- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 17)
Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 17)
Inaktiv bruker

ja
Postet 29.12.09 kl 19:05
Mener jeg har lest at det ikke er uvanlig at hunnene mister litt fargen når/etter de har gått å tygget.
Hvor lang tid ca bør en regne før de har normal farge igjen ?
Har en golden hun som akkurat hadde tygd før jeg kjøpte den og 3 andre.
Har vel hatt de i ca 60 dager.
Elllers mens en er i gang med å skravle:
Godt nytt år
og takk for all hjelp i det gamle
Hvor lang tid ca bør en regne før de har normal farge igjen ?
Har en golden hun som akkurat hadde tygd før jeg kjøpte den og 3 andre.
Har vel hatt de i ca 60 dager.
Elllers mens en er i gang med å skravle:
Godt nytt år
og takk for all hjelp i det gamle
Postet 02.01.10 kl 23:19
Farger på tyggende hunner.
Hei, og godt nytt år
Jeg kan ikke svare deg på hvor lang tid det tar før de har normal farge igjen, men jeg leste noe jeg synes var interessant:
Pseudotropheus saulosi
Sitat: "Carrying females can develop male coloration too, probably to look aggressive in order to scare off potential fry robbers or to claim a territory to safely release the fry".
Altså at tyggende saulosi-hunner kan få hann-farger, antagelig for å skremme/villede yngeltyver eller for å skaffe seg et territorie hvor de trygt kan slippe ut yngel.
Kan tenke meg noe lignende gjelder flere arter. Ikke nødvendigvis at tyggende hunner får hannens farger, men i hvertfall sterkere farger, eller annet mønster for å bedre beskytte seg.
En annen ting er at det kan ta en stund før fiskene blir vant til nye omgivelser i akvariet, og til ny rangsordning osv.
Det også påvirker fargene deres
Jeg kan ikke svare deg på hvor lang tid det tar før de har normal farge igjen, men jeg leste noe jeg synes var interessant:
Pseudotropheus saulosi
Sitat: "Carrying females can develop male coloration too, probably to look aggressive in order to scare off potential fry robbers or to claim a territory to safely release the fry".
Altså at tyggende saulosi-hunner kan få hann-farger, antagelig for å skremme/villede yngeltyver eller for å skaffe seg et territorie hvor de trygt kan slippe ut yngel.
Kan tenke meg noe lignende gjelder flere arter. Ikke nødvendigvis at tyggende hunner får hannens farger, men i hvertfall sterkere farger, eller annet mønster for å bedre beskytte seg.
En annen ting er at det kan ta en stund før fiskene blir vant til nye omgivelser i akvariet, og til ny rangsordning osv.
Det også påvirker fargene deres
Postet 03.01.10 kl 13:18
Endret: 03.01.10 kl 13:20
For et par måneder siden gikk jeg til innkjøp av 4 Melanochromis lepidiadaptes. Har søkt rundt her og ser at det per nå ikke er noen andre som har denne fisken i akvariene sine. Er det noen som vet om dette er en sjelden art?
Postet 03.01.10 kl 15:04
Melanochromis lepidiadaptes.
Om de er sjelden vet jeg ikke, men de er ihf uvanlig i offenlig handel. Har ikke sett den type Melanochromis fysisk noe sted før, så post gjerne bilder til våres glede.
Legger inn lenke med info fra www.cichlid-forum.com som er viktig å få med seg ang. denne arten.
"The species is known for eating scales off off other fish, but it has never been proven to be a scale eater. In the wild, fish have been caught with scales in the stomachs, but not in a fashion so as to label them as scale eaters. They probably do eat scales when the occasion arises."
Om dine andre fisker skulle få uforklarlige sår har du grunnen her.
Legger inn lenke med info fra www.cichlid-forum.com som er viktig å få med seg ang. denne arten.
"The species is known for eating scales off off other fish, but it has never been proven to be a scale eater. In the wild, fish have been caught with scales in the stomachs, but not in a fashion so as to label them as scale eaters. They probably do eat scales when the occasion arises."
Om dine andre fisker skulle få uforklarlige sår har du grunnen her.
Postet 03.01.10 kl 15:26
Endret: 03.01.10 kl 15:33
skal prøve å få tatt noen bilder men malawi er ikke akkurat en rolig fisk:P
de er utrolig flotte og richard i dyrebutikken hadde heller ikke hatt de inne før så hadde ikke annet enn navnet å gå utifra. Har forresten funnet ut at denne fisken har tre forskjellige navn. (husker de ikke nå men kan finne de igjen)
Vel må vel innrømme at jeg har sett et par små sår på golden hannen min men akkurat nå er det litt krangling i hierarkiet ettersom alle hannene brått er mer eller mindre like store, så zebra hannen min holder på å miste sjefstolen sin, så litt krangling er vel ikke til å unngå.
ellers må jeg si at det er en flott fisk og faktisk veldig fredelig. Jager ikke noe særlig. Mindre hissig en zebraen ihvertfall! Hadde vært utrolig morsomt å fått yngel på disse da når det ikke er en veldig utbredt art, ihvertfall ikke her på AF
de er utrolig flotte og richard i dyrebutikken hadde heller ikke hatt de inne før så hadde ikke annet enn navnet å gå utifra. Har forresten funnet ut at denne fisken har tre forskjellige navn. (husker de ikke nå men kan finne de igjen)
Vel må vel innrømme at jeg har sett et par små sår på golden hannen min men akkurat nå er det litt krangling i hierarkiet ettersom alle hannene brått er mer eller mindre like store, så zebra hannen min holder på å miste sjefstolen sin, så litt krangling er vel ikke til å unngå.
ellers må jeg si at det er en flott fisk og faktisk veldig fredelig. Jager ikke noe særlig. Mindre hissig en zebraen ihvertfall! Hadde vært utrolig morsomt å fått yngel på disse da når det ikke er en veldig utbredt art, ihvertfall ikke her på AF
Postet 05.01.10 kl 12:53
Otter point og maleri
KaiamorHadde vært utrolig morsomt å fått yngel på disse da når det ikke er en veldig utbredt art, ihvertfall ikke her på AF ;)
Ja, det hadde vært artig. Både med yngel og bilder
PS: En måte å få fiskene frem til frontglasset for fotografering er å legge litt mat der. F.eks agurk på gaffel, eller malletablett gravd ned i sanden (eller puttet inn i agurken).
Otter Point og Maleri:
Jeg har ei tyggende Aulonocara jacobfreibergi "Otter Point" gående. Har flere ganger tidligere hatt lyst til å ta vare på yngel, men latt det være i tilfelle det er en Aulonocara "Stuartgranti Maleri" som er faren.
Har ikke sett at disse har lekt, men hva tror dere? Er det stor sannsynlighet for at yngelen kan være krysninger?
Valgte disse to artene for at de skulle være ganske ulike. Kan jeg evt. se forskjell på yngel av disse to artene?
Postet 05.01.10 kl 16:56
Hvem av dem har hatt leksdrakt de siste dagene da? Typisk hos meg er en tyggende hue etter at hannen tydelig er i slaget, det kjedelige er jo at begge hannene kan ha befruktet egg. Vrien situasjon du har der Kristin.
Hadde disse to artene sammen inntil nylig selv, og de vist aldri noen interesse for hverandre på den måten.
Hadde disse to artene sammen inntil nylig selv, og de vist aldri noen interesse for hverandre på den måten.
Postet 06.01.10 kl 09:43
Endret: 06.01.10 kl 09:44
Postet 06.01.10 kl 09:54
Takk for svar dere
Jo, det er klart: Å legge merke til hvilken hanne (av Maleri og Otter Point) som har leksdrakt er ikke så dumt. Litt sent nå siden hun har tygget i to uker, men skal huske det til neste gang.
Skal se om jeg får fanget henne så hun får gå i oppvekstkaret. Problemet med det er den store delfin-hannen. Han får panikk av alt som ligner en håv, og det bli masse vann å tørke etterpå.
Får sprite opp tråden med litt farger:
Tok bilde av denne S. fryerien på ca 5 cm, og som har klart å stjele til seg tabletten til ancistrusen. Synes blikket hans viser skrekkblandet fryd, for han vet at om ikke lenge blir han oppdaget og jaget rundt i karet av de andre
Jo, det er klart: Å legge merke til hvilken hanne (av Maleri og Otter Point) som har leksdrakt er ikke så dumt. Litt sent nå siden hun har tygget i to uker, men skal huske det til neste gang.
Skal se om jeg får fanget henne så hun får gå i oppvekstkaret. Problemet med det er den store delfin-hannen. Han får panikk av alt som ligner en håv, og det bli masse vann å tørke etterpå.
Får sprite opp tråden med litt farger:
Tok bilde av denne S. fryerien på ca 5 cm, og som har klart å stjele til seg tabletten til ancistrusen. Synes blikket hans viser skrekkblandet fryd, for han vet at om ikke lenge blir han oppdaget og jaget rundt i karet av de andre
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/15886_100106184000_1.jpg)
Postet 06.01.10 kl 18:40
Endret: 06.01.10 kl 18:41
hehe ja de er kjappe til å stikke av med mat :P skulle virkelig ønske jeg klarte å ta slike bilder jeg også men kameraet mitt er ikke akkurat supert. er sånn vanlig lite digitalt et :P
forresten, er det andre måter å se på om en malawi tygger på en akkurat haka, for jeg tror ingen av mine har tygd ennå men har litt vanskelig for å tro det med tanke på at jeg har golden og zebra blandt annet og de har gått i karet i et år uten å vise tegn til å yngle. de får bra variert fôr, vannkvaliteten er der den skal være, de har masse gjemmesteiner etc. derfor lurer jeg på om det er andre måter å se det på. jeg har jo ingen erfaring med malawi og har aldri sett lekende eller tyggende malawi før så er litt vanskelig å se
forresten, er det andre måter å se på om en malawi tygger på en akkurat haka, for jeg tror ingen av mine har tygd ennå men har litt vanskelig for å tro det med tanke på at jeg har golden og zebra blandt annet og de har gått i karet i et år uten å vise tegn til å yngle. de får bra variert fôr, vannkvaliteten er der den skal være, de har masse gjemmesteiner etc. derfor lurer jeg på om det er andre måter å se det på. jeg har jo ingen erfaring med malawi og har aldri sett lekende eller tyggende malawi før så er litt vanskelig å se
Postet 06.01.10 kl 19:33
Kaiamorforresten, er det andre måter å se på om en malawi tygger på en akkurat haka
Det er ikke nødvendigvis på haka man ser om hun "tygger". Ofte er det ikke noe særlig forskjell på haka før og etter lek, men den kan bli som en pose når yngelen er utvokst.
Kan like så gjerne se det på oppførselen.
Hunner kan gjemme seg litt unna når det er fòring på gang, eller de svømmer etter en matbit og bare "lukter" på den.
Og hun "tygger" med kjeven uten at hun har noe å spise på.
Hehe:
Tingenes tilstand kan snu seg fort i et malawi-kar
Jeg fanget Otter Point-hunnen i sted, men der var det ikke yngel lenger. De må ha blitt spyttet (og spist) mens jeg satt og skrev om henne i sted
Men nå tygger ei Maleri-hunne i stedet. Tror faktisk at de holdt på å leke da jeg kom med håvene og forstyrret dem, for hannen ble fryktelig hissig på de andre etterpå. Og han flyr i skytteltrafikk mellom bakgrunnsmodulene og ser om hunnen kan ha gjemt seg under dem.
Her er han i 100 etter Otter Point-hannen, mens den ferdigtyggede
Otter Point-hunnen følger spent med:
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/15886_100106202022_1.jpg)
Den litt frynsete Otter Pointen gjemmer seg nede i hjørnet (fred et liten stund):
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/15886_100106202022_2.jpg)
Postet 06.01.10 kl 20:20
Endret: 06.01.10 kl 20:22
Hvis du titter på munnen til en tyggende hue ser det ut som hun faktisk tygger på noe. Dette gjør hun for å bevege eggene rundt i munnen slik at de ikke blir liggende stille for lenge. Ligger de stille for lenge mugner de. Ikke alltid man ser posen under haka, og personlig synes jeg denne tyggingen er et sikrere tegn på at hua bærer egg.
Andre tegn er at de ofte gjemmer seg, de spiser ikke og mange arter blir gjerne blassere i fargen.
Andre tegn er at de ofte gjemmer seg, de spiser ikke og mange arter blir gjerne blassere i fargen.
Postet 06.01.10 kl 20:20
Endret: 06.01.10 kl 20:22
Postet 06.01.10 kl 20:30
Endret: 06.01.10 kl 20:31
OK jeg bøyer meg rett og slett i støvet for de som kan ta bilder av malawien sin. Dette var mission impossible for meg ihvertfall! Kameraet er nok for dårlig men alikevel! Hvordan får du det til Shiramor? Har du et vidunderkamera eller noe?
Jeg fikk ihvertfall tatt noen bilder av mel lepidiadaptes'ene. er helt elendig kvalitet og uansett hva jeg gjorde ble det gjenskinn i karet så de er klippet en del så de skal se bedre ut (forhåpentligvis)
men må få si at ingen av bildene er rettferdige mot fisken! den lepidiadaptes hannen er helt sinnsykt i fargen med sin knall hvite ryggfinne, skulle virkelig ønske jeg fikk tatt ordentlig bilde av den så dere kunne få sett!
legger ihvertfall ut de jeg fikk sånn nogenlunde til.
Legger ved de bildene av lepidiadaptes hannen, han er ikke på sitt flotteste her, da er han helt blå og den hvite ryggfinnen bare lyser opp!
Jeg fikk ihvertfall tatt noen bilder av mel lepidiadaptes'ene. er helt elendig kvalitet og uansett hva jeg gjorde ble det gjenskinn i karet så de er klippet en del så de skal se bedre ut (forhåpentligvis)
men må få si at ingen av bildene er rettferdige mot fisken! den lepidiadaptes hannen er helt sinnsykt i fargen med sin knall hvite ryggfinne, skulle virkelig ønske jeg fikk tatt ordentlig bilde av den så dere kunne få sett!
legger ihvertfall ut de jeg fikk sånn nogenlunde til.
Legger ved de bildene av lepidiadaptes hannen, han er ikke på sitt flotteste her, da er han helt blå og den hvite ryggfinnen bare lyser opp!
Postet 07.01.10 kl 20:12
Postet 07.01.10 kl 20:17
Postet 07.01.10 kl 20:19
Det ble da fine bilder det der, Kaiamor, og artig å se de fine fiskene dine.
Ble skikkelig misunnelig nå (jeg bare elsker blå fisk).
Send gjerne inn flere, og øvelse gjør mester, vet du.
Jeg har et Canon EOS 350D, og bruker vanligvis å justere
ISO (lysfølsomhet), eksponeringstid og blits-styrke.
Vil helst ikke bruke blits for å unngå gjenskinn i fisken, men mørk fisk trenger mer lys enn lys fisk, og lyset i armaturet blir for svakt.
Etterpå blir bildet pyntet litt på i et redigerings-program ("fjerne" rusk, gjøre skarpere e.l.).
Ble skikkelig misunnelig nå (jeg bare elsker blå fisk).
Send gjerne inn flere, og øvelse gjør mester, vet du.
Jeg har et Canon EOS 350D, og bruker vanligvis å justere
ISO (lysfølsomhet), eksponeringstid og blits-styrke.
Vil helst ikke bruke blits for å unngå gjenskinn i fisken, men mørk fisk trenger mer lys enn lys fisk, og lyset i armaturet blir for svakt.
Etterpå blir bildet pyntet litt på i et redigerings-program ("fjerne" rusk, gjøre skarpere e.l.).
Postet 07.01.10 kl 21:07
Postet 07.01.10 kl 21:12
Postet 08.01.10 kl 08:57