Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 17)

Se det var bedre, Lene! Godt å få bekreftet at det burde vært forbudt med fotointeresse når man har levendeføderdilla. De står jo aldri i ro! Håpløst motiv for digitalfotografer in spe.

Og gamle damer som var over gjennomsnittet oppegående på datafronten den gang man måtte på teknisk kurs for å selge pc og helt uten å nøle rotet rundt i autoexec.bat (husker oppgradering fra 5 til 10 MB - hva skulle vi med mye plass? Og 512 K - ble helt svimmel, det bare raste avgårde :o), må nå vente med å lese bruksanvisning til gemalen har kommet til hektene etter middagsluren fordi instruksjoner ikke kommer på papir. Kameraet er såpass gammelt at det ikke forstår Windows 7. Eller hva det heter. Jeg nekter å bli god på pc igjen! Grrrr...

- Skrevet når pulsen kom ned i hvilestilling igjen: Hjalp å knurre skriftlig, selvfølgelig er det mulig å få ut det man skal ha, hvis man bare ikke har det så travelt. Uten hjelp fra søvnige helter som ikke helt får med seg poenget når sinte damer prater mitraljøse. Heldigvis er selv mitraljøseprat sakte nok til at løsningen smetter igjennom :o)
Nekter å bli god på data...
Har samme problemet her....er vel egentlig født i i en tid der data og mobiler virkelig gjorde sitt inntog, men det hjelper fint lite! dataen er jeg heldig hvis jeg får på, men blir det kluss så sliter jeg skikkelig! har heldigvis en kusine som er satt sammen av diverse komponenter og kretskort..tror det er ett skjermkort eller to der og!! (skulle hvertfall tro det). ho er heldigvis selvutnevnt support for meg

men over til planter...siden tråden din har fått meg mer enn middels interessert i det! til samboer's store forbannelse...heldigvis er han tålmodig!

ser på bildene dine at du har en aponogeton ulvaceus...tror det er det jeg og har, men den er langt i fra noen skjønnhet! direkte stygg for det er bare masse stilker som ender i ingenting og to blader hvordan har du fått den så fin??
Puttet knollen ned i sanden med 1/3 over, og så ordnet den resten selv. Skremmende fort. Egentlig for stor for 450 liter, selv om Juwelen er dyp. Pøser på med mange lange stilker som ender i blomst, Platyene elsker å nufse på dem, bare fjerner stilken når selve blomsten er vissen, men er usikker på om det hadde vært smartere å fjerne disse blomstene så fort de dukket opp, i håp om å holde planten igang. Knollen jobber på spreng en god stund, og så tar den seg en hvil. Noen tar den bare opp av sanda, fjerner røtter og bladrester og lar den ligge, andre legger den i avispapir et kjølig sted et par måneder. Jeg må snart ta en beslutning på hva mitt triks skal bli, har lyst til å få den til igjen. Hvis den holder seg igang til frosten har sluppet taket i spiskammerset, blir det kjellerpause...

Om det er begynnende pust i bakken, eller de nye naboene som er utrivelige vet jeg ikke. Planter kan finne på å starte kjemisk krigføring, og fordi det blir ufattelig tomt og stusselig når den tar pausen, har jeg plassert et par andre monstre i det samme hjørnet. Men sånn generelt liker Aponogeton selskap, og trives godt sammen med Cryptocoryne. Har jeg hørt...

Disse dukker opp i enden av en inntil to meter lang stilk...
[External Image]
Okei! da skal jeg nappe den opp i morra og ta en grundig titt på den...kanskje stusse vekk litt halvspiste blander og stilker som ikke er noe fine lenger. Forhåpentligvis får jeg provosert den til å vokse kanskje sette den i ett kar med ordentlig bunnsubstrat når jeg engang får råd til det:O

tusen takk for tips! de skal prøves
Tror jeg ville stusset den der den sto, og ikke plaget røttene før den har gått i dvale. Fjerner hele tiden de ytterste bladene når de blir triste i tuppen, det kommer nye. Flyttet en annen Aponogeton etter at den hadde rotet seg, det syntes den var en helt usedvanlig dårlig ide...
Da gjør jeg det passer godt at det er vannbyttedag i morra da
Aponogeton ulvaceus blomst, og instruksjoner lest og forstått.
Satt og så på bildet av Aponogeton-blomsten, og fant plutselig ut at det er et bilde jeg er litt fornøyd med, det er godt lys og et slags stille liv i det, i tillegg til at det faktisk var mulig å tenke komposisjon. Så jeg tok en råsjans. Nå kneppet det i mailen, "Ditt bilde av "Aponogeton ulvaceus blomst" er nå publisert!" sto det. Det var moro!

Også for Aponogeton ulvaceus og alle algespisende fisk, bildet er tatt litt tidlig i det underlige livet dette rare på enden av en usannsynlig lang stilk lever, når "kloa" har vokst over vann en liten stund, snur den seg, og da blir det fest. Antar den smarte planten produserer godteri, så frøene blir spredd via fisken, de gyver løs med dødsforakt i alle fall. For en merkelig verden vi lever i...

For å gjøre en artig overraskelse enda bedre, ble det bildet bra før jeg hadde lest 111 sider og snust på billedbehandling, bare flaks, for det var gjort en del ikke overvettes logiske valg i innstillingene. Har mye igjen, skal sette meg i godstolen med stativ i morgen og forhåpentlig finne ut mer, ting tyder på at kameraet ikke er like håpløst som jeg beskyldte det for. Og Echinodorus apart'ene i storekaret er i farta :o)

Snapshot med ryddige innstillinger, uten stativ! Det går fremover...
[External Image]
Jeg har også et par slike planter som du har bilde av over her (de med blomster på lang stilk). Jeg stusser de rett og slett masse ned innimellom (tar alle store blader og lar bare noen få små stå igjen). Da står de der og ser stuslige ut og sturer en stund, før de plutselig eksploderer i vekst igjen. Jeg har plantet en vanlig sverdplante bak, sånn at det ikke blir helt tomt når de andre hviler.

Lenge siden jeg har hatt blomster nå, faktisk. Men tror kanskje jeg skal prøve å klippe av blomstene før de visner neste gang. Mulig det kan gjøre planten finere.
Gotcha! Hva da?
Uæææ! Hva er det vi har laget? Vil jeg egentlig vite det? Og hvorfor har skapningen gule øyne? Fascinerende fæl og forunderlig...

Kjøpte noen "gule" reker på auksjon, de er ikke gule. De er store, og synes veldig dårlig på grønt, og jobber noe helt vanvittig hele tiden. Mange er det også, særlig oppå filtervatten. Det har helt sikkert sneket seg et par Sakura-reker med plantene, jeg bytter stadig om, og de er jo så små. Og spretter så fryktelig!

Så på en eller annen måte har det skjedd ett eller annet merkelig. Et monster er skapt. Digert, svart og mystisk...







Man tager en sånn
[External Image]

og en sånn
[External Image]

og vips er fargeteorien bekreftet. Rødt og grønt i like deler blir grått. Og svart. Og digert...
[External Image]
Tenk, da har jeg kommet hjem fra auksjon uten fisk i termobagen. Alt skal jo prøves 1 gang. Måtte sitte på hendene, Corydoras Black laser er til å spise opp, men vi har ikke plass. Og ikke vann, orker ikke tulle med vannskift når vannet befinner seg på andre sider av kommunegrenser...

Sønnen i huset ville bli med for å se hva et klubbmøte var, så han plukket ut 6 prikkete Platy til auksjon. Det var et saltvannsmøte, ikke spesielt høy stemning over en pose levendefødere, men jeg ble raket ut av glørne av en overmåte forståelsesfull formann. Det kommer prikkete Platy til OAK s storauksjon lørdag. De er veldig fine ;o)

Et klart bilde av levendefødere i farta! Må ha forstått noe...
[External Image]

Den flotte sverddragermadammen, to klare bilder!
[External Image]
Kjempefine bilder av flotte fisker ;D
hvordan fikk du det til?? jeg skjønner fremdeles ingenting jeg
knallfine bilder!!
Digitalfotograferingsmysteret så langt, p-valg før far tar kameraet - igjen
Takk, sissimor! Er litt fornøyd med at det virker :o)

Lene Byholt
hvordan fikk du det til?? jeg skjønner fremdeles ingenting jeg :( knallfine bilder!! :)


Det hjalp en del med nedlastet instruksjonsbok til den lille Sony Cybershot 7,2. Og å studere den, med kameraet på ;o)

I tillegg har jeg sluttet å tenke på digital fotografering som et uløselig mysterium, tok jo fine bilder da man måtte bruke lysmåler og levere film, og selv om alt er nytt er det jo egentlig ikke det. Lys må gjennom et hull en stund og festes på mystisk vis til noe, at det er en minnebrikke i stedet for film spiller egentlig ingen trille. Det står mye om akvariefotografi i forum og artikler, men før jeg fikk ryddet i hodet var det bare det jeg visste fra før som var forståelig...

Så det var bare å sette seg ned og liste ut hva alt egentlig het på digitalsk. Og da slo det meg, ISO er jo ISO! Det høyeste man fikk på normal gammeldags film var 400, det brukte jeg i dårlig lys og fikk bilder som ikke tålte forstørrelse. Så hvorfor ble jeg så oppgitt over kornete utsnitt av bilder av bittesmå yngel i dårlig lys, uten blits og med ISO1000? Håndholdt? Hadde ikke gått med Pentaxen heller, det...

Autofokus er en annen ting jeg har glemt mer om enn jeg husker, det er dessuten ikke rart kameraet ble litt forvirret når det var valgt målemodus multi og senter AF. Multi på alt eller ingenting, det hjalp litt.

Billedkvalitet fin hadde jeg allerede valgt, men noen har brukt kameraet på egen hånd og valgt billedstørrelse 2M, det sier seg jo egentlig selv at det blir plass til flere punkter hvis man går opp til 7M, som er maks for dette kameraet. Særlig hvis fisken er innerst i et 450 liters akvarium, og man knipser i vei i håp om å fange noe på film.

Nå forsøker jeg egentlig først og fremst å løse plantefotografigåten, de står i det minste nokså stille, så jeg pløyer meg gjennom valgene jeg har for programmering. Trodde jeg var i boks, men har skiftet lysrør, så det er litt på'an igjen. Har valg for farge (normal eller naturlig tror jeg, får teste), AF (multi, og med mest mulig av fokuset i forkant av planten for å få litt dybde), målemodus (også multi, da), hvitbalanse (som også må testes mer, foreløpig på auto), ISO (som foreløpig står på 400, går jeg opp blir det uklart av vannbevegelsen så jeg på speileffekt i glasset. Tror jeg. Får kanskje spandere en filterpause, men da kommer fisken...) bildekvalitet (fin), rec-modus (normal), kontrast (+), skarphet (+), og billedstørrelse som sagt så stort som mulig. Har også minnebrikke størrelse XXXL, så det går.

Makrofunksjon er det også på kameraet, den har jeg lett for å glemme. Får teste, og lese veldig mye mer. Også om etterbehandling, selv om jeg ikke gir meg. Det er ok å fjerne digital kamerastøy, og kutte litt her og der fordi det tross alt krever undervannshus og bra lungekapasitet hvis man skal helt innpå motivet. Men ellers skal det like lite redigering til nå som før. Et bra bilde er et bra bilde og klarer seg selv, uansett hvor mye rart man kan gjøre i etterkant. Og man blir så glad av å få det til!
det var god info.... har samme kamera som deg liggende her ett sted s kanskje jeg skal bruke det fra til jeg får skikk på innstillingene til Nikon-en min
Det lå jo Adobe Photoshop på denne maskinen, jo. Enda mer å lære. Vet ikke helt om jeg ble imponert av støyfjerningen sånn ved første øyekast, men det er fler tips å hente rundt omkring, ser det ut til. Måtte jo prøve i hui og hast, ikke verdens beste utgangspunkt, så dette er mest for å teste om jeg kan se noen forskjell på nett...

Man må kanskje være litt over gjennomsnittet pirkete for å se den helt store forskjellen? Fant Adobe for et kvarter siden, og har forsøkt å gjøre sånn omtrent det samme som jeg gjør i Paintshop. Åh, så mye mer man kan lære!









Ancistrus kun beskåret
[External Image]

Redigert i Paintshop Pro
[External Image]

Redigert i Adobe Photoshop
[External Image]
Hm... Tror jeg foretrekker bilde to jeg. Det fra photoshop ble liksom litt kaldt og skarpt?
Jeg er egentlig enig, men antar at det kan ha noe med opptil flere timers erfaring med det ene programmet, og noen små minutter med det andre. Rotet meg borti noe autokorrektur jeg har lært å gjøre manuelt i Paintshop, tror jeg. Får prøve litt til, når man har et voksen-program som det finnes veldig mye nyttig om på nett og i blader, kan man kanskje like godt løse gåtene der med en gang...

Det viktigste med øvelsen er å få bekreftet at litt småtteri kan man ordne på med forsiktighet, og at det ikke blir et hav av forskjell for en novise :o)
Nå synker jeg snart helt sammen av frustrasjon. Kom jo i skade for å sette inn noen få Poecilia Wingei 'tiger' i spesialiteten, som "ditherfish" for å det hele tatt å se noe til alle disse folkesky innvånerne. Makan til idioti, jeg burde hatt juling! De er etter salvatoris-damen hele tiden, og må ut. Fem er nå redusert til to, og for å få tak i dem må hele karet ned. Igjen.

I tillegg har en vakker Neritina-snegle tatt kvelden, nevnte salvatoris har fått smaken på sneglekjøtt. Ikke skivesnegler eller alminnelig pest, men skjønnheter med personlighet og prislapp, hun er da en eksklusiv liten dame må vite. Så jeg har vært i det morderiske hjørnet, sverddrageruhyret har gått over i evigheten, den andre Neritinaen og Bumsa Daisy eplesnegl har gått i landflyktighet i Karantenen, og mens jeg først var igang flyttet jeg et Ancistrusbarn til. De to siste er for smarte til å la seg lure, så også det karet må ned. Litt enklere, karet var jo egentlig satt opp som karantenekar, det meste er til å flytte på. Bortsett fra at det nå er fullt av reker som spretter så forferdelig!

Nei, nå må jeg ha en kopp kaffe, og ta en alvorlig fundering på om noe annet skal flyttes når alt allikevel må ut av karene. Eller kanskje det er like bra å la være, tenk om jeg får enda en strålende ide...
Echinodorus apart
Sånn. Nå er Echinodorus 'apart' fotografert etter beste evne. Det er jammen ikke enkelt, for selv om plantene står nogenlunde stille, gjør ikke fisken det. Og at lyset kommer på midt på natten er jo bare helt herlig! I karet med Corydoras panda blir det rasende festlig uansett hva som skjer, og for å få til et skikkelig bilde måtte jeg flytte røtter og andre planter, da ble det så festlig at det nesten ikke var til å holde ut. Rekene har forstått at Coryene er noen røvere til å finne godis, så de ble raskt med på partyet. Med høy ISO ble det mange bilder med spøkelser på...

Man kan ikke alltid tenke foto når plantene plasseres, så enkelte planter det mangler bilder av i basen forstår jeg ikke helt hvordan jeg skal få fanget. Juwelen er veldig dyp, det blir ikke bra. Det får kanskje vente til lommeboka tåler et kraftigere kamera.

Har i hvertfall brukt til på å studere planten, den har brukt litt tid på å etablere seg, og blir bare flottere for hver dag som går. Blanke transparente blader, nydelig tilvekst, og aparte vekstform. Bærer sitt navn med rette :o)



Fra Spesialiteten, der det er nokså bra lys. Og som en observant leser så, med reke på. Sukk.
[External Image]

Kan stirre i timesvis på nye blader...
[External Image]

I Juwelen er det langt ned, planter i overflaten og ikke så mye lys, disse var stusselige småbarn i en "motherplant"-potte, men det blir da orden på dem alikevel...
[External Image]
der satt en rekesnik på bilde nr 1!! ikke lett å ta bilder med de i nærheten skjønner jeg:O

satt å kikket litt å bildene dine nå og blir bare facsinert av sakura-rekene dine!! og panda-banden! har jaggu lurt på sånn også i det siste, men vi får se hva lommeboka tåler


flotte bilder uansett!!
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap