- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 17)
Tropheus tråd (side 17)
Hei, jeg lurer på om det er noen av dere som har observert oppførsel til en tyggende hunn som gjør seg spytteklar i hovedkaret? Grunnen til at jeg spør er at en av mine tyggende hunner er litt sur i dag. Hun har lagt beslag på en hule og forsøker å holde de andre unna. Gjellene hennes stikker godt ut. Teorien min nå er at hun muligens gjør seg klar til å spytte og prøver å ha et trygt sted å slippe yngelen.
Hva tror dere? Noen som har gjort samme observasjoner på spytteklare hunner?
Hva tror dere? Noen som har gjort samme observasjoner på spytteklare hunner?
Postet 11.04.09 kl 10:17
Da har vi kommet hjem fra påskeferie og fiskene mine har det topp. Som sagt tidligere var jeg litt nærvøs med tanke på og forlate dem etter kun en uke hjemme, men denne gangen gikk det, bank i bordet, kjempeflott. De spiser og koser seg. Etter vannbytte idag var det litt lekstendenser hos enkelte og litt sjefing hos andre.
Just love disse flotte fiskene altså.
Just love disse flotte fiskene altså.
Postet 12.04.09 kl 21:46
Dubbene mine henger mye å super i overflaten. I går tenkte jeg kanskje at pumpa ga for lite brytning i overflaten og at de trengte oksygen, tok først en nitritt test og den var helt fin. Justerte pumpa slik at de bruset og det kom masse oksygen i vannet. Men jeg syntes ikke at det ble noe bedre. I morres da jeg matet de, vel som vanlig alle kommer stormende til glasset. Men jeg la merke til en som spyttet ut maten, det skjedde flere ganger. Tok mat i munnen og så spyttet den ut igjen.
Så er jeg temmelig bekymret for at det er noe sott på gang her, og kjører på med en omgang Flagyl. Jeg kjenner angsten i magen nå....
Så er jeg temmelig bekymret for at det er noe sott på gang her, og kjører på med en omgang Flagyl. Jeg kjenner angsten i magen nå....
Postet 13.04.09 kl 09:28
Postet 13.04.09 kl 09:58
Oki, Saffen - luftestein er på plass. Venter fortsatt på at fòret skal trekke godt inn i medisinen. Kan ekstra luft hjelpe mot begynnelse på sott eller kan det være at de ikke har fått nok oksygen?
Når jeg setter meg i stolen ved siden av de så kommer de frem til glasset alle sammen. Jeg kan ikke se at noen virker oppblåst på noen måte, men jeg har lest at henging i overflata kan være et første symptom på sott.
Og du vet, bekymret som jeg er - holder på å få panikk her nå. Skal observere de litt nå etter at luftesteinen er på plass.
Når jeg setter meg i stolen ved siden av de så kommer de frem til glasset alle sammen. Jeg kan ikke se at noen virker oppblåst på noen måte, men jeg har lest at henging i overflata kan være et første symptom på sott.
Og du vet, bekymret som jeg er - holder på å få panikk her nå. Skal observere de litt nå etter at luftesteinen er på plass.
Postet 13.04.09 kl 10:12
Hjelp
Noen av troffene er blitt litt blass i fargen... og nok en er død i dag. Er det Bloat på gang? Har medisinert karet i går.... såg ene hadde noen "hull" i hodet...
Eller kan det være andre ting. Hjelper det med salt tror dere?
Har govt havsalt... kan jeg bruke dette og hvor mye?
Har to tyggende hunner også oppi her.... så virker liksom ikke så syke..
Kan det være enkelt tilfeller? Eller forsatt "utrensking" i rangen?
Litt panikk her nå...
Leste denne ... ble ikke noe tryggere da nei...
Eller kan det være andre ting. Hjelper det med salt tror dere?
Har govt havsalt... kan jeg bruke dette og hvor mye?
Har to tyggende hunner også oppi her.... så virker liksom ikke så syke..
Kan det være enkelt tilfeller? Eller forsatt "utrensking" i rangen?
Litt panikk her nå...
Leste denne ... ble ikke noe tryggere da nei...
Postet 13.04.09 kl 10:13
Endret: 13.04.09 kl 10:19
Huff Mariflyfly, det er ikke normalt at de skal dø slik. Og alle vannverdier er normale? Hva slags medisin brukte du?
Salt er ikke medisin i seg selv, men kan hjelpe hvis de er utsatt for mye stress eller har sår slik at de kan bruke energien sin på å leges, istedet for å bruke energi på å opprettholde saltbalansen i kroppen.
Mulig at luftestein hjalp litt her, er fortsatt nervøs og følger nøye med. Da sitter vi med panikk her begge to. Ditt tilfelle dog mer alvorlig enn mitt, enn så lenge...
Håper noen proffer kan svare deg kjappere enn fy
Salt er ikke medisin i seg selv, men kan hjelpe hvis de er utsatt for mye stress eller har sår slik at de kan bruke energien sin på å leges, istedet for å bruke energi på å opprettholde saltbalansen i kroppen.
Mulig at luftestein hjalp litt her, er fortsatt nervøs og følger nøye med. Da sitter vi med panikk her begge to. Ditt tilfelle dog mer alvorlig enn mitt, enn så lenge...
Håper noen proffer kan svare deg kjappere enn fy
Postet 13.04.09 kl 10:18
Endret: 13.04.09 kl 10:22
Postet 13.04.09 kl 10:37
Endret: 13.04.09 kl 10:39
Postet 13.04.09 kl 10:51
Postet 13.04.09 kl 10:53
Endret: 13.04.09 kl 10:54
Postet 13.04.09 kl 10:56
2neliseOki, Saffen - luftestein er på plass. Venter fortsatt på at fòret skal trekke godt inn i medisinen. Kan ekstra luft hjelpe mot begynnelse på sott eller kan det være at de ikke har fått nok oksygen? Når jeg setter meg i stolen ved siden av de så kommer de frem til glasset alle sammen. Jeg kan ikke se at noen virker oppblåst på noen måte, men jeg har lest at henging i overflata kan være et første symptom på sott. Og du vet, bekymret som jeg er - holder på å få panikk her nå. Skal observere de litt nå etter at luftesteinen er på plass.
alttid før medisinering 50% vannbytte, i med salt og så medisin.ved medisin kur er det viktig og tilføre nok luft i vannet, så 50% vannbytte etter 3 dager.
fisk som henger i overflaten kan være mye men jeg ville kjørt 50% vannbytte litt salt i vannet og sett på de, gitt de ny mat fortsatt samme at de ikke spiser rett i med medisin. men spiser de ikke, så bruk sterker medisin en flagy det har ingen funksjon på troffer, prøv men du mister alle. metro er eneste som hjelper og tar du de nå tidlig så har du en sjanse. salt letter det osmotiske trykke i vannet og kan hjelpe mye, trodde du kunne dette med medisin og syk fisk osv du som er så dreven malawi akvarist.
Postet 13.04.09 kl 11:11
Frode Berntzenca 200g pr 100 liter vanlig havsalt uten jod..... gjorde det etter råd fra Kristian henning når jeg kjøpte fiskene av han......
Ja det er vanlig å tilsette salt ifbm å sette nye troffer i et kar. Fanging, reise og nytt miljø/kar stresser fiskene, da kan saltet hjelpe til å motvirke sykdom og evt. skader som skjer ifbm etableringen av gruppen, da det normalt blir en del slossing når de kommer i nytt kar for å skaffe seg revir.
Jeg tror du har nok salt i nå Mariflyfly, håper Roger kommer online og kan gi deg råd, han skal visst nok være den i norge som sitter med mest kunnskap om tropheushold. Eller Kristian....
Det er blitt mer aktivitet i dubbekaret mitt nå. Flagyl er gitt dem, luftesteinen står på og jeg kjenner fortsatt angsten i magen men kan ikke gjøre mer enn jeg har gjort nå. Når jeg ser at de er aktive og ikke bare henger i overflata så blir jeg litt mer optimistisk. Nå bare ber jeg til gud om at det skal gå bra.
Mariflyfly, jeg leste den artikkelen du la ut, er det ikke noe som heter hullsyke? Hm...
Hvis du forstår engelsk, så kan du lese litt her:
Postet 13.04.09 kl 11:12
Postet 13.04.09 kl 11:17
Evolutiontrodde du kunne dette med medisin og syk fisk osv du som er så dreven malawi akvarist.
Evolution, jeg er drittlei av dine spydigheter mot meg. Du har vært på meg siden jeg kom på dette forumet og jeg finner meg ikke i det lenger. Skjerp deg gutt, dine spydigheter og mine motsvar gjorde at den opprinnelige tråden ble stengt.
saffen2nelise.. lenge siden du har skiftet vann? om det så skift noe vann og.
Nei, det er bare noen få dager siden. Og da byttet vi mye vann fordi vi flyttet sjenken som karet står på med fiskene i. Vi kjøpte også et utvendig Eheim filter som vi kjørte i gang. Den innvendige pumpa er godt innkjørt og har vært i karet siden de ankom. Vannverdiene er fine. Ser at de fortsatt er å super litt i overflaten - søren også - liker ikke dette
Postet 13.04.09 kl 11:21
jeg trodde faktisk du kunne dette og det var ikke ment som spydighet, jeg har forstått det slik du svarer at du faktisk hadde meget stor erfaring inn malawi og kunne dette. beklager vist du tar det som en spydighet men slike r det ikke ment. i å med du kom med så mye tips, så ikke ta meg for at jeg er spydig med deg. jeg har forstått det slik at du faktis kunne dette og satt med erfaring og slikt i forbindelse med malawi hold
Postet 13.04.09 kl 11:22
Postet 13.04.09 kl 11:22
Evolutionjeg trodde faktisk du kunne dette og det var ikke ment som spydighet, jeg har forstått det slik du svarer at du faktisk hadde meget stor erfaring inn malawi og kunne dette. beklager vist du tar det som en spydighet men slike r det ikke ment. i å med du kom med så mye tips, så ikke ta meg for at jeg er spydig med deg. jeg har forstått det slik at du faktis kunne dette og satt med erfaring og slikt i forbindelse med malawi hold
Jepp, men så har du meget klart fortalt meg at malawi og tropheus = sammenligning med en puddel og en rottweiler.
Postet 13.04.09 kl 11:25