Finnmarking i eksil (side 17)

Bilder av minibartene kommer :o)

Har flyttet amanorekene tilbake fra 63litern til 375 litern. Håper de gafler i seg alle algene som har dukket opp i deres fravær under medisineringen.

Har sagt det før, fangeing av amanoreker burde vært OLgren! Andre reker spasere gjerne rett inn i hoven, men ikke disse, nei. Smarte små kryp som slettes ikke vil bli fanget. Og får man først en i hoven, så kjapt opp så den ikke rømmer igjen. Men kampen er slettes ikke vunnet når hoven er over vann, for disse små piler gjerne avgårde oppover hoven og spretter ut på gulvet, om man ikke holder hånden over hoven. Nei, nå skal de få bli lenge og vel i 375 litern :o)

Hadde 16 reker, og det var fremdeles 16 når jeg slapp de opp i 375 litern.
Noen av hunnene bærer masse egg. Synd disse er så vanskelige å drette...
Har fortsatt temaet fra Haisommer kvernende i hodet når jeg tenker på flytting av Amanoreker, det var en prøvelse jeg ikke gjerne gjentar ;o)
Var ikke helt i Haisommermodus, men ikke så veldig langt unna heller...

I går byttet jeg filtervatt på eheimen til 160 litern, og i dag på eheimen til 375litern. Tømte ut møkkavann ettersom jeg hadde de oppe, men særlig skitne var de igrunnen ikke, men filtervatten var bytteklar. Fant 2 små ancistruser i pumpa til 375litern. Ser at sommerfuglciklidene jakter aktivt på yngel, så slapp de heller ut i 160 litern, sammen med de gule L144. Lurer på om jeg driver diskriminering, ettersom de gule får vokse opp i et trygt kar med snille samboere, og de brune må klare seg best de kan i en mye større ghetto med mange farlige innbyggere...

Green laserne har vært veldig aktive de siste dagene. Tror de liker masse nytt vann :o) Nå er de jo ganske mange halvvoksne yngel oppi der også, og det virker som de foretrekker å være en ganske stor stim, og er mer aktive når de er mange sammen.
Et lite vindusproskjekt :o)

En vase fra Ikea, sort grus, redmoorrot og anubias.
Mer planter kommer sånn etterhvert.
Dette blir nok kjempefint
Har omorganisert den nye 152litern. Igjen. Var ikke fornøyd med rota, så tok den ut, og satt inn en redmoorrot istedet. Mye bedre! Noe alger, så jeg har tilsatt Algin extra. Venter utålmodig på at plantene skal vokse :o)

Coryyngelen på kjøkkenbenken har fått et litt større hjem, og sandbunn. Morsomt å se de bruke de små bartene og snuten til å lete i sanda etter mat, på coryvis :o)

Til sist må jeg vise fram den fine "isbjørnen" min :o) Den sender bamseklemmer til alle kvinner idag 8 mars :o)
Tilbake fra LOAKs storauksjon :o) Mange gode kupp for de som var der. Fikk solgt unna det jeg tok med, og selv om jeg hadde bestemt meg for å ikke kjøpe fisk før etter påske, så ble det med noen småtasser hjem likevel... 3 unge sommerfuglciklider, 3 vakre cory fra elegansgruppen ( fikk navnet, men glemte det igjen... ), jegersnegler og litt planter. Kjøpte også en easybreeding box fra fastpris bordet.

Da jeg fanget fisker i går, så fikk jeg også tak i de 3 cherrybarbene mine. Satt de i en 12 liter, og planen var å forsøke oppdrett på disse. De var slettes ikke vanskelige, og har lekt og lagt egg i mens jeg var på auksjon :o) Så bittesmå, lett klebrige egg på bunnen, og har sugd disse opp med en slange og satt de i en 2 liters isboks. La et lag med klinkekuler i karet i tilfelle de leker mer :o)

Alt i alt, en hyggelig akvariedag :o)
3 nye skjønnhetertil tilvenning :o)
Gratulerer med egg og flotte, nye fisk
Takk for det, Sissimor :o)

Flere bilder av de 3 nye coryene. 2 av de 3 har et rød flekk på snuten. Lurer på om det er et sår, eller om de skal være sånn. Den ene har også noe rødt på ene sida.

De er ikke veldig aktive, men de tøffer rolig rundt, og når de får mat så er de strakt i farta.

Har fått cherrybarbeyngel :o) sugde ut noen egg fra 12 litern medforeldregruppen, og i dag var det småtasser i boksen :o) Har ikke tenkt på mat eller noe til de, så etter litt tilvenning så tømte jeg de oppi 63litern. Det er godt innkjørt, filterhjørne og bare snegler og reker, så jeg håper noen klarer seg på egenhånd.

Foreldrene har lekt igjen, så regner med at det er flere småtasser imellom klinkekulene. Planen er å ta ut foreldrene, og skvise litt filtergørr oppi så yngelen kan finne småsnacks å spise.
Spørs om disse coryene har gått på grus, og fått slitasje på snuten. Så dette på mange av coryene på ene dyrebutikken jeg var innom i dag...
Sissimor
Spørs om disse coryene har gått på grus, og fått slitasje på snuten. Så dette på mange av coryene på ene dyrebutikken jeg var innom i dag...


Ja, tanken slo meg også. Men bartene er jo hele, heldigvis. Men om det skyldes grus, så må den ha vært skarp. De går i 152 litern sammen med de nyinnkjøpte sommerfuglciklidene, det passet fint å ha et nyinnkjørt kar som kan brukes til karantene. Skal bytte ekstra vann for å bedre sårhelingen. Tro om det er bra å bruke esha2000 for sikkerhets skyld?
Jeg har opplevd at cory vi har kjøpt/solgt har fått slike skader etter å ha vært i pose en hel auksjonsdag, har behandlet dem med Esha 2000 og da har sårene grodd fort.
Ja, selvfølgelig kan det komme av timer i en pose, det tenkte jeg ikke på ! Har tatt oppi esha 2000, og håper at snutene blir fine igjen snart. Jeg syns de ser bittelitt bedre ut i alle fall.

Kjøpte en pose gulrotgress på LOAKs auksjon. Vet ikke om jeg er en av de få som IKKE har andemat i mine kar, men syns det er veldig sjelden at jeg kjøper planter som ikke er infisert med denne pestplanten... gulrotgresset var stappfull av andemat, og jeg har skylt og skylt og skylt på disse buskene for å bli kvitt disse irriterende små plantene. Jeg nekter å få disse i karene mine igjen !

Var forresten innom Dyregod på Oslo City idag. Anbefaler de som vil ha en flott kampfisk eller 3 om å ta en tur. Det var med nød og neppe at jeg kom meg ut derfra UTEN fisk idag. Utrolig mange vakre kampfisker. Falt helt i staver over en plakat (?) hann med snøhvit kropp og rødt slør. Vakker !
Åh, ikke si det! Jeg har jo fått litt kampfiskdilla, så jeg håper virkelig at de ikke har en copper-purple inne...
Ancistruser er stae beist... holder på å rydde og gjøre om litt i 375litern, og prøver å lure ancistrushannen ut fra hula i rota. Ikke verdens letteste oppgave, nei. Har tatt opp rota, og plassert den over karet slik at halen hans er nedi vannet, men ikke mer, i håp om at han skal slippe seg ned i vannet. Nå begynner jeg å lure på hvor lenge han kan være over vann... en halvtime? time? prøve å skvette litt vann på han?

Tok ut alle plantene forrige helg, har kasta masse som var mye alger på, og resten ligger i en plastdunk med algin extra. Har også tatt ut hjørnefilteret og gir det samme behandling. Vårsola som står på karet og litt for mange timer med lys har satt fart på algene.

...venter fortsatt på 1 stk sta malle...
Gav opp å vente på sta malle, så jeg saget rett og slett av den delen av rota med malle og mallehule. Det var det som var planen, men jeg var litt redd for å sage i malla, så ville helst ha den ut først. Men det gikk bra likevel :o)

Nå har jeg en rot som er 20 cm kortere enn karet, og derfor mye lettere å plassere. Og jeg har en ancistrus i en hule som jeg kan ta flytte på om jeg behøver det :o)

Karet ser nå snaut og nakent ut, men håper plantene gror til etterhvert. Skal gjøre om 63 litern etterhvert, og ta noen planter derfra som er blitt altfor store.

Green laser barna som har bodd på kjøkkenbenken har nå flyttet til 160litern sammen med foreldre og eldre søsken. Jeg tror green laserne liker å ha en stor flokk, for når de er mange sammen så er de mye mer aktive. vet ikke hvor mange green laser jeg har nå. 6 voksne og masse unge i varierende alder og størrelse. Moro å se når unge og voksne stimer langs frontglasset sammen :o)

Kjøkkenbenken ble ikke uten fisk og artemiaklekker lenge. Nå står en 12liter der, med mange små sytråder som forhåpentligvis blir cherrybarber :o)
Sytrådene vokser ! Jeg forer med litt moset yngelfor, artemia og i dag fikk de en ørliten bit eggeplomme. Har også skviset en møkkete filtersvamp oppi karet. Var litt usikker på om de spiste artemia, de er jo knapt større selv, men syns jeg så at en ørliten tass angrep en artemia.

Det er nesten umulig å bytte vann uten å få med noen småtasser med slangen. Tapper ut vann via luftfilteret, og det funker faktisk veldig fint.

Tror L144hannen har sluppet ut et nytt kull, for nå yrer det med gule minisutter i 160litern. Fult på bunn med masse green laser og mallebarn :o)
Her kommer et bilde av en ørliten cherrybarbe yngel :o)

Disse er virkelig ørsmå, så små at jeg var usikker på om de klarte å spise artemia, men nå er jeg helt sikker. Små slukhalser, hehe.

Har solgt 30 ancistruser idag, og nesten alle guppyene. Har igjen 2 hoer og en endlers hann som går i 160 litern. Endlers yngelen som gikk i 43litern går nå i 152 litern, og de 3 nye sommerfuglciklidene er flyttet til 375litern. Har også flyttet super rot paret som har gått i 43 litern til 152 litern.

Har hatt noen red bee reker i en 19 liter i vinduskarmen, men mange av de dødd. Nå går det jegersnegler i 19 litern, sammen med mange små snegler. De gjenværende red bee rekene er flyttet til 43 litern. Tenkte fornøyd at nå har jeg gjennomført planen om å ha den hjemmelagde reolen med 63+43 liter som reke- og sneglekar, og helt fiskefri, så fikk jeg øye på en liten yngel i 63litern... stemmer ja, jeg tømte jo noen cherrybarbeyngel oppi der ja... ikke helt fiskefri enda, nei.

Må visst oppdatere karene min litt. Har endret på plassering, kjøpt og solgt noen fisker, og har visst et par nye kar også...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap