Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 17)

Da er jeg oppe og går igjen Må begynne med å legge ut noen bilder, så skal jeg oppdatere litt også etterhvert.

Dette er det vakreste synet jeg ser i mine akvarier. Bildene er uskarpe, men jeg bare må legge dem ut fordi jeg vil vise frem en av de tingene som gjør at jeg elsker denne hobbyen; synet av C. adolfoi som stimer frem og tilbake i akvariet

[External Image]
[External Image]

Her er kampfiskoppdrettet mitt Den begynner å bli skikkelig ungdom nå og jeg følger spent med på hvilket kjønn den viser seg å være og hvilken farge den får til slutt. Jeg mistenker at det er en hann. Noen som har en formening om hva det kan være?

[External Image]
Et par rekebilder;

Grønn reke

[External Image]

Fant ei reke med bare et øye her om dagen. Synes litt synd på den..

[External Image]
Synes de her Adolfoiene dine er utrolig vakre Anna!

Stakkar lille rekebabyen, det så ikke godt ut nei. :/
Men den der grønnreken din hadde fått en kjempeflott farge!! Veldig lik den mørke jeg hadde.
Ja, adolfoiene er veldig vakre.

Reka du HADDE? Har du den ikke lengre?
Anna U.
Ja, adolfoiene er veldig vakre. Reka du HADDE? Har du den ikke lengre?


Har den, men den likte ikke og bli satt i yngelboks alene, så den ble lys igjen i fargen.. :P
Har satt den tilbake til de andre, så den blir forhåpentligvis mørk igjen.
Adolfoi er en av de vakreste coryene synes jeg. Stimen din er veldig flott! Har et håp om å få tak i en gruppe til den ene 110 literen her, må bare få byttet til biltemasand først.
HvemErJeg?
Adolfoi er en av de vakreste coryene synes jeg. :) Stimen din er veldig flott! Har et håp om å få tak i en gruppe til den ene 110 literen her, må bare få byttet til biltemasand først. :)


Ja det er jeg helt enig med deg i! Jeg føler meg bare så heldig som tilfeldigvis fikk tak i disse på en dyrebutikk. Har ikke sett arten i butikk siden og jeg har hatt dem i over to år nå. Ekstra heldig er jeg fordi dem leker jevnlig mer enn en gang i uka. Begynner å få et anseelig antall små etter disse. Håper du får bytta til biltemasand veldig snart og får dem i hus for de er virkelig et syn for oss cory-interesserte!
Jeg har nå gitt opp prosjekt 28 liter. Rekene er flyttet til 60 literen og i løpet av uka skal det nok tappes ned og forhåpentligvis selges. Jeg var så lur at jeg la noen adolfoi-egg i dette karet en gang jeg plukket, så jeg har adolfoiyngel i begge de små karene mine nå fant jeg ut i dag da jeg flyttet rekene.

Karet huser for øyeblikket en stor mengde ancistrusyngel som jeg har fanget i løpet av helga. Disse skal ut av huset senest på lørdag. Har avtalt med en dyrebutikk at de skal ta imot, men skal også selge en del privat så jeg venter med å dra på butikken med dem til det private salget er unnagjort.

Når ancistrusene drar blir jeg også å se om jeg finner adolfoiyngelen og flytte disse også selv om det ikke er så veldig lurt. Vi har ommøblert og det har ingen bra plass å stå lengre. I tillegg har jeg funnet ut at karet er for lite for hva jeg trives med. Jeg har kommet frem til at 50 liter er et minimum av hva jeg er int. i å ha fisk og reker i i fremtiden. Så hvis det blir nytt kar en gang i fremtiden så blir det et større enn dette.

Når adolfoiene slutter å leke for sesongen(de pleier å gjøre det) blir jeg nok å avslutte yngelkaret også etterhvert så til sommeren blir jeg å ha bare 100 literen og 60 literen. Sliter alltid med for høy temp i karene på sommeren og tror det blir enklere å holde den nede i de to største karene. Spesielt viktig er det for rekene. Enda en grunn til ikke å ha reker i for små kar.

Såg forresten fire adolfoiyngel på en gang i foreldrekaret i dag. Har nok over ti stykker i 20 literen også så oppdrettet mitt går riktig vei for tiden Har allerede venteliste på disse, så ett visst forventningspress har jeg lagt på meg selv, hehe

Ellers så kommer jeg ikke på mer nytt å melde fra akvariene
Hei anna
Adolfoiene er flotte ja! Har en ungdomsgjeng på 15 stk som har lagt egg for første gang, så vi får se hvordan det går! Er det mange yngel som vokser opp i foreldrekaret, eller plukker du for det meste eggene? Jeg satser på at de får vokse opp i foreldrekaret, så får en se åssen det bærer i vei!
Jeg er litt spent på åssen det går med Macrobrachium sp. "Borneo Red Claw" dine? Håper det går bra, for jeg gleder meg til det blir varmere i været

MVH Pål
Hei Pål! Hyggelig at du skriver i tråden min!

Jeg lar nok en del egg være igjen i karet når jeg plukker. Grunnen til det er at mange av eggene blir lagt på moseballen jeg har i akvariet dems. Jeg synes jo det er mye enklere å plukke ut en moseball enn å sitte å plukke et og et egg. Dermed blir det til at jeg kun henter ut moseballen etter egglegging og lar resten være. De legger noen rundt om på planter og på sanda også.

Yngelen jeg ser vokser opp i foreldrekaret nå er de første denne vinteren jeg får til å vokse opp sammen med foreldrene. Hovedgrunnen til det er at jeg ikke har vært så nøye med å ha like varmt vann i karet som det er fra før når jeg skifter vann. Etter at jeg oppdaget yngel har jeg begynt å måle temp til å være lik som den er fra før. Det ser ut til å hjelpe, hehe. Er egentlig ganske sløvt av meg at jeg ikke har gjort noe med dette tidligere for jeg har jo vært klar over dette hele tiden. Men nå har jeg virkelig fått gløden når det gjelder å gjøre alt jeg kan for å få frem et antall av disse så det kan ha noe med det å gjøre.

Når det gjelder klorekene så er de virkelig kongene i 100 literen min. Tror ikke jeg lyver når jeg sier at de stortrives. De største begynner å nærme seg voksen størrelse nå, så jeg tør å si at du nok kommer til å motta hunner med egg når den tid kommer

Har stimfisk(Boraras brigittae) sammen med klorekene og det ser ut til å gå fint. Noen av de andre små fiskene i det karet ser derimot ut til å av og til få noen skader på finnene. Men jeg ser ikke at noen fisk blir borte på mystisk vis - de tar ikke selve fisken. Konklusjonen min pr i dag ang hold av disse sammen med fisk er at så lenge fisken holder seg i midt- og toppsjikt kan de leve bra sammen med klorekene.
Det hørs bra ut! Gleder meg som sagt til og få de!
Er viktig med riktig temp på vannet, ja for cory yngel er vel ganske så sensitive! Er artig og se om jeg får noen til og vokse opp, hvis ikke får jeg satse på yngelkar...
Pål
Tror helt sikkert du får noen overlevende adolfoiyngel sammen med foreldrene, så lenge du passer på temp og forer godt. Mener at det skal være lett å få det til bare man passer på slike ting.

Ja, nå venter vi på våren
I dag har jeg hatt en skikkelig opprensking i jungelen jeg har av en 100 liter. Har en som skal kjøpe alle plantene, så lukingen ble gjort kraftig. Nesten så jeg gruer meg til det begynner å vokse ut igjen det jeg tok bort i dag, jeg mister jo helt oversikten oppi der når det er så overgrodd. Nå ser jeg litt mer til stimfiskene og rekene og det var hyggelig.

Før lukingen:

[External Image]

Etter lukingen:

[External Image]
Måtte ta noen bilder av overflata i karet også. Her vokser vasspest, limnophila sessiliflora og bacopa om hverandre. Synes Bacopaen er så vakker med sin røde farge. Denne fargen er mye sterkere rett etter lyset har slått seg på enn etter noen timer med lys. Kan vise hva jeg mener i neste innlegg.

[External Image]

[External Image]
Først Bacopa caroliniana rett etter lyset har slått seg på:

[External Image]

Her har lyset vært på noen timer og den er bare svakt rosa i forhold:

[External Image]

Hvorfor er det slik tro?
Jøss! Du sliter ikke med dårlig plantevekst i karet ditt Anna, det er nå sikkert!
Ja, hva er hemmeligheten? :p
Jo takk, dette karet har bare tatt helt av! Godt lys er nok det eneste jeg har fikset for å få denne veksten. Men viktig å nevne at det nesten bare er hurtigvoksere. Mener lysrørene er oppdatert på type i profilen til karet. Gjødslet(Tropica Aquacare) regelmessig inntil for noen uker siden, men syntes jeg fikk litt mer alger så sluttet å gjødsle for en periode. Er plantekaret mitt dette hehe. 60 literen har fått noen skikkelige skjeggalger på vallisneriaen. Det er forferdelig stygt.. Men nylig byttet lysrør der så håper det blir bedre med bedre lysrør.
Og da var begge de to siste bildene lagt ut i denne tråden i plantebasen Har 7 bilder i basen totalt nå, takket være det fantastiske kameraet mitt

På mandag den 28. feb. skrev jeg at jeg hadde flyttet krystallrekene over til 60 literen. I går kveld såg jeg en hunn med egg! Det gikk fort etter flytting må jeg si. Er litt letta over å pakke bort karet de gikk i(28 literen) når det viser seg at det bare skulle en flytting til for å få formeringa i gang igjen. Ancistrusene ser heller ikke ut til å trives i karet, de er lettskremte for tida og det ligner ikke ancistrus. Skal ta dem med til butikken i dag eller i morgen og avslutte karet umiddelbart etterpå.

Har funnet ut at jeg skal beholde en del ancistrus selv, hovedsaklig de gule. Det kan se ut som at de vokser litt saktere enn sine mørke søsken og en hadde falt fra i går såg jeg så jeg vil gjerne finne ut litt mer om de kan karakteriseres som svakere enn de mørke. Merker at folk heller vil ha gule enn mørke av disse. Selv synes jeg de er fine sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Guy Palm
Reklame for plussmedlemskap