Stine Sofie's akvariehjørne (side 17)

Så hyggelig at du tittet innom, og det er gøy å høre at noen har tatt seg bryet med å lese gjennom tråden!

Det eneste som er under bunnglasset er et lag med "papir". Dette er limt på alle helglasskar, og har ingen funksjon. Akvariene hviler kun på 1,5cm Porsarør på hver langside. Det høres kanskje skummelt ut, men så lenge det er i vater, så holder det. Bunnglasset er jo tykkere, og glass er utrolig sterkt. Hvis man vet at man skal ha unormalt mye vekt, som f. eks. store mengder stein, bør man gå for tykkere bunnglass.

Jeg husker ikke helt hvilken reol jeg har skrevet om tidligere, men prisen havnet rundt der, ja. Akvariene er på 60L. Jeg har egentlig gått ned i liter i forhold til dagens reol, men målene på karene er mye vedre tilpasset for hovedinteressen, nemlig Corydoras. Det er lave kar med stor bunnflate. Høyden på karene er 25cm, 30cm på de to nederste. Lengden er 60cm og dybden er 40cm.

Massedøden var langt fra morsom, ja, men det skjer vel med de fleste. Målet er å bygge opp gruppene igjen når de flytter over i den nye reolen, men nå går de i et "oppsamlingskar".
Huff, her går det trått om dagen, gitt. Har rett og slett ikke noe å skrive om, fram til nå.

Har vært veldig mye fram og tilbake angående reolen, og NEI, den inneholder fortsatt ikke en dråpe vann. I går var kjæresten min og signerte kontrakt på en leilighet, og det vil si at jeg også vil flytte ut etterhvert. Hva jeg gjør med reolen er fortsatt uvisst, men jeg har heldigvis fått svar fra utleier at jeg får ha hunden i leiligheten i blant (jeg har hun på fôr fram til sommeren) og viktigst, jeg får ha akvarier der!

Hvor mange liter, antall akvarier og sånne ting vet jeg ikke svaret på enda, men jeg skal nok finne det ut ganske snart. Jeg skal i alle fall ikke ha dagens reol, så lenge jeg slipper den er jeg fornøyd. Antar at det enten blir dagens porsareol, eller så selger jeg den og kjøper en ny, mindre en.
Da ser det ut til at jeg får plass til reol i leiligheten Jeg har en vegg på 130cm å gå på, så det er ikke store greiene. Noen cm klaring på hver side av reolen jeg har nå. Sliter med å bestemme meg for om jeg skal bruke den jeg har, eller selge den og kjøpe en ny, mindre en. Blir dårlig med plass til utstyr og mellomlagring... Vanskelig avgjørelse, men får vente til de to skapene som skal inn på samme rommet er på plass. Rommet er bare et lite oppbevaringsrom, og jeg trenger jo plass til å herje litt.

Synspunkter tas i mot med åpne armer, for jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre..
Har du
mål på både reolen og begge vegger av rommet?

Dessuten er det jo litt relevant hva dere har av lagringsplass ellers i leiligheten... Har dere nok der så kan man jo fylle ut veggene.
Vi forsøker noe annet
Er enig i at du bør måle ekstra nøye for å se hvor trangt det egentlig blir. Er du usikker ville jeg gått for den mindre typen. Forholdsvis mye jobb og viderverdigheter om du må ha det ned igjen et halvt år efter.
Er problemet utelukkende mellomlagring, ville jeg nok vært grisk nok til å ta plassen selv.
Nu er det definitivt kvelden. God natt
Var i leiligheten uten målebånd i går, prøver igjen neste gang. Må måle nøyaktig fra list til list. Men føler at reolen kommer til å ta så mye plass av rommet, og i tillegg må jeg jo ha mellomlagringsdunken min. Blir så himla knot å senke pH med slange rett fra krana... Har også en plexiglassplate som jeg skal ha under reolen, som vi bestilte da den egentlig skulle stå på parkett. Hadde likevel vært greit å få den med, men jeg får måle.

I skrivende stund kom jeg på en annen løsning, bilde nr 2. Kanskje jeg også får plass til reolen ved siden av skapene? Skapene blir montert i morgen, og da får jeg en mye bedre ide om hvordan rommet blir. Hvis reolen blir for stor, bestiller jeg nok en "halv", tilsvarende reol, med kun fire kar i høyden. Å feste reolen til veggen blir også et problem, men det skal alltid kunne løses. Huseier er ikke så streng på hull i vegger, og har tilbudt seg å vise oss hvor det er bjelker i veggen. Snakker jo ikke om mer enn et par skruehull.
Kan slenge ut et ikke-reol-relatert innlegg også. Sitter i norsktime med null konsentrasjon, konsekvensen er at jeg må skrive artikkelen hjemme. Shit au.

Lørdag 21. januar var LOAK på klubbtur hos Dahls Dyrerike i nye lokaler. Jeg trasket tre runder i akvariekjelleren og tittet på fisk, uten å finne noe interessant. Tenkte som så at penger spart, er penger tjent. Plutselig ser jeg noe kjent i et akvarium, og titter nærmere. Blant en haug med Nannostomus beckfordi, så jeg en Nannostomus marginatus. Studerte nærmere, og klarte til slutt å finne fire stykker. Og mens jeg var på jakt, fant jeg også tre Nannostomus eques! N. eques har jeg leitet etter i en god stund nå, og endelig fikk jeg med meg noen eksemplarer hjem! Tok også med meg det de hadde av N. marginatus, og endte opp med å kjøpe fisk til hele 150kr.

Truls i klubben, som nettopp har skrevet et par innlegg over her, var så heldig å vinne et komplett saltvannsakvarium. Spent på å se hvordan det blir når han får det i gang, men først måtte han visst skaffe en elektriker.

I tillegg har jeg mistet nesten hele gruppa med Corydoras CW021. Utrolig trist, da jeg likte disse coryene veldig godt. De la egg jevnlig, og det var også flere yngel som vokste opp. Nå er det bare to igjen, og etter flyttingen ender de opp i oppsamlingskaret sammen med green laser, golden laser og sychri. Har også mistet hele gruppa med C. bicolor.

Skal prøve å få gitt bort noen av restefiskene, for jeg har ikke plass til å bygge opp alle gruppene igjen. C. sychri er den jeg jobber mest for å få tak i flere av, da jeg har falt pladask for disse. De er langsnutede og visstnok vanskelig å få til å legge egg, men disse har jeg gjerne som prydfisker. Det er også den første coryen jeg skaffet meg, som gir dem en litt spesiell plass.

Kjapp oppsummering av samlinga:

Corydoras: C142, CW021, sychri, green laser og golden laser.
Nannostomus: beckfordi, nitidus, marginatus (to varianter), mortenthaleri, eques.
Andre: Betta brownorum, moskitorasbora og guppy.

Nannostomus fortsetter jeg å samle på, de får jeg ikke nok av. Håper å få kloa i flere arter med tiden, men de er jo ikke så enkle å få tak i. Av Corydoras er det C. adolfoi som står øverst på ønskelista, vurderer også å kjøpe eller låne en gruppe med C. sp. black.

Bettahannen får lov til å furte rundt enn så lenge, han sturer som oftest bare bak ei rot. Rasboraene blir nok gitt bort til stesøster, og guppyene får styre som de vil.
Jess, problemstillingen vedrørende plassering og fremtiden til porsareolen er løst! Det ene skapet blir demontert og flyttet fra rommet, noe som gir meg en fin akvariekrok lengst unna døra. Skapet blir stående i midten på langveggen (pga. døra) og mellomlagringsdunken blir plassert i andre enden av rommet. Jeg er superhappy, reolen får bli!

I går og i dag malte jeg derfor den andre kortsiden på alle karene (de var malt på kortsidene som kom "mot" hverandre), da kun forsiden av reolen blir synlig. Nå må det bare limes lister til hjørnefiltre, så nærmer vi oss! Reolen må såklart også flyttes, noe som kan bli spennende. Noen som har synspunkter om hvordan dette bør gjøres? Porsa er jo et herk å få fra hverandre, men jeg har jo en fordel i og med at det ikke har vært noe særlig vekt på den. Vurderer å dele den i to, da jeg ikke tror vi klarer å få den ferdigmonterte reolen inn i leiligheten.

Da stopper det i alle fall ikke opp for hobbyen, og i morgen tar jeg turen til Dahls for å få tak i noen nye N. mortenthaleri! Jeg har jo et par fra før av, men ønsker meg en ny gjeng. Disse blir holdt separat, da jeg ikke "tør" å blande dem med de fra Tom C. Det samme gjelder også for N. marginatus som jeg nevnte i det tidligere innlegget, de vil holdes i forskjellige kar. Vil ha orden på Nannostomus-stimene
På torsdag dro jeg med meg pappa til Dahls Dyrerike. De hadde fått inn så mye spennende at jeg bare måtte få tatt turen! Hadde på forhånd ordnet så de holdt av Nannstomus mortenthaleri til meg. Jeg har et par fra før av, men yndlingsfisken får man ikke nok av. Derfor ble det med fire nye hjem. Disse blandes ikke med de to jeg har fra før av. Ser ut til at det er tre hanner og en hunn nå, vi prøvde å få det motsatte, men det var ikke enkelt. Fiskene var småskremt og litt tynne, og viste seg ikke fra sin rette side.

Var også på jakt etter C. gold laser, som de fikk inn på forrige sending. Disse hadde solgt som varmt hvetebrød, noe som var veldig synd. Men etter et par runder rundt i kjelleren fikk jeg plutselig synet av en gylden Corydoras, og tror du jaggu ikke at det var en liten kar i et akvarium på andre siden av kjelleren for der de andre hadde vært? Det var ingen som visste helt hvor den hadde kommet fra, men jeg tok den med meg. Har jo to fra før av, og jeg foretrekker heller å ha tre av dem.

Siklet også en del på forskjellig Corydoras, men tok ikke noen flere med meg hjem. Akvariene er jo egentlig fulle (men det hadde vært plass til en gruppe hos guppyene)..
Blir dårlig med oppdateringer her for tiden, men skriver litt for min egen del. Den siste tiden har LOAK avholdt storauksjon, og på påskeaften fikk jeg med meg en Truls Hattemann til Dahls.

På storauksjonen ble det fire nye N. mortenthaleri fra samme gjengen som gikk på Dahls. Ble også en pose med Corydoras nattereri, fem stykker. Bød på noe annen Corydoras selv om jeg ikke skulle ha noen, men ble med det.

På Dahls er det jo alltid noe spennende, og jeg tok med meg den siste N. mortenthaleri'en de hadde igjen. Bedre for den å få svømme med sine artsfrender enn at den skal sture rundt for seg selv. Kjøpte også seks Corydoras sterbai og fem Corydoras panda. I tillegg hadde Dahls et artig tilbudsopplegg der du kunne kaste terning og fikk rabatt ut i fra det. Jeg kastet en femmer, og fikk da -50% rabatt på hele fiskekjøpet.

Begynner å bli mer enn fullt i akvariene mine nå, men jeg lar det være sånn da det kun er til midlertidig oppbevaring. Jeg har endelig fått bestemt meg angående bosituasjon, og flytter til pappa i løpet av sommeren. Der er det et vaskerom som vi skal bygge om litt før jeg får satt inn den nye reolen. Betonggulv, vask og sluk er veldig velkomment etter å ha hatt reoler og akvarier stående på laminat og parkett! Får også endelig satt opp 300litern som har samla støv hos pappa i et par år nå.

Pr. nå har jeg dette svømmende rundt i karene:

1. C142, N. beckfordi.

2. Guppy, N. nitidus, C. sterbai.

3. C. sp. CW21, C. nattereri, C. panda, N. marginatus, N. mortenthaleri, N. eques.

4. Fiskesuppa: C. sychri, C. sp. green laser, C. sp. CW10, Betta brownorum, N. marginatus, N. mortenthaleri.

Ser kanskje ut som en skikkelig skeiv fordeling når jeg skriver det opp, men akvariene med flest fisker har best filtrering og færrest antall av hver art.

Når jeg får satt opp reolen selger jeg nok guppyene, føler de tar opp mer plass enn de gjør nytte for seg. Skal også kvitte meg med Betta brownorum. Usikker på laserne, men beholder dem enn så lenge. Har tre av hver nå, så de er i det minste mange nok til å selges samlet. Drømmer også om en stim av C. sychri, men det ser ikke lyst ut. Enn så lenge blir den nok værende som blindpassasjer i et eller annet kar.
Misunnelig
selvsagt på femmeren din, men ikke minst på akvarierom med sluk og kran...

Nuvel. I det minste har jeg klart å programmere timeren min. Glad kampfisk som ikke lenger må velge mellom 16 og 7 timer lys.
I dag fikk jeg plutselig ånden over meg og dro fram kameraet. Litt alger og slikt på glassene, og de var heller ikke rene fra utsiden, men fikk noen brukbare bilder.

Nr 1: Nannostomus eques
Nr 2: Nannostomus mortenthaleri
Nr 3: Corydoras nattereri

Ellers går det sakte, men sikkert med flytting av meg selv og fisker. Porsaen til den nye reolen er nå på plass hos pappa, og fem av åtte akvarier. Målet er å få flyttet alt, inkludert fisk, i løpet av sommerferien, men vi får nå se hvordan det går.
Yum
Deilig rødfarge på vår venn Nannostomus mortenthaleri. Er det et bilde med veldig heldig lys eller er den såpass skjønn?
Den er faktisk såpass skjønn Forsterket fargen på bildet et hakk fordi jeg også måtte endre litt kontrast og lys, men du kan jo se originalbildet her.
De der står virkelig høyt på ønskelista, men med den prisen blir det nok en uoppnåelig drøm...
Nannostomus mortenthaleri er uten tvil på topplista over de vakreste fiskene jeg vet om. Jeg har for tiden et par fra Tom C, og en gruppe kjøpt fra Dahls og Elisabeth i to puljer. Tror jeg har syv i den gruppa nå, fire hanner og tre hunner. Har dessverre mistet to i den gruppa uten at jeg vet hva som har skjedd med dem, men mistenker at de tok dukken etter en periode med litt dårlige vannbytterutiner fra min side.

Drømmen er å kunne ha en haug med N. mortenthaleri i 300L som jeg skal sette opp til høsten, å få til oppdrett på disse hadde virkelig vært helt fantastisk. Paret fra Tom C ser ut til å flørte litt i kveld, men med tanke på samboerne og innredningen spørs det om det blir noe ut av det. Men det gir i alle fall håp for fremtiden!
Hmmmm.
Jeg trenger definitivt ny kjeller...
Du trenger en kjeller! Eller et ekstra vaskerom, som i mitt tilfelle.
Sant
Men den vil jo være ny... for meg i det minste. Må dog si Nannostomus mortenthaleri var elefantastisk flott også uredigert.
Du er påkrevd et besøk når "akvarierommet" er på plass, så skal du få se hvor fantastiske de er live! Helt utrolig å studere dem, jeg er så fascinert av finnene dems, som er gjennomsiktig røde og har sterkere farge på tuppen. Ah, som jeg elsker de fiskene!
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap