dilla her i huset :p (akvarier i lange baner)

Snart har jeg blomster fra hagen å vise, iallefall et par-tre stykker Det er lenge til rosene blomstrer, men et par tulipaner har jeg snart og mine hvite løytnantshjerter springer ut med sine første blomster i disse dager. De vokser fort!

Orkidè
[External Image]

[External Image]
Jeg vet at det er mange gode fotografer og også hageinteresserte mennesker her på Akvaforum, så jeg tenkte å tipse om denne fotokonkurransen som heter
"Hage og Blomster" .
Den arrangeres av et samarbeid mellom Byggeindustriens nettsted www.hage.no og fotofestivalen Nordic Light i Kristiansund.
Hver deltaker kan levere inn 10 bilder (kun digitale), les reglene for str osv.
Innleveringsfrist av bilder er 1. mars 2010 kl. 24.00.

Jeg tenkte jeg skulle bruke sommeren på å kanskje få tatt noen bilder og delta. Tenk å vinne førstepremien Reisestipend på 25.000 kr! Andre og tredje preme er fotoutstyr til en verdi av henholdsvis 5000 og 3000 kr. Ikke verst det heller.

Nå vet dere iallefall om det
Dagens blomst fra meg er årets pelargonier. Jeg har kjøpt slyng-pelargonier for første gang, jeg falt veldig for disse da de er to-fargede. Måtte bare ha et par stykker da jeg gikk forbi den lokale blomsterbutikken og fikk øye på disse.
Gleder meg til å se dem i full blomst og utvokste utover sommeren De står i to store steinpotter litt opp fra bakken (de skal jo få lov å slynge seg!).
Fargen er mørkrosa med hvitt. De ser litt rødlige ut på bildene, men de er ikke det, de er altså mørk ceriserosa.

[External Image]

[External Image]
Ikke riktig hvite enda, fremdeles litt grønnskjær i løytnanthjertens blomster, men nå er den i gang!

[External Image]

[External Image]
...er eple!

Nærmere bestemt eplesorten gul prins. Treet mitt er ikke stort (lavere enn jeg er), men i år blomstrer det noe helt utrolig. Epleblomster er virkelig pene!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg kommer på epleslang til høsten .

Jon
flere, dog ikke like store og flotte som mona sine bilder!
Annanda; er de bildene virkelig fra i dag? Jøss, så langt dine har kommet da! Du har jo masse i blomst, du. Liljer til og med?

Selv er jeg ganske skuffet over tulipanene. Ser ut som jeg må plante nye hvert år, for fjorårets.... nei det blir skrale greier. Jeg har allerede fjernet to grupper som bare kom med masse svære blader og ingen blomsterknopper. Og jeg som led meg gjennom laaaange sommeruker med de stygge visnende tulipanbladene i fjor sommer! De må jo ha dem for å kunne lagre næring i løken til neste års blomstring. Men det hjalp jo ikke noe!

Jaja. Jeg tror jeg får en tulipansort til å blomstre iallefall!

Hva heter den du viste bilde av? Veldig lekker sort!
Jeg vet ikke om jeg har postet disse bildene før, men da jeg satt og bladde gjennom min gamle Photobucket-konto, fant jeg mange bilder jeg hadde glemt lå der.

Dette er en rose som forøvrig er utgått hos meg. Den kalles buskrose, men oppfører seg som en stilkrose mht vekst og er relativt sart. Den første av mine to døde etter første vinter, den andre døde vinteren etter. Tålte ikke streng kulde. Hadde jeg giddet, kunne jeg ha vinterdekket rosene, men jeg gidder ikke sånt Enten tåler de en norsk vinter, eller så bor de ikke her, hehe

'La Paloma'
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Det blir lite tulipaner i år gitt! :p
Av de tre "tuene" jeg lot stå i fjor, har kun en produsert blomster. De to andre pøste ut bladverk, men ingen blomsterstilker. Og jeg som synes jeg lot bladverket stå så lenge i fjor! Det hjalp ikke stort.

Det ser ut som jeg må plante nye løker hvert år, for blomstene som kommer er mye mindre og spinklere enn fjorårets, da løkene blomstret for første gang.

Dette er den eneste tulipanen som produserer blomster i rosebedene mine på forsiden av huset. Den er rosahvit, og heter 'Angelique'.

Det som er litt morsomt, er at i tuja-hekken vi plantet i fjor sommer, har det poppet opp to stk tulipaner av sorten 'Blue Diamond' (lys lilla blomst). Og ved siden av kompostbingen bakerst i hagen, blomstrer en enslig 'Maytime' tulipan (som er noe av det lekreste som finnes av tulipaner, synes jeg).
De tok jeg også bilder av, men det sparer jeg til i morgen

Til høsten skal jeg imidlertid sette en del nye tulipanløker, så neste års blomstring blir bra

Her er altså den eneste tulipanen som blomstrer i bed hos meg i år; 'Angelique'.







[External Image]
Tøff de der

Det blomstrer litt hos oss også:

Tusenfryd:
[External Image]

en Begonia som går i gult, orange og rødt:
[External Image]

og en rød Prydtobakk.
Prydtobakk er en plante som kan brukes oftere:
Flotte blomster (finnes i flere former og farger),
tåler dårlig vær, og får stå i fred for rådyr og hjort:
[External Image]
hei mona,
herlig, angelique har jeg og, flotte er de, jeg har maaaaaaaaange tulipaner. Den ene lilla er ikke en lilje, men en lilje tulipan. Her er et bilde uten masse sol når den fremdeles er lukket. Forelsket meg i disse for flere år siden, og flere har det blitt!

tror den ene, stor, flotte, gule fe aktig tulipan heter blushing lady, ellers har jeg lite oversikt på hva mine tulipaner heter, har hatt kolonihage i 15 år, planter en haug med løk hver høst så lenge jeg har råd!

så at de med hagedam tenke åpen dam besøk, har du lyst til å se min hage er jeg veldig åpen for det, hele kolonihagen er i blomst!
Jeg får legge inn et bilde av vår nyanskafne rohdodendron, eller hvordan det nå staves, før den avblomstrer. Stor er den ikke, Ca 20 cm høy og 40 cm i omkrets, men masse blomster.

Jon
Åh, i dag oppdaget jeg de første roseknoppene under utvikling på de to rosebuskene mine av sorten 'Louise Odier'!

Ifjor, med en så varm forsommer fra slutten av mai, blomstret den veldig tidlig, 12. juni iflg. innlegget i denne tråden fra i fjor.

Jeg gleder meg! Har jeg flaks med været fremover KAN det komme blomster i midten av juni, om drøye tre uker ca

'Louise Odier' har en fantastisk herlig duft!
Dette bildet er hentet fra i fjor i denne tråden Sånn mens vi venter

[External Image]

Vakkert!
mona o - Det var et nydelig bilde av den rosen!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap