- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig? (side 17)
Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig? (side 17)
Postet 05.05.18 kl 14:51
Postet 30.06.19 kl 07:05
Postet 16.08.19 kl 17:07
Du burde ha fått betydelig høyere verdi enn 0,6. Er du sikker på at testsettet ditt ikke er gått ut på dato? Jeg har opplevd å få null i ammoniakk på grunn av feil på testmiddelet. Alternativt kanskje du testet for kort tid etter at du satte til Salmi? Den må få tid til å blande seg med akvarievannet, Test gjerne en gang til.
8 ml burde være en helt fin dosering. Om du må tilsette mer Salmi kan du vente en times tid før du tester.
Ett eller annet sted, enten her i tråden eller i SilverShadows egen tråd/innlegg finnes det en formel som angir riktig mengde Salmi. Jeg husker ikke hvor og tenker ikke at jeg skal begynne å lete
8 ml burde være en helt fin dosering. Om du må tilsette mer Salmi kan du vente en times tid før du tester.
Ett eller annet sted, enten her i tråden eller i SilverShadows egen tråd/innlegg finnes det en formel som angir riktig mengde Salmi. Jeg husker ikke hvor og tenker ikke at jeg skal begynne å lete
Postet 16.08.19 kl 22:02
Sigmund - ex 530Ett eller annet sted, enten her i tråden eller i SilverShadows egen tråd/innlegg finnes det en formel som angir riktig mengde Salmi. Jeg husker ikke hvor og tenker ikke at jeg skal begynne å lete ;)
Jeg fant tråden her.
Og plutselig fikk jeg ånden over meg til å lage en liten kalkulator så man slipper å regne det ut manuelt. Håper den blir nyttig. (Men sikkert lurt å dobbeltsjekke mot manuell utregning de første gangene for å se at kalkulatoren faktisk gir riktige resultater.)
Postet 17.08.19 kl 11:35
Oppstart juwel 180
Hei på dere
Har nå bestemt meg for å kjøre inn akvariet med salmi metoden. Det vil si, salmi, er det det samme som amoniakk?
Har mest mye, sett en del youtube videoer.
Men blir ikke klok på hva/eller om det er noe forskjell?
Amoniakk 26% fra apoteket eller Salmi 10%?
Håper dere kan forklare en evt forskjell.
På forhånd takk.
Bjørn
Har nå bestemt meg for å kjøre inn akvariet med salmi metoden. Det vil si, salmi, er det det samme som amoniakk?
Har mest mye, sett en del youtube videoer.
Men blir ikke klok på hva/eller om det er noe forskjell?
Amoniakk 26% fra apoteket eller Salmi 10%?
Håper dere kan forklare en evt forskjell.
På forhånd takk.
Bjørn
Postet 28.09.19 kl 06:35
Postet 28.09.19 kl 16:32
Postet 28.09.19 kl 20:59
Prosjekt salmi
Hei.
Har nå startet med salmi metoden.
Litt info før spm.
- Har hatt karet i gang uten fisk i 5 dager. Startet så opp med 10 fisk.
Dette var før jeg hadde hørt om nitrogensyklusen. Ble selvfølgelig litt skremt av hva jeg hadde gjort. Har nå fått omplassert fiskene slik at salmi kunne startes.
Over til det praktiske. I dag søndag har karet vært i gang i nøyaktig 14 dager. Startet med en dose 5ml salmi. Kalkulatoren sa 8, men valgte å starte pent. 90 min senere er det knapt målbart med NH4( Ammoniakk).
Bruker dråpetester fra JBL.
Tok sjansen på 5 ml for en time siden. Spent på hva denne målingen vil gi.
Noen som kan komme med noen kloke innspill?
Legger ved ett bilde av første måling ( jbl proscan). Tok den også for å se etter første dose
Mvh
Bjørn
Har nå startet med salmi metoden.
Litt info før spm.
- Har hatt karet i gang uten fisk i 5 dager. Startet så opp med 10 fisk.
Dette var før jeg hadde hørt om nitrogensyklusen. Ble selvfølgelig litt skremt av hva jeg hadde gjort. Har nå fått omplassert fiskene slik at salmi kunne startes.
Over til det praktiske. I dag søndag har karet vært i gang i nøyaktig 14 dager. Startet med en dose 5ml salmi. Kalkulatoren sa 8, men valgte å starte pent. 90 min senere er det knapt målbart med NH4( Ammoniakk).
Bruker dråpetester fra JBL.
Tok sjansen på 5 ml for en time siden. Spent på hva denne målingen vil gi.
Noen som kan komme med noen kloke innspill?
Legger ved ett bilde av første måling ( jbl proscan). Tok den også for å se etter første dose
Mvh
Bjørn
Postet 29.09.19 kl 20:54
Det ser ut til at du bruker strips for å teste vannverdiene. De er ikke pålitelige, dvs. de er for unøyaktige. Sats på dråpetester fra JBL. Kan kjøpes bl.a. hos webzoo.
Dessuten kan jeg ikke se at teststripsen din viser ammoniakk. Den øverste verdien er for nitritt og det er nok mange dager inn i innkjøringsperioden før du kan se spor av nitritt. Først får de selvsagt ammoniakk, deretter når bakteriene utvikler seg får du nitritt og til slutt nitrat.
Når du tester kan du vente 10 - 20 minutter etter at du har tilsatt Salmi slik at den har fått blendet seg med vannet. Test også gjerne på samme tid på dagen.
Det du trenger i innkjøringsperioden er tester for ammoniakk, nitritt, nitrat og pH. Det kan være ok å sjekke hardhet, men det trenger du ikke gjøre daglig. Ellers kan vannverket du får vann fra opplyse om hardhet og andre ting ved vannet.
Dessuten kan jeg ikke se at teststripsen din viser ammoniakk. Den øverste verdien er for nitritt og det er nok mange dager inn i innkjøringsperioden før du kan se spor av nitritt. Først får de selvsagt ammoniakk, deretter når bakteriene utvikler seg får du nitritt og til slutt nitrat.
Når du tester kan du vente 10 - 20 minutter etter at du har tilsatt Salmi slik at den har fått blendet seg med vannet. Test også gjerne på samme tid på dagen.
Det du trenger i innkjøringsperioden er tester for ammoniakk, nitritt, nitrat og pH. Det kan være ok å sjekke hardhet, men det trenger du ikke gjøre daglig. Ellers kan vannverket du får vann fra opplyse om hardhet og andre ting ved vannet.
Postet 29.09.19 kl 23:10
Hei
Bildet viser jbl pro scan. Det er strips, men den leses av på tlf via app.
Har også et jbl combisett som jeg testet med for ammoniakk. Denne dråpetesten slår ut på 0,2.
Før jeg hadde i salmi viste den 0,05. Altså minste mulige målbare. Ettersom jeg nå har hatt i 10 ml salmi totalt burde vel dråpetesten vist høyere verdi?
Testen er forøvrig handlet inn hos webzoo.
Mistenker at det er noe galt med en av reagensene. Kjøper meg en separat nh test i dag og sjekker når jeg kommer hjem i kveld.
Tilsatte på et tidspunkt som jeg vet at jeg kan måle på til samme tid hver dag.
Oppdatering på kommer i kveld.
Mvh
Bjørn
Bildet viser jbl pro scan. Det er strips, men den leses av på tlf via app.
Har også et jbl combisett som jeg testet med for ammoniakk. Denne dråpetesten slår ut på 0,2.
Før jeg hadde i salmi viste den 0,05. Altså minste mulige målbare. Ettersom jeg nå har hatt i 10 ml salmi totalt burde vel dråpetesten vist høyere verdi?
Testen er forøvrig handlet inn hos webzoo.
Mistenker at det er noe galt med en av reagensene. Kjøper meg en separat nh test i dag og sjekker når jeg kommer hjem i kveld.
Tilsatte på et tidspunkt som jeg vet at jeg kan måle på til samme tid hver dag.
Oppdatering på kommer i kveld.
Mvh
Bjørn
Postet 30.09.19 kl 05:13
Hei igjen
Oppdatering av amoniakk test/resultat.
Var i dag innom Dyrego på Oslo City og kjøpte Tetra Nh4 test.
Kjente jeg var meget spent i det jeg sto å venta på resultatet.
Ingen tvil om at jbl dråpetest ikke virker.
Ikke helt enkelt å lese av spot on med farger, men vil tippe på et sted mellom 4 & 5.
Så, da er vel innkjøring med salmi offisielt i gang for min del. Bare å vente til verdien nærmer seg 1 ppm nå da, før man tilsetter nok til å få den opp i 4 igjen.
Kan ta noen dager skjønte jeg.....
Legger ved ett bilde av målingen.
Mvh
Bjørn
Oppdatering av amoniakk test/resultat.
Var i dag innom Dyrego på Oslo City og kjøpte Tetra Nh4 test.
Kjente jeg var meget spent i det jeg sto å venta på resultatet.
Ingen tvil om at jbl dråpetest ikke virker.
Ikke helt enkelt å lese av spot on med farger, men vil tippe på et sted mellom 4 & 5.
Så, da er vel innkjøring med salmi offisielt i gang for min del. Bare å vente til verdien nærmer seg 1 ppm nå da, før man tilsetter nok til å få den opp i 4 igjen.
Kan ta noen dager skjønte jeg.....
Legger ved ett bilde av målingen.
Mvh
Bjørn
Postet 30.09.19 kl 19:21
Postet 01.10.19 kl 15:29
Nå skjer det ting.
Nå i dag klokka 18 er det 2 dagee siden jeg tilsatte 10ml salmi. I går målte jeg mellom 4 og 5, nærmere 5 ppm nh4.
Så, nysgjerrig som jeg er måler jeg nå på nytt klokka 18. Nh4 er tilnærmet 0 ppm.
No2, sprenger skalaen på jbl’s dråpetest.
Bare for å se at jeg har fått det rett. Det skal nå fortsatt tillsettes salmi frem til No2 synker, blir tilnærmet 0 den også?
Dersom jeg tilsatte 10 ml i 180l på søndag. Hva burde jeg da ha i i dag?
Mvh
Bjørn
Nå i dag klokka 18 er det 2 dagee siden jeg tilsatte 10ml salmi. I går målte jeg mellom 4 og 5, nærmere 5 ppm nh4.
Så, nysgjerrig som jeg er måler jeg nå på nytt klokka 18. Nh4 er tilnærmet 0 ppm.
No2, sprenger skalaen på jbl’s dråpetest.
Bare for å se at jeg har fått det rett. Det skal nå fortsatt tillsettes salmi frem til No2 synker, blir tilnærmet 0 den også?
Dersom jeg tilsatte 10 ml i 180l på søndag. Hva burde jeg da ha i i dag?
Mvh
Bjørn
Postet 01.10.19 kl 18:16
Postet 02.10.19 kl 20:32
Endret: 02.10.19 kl 20:39
Nok en oppdatering
Hadde 5ml salmi i karet i går klokka 19. I dag er nh4 0 på testen fra tetra.
NO2 er på 0,3. Dette også testet med tetra.
Det som er rart er at NO3 nå er et sted mellom 10 og 20.
I følge jbl`s proscan var den på 100 i går. Eneste måten å gjerne NO3 på er vel ved vannbytte?
Kan noen forklare?
Mvh
Bjørn
Hadde 5ml salmi i karet i går klokka 19. I dag er nh4 0 på testen fra tetra.
NO2 er på 0,3. Dette også testet med tetra.
Det som er rart er at NO3 nå er et sted mellom 10 og 20.
I følge jbl`s proscan var den på 100 i går. Eneste måten å gjerne NO3 på er vel ved vannbytte?
Kan noen forklare?
Mvh
Bjørn
Postet 02.10.19 kl 21:31
Først vil jeg si at jeg ikke er noen nybegynner med akvarium. Jeg har ikke hatt akvarium på ca 25 år, (da hadde jeg ett på ca 500 liter) men kjøpte mitt første 63-liters kar som 15-åring i 1983. Det jeg husker fra den gang er at jeg kjøpte komplett utstyr og dro hjem og fylte det opp med vann. Satte på pumpa og varmekolba. Dagen etter var temperaturen kommet opp i ca 24 grader, så da dro jeg til dyreforretningen og kjøpte planter og fisk. Satte ned plantene først og introduserte deretter fisken ved at jeg la posene oppi karet en times tid for å få lik temperatur. Deretter slapp jeg løs slørhaler, guppy, to scalarer, en stim neontetra, noen sverddragere, en kampfisk og en algespiser. Da jeg så at guppyene skulle yngle, kjøpte jeg en fødekasse og alle (tror jeg) overlevde. Da de var store nok slapp jeg dem ut i hovedkaret. Det eneste jeg husker jeg gjorde mht vannkvaliteten, var å teste pH en gang i blant og tilsette middel for å få den riktig. Aldri var det snakk om nitritt, nitrat eller noe sånt. Ved en anledning fikk jeg sykdom på noen fisker (fillete finner) som ble behandlet med et middel fra dyrebutikken. Ikke en eneste gang opplevde jeg at fisk døde. ALDRI. Jeg hadde akvariet noen år, men solgte det da jeg flyttet hjemmefra. Tidlig på 90- tallet fikk jeg så tak i et 500-liters akvarium der jeg fulgte akkurat samme oppskrift. Den eneste forskjellen var at karet måtte stå noen dager før god temperatur var nådd, men heller ikke her opplevde jeg sykdom en eneste gang. En fisk døde imidlertid, men det var faktisk fordi den (tror det var en ildhale) klarte å hoppe ut av karet da lokket var av, noe jeg ikke oppdaget før det var for sent. Dette karet hadde jeg i ca 3 år og på den tiden het det at på store akvarier skulle man aldri bytte vann (faktisk var brukt akvarievann en salgsvare), man skulle bare fylle etter det som fordampet. Mitt spørsmål er da: hva har skjedd med hardførheten til fisk på 25 år, siden man nå blir advart om alle mulige problemer dersom man gjør det slik jeg har gjort det 2 ganger, uten problemer? I dag får jeg inntrykk av at om man følger min «oppskrift» så dør all fisken innen få uker.
P.S. En kompis av meg hadde akkurat samme 63-liters kar, og fulgte min oppskrift. Han hadde et scalare-par som la flere hundre egg, som ble til flere hundre små scalarer. Han opplevde heller aldri at fisk døde pga vannkvalitet. Hvorfor er det som fungerte optimalt for 25 år siden, i dag det som fører til at all fisk dør? Jeg forstår det ærlig talt ikke!
P.S. En kompis av meg hadde akkurat samme 63-liters kar, og fulgte min oppskrift. Han hadde et scalare-par som la flere hundre egg, som ble til flere hundre små scalarer. Han opplevde heller aldri at fisk døde pga vannkvalitet. Hvorfor er det som fungerte optimalt for 25 år siden, i dag det som fører til at all fisk dør? Jeg forstår det ærlig talt ikke!
Postet 14.06.20 kl 15:07
Endret: 14.06.20 kl 15:14
Innkjøring.
Har du masse fisker i flere 5.5l akvarium må vel metoden med å ta vann fra disse og flytte fiskene med en gang være bedre enn å la dem stå der de er. Flytt med filter og planter også. Og sett i det nye filteret som du sannsynligvis har kjøpt i tillegg. Du skriver ikke noe om hva slags fisker du har, men når de trives 5.5l tanker er det vel sannsynligvis Guppyer. Er det snakk om Kampfisk derimot må du ikke sette hanner sammen. DE SLOSS til en av dem dør. Det kan også være Endlers guppy du har. Eller Dvergtannkarper eller stimfisker av noe slag. Ta gjerne grusen fra de gamle karene dine i bunn av det nye, med noe ny grus over. Tilsett AquaSafe ved byttet av vann. Lykke til.
Postet 25.07.22 kl 03:01
Postet 22.10.22 kl 16:06
Hei, Stein Erik.
Ingen vil påstå at opplegget ditt aldri fungerer, men det er ikke å anbefale uten at man har nødvendige forhåndskunnskaper og planlegger for et slikt opplegg.
Jeg hadde selv akvarium på 80-tallet og informasjonen var veldig begrenset, så ja - det var ikke snakk nitritt eller nitrat i det hele tatt. Men informasjonen fantes! Det var bare det at de færreste visste hvor de skulle lete. Eller også at man skulle lete.
Jeg hadde dog motsatt opplevelse av deg, med stor fiskedød.
Bevisstheten og kunnskapen om akvarium og ting som berører hobbyen har (heldigvis) gått mye framover og det generelle kunnskapsnivået erpå et langt høyere nivå nå enn det var den gang. Folk er generelt også mye flinkere til å søke informasjon nå som man kan google all verdens ting.
Nitrogensyklusen er en livsnødvendig og allstedsværende prosess i naturen, så også i akvariumene våre. Det er et ugjendrivelig faktum. Betyr det at samtlige fisk og levende vesen kreperer umiddelbart når denne starter og at det 100% av gangene vil ende i tragedie om man kjører et opplegg a la ditt? Nei.
Det finnes mange veier til Rom og innkjøring med fisk har en liten renessanse nå, særlig etter inntreden av flytende filtermedier (tilsetninger med filterbakterier). Så hvis vi kombinerer dine erfaringer med det man i dag vet om vannkjemi og mikrobiologisk liv, så får vi metoden "innkjøring med fisk".
Vannbytter er heller ikke absolutt nødvendig. Det finnes akvariumsoppsett, viden kjent egentlig, som kalles Walstad-metoden etter Diana Walstad som utviklet den. Her bytter man (nesten) ikke vann i det hele tatt.
Jeg vil si at første gangen med så mye fisk i 63L, så hadde du en god porsjon flaks, sannsynligvis kombinert med planter som allerede var ammoniumsultne. Planter foretrekker nemlig dette fremfor nitrater, da det er mindre energikrevende å "spise" ammonium. I 500L derimot så tror jeg vannvolumet har mye av æren.
Hva gjelder hardførheten til fisk så kan man absolutt sette spørsmålstegn ved denne. Det er ikke til å stikke under en stol at en del akvariumsarter nok har blitt betydelig svakere enn sine ville motstykker, eller en del av de gamle akvariumsstammene. Dette understøttes også av vitenskapelig forskning.
Avl i et selskapsakvarium ender stort sett alltid i innavl, og man trenger ikke være genetikker for å skjønne at det ikke er bærekraftig i lengden. Og i de tilfellene der fisken er avlet mer målrettet enn man vanligvis gjør det, så selekteres det som oftest på bakgrunn av form, farge og andre utseendemessige kvaliteter. Noe som nok langt i fra bestandig er forenelig med genetisk styrke.
Dette stiller dermed større krav til oss som dyrepassere (fiskepassere?).
Men det trenger ikke bety at det hverken er dyrt eller komplisert å opprette og vedlikeholde et godt akvariumsmiljø.
Ingen vil påstå at opplegget ditt aldri fungerer, men det er ikke å anbefale uten at man har nødvendige forhåndskunnskaper og planlegger for et slikt opplegg.
Jeg hadde selv akvarium på 80-tallet og informasjonen var veldig begrenset, så ja - det var ikke snakk nitritt eller nitrat i det hele tatt. Men informasjonen fantes! Det var bare det at de færreste visste hvor de skulle lete. Eller også at man skulle lete.
Jeg hadde dog motsatt opplevelse av deg, med stor fiskedød.
Bevisstheten og kunnskapen om akvarium og ting som berører hobbyen har (heldigvis) gått mye framover og det generelle kunnskapsnivået erpå et langt høyere nivå nå enn det var den gang. Folk er generelt også mye flinkere til å søke informasjon nå som man kan google all verdens ting.
Nitrogensyklusen er en livsnødvendig og allstedsværende prosess i naturen, så også i akvariumene våre. Det er et ugjendrivelig faktum. Betyr det at samtlige fisk og levende vesen kreperer umiddelbart når denne starter og at det 100% av gangene vil ende i tragedie om man kjører et opplegg a la ditt? Nei.
Det finnes mange veier til Rom og innkjøring med fisk har en liten renessanse nå, særlig etter inntreden av flytende filtermedier (tilsetninger med filterbakterier). Så hvis vi kombinerer dine erfaringer med det man i dag vet om vannkjemi og mikrobiologisk liv, så får vi metoden "innkjøring med fisk".
Vannbytter er heller ikke absolutt nødvendig. Det finnes akvariumsoppsett, viden kjent egentlig, som kalles Walstad-metoden etter Diana Walstad som utviklet den. Her bytter man (nesten) ikke vann i det hele tatt.
Jeg vil si at første gangen med så mye fisk i 63L, så hadde du en god porsjon flaks, sannsynligvis kombinert med planter som allerede var ammoniumsultne. Planter foretrekker nemlig dette fremfor nitrater, da det er mindre energikrevende å "spise" ammonium. I 500L derimot så tror jeg vannvolumet har mye av æren.
Hva gjelder hardførheten til fisk så kan man absolutt sette spørsmålstegn ved denne. Det er ikke til å stikke under en stol at en del akvariumsarter nok har blitt betydelig svakere enn sine ville motstykker, eller en del av de gamle akvariumsstammene. Dette understøttes også av vitenskapelig forskning.
Avl i et selskapsakvarium ender stort sett alltid i innavl, og man trenger ikke være genetikker for å skjønne at det ikke er bærekraftig i lengden. Og i de tilfellene der fisken er avlet mer målrettet enn man vanligvis gjør det, så selekteres det som oftest på bakgrunn av form, farge og andre utseendemessige kvaliteter. Noe som nok langt i fra bestandig er forenelig med genetisk styrke.
Dette stiller dermed større krav til oss som dyrepassere (fiskepassere?).
Men det trenger ikke bety at det hverken er dyrt eller komplisert å opprette og vedlikeholde et godt akvariumsmiljø.
Postet 24.10.22 kl 11:34