Nina og Lars Erik sin fisketråd (side 17)

Vi var på storauksjonen i stokke sist og kjøpte med oss noen corydoras aeneus, vanlig denne gangen ikke albino De la egg allerede etter en uke, mange søte små klekket og flyttet rett inn i en klargjort 19L. Jeg både går på skole og jobber for tiden, så artemia klekking og foring har jeg rett og slett ikke tid til.. Derfor har de fått en mosedott full av microsnacks og en rot og noen planter fra andre kar. Håper noen overlever.

Vi kjøpte også fire flotte discus unger, de går i 160L jeg hentet i lillesand for en stund siden. All fisken vi kjøpte i stokke går i karantene der.
Noen nye endlers guppy ble det til Jenny også.

I går la scalarene til Lars Erik egg igjen, denne gangen på et sverdplanteblad, idag tok vi de ut og la de i klekketank nede på akvarierommet. Det hadde jo vært gøy å få til oppdrett på de og
Nå kryr det av yngel her, masse corydoras aeneus, noen få trilineatus og 25 bittesmå scalareyngel. Aeneusene spiser alt de får, selv om det bare er en drøy uke siden de begynte å spise. Scalarene derimot, de har fått artemia i to dager nå, kan ikke se på de om de spiser, de blir ikke orange, men de lever fortsatt, de klekket for fire fem dager siden.

Vi har skilt taeniatus ungene fra foreldrene og skal levere de på torsdag. Satser på et nytt kull ganske snart de er ganske leksvillige de her.

De siste av A. bitaeniata ungfiskene skal også leveres på torsdag, så da blir foreldrene alene igjen. Da blir det forhåpentligvis lek der også
Har du to L144 til mitt stakkars kar fortsatt? Skulle gjerne hatt dem og litt sand slik at det er noe i det karet hehe.
I går var vi en tur til moss, leverte ungene til mormor og selvfølgelig var vi innom Dahls Dyrerike.. Vi kom for en gangs skyld bare hjem med noen få fisk, 8 nye satanoperca daemon, små søte som må fores godt før de kan flytte inn i 720L.
Var også innom og hentet noen gule reker til rekekaret mitt, de har jeg hatt lyst på lenge, fikk byttet de mot noen av mine grønne reker.
Nå er det yngel i karet med corydoras weitzmani, Lars Erik oppdaget det her om dagen. De er ganske små, bare noen få uker gamle. Det kryr av aeneus unger, endlers og små ancistrus her for tiden. Har som vanlig for mye fisk og for lite kar.. ingen som kjenner seg igjen her vel
Mandag er det styremøte og torsdag er det klubbmøte i AOAK. Det blir vel en liten auksjon igjen da så må nok fiske litt til det.
I går oppdaget jeg yngel i begge karene med nigeria killi. Jeg kjøpte de i Stokke da vi var på auksjon, de ble satt i en 19L. Etter en uke flyttet jeg et par over i en annen 19L for å se om det ble noe unger av det. Nå er det unger i begge kar.. de la altså egg allerede første uka her hjemme

I dag skal aeneus ungene flytte fra 19L sin og over i en 85L for å vokse mer, de er blitt 1-1 1/2cm nå, så hundre stk i det lille plastkaret blir litt trangt.. De har en helt enorm matlyst, de spiser corypiller fem ganger om dagen nå.
Arowanaen har flyttet opp i 720L i stua, så nå er karet den gikk i ledig til aeneus ungene.
Satt med kalenderen og regnet ut at aeneusene og killibarna må være ca 5 uker gamle nå.
Scalarene klarte seg i to uker etter klekking, mangel på jevn foring tok nok livet av de. Jeg jobbet altfor mye til å få det til alene og Lars Erik er altfor glemsk.. han husker ikke sånt fire fem ganger om dagen.

I går da jeg kom hjem fra jobb hadde Lars Erik flyttet 160L min fra stua og ned i kjelleren, oppå den nye reolen han har bygget. Det er lettere med vannbytter og slikt i nærheten av vaskerommet. Det er tungvindt med slanger ut i dusjen og bytte kran på kjøkkenet for å fylle igjen. Han klarte jo selvfølgelig å overfylle når han fylte det opp igjen etter flyttingen, nå står det jo i gangen som er belagt med vegg til vegg teppe..
Fredag 30/10 klekket det en haug med trille egg. Jeg fylte en klekketank med vann fra foreldrenes kar og flyttet wigglerne over dit. De klekket i en isolasjonstank som hang på innsiden av foreldrenes kar. Deretter fylte jeg opp hos foreldrene med kaldt vann, lørdag var det flere egg.. akkurat som ventet De har jeg plukket idag og satt i en egen klekketank med vann fra karet til foreldrene. Fylte selvfølgelig opp igjen med kaldt vann i dag og, men tre ganger på rad er vel litt vel optimistisk..

Hos C116 gruppa har jeg sett en liten unge på halvannen/to cm, så de har lekt igjen, helt på egenhånd. De legger ikke veldig mange egg, så det er nesten umulig å se noen, enda verre å finne de og få plukket dem.. Så jeg får bare være takknemlig for at det er næringsgrunnlag nok til at noen overlever helt av seg selv

Aeneus ungene som har flyttet inn i 85L er helt klart fornøyd, de vimser opp og ned foran glasset, og er helt turbo. De spiser alt de får, så nå håper jeg de vokser fortere fremover, nå har de jo mye bedre plass.

Var på klubbmøte torsdag, kjøpte med noen flere killier, nigerianus, som jeg hadde fra før, og klovnekilli. Klovnekilliene var to par, nigeriakilliene var flest damer med barn, noe som passer bra siden jeg bare hadde to hanner og noen små yngel fra før.
Vi kjøpte også noen sverddragere til Jenny og Peder.
I helgen ominnredet vi litt i akvarier, Trillene mine som har gått i en liten 45 liter fikk flytte over i et rengjort 85 liters kar i reolen. Apistogrammaene som bodde der er splittet, leksparet flyttet inn i 45L og de to ungherrene flyttet inn i et lite 12L kar midlertidig. Det var visst suksess, for i går hadde apistoene egg i kokoshula si og i dag hadde trillene spredt egg over halve bakveggen
Har plukket mange egg og satt i en klekketank med luftestein og vann fra foreldrenes kar.
Trilleungene fra de to andre eggleggingene har flyttet sammen idag. De siste skal så smått begynne å spise selv, og de andre er blitt ganske få. Noen som har noen tips? det virker ikke som om de gidder å spise, selv om de får kun nyklekket artemia. Har forsøkt med osmosevann nå i det siste, men det var ingen forskjell, eikeløv hjelper litt, men ikke nok.. Det dør nye hver dag;(
I går kveld plukket jeg nye egg fra 80L med trillene, de er virkelig flittige nå. De hadde ikke fått kaldtvannsbytte engang.
Eggene er lagt i samme klekketank som de eggene jeg plukket forleden dag, det ser ut som de klekker i dag eller i morgen. Jeg suger de bare opp etterhvert som de klekkes og plasserer dem i en ny tank.
Det ser ut til at noen kan klare seg denne gangen av de som er to-tre uker gamle, de får i hvertfall orange mager nå. Av nesten hundre klekkede egg er det nå rundt 20-30 yngel igjen. Med så lav overlevelsesprosent er det jammen bra de legger egg to ganger i uka..

I 160L min i gangen går det en gjeng med 8 små satanoperca daemon, de er for små til å slippes løs i 720L ennå. Nå har jeg bare et par små L144 unger igjen der, trodde ikke de spiste yngel jeg, men det gjør de dessverre.. Veldig synd, men jeg får finne et annet kar til L144 paret mitt istedet. De må ha et trygt sted å slippe ut yngelen sin. Jeg lurer på om de kan gå sammen med C116 gruppa mi i reolen.

Klovnekilliene ser ut til å trives bedre nå, første uka så gjemte de seg bak filteret alle fire. Nå har jeg foret de tre ganger om dagen med artemia slik som cory-yngelen, for å få kondisjonert de skikkelig. Skal man ha sjangs på oppdrett, må de jo være godt ernært og i god form. Nigeriakilliene har og fått litt artemia i det siste.

Ellers fant jeg rekebabyer både hos de grønne og de gule rekene i går
I går klekket det endel trilleegg, håper jeg får dreisen på disse nå altså.
Det er bare 13 stk igjen av de nesten hundre ungene som klekket. De spiser nå i hvertfall og i går var det bare en som hadde tatt kvelden.. Det er ingenting å si på innsatsen til foreldrene i hverfall, de legger jo egg et par ganger i uka jevnlig nå.

Jeg var og ekstremt heldig å finne to egg i karet hos C116, det er ikke mange egg de legger hver gang, og leeenge mellom hver gang også.. Jeg plukket de ut og la i klekketank, håper inderlig at det blir noe av de.

Ved foringen av fiskene idag fant jeg yngel både hos mine bitaeniata shishitaer og hos Lars Eriks pelvicachromis taeniatus. Det betyr at flyttingen gikk bra for shishitaene og at taeniatusen endelig har fått draget på den nye dama si..

Nå sitter jeg på jobb og skal straks legge meg, fjerde (hvilende) nattevakten denne uka i tillegg til skole og kveldsjobbing, har vel i snitt sett ungene mine hele ti timer denne uka.. Fiskene får jo nesten mer tid enn unga;(
Sånn er det, fiskene overlever ikke uten nytt vann og artemiaklekking, ungene mine gjør det, de har jo (heldigvis) en pappa, som faktisk kan smøre matpakker og steke pannekaker..
Nå i helgen skal jeg faktisk ha endel timer fri, skal bare ha to enkle vakter, ikke doble som jeg pleier.

Fikk akkurat beskjed fra mannen hjemme om at mitt L144 lekspar har fått nytt hjem i 85L sammen med trillene, der får de leke og passe ungene sine uten store fisk som spiser yngel.. Ellers hadde begge 160L i gangen fått et godt vannbytte. Vi hadde halvannen times strømbrudd her på tirsdags morgen og nå har alle kar fått et stort vannbytte og mesteparten av filtrene er også skylt.
Her er det masse yngel om dagen. Trillene ser ut til å klare seg denne gangen, i går kveld spiste de avskallet artemia, det er første gang
Palettene har en drøss med unger både paret som går i lekskar og et par til i ungdomskaret, de andre ungfiska der er en smule stressa..
Shishitaene har også yngel, men ikke så mange, jeg mistenker at far har spist endel.. Skulle ha tatt ham ut når jeg så eggene, men jeg har rett og slett ikke noe kar å sette ham i.
Det yngler hos rekene også, både de røde grønne og gule rekene har bittesmå unger.
Hos klovnekilliene fant jeg og yngel i forrige uke, men har ikke sett noen siden, de ble nok spist..

I dag har vi hatt en liten ominnredning i karene igjen..
Taeniatusene har flyttet opp i 110L til Peder og kulene hans har flyttet ned i reolen til et kar stappfullt av små skivesnegler. Antallet kuler har endret seg drastisk de siste dagene, Peder hadde foret litt for mye og glemt å ta ut restene, så nå er det bare fire av åtte igjen.
C116 coryene mine har jeg ikke sett så mye til, siden de er veldig sky, de ble flyttet til et mer tilrettelagt kar idag, av de syv jeg hadde er det nå bare tre igjen.. buhuu;(

Har vært lenge siden jeg har hatt tid til å oppdatere tråden min nå.
Her har skjedd litt, noen fisk er solgt og andre har flyttet fra et kar til et annet. Jeg har mistet en L333, en ameca splendens hoe, en klovne killi hann og noen trille yngler.
Jeg har funnet en yngel hos klovne killiene som er vel en cm stor, så den klarer seg nok sammen med de voksne. Nigeria killiene har formert seg godt så det blir nok solgt noen på auksjon i løpet av våren.
Arendal og omegn akvarieklubb skal ha storauksjon 18 april, så jeg må nok spare noen fisk til det også
I går var vi på storauksjon i Larvik, fikk solgt masse fisk og kjøpt noe nytt

Solgte alle Corydoras aeneusene mine, både de voksne og barna deres.
Et lekspar med Apistogramma bitaeniata shishitaog tre ungfisk.
Et par med ameca splendens. Noen ungfisk av corydoras trilineatus.
To flotte lekspar marmorscalare. Noen nigeriakilli og noen pelvicachromis taeniatus fra dehane. Solgte også litt utstyr, varmekolber og pumper.

Vi kjøpte, tre stk L333, to par med viltfanget ancistrus fra uruguay og noen flotte planter.
Bilder kommer senere.
Inaktiv bruker
hei du har vel ikke noe salgklare Corydoras trilineatus til salgs snart ??
Solgte alle på auksjonen i Larvik.
Hjemme igjen:)
I går kveld var jeg endelig hjemme igjen etter en studietur til spania. Vi reiste 9 april og skulle vært hjemme igjen den 16. Grunnet en noe overivrig vulkan på island ble ferien forlenget med nesten en uke. Vi reiste med buss fra Alicante på tirsdag morgen kl 10.00 og etter 48 t i buss, 4 t på ferje og 3 t i bil var vi endelig hjemme kl 20.30 torsdag kveld.

Her hjemme har klubben hatt storauksjon mens jeg var borte
Er egentlig ganske sur for at jeg gikk glipp av den..
Mannen i huset har gjort en formidabel jobb mens jeg var vekk, både i huset og på auksjonen
Han handlet litt på auksjonen og resultatet ble et nytt 110L akvastabil med bord og lys og 4 stk L333 for litt over 1000kr.. JIIIPPII!

Nå skal det planlegges og innredes i et nytt og et tømt kar, gleder meg til det.

Tilfeldig bekjentskap
© Aud Jorun Gjerland
Reklame for plussmedlemskap