Liv's vannverden (side 17)

Satt akkurat og titta etter bierekene i 10 literen og der ser jeg plutselig 4 små fiskeyngel som svømmer rundt i vannskorpa. Et aldri så lite mysterium. De må ha kommet med en rot med javamose på som er flytta over fra 96-literen. Det ser ut som de har blå øyne, så kan det være lampeøyekilli tro?
Det er alltid festlig med mysterieyngel! Vel, det er alltid gøy med yngel

Jeg er litt misunnelig på lampeøyekilliene dine, skulle gjerne hatt slike jeg også! Men de er ikke så lett å finne...
Alltid like morsomt Men typisk at det skjer rett før ferien.

De selger dem flere steder her i Oslo om dagen, så de er nok på listene nå.
Jo, men som sagt rett før ferien. Jeg skal sette reolen min og jeg har "liksom" ilagt meg selv kjøpsforbud til den er klar og alle karene er på plass. Jeg gleder meg til alt er klart! Men det blir mange timers hardt arbeid!
Det er en del jobb, men ingenting som er så gøy som å sette opp kar Håper det kommer masse bilder etter hvert.
Det kommer nok en dag for dag oppdattering hvis jeg kjenner meg selv rett Men først er det en liten ferie, noen dager til på jobb og SÅÅÅ kan ballet begynne
Skal nok stikke innom og se etter bilder når jeg kommer tilbake fra ferien

Måtte ta litt bilder av kampfiskene mine, 2 meget tykkfalne damer og en spradebasse av en mann - og et skumreir Her kan det bli flere episoder gitt.
Her er spradebassen og reiret
Uttrolig kult! Har du alle tre i samme kar? Hvor stort er det? Går det bra på "vanlige dager" også? Jeg lurer litt på dette med kampfisk for jeg får de liksom ikke til...
De går alle 3 i en 110 liter De krangler ikke, sett damene tøffe seg litt mot hverandre, men ikke noe av betydning.
Flere yngel jo
Jamen var det ikke 3 til i dag Må være lampeøye - de har lysende blå flekk over øyet allerede. Har ikke så mye for på lur, bruker JBL baby 01 - får håpe det går greit. De skal i pensjon mens jeg er på ferie.

I dag er det vannbytte og rens av filter i samtlige kar. Tar ikke sjansen på at filtrene går tett mens jeg er av gårde.
Fluval hatklubben
- Lyden av en fluval på "tomgang" er mildt sagt uforglemmelig.
- Slamspruten når du endelig (helt plutselig) får åpna filteret

Grrrrrrrrrrrrrrrrr fluval konstruktører pass dere! Får jeg sjansen så skal jeg slamme dere ned :-P

Alltid spennende etter ferie
Som alltid så er det noen overraskelser, her var det mange hyggelige og et par litt kjipe. Det morsomste er frittsvømmende yngel av kurvciklidene mine... maaaaange... men så små gitt. Tar gjerne i mot tips om foring.

Ellers er alle 7 lampeøye killi ynglene i fin form fremdeles og det svømmer rundt små guppyer i 128 literen

Transvestitusene får jeg ikke øye på så kanskje noe spennende på gang der også

På den negative siden ahr det blitt sykdom i 110 literen, begge apistoene og hann ancistrusen har prikker. Fått satt i gang med medisinering nå.

Ellers ingen store tap, 1 voksen lampeøyekilli (fatter ikke hvorfor de bare dør en etter en i det karet) og et par reker.
liv_65
Som alltid så er det noen overraskelser, her var det mange hyggelige og et par litt kjipe. Det morsomste er frittsvømmende yngel av kurvciklidene mine... maaaaange... men så små gitt. Tar gjerne i mot tips om foring.


Mine røde kurvciklider fikk nyklekt artemia den første uken, men etter det var det stort sett microorm. Ypperlig yngelfor, utrolig enkelt å kultivere, så det anbefales på det sterkeste. Gikk etter hvert over på frossenfor som cyklops og bosmider.

ja, det er små yngel, og ikke vokser de fort heller. Men skjønne og smarte, mine har faktisk greid seg fint i karet sammen med scalarer -men da har jammen mamma og pappa passet godt på.
Velkommen hjem!

Er likevel et hell i uhellet at du rakk hjem i tide til å medisinere. Gratulerer med yngel også og så krysses det fingre for at prikkene forsvinner fort
Håper på det Hadde håpa på flere kull av de ancistrusene. Gikk jo ikke så bra første gangen pga nyoppsetting av det karet. Har heldigvis Esha Exit stående så det går nok bra håper jeg.
juvel
Mine røde kurvciklider fikk nyklekt artemia den første uken, men etter det var det stort sett microorm. Ypperlig yngelfor, utrolig enkelt å kultivere, så det anbefales på det sterkeste. Gikk etter hvert over på frossenfor som cyklops og bosmider. ja, det er små yngel, og ikke vokser de fort heller. Men skjønne og smarte, mine har faktisk greid seg fint i karet sammen med scalarer -men da har jammen mamma og pappa passet godt på.


Da får jeg kanskje sette i gang med artemia klekking. Aldri prøvd men hørt det ikke skal være så vanskelig. Får prøvde å komme meg i akvariebutikken i morgen og få tak i det jeg trenger. Takk for gode råd
Kom forresten til å tenke på at kurvungene nok vil trenge mat før artemia er ferdigklekt. Har tidligere brukt babypulver som JBL NovoTom eller Tetra Baby, bland litt med et par ss vann i en kopp og sug det opp i en sprøyte uten spiss. Så er det bare å sikte inn i yngelsvermen Samme kan også gjøres med f.eks discusgranulat bare det bløytes godt opp først.

Fin tråd forresten
Takk for tipset, da skal jeg prøve det Har noe Novo baby 1-2 og 3. Får prøve å blande og sprute litt ned der de er.

Takk
Yngelbilder
Måtte legge inn litt bilder både av kurvisyngel og lampeøye killi (som har vokst utrolig) Ikke helt lett å se alle kurvciklide babyene da de er så vannvittig små. Bare en liten sverm sorte prikker.
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap