- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sessas akvarietråd (side 17)
Sessas akvarietråd (side 17)
Postet 24.04.12 kl 23:29
Vannbytte ca 50% i 160 literen i dag. Har også luket litt, flyteplantene sprer seg fort, men jeg lar den gro litt over også så evt yngel har steder å gjemme seg. har ikke sett mer til de små men det kan jo hende de lever enda.
Ph var i dag nede på 5, og det var lavt. Har forstått det slik at sneglene kan lage kluss med ph.
Så jeg skal kjøpe pulver til å øke Ph, og til å øke KH.
Endte med at jeg omorganiserte litt i 128 literen. Synes det ble så mye bedre da jeg fikk flyttet på plantene. Bacopaen i bakgrunnen er litt lave enda, men de vokser fort. Og når ser jeg mer av bakgrunnen også.
Lurer fælt på hvor alt det rødbrune slammet kommer fra. Slamsugde flere bøtter med vann, men blir ikke kvitt slammet.
Klarte å gjøre en tabbe i dag, og sjekket ikke at vannslangen lå godt nok i karet, så jeg spylte vann utover gulvet ..... :-/
Her er iallefall bilder etter dagens opprensking.
Ph var i dag nede på 5, og det var lavt. Har forstått det slik at sneglene kan lage kluss med ph.
Så jeg skal kjøpe pulver til å øke Ph, og til å øke KH.
Endte med at jeg omorganiserte litt i 128 literen. Synes det ble så mye bedre da jeg fikk flyttet på plantene. Bacopaen i bakgrunnen er litt lave enda, men de vokser fort. Og når ser jeg mer av bakgrunnen også.
Lurer fælt på hvor alt det rødbrune slammet kommer fra. Slamsugde flere bøtter med vann, men blir ikke kvitt slammet.
Klarte å gjøre en tabbe i dag, og sjekket ikke at vannslangen lå godt nok i karet, så jeg spylte vann utover gulvet ..... :-/
Her er iallefall bilder etter dagens opprensking.
Postet 25.04.12 kl 22:54
Endret: 25.04.12 kl 22:54
Postet 26.04.12 kl 00:33
Her vokser og gror det. Har litt lyst til å fjerne en del av plantene som flyter utover. Men med tanke på at det er noen småfisker nedi der, så lar jeg det gro til med tanke på at de skal få sjulesteder. Bacopaen til høyre brer seg utover. Cabombaen til venstre også. Og den lysegrønne med runde blader vokser som bare det.
Ser at vannverdiene mine svinger veldig. Synes det er veldig vanskelig nå med masse snegler å holde stabile verdier. Tror jeg får gi bort noen. Har lyst til å flytte noen over på gangen også, men da må jeg lage vannet hardere, og da er fantomtetraene et problem.
Sullene har fått barn, og sandsneglene yngler. Eplene har ikke lagt egg enda, det er vel ingen som er kjønnsmodne.
har kjøpt tre sverddragere. En oransj hunn, en gylden og ganske spesiell hunn, og en lys hanne med noe oransj og svart på. veldig pene.
Ønsker meg noen flere platyer også.
128 literen har dvergguramien lyst på damer. og ansistrusene er to hanner, har vel lyst på damer de også.
kjøpte 5 coryer også som går i 128 literen. De er veldig sjenerte og gjemmer seg. Håper de tør opp etter hvert.
Ser at vannverdiene mine svinger veldig. Synes det er veldig vanskelig nå med masse snegler å holde stabile verdier. Tror jeg får gi bort noen. Har lyst til å flytte noen over på gangen også, men da må jeg lage vannet hardere, og da er fantomtetraene et problem.
Sullene har fått barn, og sandsneglene yngler. Eplene har ikke lagt egg enda, det er vel ingen som er kjønnsmodne.
har kjøpt tre sverddragere. En oransj hunn, en gylden og ganske spesiell hunn, og en lys hanne med noe oransj og svart på. veldig pene.
Ønsker meg noen flere platyer også.
128 literen har dvergguramien lyst på damer. og ansistrusene er to hanner, har vel lyst på damer de også.
kjøpte 5 coryer også som går i 128 literen. De er veldig sjenerte og gjemmer seg. Håper de tør opp etter hvert.
Postet 06.05.12 kl 23:10
Postet 06.05.12 kl 23:29
Postet 06.05.12 kl 23:44
lurer på om det er denne. Sko av lyset i gangen og smøg meg bort til akvariet, og da rakk de ikke se meg. Minner om disse. Grå med den gyldne stripen.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15970
"orange stripe"
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15970
"orange stripe"
Postet 06.05.12 kl 23:51
Postet 07.05.12 kl 09:28
disse er kjøpt på voss. kjøpte bare 5, vil gjerne ha 5 til men er usikker på om jeg skal ha 5 av samme sorten eller noen andre. Synes disse forsvinner lett, men det er kanskje fordi de gjemmer seg. skal prøve å ta bilde men det er ikke lett for de er veldig sky har jeg merket. De stimer heller ikke i lag, er en her og en der.
Sukk, jeg er håpløs. Lå og grublet etter at jeg hadde lagt meg i går. har lyst på et lite kar til sneglene ! Hehe. Dette er fordi jeg har så mange nå i 160 literen at vannet kommer helt i ubalanse. Hadde vært kjekt å ha et kar som var tilpasset deres behov fullstendig. Men så var det plassen da.
har et som sikkert er 25 år, på 25 liter. Men er redd det ikke skal holde tett.
har også et sånt Europris kar, men har lest at mange opplever lekasjer med disse så jeg har ikke våget sette det opp .
Vurderer et på 50-60 liter med bord kanskje, og masse snegler.
skal fange noen sandsnegler og ha over i 128 literen. Kanskje de kan få bukt med grums problemet mitt.
Misstenker at ansistrusene bæsjer noe helt forferdelig ! Vurderer å selge disse. Enten det eller få hunner til dem. men de grapser noe forferdelig i akvariet.
Sukk, jeg er håpløs. Lå og grublet etter at jeg hadde lagt meg i går. har lyst på et lite kar til sneglene ! Hehe. Dette er fordi jeg har så mange nå i 160 literen at vannet kommer helt i ubalanse. Hadde vært kjekt å ha et kar som var tilpasset deres behov fullstendig. Men så var det plassen da.
har et som sikkert er 25 år, på 25 liter. Men er redd det ikke skal holde tett.
har også et sånt Europris kar, men har lest at mange opplever lekasjer med disse så jeg har ikke våget sette det opp .
Vurderer et på 50-60 liter med bord kanskje, og masse snegler.
skal fange noen sandsnegler og ha over i 128 literen. Kanskje de kan få bukt med grums problemet mitt.
Misstenker at ansistrusene bæsjer noe helt forferdelig ! Vurderer å selge disse. Enten det eller få hunner til dem. men de grapser noe forferdelig i akvariet.
Postet 07.05.12 kl 15:38
Postet 07.05.12 kl 21:21
Endret: 07.05.12 kl 21:22
Postet 07.05.12 kl 21:50
Endret: 07.05.12 kl 21:50
Postet 07.05.12 kl 22:10
Postet 07.05.12 kl 22:54
Postet 08.05.12 kl 00:04
Postet 08.05.12 kl 00:22
Jaging av corydoras før fanging er sånn sett bra ,for da skiller de ut giftstoffer før de kommer i pose.Dette giftstoffet kan ellers ta livet av de i posen på veien hjem.
Men det ser jo litt fælt ut da
Men hvis du får fatt flere så hadde det absolutt vært en fordel,de blir tryggere og er gjerne mer fremme når de er en større flokk.
Men det ser jo litt fælt ut da
Men hvis du får fatt flere så hadde det absolutt vært en fordel,de blir tryggere og er gjerne mer fremme når de er en større flokk.
Postet 08.05.12 kl 06:56
Postet 08.05.12 kl 11:48
Da blir det kanskje noen fler i dag da Men må si jeg synes synd på de når de jages slik.
kan f.eks 10 nye fiske bli for mye for filteret, kjøpte jo 5 på fredag, er det for tidlig å kjøpe 5 i dag da? Tenkte ta vannbytte for evt nye settes i karet.
Hei Joakim Karlsen Ja det begynner å bli en del sider nå, hehe. Føler ikke alltid a jeg har så mye vetig å komme med, så det er litt opp og ned hvor ofte jeg skriver og hvor interessant det er, men det er nå min lille fiskedagbok da hehe. kjekt at du gadd lese gjennom
160 literen er fin, men litt vel overgrodd til tider synes jeg. Liker veldig godt når det er litt mer åpent, og lysere. Men fiskene liker det nok best slik som dette.
kan f.eks 10 nye fiske bli for mye for filteret, kjøpte jo 5 på fredag, er det for tidlig å kjøpe 5 i dag da? Tenkte ta vannbytte for evt nye settes i karet.
Hei Joakim Karlsen Ja det begynner å bli en del sider nå, hehe. Føler ikke alltid a jeg har så mye vetig å komme med, så det er litt opp og ned hvor ofte jeg skriver og hvor interessant det er, men det er nå min lille fiskedagbok da hehe. kjekt at du gadd lese gjennom
160 literen er fin, men litt vel overgrodd til tider synes jeg. Liker veldig godt når det er litt mer åpent, og lysere. Men fiskene liker det nok best slik som dette.
Postet 08.05.12 kl 12:17
Postet 08.05.12 kl 12:44
Postet 08.05.12 kl 13:01