Tante Astrid´s undervannsverden (side 17)

Ja, håper virkelig det hjelper på. Blir veldig irritert på alt det som svever rundt. Har egentlig et greit utvendig filter også, Fluval 304, men bruker jeg filtervatt for å ta smårusket så går den tett nesten med en gang.

Har prøvd meg på sommerfugler jeg også, men det var helt i begynnelsen og jeg må bare innrømme at min uvitenhet antagelig tok livet av de. Nydelige fisk er de uansett og jeg har en drøm om å prøve meg på de igjen en gang for å se om jeg greier å få de til.

Tror ikke jeg har noen fisker over 10 cm jeg heller. Parvaene er muligens noe lengre, men de er til gjengjeld såpass tynne at de ikke ruver noe særlig uansett. Smått er godt

Skal ikke ha noe for maten, bare du dekker portoen. Send meg en mail du, så tar vi resten der
Har nok noen sommerfugler på samvittigheten i mine tidliger akvarieår jeg også. Tror det er to triks som skal til - velge sterke individer fra gode leverandører - store og fargesterke - det andre er å sjekke både nitrat og nitritt. Disse er følsomme for for høy nitrat. Ser i alle fall ut som mine trives godt nå Håper det varer. Nydelige fisker, og morsomme med sin utrolige nysgjerrighet. Kan heller ikke annet enn å smelte når lille sommerfuglpappan beit meg i fingeren mens de hadde egg en gang - for deretter å angripe heverten

Dekker selvsagt porto Mail underveis!
Hei, liv. Det har ikke kommet noen mail til meg så jeg har sendt en til deg

Edit: Merkelige greier. Pleier å komme en bekreftelse i innboksen min på at jeg har sendt mail til noen på forumet, men denne gangen dukket det ikke opp noen. Mulig det er noe feil i systemet for tiden og at det er derfor jeg ikke har fått noen fra deg heller. I såfall er adressen tante_astrid.w alfakrøll hotmail dot com. (Skriver den slik for å unngå spam)
Er bare innom på en kjapp permisjon, og har litt av en jobb med å lese meg opp på de trådene jeg bruker å følge med på (jada, din er en av dem). Hvordan går det med målingen av nitrat? Å få 0 når man måler nitrat betyr en av to ting: Enten fungerer ikke testen som den skal (eller brukes feil), ellers har man et uinnkjørt filter. Utover dette skal man aldri få 0 når man måler nitrat. Selv om nitratet skal holdes på et lavt nivå (god beplantning vil hjelpe til å holde nivået nede), vil det alltid være nitrat i vannet når filteret fungerer som det skal.

Bare fortsett med å legge ut bilder av karene dine. De er utrolig flotte å se på!
Hei, Inger Anne! Koselig at du stikker innom. Håper du har det bra selv om du er på sykehuset

Jeg måler fortsatt 0 i nitrat i begge karene. Har sjekket bruksanvisningen ørtogførti ganger og jeg mener jeg gjør det riktig også. Da gjenstår det at testen er dårlig og det kan jeg heller ikke skjønne siden den akkurat er kjøpt inn og Jbl skal i tillegg være et bra merke. Siden kar og filter har gått i snart tre år så er det ikke umodent heller. Merkelige greier. Har ikke råd til å kjøpe ny test for tiden så jeg får bare håpe at det går bra med normalt stell i karene.

Takker så mye for skryt! Godt å høre at jeg ikke kjeder folk ihjel med bildene mine. Bare vent til juni. Da blir det nok en bildeserie om innredningen av den nye 120 literen.

EDIT: Sjekket nå holdbarhetsdatoen på testen også og den er bra, langt ute i 2009, men kom samtidig på at jeg skulle lese bruksanvisningen på et par andre språk enn svensk og da snublet jeg muligens over løsningen. I den tyske versjonen står det nemlig (på tysk selvfølgelig) at om glasset ikke ristes kraftig nok og lenge nok (skal ristes i ett minutt) kan testen vise for lave verdier. Står ingenting om det i den svenske eller danske bruksanvisningen selvfølgelig!

Har ristet så godt jeg kan, men har problemer med hendene så det er ikke sikkert det har vært godt nok. Får ta å riste litt ekstra i morgen nå da så får jeg se om det hjelper. Jammen bra jeg hadde tysk på skolen
Greide ikke vente til i morgen og har testet igjen nå. Ristet kraftig i godt over minuttet og lot den stå mer enn ti minutter etterpå, men det vil ikke bli mer enn et sted mellom null og en på testen her hos meg. Det er nå en uke siden vannskift så jeg mener det burde vært noe mere. Mulig plantene mine er storspisere

En liten trist ting oppi det hele. Oppdaget en av de nye coryene liggende død under et planteblad. Telte over de i går og da var alle friske og fine så jeg vet ikke hva det kunne ha vært. Det var jo noen av de som var temmelig svekket i utganspunktet og da skal det vel ikke mye til. Den fikk ihvertfall noen fine dager her, trøster jeg meg med.

Har matet flere ganger for dagen borti Rekecocktailen nå og synes allerede jeg ser at rasboraene har lagt på seg. Antydning til lek også på flere av dem. Den enslige guppyen, som var temmelig stresset etter at kompisen døde, har roet seg nå når det kom flere fisk i karet. Greit med selskap selv om de er av annen art. For ikke å snakke om all den gode maten de brakte med seg.
JBL-tester skal være bra, ja. Jeg har selv prestert å få utslag utenfor skalaen i motsatt ende på nitrattesten min, og det var ikke noe hyggelig (det var forresten i karet med trillene mine, det også). Heldigvis fikk jeg situasjonen under kontroll med diverse vannbytter og omplassering av enkelte fisker (karet var temmelig overbefolket). Så jeg har ihvertfall opplevd at denne testen fungerer strålende bra. Det står forresten i bruksanvisningen at det kommer til å være litt "støv" som ikke løser seg helt opp, selv når man rister i 1 minutt (noe jeg alltid gjør). Det gjør at den ikke alltid helt stemmer med fargene på skalaen, har jeg opplevd.
Har du mulighet til å teste testen din i noe vann som du vet inneholder nitrat?

Trist med "trillen" din. Men man må alltid regne med at man kan miste en eller to når man får nye fisk i huset. Hvis man tenker på alt stresset de har vært igjennom før de havner i karene våre, så er det ikke vanskelig å skjønne at ikke alle greier seg. Når jeg kjøper en gruppe nye fisker, regner jeg alltid med frafall, og kjøper derfor ofte en eller to ekstra.
Ja, regnet nesten med at noen ville falle fra. Spesielt siden de fire første var temmelig medtatte da de kom. Trist uansett.

Jeg testet med noe nitratholdig her i går. Hadde oppi noen dråper vanlig stueplantegjødsel og da ble det kraftig farge på testvannet så den virker på større mengder nitrat ihvertfall.
I går satte jeg inn et moderert Fluval 3+ i tillegg til det utvendige filteret i 180 literen. Jeg brukte fin blåsvamp til dette og håper at det vil ta unna en del av rusket. Synes det er en stor forbedring allerede inni der selv om noen av fiskene nok mener det blir litt i meste laget med sirkulasjon. Regner med at det reduseres ganske fort når filtersvampen begynner å gå seg til. Greide faktisk å gjemme filteret helt bort bak rota i hjørnet. Kommer med bilder etterhvert.

Festet samtidig en bit grov blåsvamp rundt innsuget til det utvendige filteret. Tanken er at dette skal stoppe det grove avfallet slik at bøttefilteret kan gå lenger mellom hver rens. Fjernet også brettet som hører til Nutrafin-Co2-settet så nå lar jeg slangen gå inn i innsuget til bøttefilteret istedenfor. Ser ut som mesteparten av co2-en oppløses bra. Kommer av og til litt bobler, men det er antagelig restgasser som ikke oppløses i vannet. Mener bestemt at dette er en bedre løsning for stabil tilsetning enn det brettet som stadig ble tilstoppet av pestsneglenes vandringer.

Galaxyrasboraene, (bør forresten begynne å kalle de Stjernedanio har jeg hørt), ser nå friske og fine ut. Alle har lagt godt på seg selv om et par stykker fremdeles er litt for tynne. Det går i Tetra mini/junior flak, utvannet frysetørket artemia, opptint fryst cycklops og selvfølgelig levende artemia. Venter også på avskallede artemiaegg som skal være et bra tilskudd. Fiskene i det andre karene får restene og er nok veldig fornøyd med den varierte kosten. Til og med rekene er i himmelriket. Spesielt viftereken som får de utroligste godsaker strømmende inn til seg der den sitter bak varmekolben
Jeg er ganske sikker på at sommerfuglen min har mark. Den har lissom vært innhul i buken og jeg har foret greit, nå henger det en sånn hvit gjennomsiktig sak ut av baken hennes. Er ikke lenge siden jeg fikk ho, da var hun ganske tynn.
Hva gjør jeg nå?? Må jeg medisinere hele karet, eller bare ho?? Hvilken medisin skal jeg bruke??
Huffda
Nå er det faktisk ikke mark som slår meg som den mest opplagte grunnen når du beskriver tynn tråd som henger, men bukvannsott. Den er også veldig vanlig på disse fiskene. Du får gå i sykdomsartikkelen og lese om du synes det ligner, eller om det ligner mer på innvollsorm. Ormen trekker seg gjerne inn igjen, mens det andre dreier seg om veldig tynn avføring som etterhvert faller av. Du finner også forslag til behandling i artikkelen.

Det står lite om bendelorm i artikkelen, men jeg hadde bendelorm på mine guppy. Den kom heller ikke helt ut før jeg hadde behandlet mot det og den var død. Dactymor tok knekken på den.
Vel ifølge den forklaringa på bukvannsott er det ikke det, ho spiser nemlig normalt, og ingenting blir spyttet ut igjen. Derfor jeg tenkte på mark oxo, fordi hun er da litt innhul i buken, mens ho spiser godt. Noen sier sommerfuglene er sånn til de blir fulle av egg. Hva tror du??

Jeg vet faktisk ikke. Det er en stund siden jeg hadde disse og jeg hadde ingen suksess med dem heller
Kanskje du kan prøve å legge ut spørsmål med bilder i sykdomsforumet og spørre om andres synes det ser ut som mark? Veldig greit å få en sikker diagnose før man begynner å medisinere.
Tja, får vel kanskje det. Er nemlig ikke noe der nå, ga oxo litt prazi pro til morran, siden den ikke er skadelig for filterbakterier og sånn. Ble nemlig litt redd for bukvannsott da jeg foret imorges og det så ut som ho spyttet en del av maten ut igjen.
Nå har jeg lagt ut noen bilder
Nydelige var de, Liv! Stygt gjort å friste sånn

Kommer bilder fra meg i morra. Er for sliten til å orke å se gjennom de i kveld. Tar gjerne over hundre i håp om at noen blir brukbare.
det jeg synes er rart er at bilder av syk fisk noen ganger er bedre en fisken i fotokonken
Her kommer det endelig noen bilder fra meg. Alfor mørke de fleste av dem, men jeg er ikke flink til å ta med blitz. Synes ikke fiskene kommer til sin rett da.

[External Image]
To stjernedanioer i altfor lite lys

[External Image]
En av de fra første bildet om igjen. Tror dette er en hunn.

[External Image]
Sånn så alle ut tidligere, men nå er de fleste runde og fine heldigvis.
Som man kan se av resultatet her så har jeg ikke knekket koden for å ta bilder med blitz enda

[External Image]
Som jeg har fortalt tidligere så har jeg fått puttet inn et ekstra innvendig filter, Fluval 3+, i 180 literen. Var litt spennt på om jeg fikk til å gjemme det bort, men som dere ser av resultatet så ble ikke det noe problem. Filteret befinner seg bak rota til venstre. Det har gjort underverker for å bli kvitt alle småpartiklene i karet selv om det enda er litt. Kan ikke få helt støv på hjernen heller. Det er også blitt en del kraftigere sirkulasjon, men varer vel ikke så lenge, tenker jeg, før finsvampen begynner å tetne seg til og fiskene får roligere forhold igjen.

Den utrolig snille Frank, sendte meg et stoff for å teste om nitrat-testen min fungerte, men som dere kan lese her så er jeg fremdeles litt i tvil om den fungerer som den skal. Hvis det viser seg at jeg har lite nitrat så har jeg antagelig forklaringen på oppblomstringen av noen av algene. Blant annet så trives penselalger med lite makronæringstoff i vannet har jeg lest. Det spørs om jeg får kjøpe inn en ny test etterhvert. Hvis det viser seg at resultatet stemmer så får jeg bytte plantenæring til en med mer nitrogen og fosfor og se om det hjelper.

Maks sju uker igjen...
(Nedtelling til nykaret kommer i hus )

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap