Mine akvarier og sånt (side 17)

Siden snegleeggende var så nær klekking bestemte jeg meg for å ta et nytt bilde i dag.

På det første bildet ser man en liten gruppe som er helt på nippet av klekking. Den falt av da jeg kneppet dekselet på plass igjen, så de fikk litt starthjelp

Det andre bildet er tatt fra andre siden, og der ser man at noen av dem er prikkete, og det tar jeg som et lovende tegn.

Det tredje bildet er av en fra det forrige kullet som har fått en litt snodig farge. Alle i kullet var gule, men noen av dem har fått brunsvart snurr på skallet.

Etter jeg flyttet over 10 av dem fra 15 literen til 22 literen har de også eksplodert i vekst. De første 2 månedene vokste de knapt i det hele tatt, men i de 2-3 ukene det er siden de ble flyttet har de vokst 5 mm og er nå 1 cm lange. Og jeg har ikke foret dem heller, de lever nå kun av alger og forrester. Men det er riktignok mye alger oppi der.
Bilde 1: Nyklekte snegler hvor man tydelig ser prikker.

Bilde 2: Ene planten i dammen blomstrer
Inaktiv bruker
jeg tror den.planten som blomstrer.heter sjøgul =
Den kan ligne litt på avstand, men det er ikke den.Lappen som fulgte med hadde kun et latinsk navn og det husker jeg ikke. Jeg hadde tenkt til å ta vare på lappen og skrive ned navnet, men jeg vet ikke hvor den har blitt av.

Poster et litt bedre bilde av den. Typen tok dette på manuell innstilling, for på den automatiske ble den altfor lys og man så ikke detaljer.

Hvis du sammenligner med bildet av sjøgull hos Wikipedia her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nymphoides_peltata

ser du at den er ikke helt lik.
Jeg er veldig spent på dette kullet med eplesnegler, for jeg har utrolig lyst på blå babyer. Det er så sjelden man finner andre farger enn gul og brun blant eplesnegler her, faktisk er den eneste sneglen jeg har sett med annen farge i min besittelse, etter at jeg snublet over den på en dyrebutikk for 2-3 måneder siden. Har ikke sett andre snegler med et snev av interessant farge verken før eller siden.

Jeg har derfor hatt kjempelyst til å avle på han, både for å få en egen bestand med blå snegler (som tilfeldigvis også er yndlingsfargen min) og for å få solgt blå babyer og spredt fargen rundt i den australske bestanden.

Prikkete babyer er et godt tegn, siden hele det forrige kullet var gule, men prikker er vel mer et tegn på fremtidige striper enn på hvilken farge de får. Jeg var derfor gledelig overrasket da jeg så på makrobildene jeg hadde knipset av babyene i dag. De er for små til at jeg kan se det med det blotte øye, men på bildet er det tydelig at disse prikkete babyene har blå tendenser på kroppen. (Bilde 1)

Jeg tok også et bilde av det som er igjen av klasen, og det ser ut som ca 75% har prikker. (Bilde 2)

Ganske gode nyheter for meg med andre ord
Å det er så synd at det ikke går an å sende snegler til australia for da skulle du fått mange farger av meg. Du skal ikke til norge snart da sånn at du kunne lurt de med i bagasjen på noe vis. Nei man skal vel ikke oppfordre til sånt.....Skjønner godt du har lyst på andre farger ja. )
Hehe, jeg har vurdert smugling selv

Det er jo nettopp dine snegler jeg har vært utrolig misunnelig på

Kanskje det hadde gått an å sendt en klase? Jeg har sendt eggklase i posten før og det var vellykket. Hvor lang tid bruker posten til australia?
Skulle ønske det var så enkelt

Alt av post som ankommer Australia gjennomlyses med røntgen, og hvis det oppdages noe som helst organisk blir det destruert

Vet ikke om det hadde gått bra en uke i posten uansett?

Men takk for tilbudet Kanskje neste gang jeg er i Norge kan jeg ta kontakt og prøve å snike med meg noen i lommene og håpe de ikke bestemmer seg for å kroppsvisitere
Eplesneglene har gått i kaninmodus. Parrer gjør de stadig vekk så det er ikke noe utenom det vanlige, men jeg tok nettopp hunnen i å legge sin tredje klase med egg på ca 3 uker.

Det er jo hyggelig det, for all del, med hvor i all verden skal jeg gjøre av babyene?!? Jeg har ikke noe sted å gjøre av dem rett og slett, og 15 literen er vel strengt tatt litt knapt for ett kull.

Klasen som ble lagt for en ukes tid siden henger der ennå. Jeg har jo lyst på alle disse babyene og får meg ikke til å hive den. Jeg har lagt dem ut for salg nå og gjort et stort nummer utav at det blir blå babyer av det, så jeg håper jeg får solgt dem. Heller det enn å hive dem. I verste fall får jeg begynne å gi dem bort.

Det er ingen dyrebutikk i nærheten du kan levere de til da?
Hmmm, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på engang. Trodde ikke de tok imot eggklaser eller bittesmå babysnegler. Sneglene deres er stort sett utvokste eller en anelse mindre utifra det jeg har sett.

Men jeg kan jo høre med dem

Strengt tatt kan jeg vel hive et kull oppi 22 literen også. Og jeg har en 300 liters hagedam med sneglevennlig temperatur, men jeg vet ikke om jeg tør å putte dem der. Eplesnegler kan overleve i australske sjøer og elver, og jeg vil ikke risikere at de sprer seg.

Men hvordan skulle de spredt seg? Nærmeste dam og elv er flere hundre meter unna oss, og de klarer vel ikke å krype så langt avgårde i solsteken over gjerder osv. Eneste mulighet må være at de kan bli plukket opp av fugler eller andre rovdyr og på en eller annen måte overlever lenge nok til å finne en dam...

Vet ikke helt om jeg liker risikoen.

90 literen er helt utelukket pga pakistanbotiaene. Jeg har visst litt uforenlig smak, jeg liker både snegler og botia
Plussmedlem
Mvjnz
Men hvordan skulle de spredt seg? Nærmeste dam og elv er flere hundre meter unna oss, og de klarer vel ikke å krype så langt avgårde i solsteken over gjerder osv.

For å sitere Dr. Malcolm i Jurassic Park: "Life will find a way".

Uten sammenligning forøvrig
Hehe, det var vel noe slikt jeg var redd for. Det er rart hvordan dyr klarer å spre seg til tross for at vi mennesker tror det skal være umulig

Så da er hagedammen utelukket...
Flere bilder av sneglebabyene Flyttet over en del til 22 literen, siden klase nr 2 kommer til å klekke i løpet av noen dager. Og i 22 literen er det lysere substrat og bedre lys, med det resultat at de er mye lettere å se Bare ha i bakhodet at dette er makrobilder og sneglene er 2-3 mm store, og derfor ser algene på glasset mye fælere ut enn i virkeligheten...
Er dette babyer av kjempe eplesnegler? De er jo så nusselige. Jeg har nå to stykker som er helt forskjellige i farge . Den ene er grønngul men uten striper men med noen lysere flekker her og der. Den andre er grønn med striper.
Nei, disse er vanlige eplesnegler. Kjempeeplesnegle finnes ikke i Australia for den ansees som en pest. Jeg trodde en stund den brune hunnen min var en kjempe, men fikk henne identifisert som vanlig eplesnegle på applesnail.net.

Dine var jo skikkelig stilige da Skulle ønske jeg kunne få tak i kjemper her, for det hadde vært kult å ha en diiiger snegle Hvor store er dine?
Mine største er vel snart 7 cm i diameter. Og de er svææære i forhold til eplesneglen. De skal flyttes over i 270 litern når den er ferdig inngått. Har to som er så store de andre har jeg fått tak i etterpå og de nærmer seg størrelsen til en fullvoksen eplesnegle. De er bare så kule.)
De elsker kinakål. De kan prestere å spise opp et blad i løpet av et døgn.
Så kult Jo større jo bedre
Har flyttet over en stor gruppe babysnegler til 22 literen i dag. Har plukket dem av glasset når jeg har sett at en større gruppe sitter der. Må ha flyttet over minst 30 stk, men jeg tenkte seff ikke over at jeg burde talt hvor mange og hvor mange av hver farge før jeg begynte... Men det ser ut som jeg hadde rett da jeg gjettet 75% blå.

Jeg talte raskt over de som var igjen i 15 literen nå nettopp, bare de jeg så med en gang på sidene og salatbladet, og kom til 35 stk. Så det er en del igjen å flytte ja.. Vil prøve å flytte så mange som mulig fra dette kullet over i 22 literen før neste klase klekker.

Når de nærmer seg kjønnsmoden alder kommer jeg til å skille de blå fra de gule. Hadde opprinnelig tenkt å skille hunnene fra hannene, men farge er jo mye lettere. Da er det bare å la de blå formere seg vilt, mens alle egg hos de gule plukkes ut. Jeg kan hive oppi en gul til de blå en gang i blant for å krysse farger. Noen på applesnail.net sa nemlig at dersom jeg krysser gule med blå kan jeg komme til å få grønne babyer, og det hadde jo vært litt kult

Litt snodig, jeg liker ikke fiskeyngel noe særlig, og bryr meg ikke det minste om ingen av fiskene noensinne formerer seg igjen, men sneglebabyer er jo kjempegøyale
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap