- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Lissi`s akvarieverden=) (side 17)
Lissi`s akvarieverden=) (side 17)
Postet 29.01.09 kl 21:32
Kjetilv[QUOTE=Lissi87] He he, ja det har du helt rett i=) Forresten, kan jeg ta kaldtvannsbytter i akvariet når eggene har klekket, eller bør jeg bruke romtemperert vann?? Vil jo ikke gjøre noe som er skadelig for yngelen vettu;)
Det er jeg ikke helt sikker på. Har ikke villet risikere noe særlig selv, så har bare bytta mindre mengder vann oftere. Er litt redd for nitritt egentlig sånn jeg gjør det nå, men vil jo ikke fryse barna heller.. :/
Okey, men da får jeg bare mellomlagre vannet før jeg bytter vann sånn at det blir romtemperert, vil jo ikke miste yngel pga vannbytte med kaldt vann når man kan unngå det
Tror ikke du får nitritt av å bytte vann litt oftere, trodde det hjalp for å forebygge nitritt jeg?? Er jo mange som bytter 10-20% av vannet hver dag uten at de får noe problemer med vannverdiene, så det skader nok ikke å bytta vann litt oftere enn vanlig=)
Postet 29.01.09 kl 21:36
Postet 29.01.09 kl 21:42
Vannbytter skader aldri, og vil definitivt ikke bidra til nitritt problemer, snarere tvert imot
Men de fleste yngel tåler ikke kaldt vann. F. eks både ancistrus og corydoras kan dø av forskjeller på så lite som 2 grader C. Om alle yngel er like følsomme vet jeg ikke, men ingen grunn til å dumpe iskaldt vann i hodene deres for å sjekke
Mellomlagring, eller min "haste-måte" når jeg må bytte mer vann enn jeg klarer å mellomlagre: Koke kaldt vann i vannkokeren og blande i iskaldt vann fra krana før jeg bytter vann, fikser den biffen
Bør alltid bytte mer vann på yngel enn på voksne fisk, siden det som regel fóres hardere i akvarier med yngel. Dessuten bidrar vannbyttene til å holde nitratbivået nede, noe som øker veksten (nitrat er veksthemmende)
Gratulerer med småttiser forresten, Lissi! Paletter er utrolig fasinerende å se på når de driver med yngelpleie
Men de fleste yngel tåler ikke kaldt vann. F. eks både ancistrus og corydoras kan dø av forskjeller på så lite som 2 grader C. Om alle yngel er like følsomme vet jeg ikke, men ingen grunn til å dumpe iskaldt vann i hodene deres for å sjekke
Mellomlagring, eller min "haste-måte" når jeg må bytte mer vann enn jeg klarer å mellomlagre: Koke kaldt vann i vannkokeren og blande i iskaldt vann fra krana før jeg bytter vann, fikser den biffen
Bør alltid bytte mer vann på yngel enn på voksne fisk, siden det som regel fóres hardere i akvarier med yngel. Dessuten bidrar vannbyttene til å holde nitratbivået nede, noe som øker veksten (nitrat er veksthemmende)
Gratulerer med småttiser forresten, Lissi! Paletter er utrolig fasinerende å se på når de driver med yngelpleie
Postet 29.01.09 kl 21:43
KjetilvJoa, var ikke det jeg mente :P Litt surrete i hodet for tia, he he. Jeg vil heller ikke miste barn for det ;)
Hehe, det er lov og være surrete i hode av å til Gjør ikke noe det vettu
Gleder meg til eggene klekkes Er så kjedelig å bare sitte å se på noen egg, de beveger jo ikke på seg en gang:P haha
Postet 29.01.09 kl 21:44
Postet 29.01.09 kl 21:45
Postet 29.01.09 kl 21:45
ElinHVannbytter skader aldri, og vil definitivt ikke bidra til nitritt problemer, snarere tvert imot :-) Men de fleste yngel tåler ikke kaldt vann. F. eks både ancistrus og corydoras kan dø av forskjeller på så lite som 2 grader C. Om alle yngel er like følsomme vet jeg ikke, men ingen grunn til å dumpe iskaldt vann i hodene deres for å sjekke ;-) Mellomlagring, eller min "haste-måte" når jeg må bytte mer vann enn jeg klarer å mellomlagre: Koke kaldt vann i vannkokeren og blande i iskaldt vann fra krana før jeg bytter vann, fikser den biffen :-) Bør alltid bytte mer vann på yngel enn på voksne fisk, siden det som regel fóres hardere i akvarier med yngel. Dessuten bidrar vannbyttene til å holde nitratbivået nede, noe som øker veksten (nitrat er veksthemmende) :-) Gratulerer med småttiser forresten, Lissi! Paletter er utrolig fasinerende å se på når de driver med yngelpleie :-)
Ja det var det jeg trodde
Takk takk, er alltid kjekt med egg/yngel
Postet 29.01.09 kl 21:47
Postet 29.01.09 kl 21:48
KjetilvJoa, men du har jo ditt eget barn å se på vel?;) Jeg har bare star trek akkurat nå, he he :P
Ja jeg har min egen unge og se på og han er utrooolig morsom for tiden.. Danser til alle reklamer som det spilles musikk i og er både høyt og lavt hele tiden Slitsomt til tider, men utrolig kjekt=)
Legger ved noen bilder av den lille rampegutten min=)
Standard plass, han elsker å se ut av vinduet og Mons følger han over alt
Det kjekkeste av alt er å bade=)
Gogutten min=)
Postet 29.01.09 kl 21:57
Endret: 29.01.09 kl 22:07
Postet 29.01.09 kl 22:55
Postet 29.01.09 kl 22:59
JIPPIIIII Endelig kom det jeg har ventet på lenge nå, aeneus egg
Fikk ikke plukket mange egg for de var så sjappe med og spise dem opp rett etter at de hadde blitt klistret, men fikk vel ca 15egg +- =) Får bare håpe at ingen av dem mugler og at jeg klarer og fore yngelen opp denne gangen=)
Så at det var ei lita hu som la eggene denne gangen, sikkert derfor det ikke ble så mye egg pga det var ikke mange egg som ble klistret på glasset osv.. Totalt med de eggene jeg plukket ut var det ca bare 20-30 egg som ble lagt denne gangen, så jeg håper jo at en av de store hunnene blir med på leken neste gang=) Skal ha kaldvanns bytter annenhver dag framover og fore dem med masse myggiser så kanskje det trigger de store hunnene til lek og jeg kan få masse egg fra dem=)
Er jo kjekkest med mest mulig egg, men jeg blir glad bare jeg får egg fra dem i det hele tatt hehe..
Fikk ikke plukket mange egg for de var så sjappe med og spise dem opp rett etter at de hadde blitt klistret, men fikk vel ca 15egg +- =) Får bare håpe at ingen av dem mugler og at jeg klarer og fore yngelen opp denne gangen=)
Så at det var ei lita hu som la eggene denne gangen, sikkert derfor det ikke ble så mye egg pga det var ikke mange egg som ble klistret på glasset osv.. Totalt med de eggene jeg plukket ut var det ca bare 20-30 egg som ble lagt denne gangen, så jeg håper jo at en av de store hunnene blir med på leken neste gang=) Skal ha kaldvanns bytter annenhver dag framover og fore dem med masse myggiser så kanskje det trigger de store hunnene til lek og jeg kan få masse egg fra dem=)
Er jo kjekkest med mest mulig egg, men jeg blir glad bare jeg får egg fra dem i det hele tatt hehe..
Postet 30.01.09 kl 14:28
Postet 30.01.09 kl 14:35
Postet 30.01.09 kl 14:49
Postet 30.01.09 kl 15:03
I dag når jeg lyste inni kokkusnøtt hula til palettene så jeg at eggene var borte og jeg så ikke noe tegn til at det var yngel inni der Men lurer litt på om de har flyttet dem over i den andre kokkusnøtt hula pga hua driver og svømmer frem og tilbake mellom de 2 hulene.. Kan det være at de har spist opp eggene/ynglene?? Pleier de flytte yngelen etter at eggene har klekket?? Flytter de isåfall yngelen med munnen??
Dumt at åpninge til den andre kokosnøtthula er stillt sånn at jeg ikke kan lyse inni der for å kikke om det er noen yngel inni der.. Må vel nesten bare vente noen dager og se om det dukker opp noen yngel.. Spennende dette her=)
Ingen av aeneus eggene har muglet til nå, så jeg håper de holder seg fine helt til de klekkes=)
Dumt at åpninge til den andre kokosnøtthula er stillt sånn at jeg ikke kan lyse inni der for å kikke om det er noen yngel inni der.. Må vel nesten bare vente noen dager og se om det dukker opp noen yngel.. Spennende dette her=)
Ingen av aeneus eggene har muglet til nå, så jeg håper de holder seg fine helt til de klekkes=)
Postet 01.02.09 kl 21:57
Lissi87I dag når jeg lyste inni kokkusnøtt hula til palettene så jeg at eggene var borte og jeg så ikke noe tegn til at det var yngel inni der:( Men lurer litt på om de har flyttet dem over i den andre kokkusnøtt hula pga hua driver og svømmer frem og tilbake mellom de 2 hulene.. Kan det være at de har spist opp eggene/ynglene?? Pleier de flytte yngelen etter at eggene har klekket?? Flytter de isåfall yngelen med munnen?? Dumt at åpninge til den andre kokosnøtthula er stillt sånn at jeg ikke kan lyse inni der for å kikke om det er noen yngel inni der.. Må vel nesten bare vente noen dager og se om det dukker opp noen yngel.. Spennende dette her=) Ingen av aeneus eggene har muglet til nå, så jeg håper de holder seg fine helt til de klekkes=)
Har ikke vært borti at ciklidene flytter på eggene, men yngelen flytter di stadig vekk på Lissy. Di finner stadig plasser foreldrene føler at det er tryggere. Slik er det generelt for alle ciklider iallefall jeg har hatt. Lykke til med cory eggene
LOFFA
Postet 01.02.09 kl 23:08
Postet 02.02.09 kl 03:25
loffaHar ikke vært borti at ciklidene flytter på eggene, men yngelen flytter di stadig vekk på Lissy. Di finner stadig plasser foreldrene føler at det er tryggere. Slik er det generelt for alle ciklider iallefall jeg har hatt. Lykke til med cory eggene LOFFA
Hei Leif=) Hyggelig at du stikker innom tråden min, er ei stund siden du har skrevet her inne nå:P hihi
Var å lyste inni akvariet nettopp og nå såg jeg yngelen
De var i den kokosnøtt hula de alltid har vært i, så det kan jo bare være at jeg ikke så dem i går eller så har foreldrene flyttet dem frem og tilbake:P
Skal snart gå å sjekke aeneus eggene og håper at de har klekket, eller hvertfall holder seg fine=)
Postet 02.02.09 kl 08:40